Print Friendly, PDF & Email

برجام ترامپ

با خروج یکجانبه آمریکا از برجام دستاوردسازی دیگر دولت در خصوص برجام نیز از اساس پوچ شد.

پس از گذشت دو سال از برجام و مطالبه عمومی برای لمس دستاوردهای برجام، برخی از دولتمردان دست به کار دستاوردسازی برای سند توافق هسته‌ای شدند. دستاوردسازی که قبلا مثبت بود و بیان می شد که تحریم‌ها می‌رود در مرحله بعد منفی شد و بیان شد اگر برجام نبود چنین می‌شد و چنان. در این میان موضوع «سایه جنگ» از سوی دولتمردان مطرح شد.

در همین رابطه، حسن روحانی، ‌ رئیس جمهور کشورمان در سوم شهریور سال ۹۵ در سفر به همدان اینگونه ابراز داشت: «امروز بعد از ۲۳ ماه مذاکره پیگیر توسط فرزندان انقلابی شما و دیپلمات های قهرمان، به نقطه ای رسیده ایم که توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم»

بیشتر بخوانید:

آقایان؛ مگر با برجام سایه جنگ را از سر کشورمان دور نکردید؟

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یازدهم و وزیر صنعت معدن تجارت دولت دوازدهم نیز در این رابطه بیان داشت:‌ «تنها دستاورد برجام دور کردن سایه شوم جنگ از کشور نبود که برخی به آن اشاره می‌کنند. بلکه ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد کشور نیز از جمله دستاوردهای برجام است.»

در همین راستا محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید گفت: «هنگامی که تعامل با جامعه بین‌الملل و دورکردن کشور از سایه شوم جنگ به یک خواست ملی تبدیل شد، مردان کاردان و سیاست‌مداران هوشمند کشور با هدایت رهبری معظم و در سایه تدبیر رهبران عالی‌رتبه کشور همت گماشتند و با دقت تمام و دلسوزی بایسته و منطقی جهان‌پسند و با درپیش‌گرفتن روشی جدید که گفت‌وگو را جایگزین مخاصمه می‌کرد، به دستاوردی شگفت رسیدند و با کمترین هزینه ممکن، توافقی ماندگار را برای ایران به‌وجود آورد.»

درحالی از سوی دولتمردان سایه جنگ به صورت دستاوردی بزرگ برای برجام در میان دستاوردهای اصلی که پیشتر وعده داده شده بود مانند «گشایش اقتصادی» و «لغو یکباره تحریم‌ها» مطرح می شد که ایران در میان منطقه پرتلاطم خاورمیانه به عنوان جزیره ثبات شناخته شده و می‌شود.

اما این دستاوردسازی برای برجام هم طولی نکشید که مانند دستاوردهای دیگر برجام از اساس هیچ و پوچ شد؛ ترامپ که وعده داده بود برجام را پاره می کند به طور یکجانبه آمریکا را از این سند توافق هسته‌ای بیرون کشید تا یک کشور از ۱+۵ کاسته شود.

حالا با ادعای دولتمردان بایستی بدون برجام جنگ دوباره بر سر کشورمان سایه افکند اما در این حیطه مشاهده می شود که این ادعا از پایه بی اساس بوده است. تنها دانلد ترامپ در یک حالتی نمایشی مانند دوران‌های قبل ایران را تهدید کرد که با پاسخ کوبنده «سردار سلیمانی» روبرو شد. اما بعد از مدتی ترامپی که ایران را تهدید می کرد بدون پیش شرط خواستار مذاکره مستقیم با مقامات کشورمان شد.

موضوع سایه جنگ اگرچه دستاوردسازی برای یک توافق بی دستاورد بود اما ماهیت آن امنیت ملی کشورمان را نیز به بازی گرفته بود. کارشناسان منطقه مطرح می‌کردند که چطور ایرانی که در مصاف با داعش قدرت خود را نشان داده است و درکشورهای مختلف مانند عراق و سوریه حضور مستشاری موفق نظامی دارد و به امنیت و ثبات منطقه و کشورهای دیگر کمک می‌کند سایه جنگ بر سر خود احساس می‌کند.

به هر جهت امروز پوچ بودن ادعاهای واهی سایه جنگ بیش از پیش با خروج آمریکا از برجام و امنیت حاکم بر کشور به خوبی مشخص و واضح است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet