Print Friendly, PDF & Email

نقاط ضعف دیپلماسی عمومی دولت برای اعتبارزدایی از تحریم‌ها در بحران کرونا

اجرای دیپلماسی عمومی برای اعتبارزدایی از تحریم ها در بحران کرونا ظرافت‌­هایی دارد که اگر به این ظرافت‌­ها توجه نگردد، نه تنها به اهداف خود نمی‌­رسد، بلکه منجر به نتیجه عکس و خسارات جدیدی می­‌گردد.

 پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، مسئولین تلاش کردند از این بیماری فرصتی بسازند تا از تحریم­های آمریکا اعتبار زدایی کنند. در این میان از رییس جمهور تا وزیر امور خارجه و شهردار تهران تلاش کردند آثار تحریم‌­های آمریکا را در فضای بین‌­المللی یادآوری کنند و بر ظالمانه بودن تحریم­ها و اِعمال آن حتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تاکید کنند.

اما در برخی از اظهارنظرها شاهد بزرگنمایی و اغراق در آثار تحریم‌­ها هستیم. به عنوان مثال محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در روزنامه کامرسانت روسیه نوشت: «جمهوری اسلامی ایران با وجود توانمندی در نظام سلامت و درمان که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته و تلاش بی امان مسئولان آن برای مبارزه و مهار این بیماری، به خاطر انسداد غیر قانونی منابع مالی و ایجاد مانع در دسترسی به منابع مالی ایران در خارج از کشور متاثر از تحریم های شدید دولت آمریکا از یکطرف و عدم امکان دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی به علت مانع تراشی این کشور از طرف دیگر، با بروز فاجعه انسانی مواجه شده است».

همچنین پیروز حناچی شهردار تهران مقاله‌­ای در روزنامه گاردین نوشته است که تیتر این مقاله قابل تامل است: «تحریم‌های آمریکا جنگ ایران با کرونا را فلج کرده است»، با وجود اینکه مسئول روابط عمومی شهرداری اعلام کرد که انتخاب تیتر با شهردار نبوده، اما حناچی هیچگاه اعتراضی به گاردین نکرد.

اخیرا هم محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به این سوال که: «اگر بخواهید فقط یک مشکل را از بین مشکلات انتخاب کنید، در حال حاضر مهمترین مشکل دولت در مقابل کرونا از چه جنسی است؟ اقتصادی، امنیتی، بهداشتی، اجتماعی و اعتماد عمومی یا موارد دیگر؟» پاسخ داد: «اگر بخواهم اولویت‌بندی کنم، کماکان مهم‌ترین مشکل ما تحریم است».

اصل استفاده از دیپلماسی عمومی برای اعتبار زدایی از تحریم‌­های آمریکا، اتفاق خوب و مبارکی است اما:

اولا مسئولین کشور نباید امیدی برای لغو یا تعلیق تحریم ها داشته باشند و نباید براین اساس برنامه ریزی کنند. انتظار برای لغو یا تعلیق تحریم‌­ها و غفلت از راه­‌حل­‌های درونی بزرگترین اشتباهی است که می­تواند در شرایط کنونی انجام بگیرد. اگر دولت محترم تصور کرده است که آمریکا (با همه سوابق علنی ضدحقوق بشری خود) حاضر است به واسطه چند نامه و یادداشت تحریم­های خود را لغو یا تعلیق کند، باید در محاسبات خود تجدید نظر کند.

ثانیا شهردار تهران جایگاه رسمی در دستگاه دیپلماسی کشور ندارد که بخواهد با نوشتن مقاله در روزنامه گاردین هزینه­‌های جدیدی برای کشور ایجاد کند. این که شهردار به جای رسیدگی به وضع وخیم شیوع بیماری در کلان­شهر تهران پا در کفش دستگاه دیپلماسی کشور می­کند اتفاق تاسف باری است.

ثالثا اجرای دیپلماسی عمومی ظرافت­‌هایی دارد که اگر به این ظرافت­‌ها توجه نگردد، نه تنها به اهداف خود نمی‌­رسد، بلکه منجر به نتیجه عکس و خسارات جدیدی می­‌گردد. در موضوع تحریم، کشور تحریم‌­شونده باید برای اعتبارزدایی از تحریم­ها بر «غیرقانونی بودن» و «ظالمانه بودن» این تحریم‌­ها تاکید کند ولی اگر در بیان «آثار» این تحریم­‌ها زیاده روی شود و به جای رسوا کردن اقدامات غیرقانونی و بی اعتبار کردن آمریکا، خودمان را ضعیف تر از آنچه هستیم، نشان دهیم، این پیام به طرف مقابل منتقل می­گردد که ایران در حال رسیدن به بن­‌بست است و در نتیجه انگیزه بیشتری برای افزایش فشار پیدا می­‌کند. به خصوص در شرایطی که نماینده سازمان بهداشت جهانی اعلام می­کند که از امکانات نظام سلامت ایران شگفت­‌زده شده‌­ایم!

رابعا نمی­‌توان انکار کرد که وجود تحریم‌­ها، باعث ایجاد اختلال در اقتصاد کشور و همچنین مقابله با ویروس کرونا می­‌گردد اما بطور واقعی چه میزان از اقدامات دولت برای مقابله با ویروس کرونا وابسته به رفع تحریم است؟ راهبرد دولت در سال‌های اخیر گره زدن مسائل کشور به تحریم بود که نتیجه این راهبرد را در برجام مشاهده کردیم. نتیجه این شد که دولت از ظرفیت­های دیگر غافل ماند و همه تخم­مرغ­های خود را در سبد مذاکرات چید با خروج آمریکا از برجام همه زحماتش از بین رفت. واقعیت این است که تحریم اقلام بهداشتی صرفا در «کیت تشخیص» و «دارو» می­تواند برای کشور مسئله ایجاد کند. اما آیا همه مواجهه دولت با مسئله کرونا، این دو قلم است؟ در واقع مسائل مربوط به کرونا نیز مانند مسائل اقتصادی، عمدتا از جنس داخلی است و همانطور که دولت در مسئله اقتصاد بجای راه حل های داخلی، این مسائل را به خارج گره زد، در مسئله کرونا نیز همین راهبرد را در پیش گرفته است و حل مشکل کرونا را مشروط به رفع تحریم می­کند.

* حسین حاجیلو

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet