دسته‌بندی نشده
Print Friendly, PDF & Email

مفهوم انقلابی‌گری در کلام امام (ره) و رهبری/برداشت مسئولان نظام و کارشناسان سیاسی را بخوانید

پس از سخنرانی رهبر انقلاب در حرم امام خمینی(ره)،‌ عبارت «انقلابی‌گری» را می‌توان در اکثر سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای دیگر مسئولان و برآوردشان از آن را شنید.
پس از سخنرانی رهبر انقلاب در حرم امام خمینی(ره)،‌ عبارت «انقلابی‌گری» را می‌توان در اکثر سخنرانی‌ها و اظهارنظرهای دیگر مسئولان و برآوردشان از آن را شنید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد بنیانگذار انقلاب، امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه‌ راه «امامِ انقلابیِ ملت» به‌عنوان تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، پنج شاخص مهم «انقلابی‌گری» را تبیین کردند.پنج شاخص انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن در کلام رهبری

رهبری که پیش از این نیز تاکید کرده بودند که «دیپلمات نیستند و انقلابی هستند»، در همین سخنرانی پنج شاخص را مصداق و معیار انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن برشمردند: «انقلاب مال همه است، انقلاب یک شط جاری است… و همه می‌توانند انقلابی باشند… همه انقلابی باشند تا بتوانیم این راه دستیابی به اهداف انقلاب را با موفقیت پیش برویم.»

در جدول زیر این پنج شاخص به اختصار مرور شده است؛

پنج شاخص انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن*

۱ پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب  بنده در سال گذشته در همین جلسه راجع به مبانی امام صحبت کردم. مبانی اساسی ما آنهاست … اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمیکند… نقطه‌ی مقابل این پایبندی عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن.
۲ هدفگیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمیشود! نمی‌رسیم! … شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.
۳ پایبندی به استقلال کشور استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم… استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم… استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.
۴ حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن
و عدم تبعیت از آن
باید دشمن را شناخت، نقشه‌ او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است.
۵ تقوای دینی و سیاسی اینکه ما عرض کردیم که باید به آرمان‌ها پابند بود، اسلام اینها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده بکند پرهیز بکند.

*این جدول از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری اقتباس شده است.

انقلابی گری در کلام امام

بنیانگذار انقلاب یا به تعبیر مقام معظم رهبری آن «مومن متعبد انقلابی» نیز بارها درباره انقلابی بودن سخن گفته اند و می توان شاخص هایی را از کلام ایشان استخراج کرد.

چه آنکه بعد از انقلاب، داشتن شخصیت انقلابی و انقلابی بودن در بحبوبه مبارزات انقلابی، امری بدیهی برای رسیدن به هدف بود اما در همان سال‌های ابتدایی انقلاب، هرج و مرج‌های یکسری از گروه‌های تندرو، این بیانات امام(ره) را در پی داشت: «شما خیال نکنید که حالائی که انقلاب شده پس ما هر کاری دلمان می خواهد بکنیم. ضد انقلابی‌ها جزء شماها می‌شوند، شما هم نمی‌شناسید آن‌ها را، تحریک هم می‌کنند، می‌ریزید می‌شکنید و یک مملکت را اینطوری نمایش می‌دهید که اینجا هرج و مرج است، یک مملکت هرج و مرجی است….. آداب اسلامی این است که هر کسی موظف بداند خودش را به این‌که حفظ حدود و ثغور را بکند، نه این‌که هرکس هر کاری، هر کمیته‌ای دلش می‌خواهد هر کاری بکند، از او بپرسند چرا، می‌گوید انقلاب است. هر پاسداری هر کاری دلش می‌خواهد بکند از او بپرسند، می‌گوید این انقلاب است. هر جوانی هر کاری می‌خواهد بکند، بگوید انقلاب است، معنایش این است که اصلاً انقلاب آن هم انقلاب اسلامی هرج و مرج است، انقلاب اسلامی حکومت جنگل است. این غلط است باید موازین داشته باشد»(صحیفه نور، جلد ۱۰ صفحه ۱۳۷)

یکی دیگر از مولفه‌های انقلابی گری از دیدگاه امام(ره) را می توان ساده زیستی و نفی اشرافیت دانست؛ ایشان در پیامی به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: «اگر بخواهید بی‌خوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاح‌های پیشرفته آنان و شیاطین و توطئه‌های آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را ازمیدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید…»(صحیفه نور جلد ۱۹ ص۱۱)

اما یکی از مهمترین ویژگی‌های یک فرد انقلابی را می‌توان داشتن روحیه استقلال طلبی و نداشتن وابستگی به قدرت‌های خارجی دانست. موضوعی که در مصاحبه امام با خبرگزاری رویترز در سال ۵۷ در نوفل لوشاتو به خوبی مشهود است که ایشان می‌فرمایند: « .. شاه استقلال سیاسی؛ نظامی،فرهنگی و اقتصادی ما را از بین برده است و ایران را در همه ابعاد وابسته به غرب و شرق کرده است…» (صحیفه نور جلد ۳ ص۱۶۴)

مردمی بودن و خود را از مردم جدا نکردن نیز از دیگر مولفه های مورد تاکید امام است که می توان آن را نیز در زمره ویژگی های یک فرد انقلابی دانست. امام در این رابطه در دیدار با هیات بحرینی و پاسداران می فرمایند: «امروز روزی است که باید حفظ کنید شما اسلام را، اسلام را باید حفظ کنید. حفظ اسلام به این است که اعمالتان را تعدیل کنید، با مردم رفتار خوب بکنید، برادر باشید با مردم، مردم را اینطور حساب نکنید. رژیم‌های سابق مردم را از خودشان جدا می‌دانستند. آن‌ها در یک طرف بودند، مردم هم در یک طرف بودند. آن‌ها مردم را می‌کوبیدند، مردم هم آن‌ها را اگر می‌توانستند. امروز که مردم جدا نیستند از پاسداران اسلام، حکومت اسلام که از مردم جدا نیست… از همین مردم و از همین جمعیت است شما هم از همین مردمید، از همین جمعیتید، شما کاری نکنید که مردم از شما بترسند، شما کاری بکنید که مردم به شما متوجه بشوند، کاری بکنید که مردم محبت به شما بکنند، پشتیبان شما باشند. اگر مردم پشتبیان یک حکومتی باشند، این حکومت سقوط ندارد، اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمی باشند، آن رژیم از بین نخواهد رفت»(صحیفه نور جلد ۷ ص۲۵۳)

انقلابی بودن در کلام مسئولان

بررسی شاخص های انقلابی گری بارها و بارها از زبان مسئولان و کارشناسان شنیده است اما پس از سخنرانی هفته گذشته مقام معظم رهبری، این عبارت بیش از پیش شنیده می شود و هر کسی از نگاه خود به تبیین «انقلابی‌گری» می پردازد. برخی شاخص های مطرح شده را می توانید در جدول زیر ببینید:

نام/ ‌سمت

اظهارنظر درباره انقلابی بودن

حسن روحانی/ رئیس جمهور همواره باید به اصول اخلاقی توجه داشته باشیم چرا که اسلام دین اخلاق است و انقلاب ما نیز انقلابی اسلامی بوده و هست و بنابراین نهایت انقلابی بودن، توجه به رفتار اسلامی و اجرای مکارم اخلاقی است و اخلاق لازمه انقلابی بودن است. هدف اصلی، دستیابی و اجرای احکام الهی و موازین اسلامی است و اگر همه آن اجرایی شود، اخلاق حسنه ایجاد می شود و در آن صورت از آسیب های اجتماعی کاسته شده، رفاقت جای رقابت های تخریبگر را می گیرد و از دروغ، ریا و تخریب اثری باقی نخواهد ماند.
آیت‌الله آملی لاریجانی/ رئیس قوه قضائیه تاکید مقام معظم رهبری در خصوص لزوم انقلابی بودن و انقلابی ماندن به عنوان یکی از شاخص های رهبری حضرت امام(ره) نشانگر اهمیت پایبندی به ارزش های انقلاب و انقلابی ماندن، آن هم در شرایطی است که عده ای در داخل و خارج از کشور تلاش دارند انقلاب را از «انقلاب» تهی کنند.

اصرار و تاکید مقام معظم رهبری، بر حفظ وحدت و هماهنگی در مواجهه با دشمنان سرسخت نظام است؛ چرا که عده ای گمان می کردند مسئله برجام که تمام شود آمریکایی ها کوتاه می آیند اما اکنون می بینیم که آنها بدتر عمل می کنند.

علی لاریجانی/ رئیس قوه مقننه مسئولیت سنگینی در دفاع از دژ انقلاب بر عهده داریم و آنچه می‌تواند شرایط پرتنش منطقه را به سوی آرامش و تثبیت امنیت پایدار سوق دهد و امنیت ایران را مستقر نگه دارد، داشتن نگاه انقلابی و عمل به آن است. انقلابی بودن، نقطه کانونی مجلس شورای اسلامی است و مجلس دهم رصد حوادث منطقه را با اهمیت زیاد پیگیری خواهد کرد.
سیدحسن خمینی/ تولیت حرم امام خمینی (ره) اگر در جامعه اسلامی می‌بینیم که چه سان گروهی نابخرد در پس شعارهای مذهبی به برادرکشی و مسلمانان‌کشی روی می‌آورند به یاد آوریم که انقلاب ما اگر خدایی است یعنی عامل هدایت هم است. مانند دوران دفاع مقدس که چه سان مردمان از جان و دلشان گذشتند تا تعالی اسلامی را برای جامعه به ارمغان آورند که این هدایت همان هدایت خدا است، بنابراین انقلاب ما خدایی است.
سیداحمد خاتمی/ عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان به نظر می رسد که رهبر معظم انقلاب احساس می کنند در یک عرصه هایی این فضا یا کم رنگ شده یا در آستانه کم رنگ شدن است و این خطر است. معظم له فرمودند در طول این ۳۷ سال هر وقت انقلابی عمل کردیم پیشرفت داشتیم و هر وقت انقلابی عمل نکردیم، آسیب دیدیم.

بصیرت انقلابی، دشمن شناسی، نقشه های دشمن و عملکرد انقلابی، قانون مدارانه و به موقع و تقوای سیاسی در مسایل مختلف داشتن، خط و جهتی است که حضرت آیت الله خامنه ای دادند و باید به جای شعاری برخورد کردن بکوشیم تا این رهنمود معظم له عملی شود.

اسدالله ایمانی/ عضو مجلس خبرگان رهبری کشور با روحیه انقلابی به پیروزی رسید و از گرفتاری ها نجات پیدا کرد و برای دوام استقلال، عزت و آبروی کشور باید انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن حفظ شود و این چیز طبیعی و عادی است. انقلاب برای یک عصر و زمان خاصی نیست که بگوییم دوران انقلاب تمام شده و اکنون دوران وابستگی و کنار آمدن با قدرت ها است.

بهترین شاخص برای انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن ضابطه هایی است که امام راحل در زندگی به عنوان محکمات سخنانشان مطرح فرمودند. امام یک منظومه فکری دارند که در این منظومه فکری محکمات و غیرمحکماتی است، به آن محکمات دل بستن و عمل کردن و در زندگی پیاده کردن، انقلابی بودن می گویند.

مصطفی پورمحمدی/ وزیر دادگستری یکی از مسایل مورد تاکید مقام معظم رهبری انقلابی بودن در تفکر، عمل و رفتار است؛ تولید و حفظ اقتدار نیز از دیگر مسایل مورد تاکید معظم له بود که سعی کردیم در حوزه‌های مختلف امنیتی، نظامی و فرهنگی این اقتدار حفظ شود و در موضوع مذاکرات هسته ای همین اقتدار موجب شد دشمن در مقابل ما کرنش کند.
۲۵۵ نماینده مجلس دهم در نامه به رهبری انشاءالله مجلس دهم با عزم و روحیه انقلابی و با اولویت دادن به قانون برنامه ششم توسعه و توجه عملیاتی به موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان مهمترین مطالبات نظام اهتمام لازم را به انجام خواهیم رساند.

رویکرد ویژه به مطالب فرهنگی معظم له به عنوان اصلی‌ترین زیرساخت موضوعات اجتماعی و اقتصادی موجب می‌شود نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی با دقت و صیانت بیشتر، مسائل فرهنگی کشور را پیگیری کنند و همچنین مواضع قاطع، مستحکم و ایستادگی در قبال زورگویی‌های استکبار جهانی به سردمداری آمریکا را خواهند داشت.

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور چند روز پیش با یکی از این آقایان در جایی بودیم، که بسیار با تندی آقای رئیس جمهوری را متهم می‌کرد که وی اصلاً انقلابی نیست.گفتم شما که خیلی انقلابی هستید، نمی دانیم زمان انقلاب و جنگ کجا بودید، ما که سراغ نداریم، اما حداقل حالا که به قول خودتان سفره شهادت در سوریه باز است و خدمات مستشاری هم هست، حالا چکار می‌کنید؟ اینکه نمی شود شما دائم منتظر بمانید تا پیکر شهیدی وارد شود و زیر جنازه شهید، جلوتر از خانواده شهید، مدعی شهدا بشوید.
محمدنبی حبیبی/ دبیرکل حزب موتلفه اسلامی انقلابی‌گری اسلامی، تنها راه برون رفت از بحران‌هاست. ۵ ویژگی که مقام معظم رهبری در حرم مطهر امام (ره) برای انقلابی ماندن در صحنه مبارزه با آمریکا فرمودند باید همیشه مد نظر ما باشد. ما باید در برابر دشمن حساس باشیم و تحرکات او را رصد کنیم باید از استقلال کشور که جز اهداف اصلی انقلاب است صیانت کنیم. این کار بزرگ تنها با تقوای سیاسی، دینی و پایبندی به مبانی اسلام ممکن است.
عباس سلیمی نمین/ فعال سیاسی اصولگرا اسلام انقلابی یعنی زیر بار ظلم و زیاده‌خواهی نرفتن. البته اسلام رحمانی هم همین را در خود دارد اما تفسیری که آقایان می‌کنند و انقلابی بودن را در برابر رحمانی بودن قرار می‌دهند اشتباه است چراکه در رحمانی بودن هم رحماء بینهم وجود دارد و هم اشداء علی‌الکفار، اما این‌طور نیست که در اسلام انقلابی هیچ رحمانیتی وجود نداشته باشد. در اسلام انقلابی بیش از هر چیز رحمانیت وجود دارد و در این اسلام اگر شما در مسیر مظلوم گام بردارید شهید محسوب می‌شوید و دارای منزلت هستید.
سیدهاشم بطحائی/ نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان انقلاب بنا شد که اسلام را در تمام شئون زندگی مردم رواج بدهد و بیان کند و به وضع معیشت مردم به نظر اسلام رسیدگی کند. این برنامه باید ادامه پیدا بکند و سازش و ساختار کلاً منفی است. این شعار نه غربی نه شرقی یعنی نه فرهنگ غرب در جامعه ما نقشی داشته باشد و نه فرهنگ شرق، فرهنگ قرآن و سنت پیغمبر، او باید در زندگی ما باشد و جواب هم داده است، برای اینکه کسانی که به این سیره و سنت عمل کرده‌اند در زندگی پیروز و موفق بودند. منظور از انقلابی یعنی تمام انگیزه‌هایی که ملت برای آن زحمت کشید و خون دادند، باید عملیاتی شود.
سعید جلیلی/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تفاوت انقلابی با غیر انقلابی آنجاست که انقلابی هزینه می‌دهد اما غیر انقلابی هزینه می‌کند.

دربرابر اندیشه انقلابی که به استقلال یک ملت می اندیشد، غیر انقلابی خواهان استبداد است. انقلابی به دنبال از خودگذشتگی، روشنگری، غبارزدایی و تبیین اسلام ناب محمدی است و غیر انقلابی به دنبال تحریف اسلام و ترویج اسلام‌های بدلی است. انقلابی‌ها کسانی هستند که کار متقن و محکم انجام می‌دهند.

احمد علم الهدی/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی مقام معظم رهبری در دیدارهای اخیر مسئله انقلابی بودن را مطرح کردند که شاخصه اول آن استکبارستیزی و کفرستیزی است و خداوند در “سوره ممتحنه” کیفیت کفرستیزی را بیان می‌کند.

یکی از الزامات این است که در شرایط فعلی هم دشمنان اسلام را به درستی بشناسیم و هم بدانیم که نحوه برخورد و مقابله با آنها باید به چه نحو باشد.

علیرضا پناهیان/ استاد حوزه و دانشگاه باید با آمریکا برنامه داشت و این به هوشمندی نیاز دارد زیرا انقلابی‌گری در ذات خود برنامه‌ریزی، عقلانیت و اولویت ها را به همراه دارد… برداشت من از موضوع انقلابی گری این است که فرد انقلابی کسی است که علاوه براینکه به دنبال تامین منافع خود است اجازه نمی دهد منافع ملی و جمعی خدشه‌دار شود.
محمدعلی آسودی/ مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضرورت پرداختن به موضوع انقلابی گری، از طرفی برای خنثی کردن توطئه های دشمنان است که سعی دارند در جامعه انقلابی ما به خصوص در میان نسل سوم و چهارم انقلاب تفرقه ایجاد کنند و از طرف دیگر به خاطر آن است که در شرایط خاص و ویژه کنونی، ما راهی جز انقلابی بودن و تقویت روحیه انقلابی خود نداریم.
محمدمهدی عبدخدایی/ دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام پروژه تضعیف روحیه انقلابی‌گری از اهداف شبکه‌های رژیم سلطنتی انگلیس است. سعی آنها بر این است که نشان بدهند امام روحیه سازشکارانه‌ای داشته و به دنبال تشکیل حکومت به هر قیمتی بوده؛ آنها از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و تقویت روحیه انقلابی‌گری ترس دارند و در آینده هم دست به اقدامات دیگری خواهند زد تا چهره اصلی امام و مکتب ایشان را مخدوش کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet