Print Friendly, PDF & Email

چرا خدمات ترامپ به اسرائیل یهودیان آمریکا را راضی نکرد؟ / آیا بایدن صهیونیست‌تر از ترامپ است؟

درحالی که ترامپ امیدوار بود با هدایای بی‌سابقه‌ای که در ۴ سال گذشته تقدیم صهیونیست‌ها کرد بتواند نظر یهودیان ایالات متحده را جلب کند، اما باز هم آنها در انتخابات، دموکرات‌ها را ترجیح دادند.

علی رغم هدایای بی‌سابقه‌ای که «دونالد ترامپ» در دوران ریاست جمهوری خود در آمریکا به صهیونیست‌ها داد؛ طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته اغلب یهودیان در آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، «جو بایدن» رقیب ترامپ از حزب دموکرات را به او ترجیح دادند.

یهودیان آمریکا قبل از آغاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور علنا اعلام کردند که به بایدن رای می‌دهند و همین امر به شدت خشم ترامپ را برانگیخته و گفت که آنها اسرائیل را دوست ندارند.

در حال حاضر ۶.۳ میلیون یهودی در ایالات متحده زندگی می کنند  که تنها حدود ۱.۹ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند؛ اما با این وجود آنها ۳۶ عضو  در کنگره و ۹ نماینده در سنای آمریکا دارند.

همچنین یهودیان آمریکا وابسته به حزب دموکرات بوده و ۲۷ نماینده یهودی در مجلس نمایندگان ایالات متحده حضور دارند که ۲۵ تن از آنها دموکرات و فقط ۲ عضو از حزب جمهوری خواه هستند.

اما از جمله هدایایی که دولت ترامپ طی چهار سال گذشته تقدیم اشغالگران صهیونیست کرد، به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر و قطع کمک‌های مالی فلسطینیان بود.

دولت دونالد ترامپ همچنین دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن را تعطیل کرده و به شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین مشروعیت بخشید و حاکمیت رژیم اسرائیل بر ارتفاعات جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.

مهمتر از همه چند ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ روند عادی سازی روابط میان چندین کشور عربی با رژیم صهیونیستی را تسهیل کرد که منجر به امضای توافق سازش میان امارات و بحرین و سودان با تل آویو شد.

در واقع ترامپ از هیچ خدمت و تلاشی برای صهیونیست ها دریغ نکرد؛ اما هیچ کدام از اینها نتوانست نظر یهودیان آمریکا را به سمت وی جلب کند، به طوری که  طبق نظرسنجی جدید موسسه یهودی «جی استریت» مستقر در واشنگتن ۷۷ درصد از یهودیان بایدن را به ترامپ ترجیح دادند.

این سازمان غیردولتی مستقر در ایالات متحده گزارش داد، درصد یهودیانی که در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به جو بایدن رای می‌دهند تفاوت چشمگیری با شمار یهودیانی که در سال ۲۰۱۶ به «هیلاری کلینتون» نماینده حزب دموکرات رای داده بودند دارد؛ به طوری که این میزان در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۵ درصد در انتخابات جدید آمریکا ۷۷ درصد است.

همچنین در کرسی های سنا و مجلس نمایندگان نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد که ۷۸ درصد از یهودیان به نامزدهای حزب دموکرات و تنها ۲۱ درصد به جمهوری خواهان رای داده‌اند.

مسئول تهیه این نظرسنجی تصریح کرد که انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا رویکردهای جامعه یهودی این کشور را پس از یک نفرت ۴ ساله از دولت دونالد ترامپ تشدید کرده است. همچنین رای دهندگان یهودی با اکثریت قریب به اتفاق از نامزدهای حزب دموکرات که در تلاش برای دستیابی به راه حلی برای درگیری فلسطینی-صهیونیستی و نیز بازگشت به سیاست های دوره «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا همانند توافق هسته‌ای با ایران هستند حمایت می کنند.

در همین راستا «دانی دانون» نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با تایید نتایج این نظرسنجی گفت که اغلب یهودیان آمریکا در انتخابات طرفدار جو بایدن هستند.

دانون در تاریخ ۲ نوامبر جاری در گفت‌وگو با رادیو ارتش رژیم اسرائیل  با اشاره به حمایت بازرگانان و سازمان‌های یهودی از دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا اظهار داشت که پول های یهودیان در تعیین نتیجه انتخابات نقش مهم تری از رای‌های آنها دارد.

طبق گفته های این مقام سابق صهیونیستی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ کمک های مالی هنگفتی از یهودیان ارتودوکس و اسرائیلی‌های مقیم ایالات متحده دریافت کرده بود.

** شکاف میان یهودیان آمریکایی و صهیونیست ها

«نشأت الأقطش» رئیس بخش رسانه دانشگاه بیرزیت در فلسطین اشغالی اعلام کرد که دونالد ترامپ به یهودیان و اسرائیلی ها چیزی بیشتر از آنچه که تصور می کردند و آرزو داشتند داد؛ اما با همه این وجود نتوانست حمایت آنها را جلب کند.

وی در این زمینه تصریح کرد که اکنون یهودیان ترامپ را به عنوان یک مهره سوخته می‌بینند و به دنبال شخصیت جدیدی هستند، ضمن اینکه بایدن از دوستان قدیمی یهودیان است.

الاقطش درباره دلایل عدم حمایت یهودیان از ترامپ با وجود همه خدماتی که وی در دوره ریاست جمهوری خود به اسرائیلی ها تقدیم کرده بود اظهار داشت که در این زمینه یک سناریو وجود دارد و آن وجود شکاف های داخلی در سازمان مخفی حاکم بر رژیم اسرائیل است.

به گفته  رئیس بخش رسانه دانشگاه بیریزیت، در این سازمان رویکردهای متفاوتی وجود دارد. برخی از اعضای آن معتقدند که اسرائیل به دلیل آنچه که ترامپ در دوره گذشته برای جلب رضایت یهودیان به آن داده به دشمنان بیشتری نیاز ندارد (بیشتر از این نمی‌خواهد دشمن داشته باشد). در مقابل عده‌ای دیگر معتقدند که باید از ترامپ حمایت شود؛ به ویژه اینکه در خلال سال‌های آینده هرگز شخصی مانند ترامپ وجود نخواهد داشت تا امتیازاتی را که او به یهودیان داد تکرار کند.

در همین راستا  «حیمی شالیو» تحلیلگر صهیونیست مقیم ایالات متحده معتقد است که جهت گیری‌های یهودیان آمریکایی با یهودیان صهیونیست کاملاً متضاد است.

وی در یک سمینار مجازی که در تاریخ ۲۸ اکتبر توسط روزنامه صهیونیستی هآرتص برگزار شد گفت که اسرائیلی‌ها معتقدند،   صرف نظر از اتفاقاتی که درون آمریکا رخ می دهد ترامپ برای آنها یک رئیس‌جمهور فوق‌العاده به شمار می رود که همین امر بیانگر شکاف عمیق میان یهودیان آمریکایی و یهودیان اسرائیلی است.

به گفته این تحلیلگر صهیونیست  اقدامات اخیر آمریکا  در خدمت به منافع رژیم اسرائیل  همچون رفع ممنوعیت همکاری علمی آمریکا با شهرک های صهیونیستی در کرانه باختری و ارتفاعات جولان اشغالی نیز نتوانست شکاف میان یهودیان ایالات متحده  و یهودیان صهیونیست را پر کند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص اوایل ماه مه گذشته پیش‌بینی کرد که یهودیان در انتخابات آمریکا  به جو بایدن رای می دهند که با نظرسنجی های  دیگر در این زمینه مطابقت دارد.

«عبدالرحمان السراج» کارشناس مسائل آمریکا نیز قبل از این پیش‌بینی کرده بود که  یهودیان ایالات متحده همچون سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶   دموکرات ها را به جمهوری خواهان ترجیح می‌دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی  میان رای دهندگان یهودی در ایالات متحده تفاوت وجود دارد؛ زیرا در اینجا بحث درباره یک رای دهنده یهودی،   یک رای دهنده صهیونیست  و یک رای دهنده طرفدار اسرائیل است.

وی در پایان تصریح کرد که  یهودیان حامی رژیم اشغالگر صهیونیستی و سیاست‌های ظالمانه این رژیم در اردوگاه جمهوری خواهان آمریکا هستند؛ در حالی که بخش قابل توجهی از یهودیان  مخالفت با سیاست‌های استعماری رژیم صهیونیستی  از طرفداران حزب دموکرات  به شمار می روند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet