Print Friendly, PDF & Email

آسیب‌شناسی ۲ هزار شرکت‌ راکد و نیمه فعال کشور/ عدم تأثیر سیاست‌های گذشته در رشد تولیدات داخلی

خبرگزاری فارس: آسیب‌شناسی 2 هزار شرکت‌ راکد و نیمه فعال کشور/ عدم تأثیر سیاست‌های گذشته در رشد تولیدات داخلی

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با کنفدراسیون صنعت ایران، شرکت‌های افتاده و نیمه‌افتاده آسیب‌شناسی می‌شود و طبق استانداردهای جهانی تلاش می‌شود شرکت‌ها سر پا نگه داشته شوند.

محسن صیقلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان چند سالی است که در دستور کار تشخیص مصلحت نظام، نهاد ریاست جمهوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از موارد مشخص شرکت‌های دانش‌بنیان کالا، محصولات، خدمات و مباحث فناورانه ایرانی است و چیزی فراتر از آن انجام نمی‌دهیم.

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در سند چشم‌انداز، سند جامع علمی کشور و سیاست‌های کلی نظام به تمام موارد حمایت از تولید ملی توجه شده و آنچه نیاز بوده لحاظ شده و نیاز به قوانین، برنامه‌ریزی‌ها و استراتژ‌ی‌های جدید نداریم.

صیقلی اضافه کرد: در چند سال اخیر در سند جامع علمی کشور و سیاست‌های کلی نظام، به حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب برای دومین سال است که حمایت از کالای ایرانی را مطرح کرده که عنوان یکی از سال‌ها را هم در گذشته حمایت تولید ملی بوده است.

این مسؤول تصریح کرد: پیگیری اینکه چقدر از برنامه‌های پیش‌بینی شده در زمینه حمایت از تولید ملی فاصله وجود دارد، باید در دستور کار قرار گیرد.

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: این نگاه در زمینه حمایت از کالای ایرانی که مردم باید کالای ایرانی بخرند، دوای درد در این زمینه نیست، چراکه در تمام کشورها بحث تولید داخلی وجود دارد.

صیقلی ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی یعنی اینکه به گونه‌ای تولید کنیم که نگاه به خارج از کشور باشد و اگر تولید کالایی با کیفیت و قیمت مناسب در کشور هدف‌گذاری شود به موازات آن، مصرف داخلی هم صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد مردم هرچقدر کالای ایرانی باکیفیت مطابق با استاندارهای فعلی خریداری کنند، کمک بسیاری به تولید داخلی نمی‌کنند و باید کالای ایرانی در بازار بین‌المللی جایگاه خود را پیدا کنند.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: حمایت‌ها و سیاست‌ها باید در جهت حمایت از تولیدات داخلی با کیفیت باشد تا مردم هم رغبت بیشتری برای مصرف کالای ایرانی داشته باشند.

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: سیاست‌ها و روش‌های گذشته موجب رشد مطلوب تولیدات داخلی و البته باکیفیت نشده است که می‌طلبد سه ضلع مثلث مردم، مسؤولان و تولیدکنندگان در تحقق حمایت از کالای ایرانی نقش خود را به نحو احسن ایفا کنند.

صیقلی تأکید کرد: در هر کشوری موضوع کالای قاچاق وجود دارد و مبادی کشور ما هم طول و عرض جغرافیایی بزرگی دارد و مرزهای باز هم بسیار است که مبادی غیر رسمی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه چرا مبادی رسمی آلوده به ورود کالاهای قاچاق شده، به دلیل ایجاد حاشیه خوب بوده که با عناوین مختلف و از کانال‌های متعدد وارد کشور می‌شود و باید گفت اجازه این کار را مسؤولان داده‌اند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به لحاظ کیفی و قیمت‌ها، بر کالای وارده به کشور نظارت لازم صورت نگرفته و کالاهای قاچاق به راحتی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود.

صیقلی خاطرنشان کرد: سیاست‌‍‌های دولت‌ها در زمینه مقابله با قاچاق کالا همواره بر روی کاغذ مانده و به مبانی علمی نزدیک‌ نشده، چراکه در زمان اجرا به قدری بند و تبصره آورده می‌شود که مقابله با قاچاق کالا به نحو احسن انجام نشده است.

وی بیان کرد: لازم است فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تولید برای همیشه در یک دولت به جمع‌بندی رسیده و مزیت‌های تولید اعلام شود و کالای نامطلوب وارد نشود و حاشیه قاچاق کالا حداقل از مبادی رسمی کاهش یابد.

مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ صورت گرفته با کنفدراسیون صنعت ایران که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، شرکت‌های افتاده و نیمه‌افتاده آسیب‌شناسی می‌شود و طبق استانداردهای جهانی تلاش می‌شود شرکت‌ها سرپا نگه داشته شود.

صیقلی ادامه داد: پیش‌بینی شده حدود ۲ هزار شرکت راکد و نیمه فعال در کشور که از نظر ظاهر دچار مشکلات شده و معضلات لاینحل دارند و یا مشکلات به آنان بسیار فشار وارد کرده، از سوی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری آسیب‌شناسی شود.

وی در پایان یادآور شد: پس از آسیب‌شناسی مذکور، اقدامات مناسب از جمله ادغام، تجدید ساختار شرکت‌ها، تزریق رویکردهای علمی و … در احیای شرکت‌های راکد و نیمه فعال گام صورت می‌گیرد که می‌توان در راستای تحقق حمایت از کالای ایرانی هم گام ارزنده‌ای برداشت.

انتهای پیام/ذ

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet