Print Friendly, PDF & Email

/ اردوغان با شلیک به پایگاه‌های حزب الله قصد جلب حمایت آمریکا را دارد؛ اما واشنگتن خودداری آنکارا از اجرای تحریم‌های ایران را فراموش نکرده  تحلیلگران بعید نمی دانند که ترکیه با هدف گرفتن پایگاههای حزب الله در سوریه، در صدد تلاش برای دلجویی از ایالات متحده باشد، که اهتمام خاصی به مهار نفوذ ایران و بازوان آن در منطقه دارد.  

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست. العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: تنش نظامی در استان ادلب، در شمال غربی سوریه، حالت «دوستی» ظاهری بین ترکیه و ایران را به آخر رسانده و تناقض عمیق میان آنها را آشکار کرد، به این دلیل که نیروهای حزب الله نیز در کنار نیروهای نظام اسد، خود را در تیر رس ترکها دیدند و همین مساله تهران را بر آن داشت تا پیام هشداری را متوجه انکارا کند.

 در ادامه این مطلب آمده است: در واقع، ترکیه با هدف گرفتن حزب الله لبنان، که یکی از بازوان قدرتمند ایران در منطقه است، در حالت مقابله با تهران قرار گرفت؛ حالتی که کاملا با همکاری ها و هماهنگی های این دو طرف در طول سالهای اخیر در زمینه پرونده های مختلف، در تناقض است. به این ترتیب، رابطه ایران و ترکیه نیز به همان سمتی می رود که رابطه روسیه و ترکیه، پس از شکست اردوغان در اداره تناقض شدید در منافع بین دو کشور، رفت. البته به نظر نمی رسد ترکیه و روسیه تمایلی به ورود به درگیری مستقیم در خاک سوریه داشته باشند؛ بویژه آنکه نارضایتی از دخالت ایران در سوریه، یکی از نقاط اتفاق نظر روسیه و ترکیه است. روسیه که در طول سالهای گذشته تلاش زیادی برای جلوگیری از سقوط نظام بشار اسد کرده و وی را بهترین ضامن منافع خود در سوریه می داند، نمی تواند ببیند که ایران، ثمره تلاشهای روسها را می چیند و بر نفوذ خود در سوریه می افزاید. کایل اورتون، تحلیلگر مسائل خاورمیانه بر این عقیده است که راهی برای خروج از شرایط فعلی وجود ندارد؛ به این دلیل که نظام اسد و حامیان روس و ایرانی آن، مصرّ به باز پس گرفتن سیطره کامل بر سوریه هستند، در حالی که قدرت ترکیه در به دست گرفتن کنترل امور، محدود است. ترکیه می داند که روسیه توجهی به هدف گرفته شدن حزب الله در سوریه ندارد؛ همانطور که این اتفاق بارها توسط اسرائیل و در جریان بمباران پایگاههای ایرانی در سوریه، تکرار شده است. انکارا از این بی تفاوتی روسیه استفاده کرده و نیروهای وابسته به ایران را هدف می گیرد. تحلیلگران بعید نمی دانند که ترکیه با هدف گرفتن پایگاههای حزب الله در سوریه، در صدد تلاش برای دلجویی از ایالات متحده باشد، که اهتمام خاصی به مهار نفوذ ایران و بازوان آن در منطقه دارد. به عقیده یک منبع سیاسی ترک، اردوغان بار دیگر در محاسباتش اشتباه کرده و خواستار کمک و حمایت آمریکاست؛ در حالی که واشنگتن فراموش نمی کند که انکارا از اجرای تحریمهای اعمال شده علیه ایران، سر باز زد. منبع مذکور در گفتگو با العرب تصریح کرد که دخالت اردوغان در ادلب، باعث خوشحالی واشنگتن می شود و آنچه بر این خوشحالی می افزاید، مقابله ترکها با ایرانی ها در سوریه است. لین

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet