Print Friendly, PDF & Email

محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع روز جمعه در عملیاتی تروریستی به شهادت رسید. این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مقامات و رسانه‌های خارجی به دنبال داشت.

 بعد ازظهر روز جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها محسن فخری زاده به شدت مجروح شد و بیمارستان منتقل گردید. متاسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیاء ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سالها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این اقدام جنایتکارانه واکنش‌های بین‌المللی زیادی به همراه داشت.

بر اساس این گزارش ، در همان ساعات اولیه انتشار خبر ترور شهید محسن فخری زاده ، دونالد ترامپ رئیس جمهور ترامپ در صفحه توییتر خود پیام توییتری صفحه روزنامه نیویورک تایمز را در این باره بازنشر داد.
نیویورک تایمز در این باره در صفحه توییترش با مطرح کردن ادعاهایی نوشت: رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که دانشمند ارشد هسته ای این کشور در شمال ایران مورد هدف یک تیراندازی مرگ بار قرار گرفت. او به عنوان جریان پشت پرده برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور در نظر گرفته می شد.
ترامپ همچنین پیام توییتری یک خبرنگار به نام یوسی مِلمان را در این باره بازنشر داد که با مطرح کردن ادعاهایی گفته بود: طبق خبرهای داخل ایران،  محسن فخری زاده در دماوند،  شرق تهران ترور شده است.  او سرپرست برنامه مخفی نظامی ایران بود و سال ها تحت تعقیب موساد بود. مرگ او یک ضربه بزرگ روانی و حرفه ای برای ایران است.

بعد از آن خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا و دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره ترور محسن فخری زاده خودداری کرده اند.

 یک مقام دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پی ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ای  کشورمان در دماوند گفت که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی دز این باره اظهار نظری نمی کند.
همچنین پنتاگون نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

در این میان شبکه لبنانی المیادین به نقل از رسانه های صهیونیستی از احتمال دست داشتن این رژیم در ترور دانشمند برجسته کشورمان خبر داد.

شبکه المیادین نوشت که رسانه های صهیونیستی اظهاراتی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم را بازنشر داده‌اند که اشاره تلویحی به دست داشتن اسرائیل در ترور محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی دارد.

بنا به اعلام رسانه‌های اسراییلی، نتانیاهو گفته است که “این هفته کارهای زیادی انجام دادم اما نمی توانم در مورد همه آن ها صحبت کنم.”

از سوی دیگر، یوسی کوبرفسر، مدیرکل سابق وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفت که فخری زاده، سلیمانی برنامه هسته ای ایران بود. وی همچنین تاکید کرد  که چنین اقدامی را تنها اسرائیل و آمریکا می تواند انجام دهد.

همچنین امیر بوحبوت، کارشناس سیاسی پایگاه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت گفت: زمانی که یک شخصیت برجسته در پروژه هسته ای ایران را ترور می کنند، معادلات را برهم می زنند و نظام جدیدی را ایجاد می کنند.

وی گفت که فخری زاده کارشناس پروژه هسته ای بود و در پروژه موشک های بالستیک نیز خبره بود.

در این راستا،کارل بیلت نخست وزیر پیشین سوئد و  رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در صفحه توییترش نوشت: دور از ذهن نیست که این ترور انجام شده بخشی از تلاش ها برای جلوگیری از دولت جو بایدن[رئیس جمهور منتخب آمریکا] در احیای دیپلماسی با ایران و بازگشت به توافق هسته ای باشد.
او در ادامه در واکنش به پیام توییتری دیگری در این باره اظهار کرد: تا حد زیادی غیرمحتمل است که این رخداد امروز اتفاقی بوده باشد.  بیشتر احتمال دارد که محل شناسایی شده بود و یک تصمیم سیاسی برای به قتل رساندن امروز او گرفته شده است.

همچنین مارک فیتز پاتریک، معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا دراظهارنطری در این باره در صفحه توییترش نوشت: دلیل ترور فخری زاده ممانعت از پتانسیل جنگی ایران نبود،  بلکه هدف ممانعت از دیپلماسی را در بر داشت داشت.
او همچنین در واکنش به پیام توییتری کتربر دیگری که با اشاره به این ترور مدعی شده بود فخری زاده  «معمار برنامه هسته ای نظامی ایران»  بوده است،  گفت: این اتفاق بزرگی است اما برنامه هسته ای ایران مدت هاست از آن موقعیتی که به افراد وابسته بود گذر کرده است.

از سوی دیگر فرماندهی کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین اعلام کرد که برخلاف توهم رهبران تروریست صهیونیستی، ترور محسن فخری زاده توانایی های ایران را تضعیف نمی کند.

همچنین جنبش مجاهدین فلسطین نیز اعلام کرد که طریقه ترور فخری زاده انگشت اتهام را به سوی دشمن صهیونیستی می برد.

این جنبش تاکید کرد که ترور شهید فخری زاده در چارچوب از بین بردن عناصر قدرت بشری امت اسلامی انجام شد.

جنبش مجاهدین فلسطین همچنین اعلام کرد که سیاست ترور نخبه ها و علمای امت اسلامی برای تسلیم آزادگان و مجاهدان موفق نخواهد شد و مرحله کنونی نیازمند همبستگی و اتحاد بیشتر میان محور مقاومت است.

 دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه ای ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان را تسلیت گفتد

در این بیانیه آمده است که انصارالله یمن بر حق تهران در پاسخ به تمام طراحی کنندگان و اجرا کنندگان این جنایت تاکید می کند.

انصارالله یمن اعلام کرد که جنایت های ترور دانشمندان بزرگی در سطح فخری زاده، در راستای تلاش دشمنان برای از بین بردن نخبه های علمی امت اسلامی است تا در انحصار خودشان بمانند اما به خواست خداوند، ناکام خواهند ماند.

 نیویورک تایمز در گزارشی در این باره نوشت: مطابق با ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و ”اسناد هسته‌ای” که اسراییل ادعا کرده آنها را دزدیده است، محسن فخری‌زاده ۵۹ ساله نیروی محرک برای ایران محسوب می‌شده است.
نیویورک تایمز در این گزارش به نقل از ۳ مقام امنیتی مدعی شد که رژیم صهیونیستی پشت پرده ترور دانشمند ایرانی بوده است.
در این گزارش آمده است: مشخص نیست که آمریکا تا چه حد با جزئیات از این عملیات با خبر بوده است اما دو طرف نزدیک‌ترین متحدان هستند و مدت‌هاست که تبادلات اطلاعاتی در خصوص ایران داشته‌اند.

این روزنامه آمریکایی همچنین تاکید کرد: کاخ سفید از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

در پی آن شبکه اسکای نیوز در گزارشی نوشت: محسن فخری‌زاده یکی از برترین دانشمندان ایران بود. وی در میان دستگاه‌های اطلاعاتی دشمنان ایران از جمله ایالات متحده و اسرائیل نیز شناخته شده بود.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در میان سخنانش در خصوص تهدید ایران به عنوان یک قدرت هسته‌ای درحال خیزش به فخزی‌زاده اشاره کرده بود. وی در کنفرانسی خبری در سال ۲۰۱۸ گفته بود “نام وی را به خاطر بسپارید”.
در ادامه گزارش با اشاره به ترور سردار سلیمانی آمده است که در ترور سردار سلیمانی، آمریکا به دنبال آن‌چه متوقف کردن و یا کند کردن دخالت‌های بدخواهانه ایران در خاورمیانه خوانده شده، بوده است‌، انگیزه آشکار ترور محسن فخری‌زاده کند کردن برنامه اشاعه هسته‌ای ایران خوانده شده است.
این رسانه با اشاره به اینکه ترور فخری‌زاده ابعاد سیاسی دارد، نوشت:  هم اسرائیل و هم آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ به طور مداوم به تهدید رو به رشد از سوی ایران اشاره کرده بودند. ترامپ از توافق هسته‌ای اوباما خارج شد اما موفق به جایگزین کردن آن با چیزی نشده است‌. نگرانی نتانیاهو و ترامپ تلاش دولت بایدن برای احیای این توافق است. با ترور این دانشمند  کار بایدن برای احیای توافق هسته‌ای را دشوارتر می‌کنند.
هفته گذشته ترامپ خواستار دریافت گزینه‌های نظامی برای ضربه زدن به یک سایت هسته‌ای ایرانی شده بود.  وی در انتها تصمیم گرفت که اقدامی نکند اما گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که دولت وی و اسرائیل از چندماه پایانی برای ضربه زدن به ایران و کند کردن برنامه‌های هسته‌ای‌اش استفاده می‌کنند.تمام محسابات بر این است که ایران پیش از  کنار رفتن ترامپ پاسخی نمی‌دهد. تاکنون آمریکا مسئولیت اتفاق را برعهده نگرفته است و ممکن است برعهده نیز نگیرد.باور عمومی بر این است که اسرائیل پشت پرده ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی در دهه گذشته بوده است اما هیچ وقت به این موضوع اقرار نکرده است.ایران متعهد شده که از عاملین این حمله تروریستی انتقام بگیرد.

بعد از آن شبکه لبنانی المیادین در گزارش دیگری به نقل از رسانه های صهیونیستی اعلام کرد که برخی طرف ها در سازمان اطلاعات آمریکا می‌گویند که اسرائیل پشت عملیات ترور محسن فخری زاده قرار دارد.

این رسانه ها اعلام کردند که از توئیت دونالد ترامپ می توان فهمید که عملیات ترور فخری زاده یک اقدام مشترک آمریکایی-اسرائیلی است.

المیادین نوشت:رسانه های صهیونیستی گفته اند که برنامه هسته ای ایران بدون فخری زاده نیز به پیشرفت های خود ادامه خواهد داد و هزاران مهندس و کارشناس ایرانی در پروژه هسته ای فعالیت دارند که همگی شاگرد فخری زاده هستند و مسیر پیشرفت آن ها از پیش مشخص شده است.

در این میان نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) از اظهارنظر در خصوص ترور مهدی فخری‌زاده،  امتناع کرده و در این خصوص پاسخی نداده است.

ساعاتی بعد جان برنان، رئیس پیشین سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) در توییتی با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده، نوشت: این اقدامی مجرمانه و به شدت بی‌پروایانه بوده است. این خطر تلافی‌جویی مرگبار و دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای را ایجاد می‌کند. این خرد سران ایرانی را نشان می‌دهد که منتظر بازگشت رهبری آمریکایی مسئولیت‌پذیر به صحن جهانی بمانند و در برابر تمایل شدید برای پاسخ‌دهی به خطاکاران احتمالی مقاومت کنند.
وی در توییت دیگری نوشت: من نمی‌دانم که آیا یک دولت خارجی مجوز قتل فخری‌زاده را صادر و یا آن را اجرا کرده است یا نه. چنین اقدام تروریسم دولتی نقض شنیع قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و دولت‌های بیشتری را به انجام‌ حملات مرگبار دیگری علیه مقامات خارجی تشویق می‌کند. این ترورها با حملات علیه رهبران تروریست و عاملان گروه‌هایی همچون القاعده و داعش که کشوری مستقل نیستند، بسیار متفاوت است.  آن‌ها به عنوان مبارزان نامشروع تحت قوانین بین‌المللی می‌توانند هدف قرار بگیرند تا جلوی حملات تروریستی مرگبار گرفته شود.

از سوی دیگر، نصر الشمری، سخنگوی مقاومت اسلامی نُجَباء شهادت دکتر «محسن فخری‌زاده» را به رهبر معظم انقلاب، دولت جمهوری اسلامی و ملت ایران تسلیت گفت.

الشمری در پیامی توئیتری، ترور دانشمند برجسته ایرانی را محکوم و آن را اقدامی “بزدلانه” توصیف کرد.

وی ضمن تأکید بر اینکه “باور داریم ایران اسلامی با ادامه ایستادگی، مقتدرانه پیروز خواهد شد” افزود: این کشور به‌واسطه عقیده محمدی و حسینی که بر پایه الهام از شهادت استوار است، ظالمان و مستکبران را شکست خواهد داد.

هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در پیامی به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است که هدف این اقدام تروریستی متوقف کردن پیشرفت های علمی ایران و صنعت موشکی آن است واین اقدام نشان دهنده ترس دشمن از ملت ایران است.

در این راستا کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی در توییتی نوشت: اگر هدف اصلی قتل محسن فخری‌زاده دشوارتر کردن آغاز مجدد توافق هسته‌ای ایران بوده است، پس این قتل آمریکا، اسرائیل و جهان را امن‌تر نخواهد کرد.

جنبش حماس در بیانیه ای جنایت ترور محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی را محکوم کرد.

جنبش حماس اعلام کرد که هدف از این جنایت محرومیت جمهوری اسلامی و امت اسلام از داشتن ابزارهای پیشرفت علمی و قدرتمند شدن است.

همزمان با آن جنبش جهاد اسلامی فلسطین ترور دانشمند هسته ای برجسته کشورمان را به شدت محکوم کرد.

این جنبش اعلام کرد که هدف از این اقدام تروریستی هدف قرار دادن پایه های نهضت و پیشرفت علمی جهان اسلام به ویژه جمهوری اسلامی ایران است.

از طرفی دیگر، ایلهان عمر، نماینده مسلمان کنگره آمریکا در پی اظهارات جان برنان، رئیس سابق سیا در خصوص ترور دانشمند برجسته ایرانی در توییتی نوشت: صحبت کردن در خصوص نقض قوانین بین‌الملل مسئله‌ای حزبی نیست و طرف ایران را گرفتن نیز محسوب نمی‌شود. این مسئله به تعادل و نکشاندن جهان به اوضاعی آشفته‌تر از آنچه که در آن قرار داریم مرتبط می‌شود.

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله  لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار گفت که شهادت محسن فخری زاده به دست افراد مورد حمایت آمریکا و اسرائیل را به امام خامنه ای، وزارت دفاع ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ملت ایران تسلیت می‌گویم و این اقدام جزئی از جنگ علیه ایران و منطقه و فلسطین است.

شیخ نعیم قاسم گفت که حزب‌الله لبنان این جنایت را محکوم می کند و معتقد است که پاسخ به این اقدام به دست طرف‌های ذیربط در ایران انجام خواهد شد. شهادت عنوان شرافت و کرامت است و ترورها ما را نمی‌لرزاند.

خورخه آرزا ، وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز در صفحه توییترش نوشت: ونزوئلا ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی و مسئول سازمان تحقیقات و نوآوری دفاعی جمهوری اسلامی ایران را محکوم می کند که جانش را در یک حمله تروریستی در حومه تهران از دست داد.

بن رودز، مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان دولت باراک اوباما نیز به ترور  محسن فخری زاده واکنش نشان داد. وی در پیامی توییتری نوشت: این یک اقدام تکان دهنده با هدف کارشکنی  در دیپلماسی میان دولت بعدی آمریکا و ایران است. وقت آن رسیده است این گسترش تنش پیوسته متوقف شود.

از سوی دیگر، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل  در صفحه توییترش نوشت:  هنوز سوال های بسیاری درباره جریانات کشتن محسن فخری زاده،  دانشمند ارشد ایران وجود دارد.  هنوز هیچ عامل دولتی یا غیردولتی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته اند. اما به یاد داشته باشیم که یک قتل هدف دار برون مرزی و با یک درگیری مسلحانه تخطی از حقوق بشر بین‌المللی است که با زور جان کسی را گرفتن را منع می کند و تخطی از منشور سازمان ملل است که اعمال زور برون مرزی در مواقع صلح را منع می کند. کشورهایی که به اقداماتی خصومت آمیز مبادرت کنند و به گرفتن جان کسی منجر شود،  به صورت بالفعل تعهداتشان در معاهده ها را نقض کرده اند. کشورهایی که نمی توانند اقداماتی مسئولانه برای حل کردن مناقشه های بین المللی شان از طریق صلح آمیز انجام دهند، نمی توانند به تعهدات مثبت‌شان برای اطمینان حاصل کردن از حق زندگی پایبند باشند.

بعد از آن حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت محسن فخری زاده، دانشمند برجسته ایرانی را به رهبری، ملت ایران و خانواده وی تسلیت گفت.

در بیانیه حزب الله آمده است: با تمام قدرت در کنار جمهوری اسلامی ایران و ملت مجاهد و فداکار آن در مقابله با تهدیدات و توطئه های خارجی  و همچنین مقابله با ائتلاف جدید رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه خواهیم ایستاد.ما بر این باوریم که جمهوری اسلامی ایران به خواست خداوند قادر به مقابله با تمامی این خطرات، شناسایی جنایت کاران و قطع دستی است که به سوی علما و دانشمندان این کشور دراز شود.

حزب الله همچنین تاکید کرد که ایران توانایی مقابله با تروریسم دولتی توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی و حامیان سیاسی آن را دارد.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نیز در رابطه با عملیات ترور شهید محسن فخری زاده با اشاره به اینکه این عملیات یک نفوذ امنیتی بزرگ به شمار می‌رود نوشت: انجام این عملیات توسط یک گروه آموزش دیده بوده است که به صورت مستقیم خودروی مهم‌ترین شخص ایرانی در زمینه گسترش قدرت دفاعی و موشکی در وزارت دفاع را مورد هجوم قرار داد و وارد درگیری مسلحانه شد. گروه ترور دانشمند ایرانی عمدتاً به بیش از یک دستگاه اطلاعاتی وابسته است که در راس آنها سیا و موساد قرار دارد زیرا این نوع عملیات یک عملیات مشترک و پیچیده است که نیاز به برنامه‌ریزی و جمع‌آوری اطلاعات و فناوری بالا وهمچنین سیستم‌های نظارتی، اتاق هماهنگی و پیگیری منظم و ارتباطات دارد.

این روزنامه عربی چاپ لندن نوشت: سختی عملیات در این است که جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور برخی شخصیت های هسته ای طی سال های گذشته، تدابیر امنیتی زیادی برای محافظت از دانشمندان هسته ای و موشکی خود اتخاذ کرده است اما دشمنان ایران توانستند بار دیگر یک عملیات امنیتی علیه شخصیت های حساس این کشور انجام دهند. بی شک رژیم صهیونیستی با مشارکت سازمان اطلاعات آمریکا تصمیم به ترور محسن فخری زاده جهت ضربه زدن به تلاش های ایران در زمینه دفاع موشکی وتوسعه تحقیقات علمی نظامی و برنامه هسته ای این کشور گرفته بود اما به نظر می رسد که ایران نیز در جهت های مختلف به این جنایت واکنش نشان دهد.

خبر ترور شهید محسن فخری‌زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری توسط تروریست ها در رسانه های روسیه نیز بازتاب گسترده ای داشت و در صدر اخبار این رسانه ها قرار گرفت.

خبرگزاری دولتی تاس  با اشاره به ترور فخری زاده نوشت: محافظان فخری زاده با تروریست ها درگیر شدند.این رسانه روسی خاطرنشان کرد  که در شهر دماوند این دانشمند مورد سوء قصد قرار گرفت.

خبرگزاری ریانووستی دیگر خبرگزاری دولتی روسیه نیز اعلام کرد که محسن فخری زاده رئیس مرکز تحقیقات و نوآوری وزارت دفاع ایران در نتیجه حمله تروریستی به قتل رسید.

این خبرگزاری به نقل از کارشناس خود ضمن اشاره به احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در قتل دانشمند ایرانی، اعلام کرد که هر چیزی که با نوآوری و برنامه هسته ای در ایران مرتبط باشد برای اسرائیل یک تهدید بالقوه است .

خبرگزاری غیردولتی اینترفاکس روسیه  نیز در خبری نوشت: در ایران محسن فخری زاده دانشمند هسته ای را به قتل رساندند  و بنا بر ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل  فخری زاده در برنامه هسته ای نظامی ایران شرکت داشت.

این رسانه روسی افزود: در منابع آزاد گفته شده است که فخری زاده در گذشته در بخش لجستیکی وزارت دفاع ایران مقام عالی داشت. آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار مصاحبه و گفت و گو با فخری زاده در مورد فعالیت های مرکز پژوهش های فیزیکی در دوره ریاست وی بر این مرکز شده بود.

رادیو «اکومسکو» با گرایش غربی نیز  سعی کرد دلیل ترور  فخری زاده را شرکت وی در برنامه هسته ای ایران جلوه دهد.

این رسانه روسی افزود: در جریان انفجار و تیراندازی احتمال وجود دارد سازمان دهندگان حمله به فخری زاده هم کشته شده باشند.

شبکه تلویزیونی رن.ت.و روسیه نیز با اعلام خبر ترور فخری زاده به عنوان یک دانشمند هسته ای گفت که این دانشمند را در نزدیکی شهر دماوند مورد حمله قرار دادند و ممکن است در این حادثه چند نفر دیگر کشته شده باشند.

به گزارش این رسانه چند سال پیش هم این دانشمند ایرانی مورد سوءقصد قرار گرفت اما وی جان سالم به در برده بود.

از سوی دیگر حزب الدعوه عراق که ریاست آن را نوری المالکی برعهده دارد در بیانیه ای اعلام کرد که این حزب جنایت ترور شهید فخری زاده که خدمات علمی زیادی به امت اسلامی و کشورش ارائه داد را محکوم می کند. طراحان و اجراکنندگان این عملیات خطر واقعی ایران علیه خود را نخبگان و دانشمند می‌دانند نه سلاح کشنده.

در این بیانیه همچنین آمده است که این اقدام تروریستی بزدلانه منطقه را در تنش خطرناکی قرار می دهد.

همچنین مارک دوبوویتز، مدیر اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها که یک لابی قدرتمند صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید و همواره مواضع به شدت ضد ایرانی دارد با انتشار رشته توئیت هایی به ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی واکنش نشان داد و به اقدامات خصمانه و تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان اذعان کرد.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: درحالیکه تقریبا دو ماه تا روی کار آمدن بایدن (رئیس جمهور منتخب آمریکا) زمان باقی است، آمریکا و اسرائیل فرصت زیادی دارند تا آسیب سختی به نظام ایران وارد و اهرم فشاری برای دولت بایدن ایجاد کنند.

جابر الحرمی، روزنامه نگار سرشناس قطری نیز در واکنش به ترور محسن فخری زاده در صفحه توییتر خود نوشت: تمام داده ها نشان می دهد که موساد اسرائیل پشت ترور محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی قرار دارد.

وی نوشت :اسرائیل تلاش می کند تا از روزهای باقی مانده ترامپ بهره ببرد و بیشترین آسیب را به ایران بزند.

الحرمی همچنین با انتشار تصویری از نتانیاهو که درحال نشان دادن تصویر شهید فخری زاده است  نوشت : نتانیاهو دو سال پیش نسبت به خطر محسن فخری زاده علیه خودشان هشدار داده بود.علیرغم برخی اختلافاتی که با ایران داریم این اقدام و جنایت را محکوم می کنیم.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در واکنش به این اقدام تروریستی گفت: اثر انگشت قلدری آمریکایی-صهیونیستی در ترور محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران واضح است.این عملیات در راستای تلاش برای فلج کردن توسعه بشری در ایران انجام شد.

نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز ضمن محکومیت این اقدام تروریستی اظهار کرد  که این دومین شهروند برجسته ایرانی است که در سال ۲۰۲۰ به این روش کشته شد.

وی تاکید کرد :  قتل هدفمند ایرانی ها منجر به صلح نمی شود، بلکه ناآرامی های منطقه را بیشتر می کند و عاملان اینگونه اقدامات باید محاکمه شوند.ما علی رغم ادامه هدف گیری ناعادلانه و دخالت خارجی در امور داخلی ایران، از خویشتنداری دولت ایران تمجید می کنیم.

وی بار دیگر بر تعهد آفریقای جنوبی به صلح و امنیت در خاورمیانه مطابق با رعایت کامل قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد تاکید کرد.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی با دعوت همه کشورها به گفت‌وگو  به جای تقابل  جهت برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه خاورمیانه افزود:  آفریقای جنوبی آماده کمک در این زمینه است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اقدام تروریستی در به شهادت رساندن محسن فخری زاده، دانشمند برجسته کشورمان در زمینه دفاعی و هسته ای بیانیه ای منتشر کرد.

در این بیانیه با اشاره به ترور فخری زاده آمده است: یک مقام دولتی ایران و تعدادی غیرنظامی در یک سری حملات وحشیانه جان خود را از دست داده اند. این یک اقدام مجرمانه و بر خلاف اصول حقوق بشر است که اتحادیه اروپا از آنها حمایت می کند. نماینده عالی اتحادیه اروپا به اعضای خانواده افرادی که در این اقدام جان خود را از دست داده‌اند، تسلیت می گوید و برای کسانی که احتمالا در این حادثه مجروح شده اند، آرزوی سلامتی کامل دارد.در چنین شرایطی، بیش از هر زمان دیگری مهم است که تمام طرف ها خونسردی خود را حفظ کنند و از هر گونه درگیری که به نفع هیچ کس نخواهد بود، پرهیز کنند.

در ساعات گذشته نیز خبرگزاری رویترز به نقل از یک رسانه صهیونیستی اعلام کرد، رژیم صهیونیستی پس از ترور محسن فخری زاده دانشمند برجسته ایرانی در یک اقدام تروریستی و تهدید مقامات ایران برای پاسخ به این اقدام، تمامی سفارت خانه های خود در سراسر جهان را به حالت آماده باش درآورده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet