Print Friendly, PDF & Email

عراق، هسته ی راکتور اوسیراک را از فرانسه خرید. در اصل قرار بود هسته ی راکتور در آوریل ۱۹۷۹ به عراق منتقل شود، اما مدتی کوتاه پیش از انتقال آن ها، در انباری که نگهداری می شد، انفجاری رخ داد. گروهی با نام «فرنچ ایکالاجیکال گروپ» که تاکنون اسمی از آن شنیده نشده بود و تاکنون نیز شنیده نشده است، مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. بنابراین انتقال هسته ای راکتور شش ماه به تعویق افتاد تا ترمیم شود.
 

نشریه آتلانتیک طی گزارشی به بررسی نحوه ی ترور دانشمندان هسته ای در خاورمیانه توسط اسرائیل پرداخته است.

در ادامه این مطلب که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده، آمده است: عراق، هسته ی راکتور اوسیراک را از فرانسه خرید. در اصل قرار بود هسته ی راکتور در آوریل ۱۹۷۹ به عراق منتقل شود، اما مدتی کوتاه پیش از انتقال آن ها، در انباری که نگهداری می شد، انفجاری رخ داد. گروهی با نام «فرنچ ایکالاجیکال گروپ» که تاکنون اسمی از آن شنیده نشده بود و تاکنون نیز شنیده نشده است، مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت. بنابراین انتقال هسته ای راکتور شش ماه به تعویق افتاد تا ترمیم شود.

سال بعد، یحیی المشد، دانشمند مهم برنامه هسته ای عراق به فرانسه رفت تا سوخت راکتور را آزمایش کند. صبحی که قرار بود او به عراق بازگردد، یک خدمتکار وارد اتاق هتلش در پاریس شد و او را درحالیکه چاقو خورده و غرق در خون است، یافت. تنها فردی که گفته می شد او را دیده بود، یک فاحشه به نام ماری اکپسرس بود که چند هفته ی بعد در تصادف با خودرویی که فرار کرد و هرگز پیدا نشد، درگذشت.

پس از مدتی، کارمندان شرکت ارائه دهنده ی قطعات به عراق برای راکتور، نامه های تهدید آمیز از گروهی مرموز دریافت کردند. چندین بمب در دفاتر یکی از شرکت ها در ایتالیا و همچنین خانه مدیر کمپانی منفجر شد. در طول چندین ماه بعد، دو دانشمند دیگر عراقی مسموم و کشته شدند. خیلی بعید است که این حوادث اتفاقی بوده باشد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که موساد پشت تمام این اتفاقات بوده است، گرچه مسئولیت آن ها را هرگز برعهده نگرفته است.

البته این نخستین بار نبوده که اسرائیل دست به خرابکاری و ترور می زند. در اواخر دهه ۵۰ میلادی، مصر برنامه ی موشک بالستیک با کمک دانشمندان آلمانی به راه انداخت. در جولای ۱۹۶۲، جمال عبدالناصر رئیس جمهور دو آزمایش مشوکی در یک رژه نظامی انجام داد و گفت که می تواند اهدافی نظیر «جنوب بیروت» را نشانه برود. موساد به سرعت با «عملیات داموکلوس» واکنش نشان داد، کارزاری برای ارعاب که دانشمندان آلمانی را هدف گرفته بود. یکی از دانشمندان در ماه سپتامبر یعنی دو ماه بعد از رژه نظامی کشته شد و در ماه های بعد، خانواده های دانشمندان به صورت مستقیم تهدید شدند.

در ماه نوامبر، چندین بمب پستی به آدرس دانشمندان در تاسیسات موشکی در مصر ارسال شد که یکی از آن ها، پنج مصری را کشت.

*تصویر منتشره متعلق به یحیی المشد دانشمند عراقی است که در پاریس ترور شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet