Print Friendly, PDF & Email

نایب رئیس کمیسیون اصل نودمجلس گفت: با اجرای پروتکل الحاقی از مراکز نظامی، هسته‌ای و دانشگاهی ما بازدید به عمل می‌آورند که از جمله آنها، دسترسی این بازرسان به ۲۶ مرکز نظامی کشورمان بوده است.

، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران هفته گذشته با قید دوفوریت در مجلس به تصویب رسید و پس از تصویب فوریت آن در جلسه هفته قبل، طرح مذکور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مجلس نیز برای رسیدگی به این طرح در روز سه‌شنبه جلسه فوق‌العاده تشکیل داد.

پس از تصویب کلیات و جزئیات طرح در جلسات صبح و عصر روز سه‌شنبه هفته قبل مجلس،‌شورای نگهبان برای بررسی این طرح تشکیل جلسه داد و ایراد شورای نگهبان به طرح مذکور در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس اصلاح شد و پس از تأئید این مصوبه در جلسه همان روز شورای نگهبان، طرح به قانون تبدیل شده و توسط رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بعد از به شهادت رسیدن شهید محسن فخری زاده با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفت و حالا دولت ملزم به اجرای آن است.

الزام به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد و ذخیره حداقل سالانه ۱۲۰ کیلوگرم آن در داخل، افزایش تولید این غنای اورانیوم به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم ، آغاز غنی سازی با حداقل یک هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (آی‌آر – تو ام) و  ۱۶۴ ماشین نسل ششم (آی‌ار- سیکس) و توسعه آن به یک هزار دستگاه ،  بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه ، بهینه‌سازی و راه‌اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی از مواردی است که این قانون به دولت تکلیف کرده است.

*تولید برق، هدف اول قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

ورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس به ۴ هدف اصلی و مهم مجلس از تصویب این قانون اشاره کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در تشریح این ۴ هدف گفت: اولین هدف موضوع تولید برق است؛ امروزه با توجه به منابع آبی، تولید برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری به صرفه نیست و همه کشورها رو به تولید برق هسته‌ای آورده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: امروزه آمریکا خود بیش از یکصد رآکتور تولید برق دارد و ایران تنها یک رآکتور یک‌هزار مگاواتی برق در بوشهر دارد که سالانه ۳۰ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد برای تأمین سوخت این نیروگاه باید دراختیار داشته باشیم.

نبویان خاطرنشان کرد: پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی و امضای برجام ما ۱۱ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد در کشور تولید کرده بودیم که آقای روحانی و آقای ظریف در زمان امضای برجام پذیرفتند که ما تنها در طول سال اجازه ۳۰۰ کیلو اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵درصد را داشته باشیم و مابقی اورانیوم غنی شده با این مقدار باید از کشور خارج شود و نیازمان را برای تأمین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر باید از خارج تأمین کنیم.

* تأمین داروهای مورد نیاز هدف دوم قانون اقدام راهبردی

وی افزود: هدف دوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی در کشور است. امروزه حدود یک میلیون بیماری سرطانی نیازمند رادیوداروهای تولیدشده توسط راکتور تحقیقاتی تهران هستند که این راکتور با اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کار می‌کند.

 سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند 

وی اظهار داشت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، ما ۴۴۷.۸ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده بودیم و در برجام، آقای روحانی و ظریف پذیرفتند تمام این ۲۰ درصد را یا اکسید کنند و یا از کشور خارج کنند و سوخت مورد نیاز راکتور تهران را از روسیه در قالب بسته‌های پنج کیلویی خریداری کنند که البته در زمان خرید، این بسته‌ها به بسته‌های ۳ کیلویی تقلیل پیدا کرد و ما بابت هر بسته ۶۰ میلیون اگر تاکنون افزایش نیافته باشد ۶۰ میلیون دلار پرداخت می‌کنیم.

نبویان گفت: سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند.

* صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان در قانون جدید

وی افزود: هدف سوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان است.  آقای روحانی و ظریف پذیرفتند که با اجرای پروتکل الحاقی در قالب برجام اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای، نظامی و دانشگاهی و تحقیقاتی‌مان را به بازرسان آژانس بدهند.

وی افزود: بر همین اساس آنان به صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند.

بازرسان آژانس صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: علاوه بر این دولت در ماجرای اجرای پروتکل الحاقی پذیرفته است که ما دانشمندان هسته‌ایمان را دراختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهیم و سؤال ما اینجاست که آیا شهید فخری‌زاده نیز جزو همین دانشمندان بوده است که دراختیار آژانس قرار داده شود که البته ما در سالهای گذشته علاوه بر شهید فخری‌زاده شاهد ترور دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده‌ایم.

* دولت با دست پر به مذاکرات برود

وی اظهار داشت: هدف چهارم این قانون، پر کردن دست دولت در مذاکرات است. طبیعی است که با دست  خالی نمی‌توان مذاکره کرد و دولت باید چیزی داشته با شد که با تکیه بر آن، با طرف مقابله به مذاکره بپردازد. اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند. در مذاکره یک چیزی می‌دهند و یک چیزی می‌گیرند، خب دولت باید چیزی برای دادن داشته باشد که چیزی را بگیرد. وقتی با دست خالی به پای میز مذاکره برود، پشتوانه‌ای برای مذاکره نخواهد داشت.

 اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند

نبویان خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که آقایان مخالف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به این مصوبه وارد می‌کنند این است که می‌گویند لغو اجرای پروتکل الحاقی پرونده ما را به شورای امنیت می‌برد.

* با اجرای پروتکل الحاقی هم پرونده ما را به شورای امنیت فرستاده بودند

وی ادامه داد: در سال ۸۲ که آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ما مشغول به کار شد، دو ماه پس از روی کار آمدن وی در این سمت، اجرای پروتکل الحاقی را در ۲۸ آذر ۸۲ پذیرفت. اجرای پروتکل الحاقی در زمان دبیری آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی نیز ادامه پیدا کرد. در ۱۵ بهمن ۸۴ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باوجود اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران و تعلیق فعالیت مراکز هسته‌ای ما رأی به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت داد.

اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ۱ آذر ۸۴ مصوب کرده بود در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت فرستاد شود، ایران اجرای پروتکل الحاقی را لغو خواهد کرد و پس از رأی شورای حکام آژانس به ارسال پرونده ارسالی ایران به شورای امنیت و یک روز پس از رأی شورای حکام به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، یعنی در ۱۶ بهمن ۸۴ دولت آقای احمدی‌نژاد مصوبه مجلس برای لغو اجرای پروتکل الحاقی را اجرا کرد.

* همین حالا هم که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم

نبویان خاطرنشان کرد: ایراد دیگری که آقایان به مصوبه مجلس در اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌گیرند می‌گویند که لغو اجرای پروتکل الحاقی ما را جزو کشورهای ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار می‌دهد که باید در پاسخ به آنها بگویم که همین حالا هم که ما پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم.

وی افزود: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود. پس باید به این آقایان گفت که ما همین الان که پروتکل الحاقی را چندسال است که اجرا می‌کنیم ذیل فصل هفتم سازمان ملل هستیم.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: مخالفین و منتقدین قانون الحاق راهبردی با لغو تحریم‌ها می‌گویند با لغو پروتکل الحاقی جنگ به کشور تحمیل خواهد شد. همانطور که گفتم ما از ۱۶ بهمن ۸۴ و به دنبال ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، اجرای پروتکل الحاقی را لغو کردیم و از سال ۸۴ تا ۹۲ پروتکل الحاقی توسط ایران اجرا نشد. سؤال من از آقایان این است که در این مدت  جنگی به کشور تحمیل شد؟

* بایدن با ترامپ و اوباما هیچ فرقی ندارد

نبویان خاطرنشان کرد: در بحث مذاکره باید بگویم که بایدن، ترامپ و اوباما هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. اگر ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را یکجانبه از جانب ما بازگرداند، اوباما هم ۷ قطعنامه را علیه ما در شورای امنیت صادر کرد و اجماع جهانی علیه ما به وجود آورد و باید هم همکار اوباما و یک دموکرات است.

وی افزود: سیاست‌های راهبردی دموکراتها و جمهوریخواهان یکی است و تنها در تاکتیک‌ها متفاوتند. ما شاهد بودیم که ترامپ پس از خروج از برجام سعی داشت مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرایی کند اما در شورای امنیت با او همکاری نکردند ولی همانطور که گفتم اوباما که یک دموکرات است هفت قطعنامه را با اجماع آرا در شورای امنیت علیه ایران صادر کرد و حتی روسیه و چین هم که با ترامپ همکاری نمی‌کنند به قطعنامه ضدایرانی اوباما در آن زمان رأی مثبت دادند و باید بدانیم که بایدن هم در واقع ادامه همین مسیر را دنبال خواهد کرد.

اوباما که یک دموکرات است هفت قطعنامه را با اجماع آرا در شورای امنیت علیه ایران صادر کرد و حتی روسیه و چین هم که با ترامپ همکاری نمی‌کنند به قطعنامه ضدایرانی اوباما در آن زمان رأی مثبت دادند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: اگر ترامپ به دنبال این بود که ذیل برجام هم هسته‌ای را از ما بگیرد و هم موشکی را و هم قدرت منطقه‌ای ما را از دست ما خارج کند باید به دنبال آن است که پس ا برجام در مذاکرات جداگانه، برجام‌های دیگر صنایع موشکی ما را محدود کند و در قالب توافق‌های دیگری به محدود سازی قدرت منطقه‌ای ما بپردازد.

نبویان خاطرنشان کرد: ما در برجام بعضی از تعهداتمان همیشگی است و برخی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و زمان اجرای آن پس از چند سال پایان می‌پذیرد و جو بایدن به دنبال آن است تا در مذاکرات خود با ایران این تعهدات کوتاه مدت و میان‌مدت ایران را نیز دائمی کند و ایران را وادار سازد تا تمام تعهدات خود در برجام را برای همیشه اجرا کند و محدودیتها را بپذیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بایدن به دنبال محدودسازی قدرت منطقه‌ای ماست، ادامه داد: ما امروز در سوریه با دشمن می‌جنگیم و همین باعث می‌شود که مردم ما احساس امنیت کنند. اگر ما از قدرت منطقه‌ایمان کوتاه بیاییم باید به کشور خودمان بازگردیم و ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه شهرها و روستاهای ما را مورد هدف قرار خواهند داد.

برجام نمایه

نایب رئیس کمیسیون اصل نودمجلس گفت: با اجرای پروتکل الحاقی از مراکز نظامی، هسته‌ای و دانشگاهی ما بازدید به عمل می‌آورند که از جمله آنها، دسترسی این بازرسان به ۲۶ مرکز نظامی کشورمان بوده است.

به گزارش مشرق، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران هفته گذشته با قید دوفوریت در مجلس به تصویب رسید و پس از تصویب فوریت آن در جلسه هفته قبل، طرح مذکور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مجلس نیز برای رسیدگی به این طرح در روز سه‌شنبه جلسه فوق‌العاده تشکیل داد.

بیشتر بخوانید:

مصباحی‌مقدم: تعلیق پروتکل‌های الحاقی باید زودتر انجام می‌شد

پس از تصویب کلیات و جزئیات طرح در جلسات صبح و عصر روز سه‌شنبه هفته قبل مجلس،‌شورای نگهبان برای بررسی این طرح تشکیل جلسه داد و ایراد شورای نگهبان به طرح مذکور در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس اصلاح شد و پس از تأئید این مصوبه در جلسه همان روز شورای نگهبان، طرح به قانون تبدیل شده و توسط رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید:

قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» به زیان مصالح ملی نیست

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بعد از به شهادت رسیدن شهید محسن فخری زاده با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفت و حالا دولت ملزم به اجرای آن است.

الزام به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد و ذخیره حداقل سالانه ۱۲۰ کیلوگرم آن در داخل، افزایش تولید این غنای اورانیوم به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم ، آغاز غنی سازی با حداقل یک هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (آی‌آر – تو ام) و  ۱۶۴ ماشین نسل ششم (آی‌ار- سیکس) و توسعه آن به یک هزار دستگاه ،  بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه ، بهینه‌سازی و راه‌اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی از مواردی است که این قانون به دولت تکلیف کرده است.

*تولید برق، هدف اول قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

ورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس به ۴ هدف اصلی و مهم مجلس از تصویب این قانون اشاره کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در تشریح این ۴ هدف گفت: اولین هدف موضوع تولید برق است؛ امروزه با توجه به منابع آبی، تولید برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری به صرفه نیست و همه کشورها رو به تولید برق هسته‌ای آورده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: امروزه آمریکا خود بیش از یکصد رآکتور تولید برق دارد و ایران تنها یک رآکتور یک‌هزار مگاواتی برق در بوشهر دارد که سالانه ۳۰ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد برای تأمین سوخت این نیروگاه باید دراختیار داشته باشیم.

نبویان خاطرنشان کرد: پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی و امضای برجام ما ۱۱ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد در کشور تولید کرده بودیم که آقای روحانی و آقای ظریف در زمان امضای برجام پذیرفتند که ما تنها در طول سال اجازه ۳۰۰ کیلو اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵درصد را داشته باشیم و مابقی اورانیوم غنی شده با این مقدار باید از کشور خارج شود و نیازمان را برای تأمین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر باید از خارج تأمین کنیم.

* تأمین داروهای مورد نیاز هدف دوم قانون اقدام راهبردی

وی افزود: هدف دوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی در کشور است. امروزه حدود یک میلیون بیماری سرطانی نیازمند رادیوداروهای تولیدشده توسط راکتور تحقیقاتی تهران هستند که این راکتور با اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کار می‌کند.

 سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند 

وی اظهار داشت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، ما ۴۴۷.۸ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده بودیم و در برجام، آقای روحانی و ظریف پذیرفتند تمام این ۲۰ درصد را یا اکسید کنند و یا از کشور خارج کنند و سوخت مورد نیاز راکتور تهران را از روسیه در قالب بسته‌های پنج کیلویی خریداری کنند که البته در زمان خرید، این بسته‌ها به بسته‌های ۳ کیلویی تقلیل پیدا کرد و ما بابت هر بسته ۶۰ میلیون اگر تاکنون افزایش نیافته باشد ۶۰ میلیون دلار پرداخت می‌کنیم.

نبویان گفت: سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند.

* صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان در قانون جدید

وی افزود: هدف سوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان است.  آقای روحانی و ظریف پذیرفتند که با اجرای پروتکل الحاقی در قالب برجام اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای، نظامی و دانشگاهی و تحقیقاتی‌مان را به بازرسان آژانس بدهند.

وی افزود: بر همین اساس آنان به صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند.

بازرسان آژانس صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: علاوه بر این دولت در ماجرای اجرای پروتکل الحاقی پذیرفته است که ما دانشمندان هسته‌ایمان را دراختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهیم و سؤال ما اینجاست که آیا شهید فخری‌زاده نیز جزو همین دانشمندان بوده است که دراختیار آژانس قرار داده شود که البته ما در سالهای گذشته علاوه بر شهید فخری‌زاده شاهد ترور دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده‌ایم.

* دولت با دست پر به مذاکرات برود

وی اظهار داشت: هدف چهارم این قانون، پر کردن دست دولت در مذاکرات است. طبیعی است که با دست  خالی نمی‌توان مذاکره کرد و دولت باید چیزی داشته با شد که با تکیه بر آن، با طرف مقابله به مذاکره بپردازد. اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند. در مذاکره یک چیزی می‌دهند و یک چیزی می‌گیرند، خب دولت باید چیزی برای دادن داشته باشد که چیزی را بگیرد. وقتی با دست خالی به پای میز مذاکره برود، پشتوانه‌ای برای مذاکره نخواهد داشت.

 اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند

نبویان خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که آقایان مخالف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به این مصوبه وارد می‌کنند این است که می‌گویند لغو اجرای پروتکل الحاقی پرونده ما را به شورای امنیت می‌برد.

* با اجرای پروتکل الحاقی هم پرونده ما را به شورای امنیت فرستاده بودند

وی ادامه داد: در سال ۸۲ که آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ما مشغول به کار شد، دو ماه پس از روی کار آمدن وی در این سمت، اجرای پروتکل الحاقی را در ۲۸ آذر ۸۲ پذیرفت. اجرای پروتکل الحاقی در زمان دبیری آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی نیز ادامه پیدا کرد. در ۱۵ بهمن ۸۴ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باوجود اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران و تعلیق فعالیت مراکز هسته‌ای ما رأی به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت داد.

اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ۱ آذر ۸۴ مصوب کرده بود در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت فرستاد شود، ایران اجرای پروتکل الحاقی را لغو خواهد کرد و پس از رأی شورای حکام آژانس به ارسال پرونده ارسالی ایران به شورای امنیت و یک روز پس از رأی شورای حکام به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، یعنی در ۱۶ بهمن ۸۴ دولت آقای احمدی‌نژاد مصوبه مجلس برای لغو اجرای پروتکل الحاقی را اجرا کرد.

* همین حالا هم که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم

نبویان خاطرنشان کرد: ایراد دیگری که آقایان به مصوبه مجلس در اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌گیرند می‌گویند که لغو اجرای پروتکل الحاقی ما را جزو کشورهای ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار می‌دهد که باید در پاسخ به آنها بگویم که همین حالا هم که ما پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم.

وی افزود: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود. پس باید به این آقایان گفت که ما همین الان که پروتکل الحاقی را چندسال است که اجرا می‌کنیم ذیل فصل هفتم سازمان ملل هستیم.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: مخالفین و منتقدین قانون الحاق راهبردی با لغو تحریم‌ها می‌گویند با لغو پروتکل الحاقی جنگ به کشور تحمیل خواهد شد. همانطور که گفتم ما از ۱۶ بهمن ۸۴ و به دنبال ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، اجرای پروتکل الحاقی را لغو کردیم و از سال ۸۴ تا ۹۲ پروتکل الحاقی توسط ایران اجرا نشد. سؤال من از آقایان این است که در این مدت  جنگی به کشور تحمیل شد؟

* بایدن با ترامپ و اوباما هیچ فرقی ندارد

نبویان خاطرنشان کرد: در بحث مذاکره باید بگویم که بایدن، ترامپ و اوباما هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. اگر ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را یکجانبه از جانب ما بازگرداند، اوباما هم ۷ قطعنامه را علیه ما در شورای امنیت صادر کرد و اجماع جهانی علیه ما به وجود آورد و باید هم همکار اوباما و یک دموکرات است.

وی افزود: سیاست‌های راهبردی دموکراتها و جمهوریخواهان یکی است و تنها در تاکتیک‌ها متفاوتند. ما شاهد بودیم که ترامپ پس از خروج از برجام سعی داشت مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرایی کند اما در شورای امنیت با او همکاری نکردند ولی همانطور که گفتم اوباما که یک دموکرات است هفت قطعنامه را با اجماع آرا در شورای امنیت علیه ایران صادر کرد و حتی روسیه و چین هم که با ترامپ همکاری نمی‌کنند به قطعنامه ضدایرانی اوباما در آن زمان رأی مثبت دادند و باید بدانیم که بایدن هم در واقع ادامه همین مسیر را دنبال خواهد کرد.

اوباما که یک دموکرات است هفت قطعنامه را با اجماع آرا در شورای امنیت علیه ایران صادر کرد و حتی روسیه و چین هم که با ترامپ همکاری نمی‌کنند به قطعنامه ضدایرانی اوباما در آن زمان رأی مثبت دادند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: اگر ترامپ به دنبال این بود که ذیل برجام هم هسته‌ای را از ما بگیرد و هم موشکی را و هم قدرت منطقه‌ای ما را از دست ما خارج کند باید به دنبال آن است که پس ا برجام در مذاکرات جداگانه، برجام‌های دیگر صنایع موشکی ما را محدود کند و در قالب توافق‌های دیگری به محدود سازی قدرت منطقه‌ای ما بپردازد.

نبویان خاطرنشان کرد: ما در برجام بعضی از تعهداتمان همیشگی است و برخی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و زمان اجرای آن پس از چند سال پایان می‌پذیرد و جو بایدن به دنبال آن است تا در مذاکرات خود با ایران این تعهدات کوتاه مدت و میان‌مدت ایران را نیز دائمی کند و ایران را وادار سازد تا تمام تعهدات خود در برجام را برای همیشه اجرا کند و محدودیتها را بپذیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بایدن به دنبال محدودسازی قدرت منطقه‌ای ماست، ادامه داد: ما امروز در سوریه با دشمن می‌جنگیم و همین باعث می‌شود که مردم ما احساس امنیت کنند. اگر ما از قدرت منطقه‌ایمان کوتاه بیاییم باید به کشور خودمان بازگردیم و ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه شهرها و روستاهای ما را مورد هدف قرار خواهند داد.

برجام نمایه

نایب رئیس کمیسیون اصل نودمجلس گفت: با اجرای پروتکل الحاقی از مراکز نظامی، هسته‌ای و دانشگاهی ما بازدید به عمل می‌آورند که از جمله آنها، دسترسی این بازرسان به ۲۶ مرکز نظامی کشورمان بوده است.

به گزارش مشرق، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران هفته گذشته با قید دوفوریت در مجلس به تصویب رسید و پس از تصویب فوریت آن در جلسه هفته قبل، طرح مذکور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مجلس نیز برای رسیدگی به این طرح در روز سه‌شنبه جلسه فوق‌العاده تشکیل داد.

بیشتر بخوانید:

مصباحی‌مقدم: تعلیق پروتکل‌های الحاقی باید زودتر انجام می‌شد

پس از تصویب کلیات و جزئیات طرح در جلسات صبح و عصر روز سه‌شنبه هفته قبل مجلس،‌شورای نگهبان برای بررسی این طرح تشکیل جلسه داد و ایراد شورای نگهبان به طرح مذکور در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس اصلاح شد و پس از تأئید این مصوبه در جلسه همان روز شورای نگهبان، طرح به قانون تبدیل شده و توسط رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید:

قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» به زیان مصالح ملی نیست

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بعد از به شهادت رسیدن شهید محسن فخری زاده با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفت و حالا دولت ملزم به اجرای آن است.

الزام به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد و ذخیره حداقل سالانه ۱۲۰ کیلوگرم آن در داخل، افزایش تولید این غنای اورانیوم به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم ، آغاز غنی سازی با حداقل یک هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (آی‌آر – تو ام) و  ۱۶۴ ماشین نسل ششم (آی‌ار- سیکس) و توسعه آن به یک هزار دستگاه ،  بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه ، بهینه‌سازی و راه‌اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی از مواردی است که این قانون به دولت تکلیف کرده است.

*تولید برق، هدف اول قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

ورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس به ۴ هدف اصلی و مهم مجلس از تصویب این قانون اشاره کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در تشریح این ۴ هدف گفت: اولین هدف موضوع تولید برق است؛ امروزه با توجه به منابع آبی، تولید برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری به صرفه نیست و همه کشورها رو به تولید برق هسته‌ای آورده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: امروزه آمریکا خود بیش از یکصد رآکتور تولید برق دارد و ایران تنها یک رآکتور یک‌هزار مگاواتی برق در بوشهر دارد که سالانه ۳۰ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد برای تأمین سوخت این نیروگاه باید دراختیار داشته باشیم.

نبویان خاطرنشان کرد: پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی و امضای برجام ما ۱۱ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد در کشور تولید کرده بودیم که آقای روحانی و آقای ظریف در زمان امضای برجام پذیرفتند که ما تنها در طول سال اجازه ۳۰۰ کیلو اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵درصد را داشته باشیم و مابقی اورانیوم غنی شده با این مقدار باید از کشور خارج شود و نیازمان را برای تأمین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر باید از خارج تأمین کنیم.

* تأمین داروهای مورد نیاز هدف دوم قانون اقدام راهبردی

وی افزود: هدف دوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی در کشور است. امروزه حدود یک میلیون بیماری سرطانی نیازمند رادیوداروهای تولیدشده توسط راکتور تحقیقاتی تهران هستند که این راکتور با اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کار می‌کند.

 سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند 

وی اظهار داشت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، ما ۴۴۷.۸ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده بودیم و در برجام، آقای روحانی و ظریف پذیرفتند تمام این ۲۰ درصد را یا اکسید کنند و یا از کشور خارج کنند و سوخت مورد نیاز راکتور تهران را از روسیه در قالب بسته‌های پنج کیلویی خریداری کنند که البته در زمان خرید، این بسته‌ها به بسته‌های ۳ کیلویی تقلیل پیدا کرد و ما بابت هر بسته ۶۰ میلیون اگر تاکنون افزایش نیافته باشد ۶۰ میلیون دلار پرداخت می‌کنیم.

نبویان گفت: سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند.

* صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان در قانون جدید

وی افزود: هدف سوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان است.  آقای روحانی و ظریف پذیرفتند که با اجرای پروتکل الحاقی در قالب برجام اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای، نظامی و دانشگاهی و تحقیقاتی‌مان را به بازرسان آژانس بدهند.

وی افزود: بر همین اساس آنان به صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند.

بازرسان آژانس صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: علاوه بر این دولت در ماجرای اجرای پروتکل الحاقی پذیرفته است که ما دانشمندان هسته‌ایمان را دراختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهیم و سؤال ما اینجاست که آیا شهید فخری‌زاده نیز جزو همین دانشمندان بوده است که دراختیار آژانس قرار داده شود که البته ما در سالهای گذشته علاوه بر شهید فخری‌زاده شاهد ترور دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده‌ایم.

* دولت با دست پر به مذاکرات برود

وی اظهار داشت: هدف چهارم این قانون، پر کردن دست دولت در مذاکرات است. طبیعی است که با دست  خالی نمی‌توان مذاکره کرد و دولت باید چیزی داشته با شد که با تکیه بر آن، با طرف مقابله به مذاکره بپردازد. اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند. در مذاکره یک چیزی می‌دهند و یک چیزی می‌گیرند، خب دولت باید چیزی برای دادن داشته باشد که چیزی را بگیرد. وقتی با دست خالی به پای میز مذاکره برود، پشتوانه‌ای برای مذاکره نخواهد داشت.

 اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند

نبویان خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که آقایان مخالف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به این مصوبه وارد می‌کنند این است که می‌گویند لغو اجرای پروتکل الحاقی پرونده ما را به شورای امنیت می‌برد.

* با اجرای پروتکل الحاقی هم پرونده ما را به شورای امنیت فرستاده بودند

وی ادامه داد: در سال ۸۲ که آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ما مشغول به کار شد، دو ماه پس از روی کار آمدن وی در این سمت، اجرای پروتکل الحاقی را در ۲۸ آذر ۸۲ پذیرفت. اجرای پروتکل الحاقی در زمان دبیری آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی نیز ادامه پیدا کرد. در ۱۵ بهمن ۸۴ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باوجود اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران و تعلیق فعالیت مراکز هسته‌ای ما رأی به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت داد.

اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ۱ آذر ۸۴ مصوب کرده بود در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت فرستاد شود، ایران اجرای پروتکل الحاقی را لغو خواهد کرد و پس از رأی شورای حکام آژانس به ارسال پرونده ارسالی ایران به شورای امنیت و یک روز پس از رأی شورای حکام به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، یعنی در ۱۶ بهمن ۸۴ دولت آقای احمدی‌نژاد مصوبه مجلس برای لغو اجرای پروتکل الحاقی را اجرا کرد.

* همین حالا هم که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم

نبویان خاطرنشان کرد: ایراد دیگری که آقایان به مصوبه مجلس در اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌گیرند می‌گویند که لغو اجرای پروتکل الحاقی ما را جزو کشورهای ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار می‌دهد که باید در پاسخ به آنها بگویم که همین حالا هم که ما پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم.

وی افزود: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود. پس باید به این آقایان گفت که ما همین الان که پروتکل الحاقی را چندسال است که اجرا می‌کنیم ذیل فصل هفتم سازمان ملل هستیم.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: مخالفین و منتقدین قانون الحاق راهبردی با لغو تحریم‌ها می‌گویند با لغو پروتکل الحاقی جنگ به کشور تحمیل خواهد شد. همانطور که گفتم ما از ۱۶ بهمن ۸۴ و به دنبال ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، اجرای پروتکل الحاقی را لغو کردیم و از سال ۸۴ تا ۹۲ پروتکل الحاقی توسط ایران اجرا نشد. سؤال من از آقایان این است که در این مدت  جنگی به کشور تحمیل شد؟

* بایدن با ترامپ و اوباما هیچ فرقی ندارد

نبویان خاطرنشان کرد: در بحث مذاکره باید بگویم که بایدن، ترامپ و اوباما هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. اگر ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را یکجانبه از جانب ما بازگرداند، اوباما هم ۷ قطعنامه را علیه ما در شورای امنیت صادر کرد و اجماع جهانی علیه ما به وجود آورد و باید هم همکار اوباما و یک دموکرات است.

وی افزود: سیاست‌های راهبردی دموکراتها و جمهوریخواهان یکی است و تنها در تاکتیک‌ها متفاوتند. ما شاهد بودیم که ترامپ پس از خروج از برجام سعی داشت مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرایی کند اما در شورای امنیت با او همکاری نکردند ولی همانطور که گفتم اوباما که یک دموکرات است هفت قطعنامه را با اجماع آرا در شورای امنیت علیه ایران صادر کرد و حتی روسیه و چین هم که با ترامپ همکاری نمی‌کنند به قطعنامه ضدایرانی اوباما در آن زمان رأی مثبت دادند و باید بدانیم که بایدن هم در واقع ادامه همین مسیر را دنبال خواهد کرد.

اوباما که یک دموکرات است هفت قطعنامه را با اجماع آرا در شورای امنیت علیه ایران صادر کرد و حتی روسیه و چین هم که با ترامپ همکاری نمی‌کنند به قطعنامه ضدایرانی اوباما در آن زمان رأی مثبت دادند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: اگر ترامپ به دنبال این بود که ذیل برجام هم هسته‌ای را از ما بگیرد و هم موشکی را و هم قدرت منطقه‌ای ما را از دست ما خارج کند باید به دنبال آن است که پس ا برجام در مذاکرات جداگانه، برجام‌های دیگر صنایع موشکی ما را محدود کند و در قالب توافق‌های دیگری به محدود سازی قدرت منطقه‌ای ما بپردازد.

نبویان خاطرنشان کرد: ما در برجام بعضی از تعهداتمان همیشگی است و برخی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و زمان اجرای آن پس از چند سال پایان می‌پذیرد و جو بایدن به دنبال آن است تا در مذاکرات خود با ایران این تعهدات کوتاه مدت و میان‌مدت ایران را نیز دائمی کند و ایران را وادار سازد تا تمام تعهدات خود در برجام را برای همیشه اجرا کند و محدودیتها را بپذیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بایدن به دنبال محدودسازی قدرت منطقه‌ای ماست، ادامه داد: ما امروز در سوریه با دشمن می‌جنگیم و همین باعث می‌شود که مردم ما احساس امنیت کنند. اگر ما از قدرت منطقه‌ایمان کوتاه بیاییم باید به کشور خودمان بازگردیم و ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه شهرها و روستاهای ما را مورد هدف قرار خواهند داد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نودمجلس گفت: با اجرای پروتکل الحاقی از مراکز نظامی، هسته‌ای و دانشگاهی ما بازدید به عمل می‌آورند که از جمله آنها، دسترسی این بازرسان به ۲۶ مرکز نظامی کشورمان بوده است.

به گزارش مشرق، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران هفته گذشته با قید دوفوریت در مجلس به تصویب رسید و پس از تصویب فوریت آن در جلسه هفته قبل، طرح مذکور در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و مجلس نیز برای رسیدگی به این طرح در روز سه‌شنبه جلسه فوق‌العاده تشکیل داد.

بیشتر بخوانید:

مصباحی‌مقدم: تعلیق پروتکل‌های الحاقی باید زودتر انجام می‌شد

پس از تصویب کلیات و جزئیات طرح در جلسات صبح و عصر روز سه‌شنبه هفته قبل مجلس،‌شورای نگهبان برای بررسی این طرح تشکیل جلسه داد و ایراد شورای نگهبان به طرح مذکور در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته مجلس اصلاح شد و پس از تأئید این مصوبه در جلسه همان روز شورای نگهبان، طرح به قانون تبدیل شده و توسط رئیس مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید:

قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» به زیان مصالح ملی نیست

قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بعد از به شهادت رسیدن شهید محسن فخری زاده با اولویت در دستور کار مجلس قرار گرفت و حالا دولت ملزم به اجرای آن است.

الزام به تولید اورانیوم با غنای بیست درصد و ذخیره حداقل سالانه ۱۲۰ کیلوگرم آن در داخل، افزایش تولید این غنای اورانیوم به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم ، آغاز غنی سازی با حداقل یک هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (آی‌آر – تو ام) و  ۱۶۴ ماشین نسل ششم (آی‌ار- سیکس) و توسعه آن به یک هزار دستگاه ،  بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف مدت پنج ماه ، بهینه‌سازی و راه‌اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین خنداب اراک، طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید با هدف تولید همسان‌های پایدار (رادیو ایزوتوپ) بیمارستانی از مواردی است که این قانون به دولت تکلیف کرده است.

*تولید برق، هدف اول قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها

ورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۴+۱ دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس به ۴ هدف اصلی و مهم مجلس از تصویب این قانون اشاره کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در تشریح این ۴ هدف گفت: اولین هدف موضوع تولید برق است؛ امروزه با توجه به منابع آبی، تولید برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی نه برای ایران و نه برای هیچ کشور دیگری به صرفه نیست و همه کشورها رو به تولید برق هسته‌ای آورده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: امروزه آمریکا خود بیش از یکصد رآکتور تولید برق دارد و ایران تنها یک رآکتور یک‌هزار مگاواتی برق در بوشهر دارد که سالانه ۳۰ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد برای تأمین سوخت این نیروگاه باید دراختیار داشته باشیم.

نبویان خاطرنشان کرد: پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی و امضای برجام ما ۱۱ تن اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵ درصد در کشور تولید کرده بودیم که آقای روحانی و آقای ظریف در زمان امضای برجام پذیرفتند که ما تنها در طول سال اجازه ۳۰۰ کیلو اورانیوم با غنای ۳.۵ تا ۵درصد را داشته باشیم و مابقی اورانیوم غنی شده با این مقدار باید از کشور خارج شود و نیازمان را برای تأمین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر باید از خارج تأمین کنیم.

* تأمین داروهای مورد نیاز هدف دوم قانون اقدام راهبردی

وی افزود: هدف دوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران سرطانی در کشور است. امروزه حدود یک میلیون بیماری سرطانی نیازمند رادیوداروهای تولیدشده توسط راکتور تحقیقاتی تهران هستند که این راکتور با اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کار می‌کند.

 سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند 

وی اظهار داشت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم، ما ۴۴۷.۸ کیلو اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده بودیم و در برجام، آقای روحانی و ظریف پذیرفتند تمام این ۲۰ درصد را یا اکسید کنند و یا از کشور خارج کنند و سوخت مورد نیاز راکتور تهران را از روسیه در قالب بسته‌های پنج کیلویی خریداری کنند که البته در زمان خرید، این بسته‌ها به بسته‌های ۳ کیلویی تقلیل پیدا کرد و ما بابت هر بسته ۶۰ میلیون اگر تاکنون افزایش نیافته باشد ۶۰ میلیون دلار پرداخت می‌کنیم.

نبویان گفت: سؤال اینجاست وقتی ما می‌توانیم نیازمان را در داخل تولید کنیم چرا باید دست گدایی به سمت خارجی‌ها دراز کنیم و از آنها بخواهیم که نیاز ما را تأمین کنند.

* صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان در قانون جدید

وی افزود: هدف سوم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صیانت از شخصیت‌ها و حفظ مراکز دفاعی و نظامی‌مان است.  آقای روحانی و ظریف پذیرفتند که با اجرای پروتکل الحاقی در قالب برجام اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای، نظامی و دانشگاهی و تحقیقاتی‌مان را به بازرسان آژانس بدهند.

وی افزود: بر همین اساس آنان به صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند.

بازرسان آژانس صورت مستمر طبق پروتکل الحاقی از این مراکز بازدید می‌کنند و طبق گفته خودشان از ۲۶ مرکز نظامی ما بازدید به عمل آورده‌اند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: علاوه بر این دولت در ماجرای اجرای پروتکل الحاقی پذیرفته است که ما دانشمندان هسته‌ایمان را دراختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهیم و سؤال ما اینجاست که آیا شهید فخری‌زاده نیز جزو همین دانشمندان بوده است که دراختیار آژانس قرار داده شود که البته ما در سالهای گذشته علاوه بر شهید فخری‌زاده شاهد ترور دیگر دانشمندان هسته‌ای کشورمان بوده‌ایم.

* دولت با دست پر به مذاکرات برود

وی اظهار داشت: هدف چهارم این قانون، پر کردن دست دولت در مذاکرات است. طبیعی است که با دست  خالی نمی‌توان مذاکره کرد و دولت باید چیزی داشته با شد که با تکیه بر آن، با طرف مقابله به مذاکره بپردازد. اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند. در مذاکره یک چیزی می‌دهند و یک چیزی می‌گیرند، خب دولت باید چیزی برای دادن داشته باشد که چیزی را بگیرد. وقتی با دست خالی به پای میز مذاکره برود، پشتوانه‌ای برای مذاکره نخواهد داشت.

 اگر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نباشد، دولت باید از صنایع موشکی ما و قدرت منطقه‌ای‌مان عقب‌نشینی کند

نبویان خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که آقایان مخالف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به این مصوبه وارد می‌کنند این است که می‌گویند لغو اجرای پروتکل الحاقی پرونده ما را به شورای امنیت می‌برد.

* با اجرای پروتکل الحاقی هم پرونده ما را به شورای امنیت فرستاده بودند

وی ادامه داد: در سال ۸۲ که آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ما مشغول به کار شد، دو ماه پس از روی کار آمدن وی در این سمت، اجرای پروتکل الحاقی را در ۲۸ آذر ۸۲ پذیرفت. اجرای پروتکل الحاقی در زمان دبیری آقای لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی نیز ادامه پیدا کرد. در ۱۵ بهمن ۸۴ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، باوجود اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران و تعلیق فعالیت مراکز هسته‌ای ما رأی به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت داد.

اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در ۱ آذر ۸۴ مصوب کرده بود در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت فرستاد شود، ایران اجرای پروتکل الحاقی را لغو خواهد کرد و پس از رأی شورای حکام آژانس به ارسال پرونده ارسالی ایران به شورای امنیت و یک روز پس از رأی شورای حکام به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، یعنی در ۱۶ بهمن ۸۴ دولت آقای احمدی‌نژاد مصوبه مجلس برای لغو اجرای پروتکل الحاقی را اجرا کرد.

* همین حالا هم که پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم

نبویان خاطرنشان کرد: ایراد دیگری که آقایان به مصوبه مجلس در اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها می‌گیرند می‌گویند که لغو اجرای پروتکل الحاقی ما را جزو کشورهای ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل قرار می‌دهد که باید در پاسخ به آنها بگویم که همین حالا هم که ما پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنیم ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم.

وی افزود: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود. پس باید به این آقایان گفت که ما همین الان که پروتکل الحاقی را چندسال است که اجرا می‌کنیم ذیل فصل هفتم سازمان ملل هستیم.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به دنبال امضای برجام صادر شده، ما ذیل بند ۴۱ منشور سازمان ملل که جزو فصل هفتم آن است قرار داریم که بند ۴۱ منشور جنبه اقتصادی دارد و از بند ۴۲ به بعد وارد فاز نظامی می‌شود

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: مخالفین و منتقدین قانون الحاق راهبردی با لغو تحریم‌ها می‌گویند با لغو پروتکل الحاقی جنگ به کشور تحمیل خواهد شد. همانطور که گفتم ما از ۱۶ بهمن ۸۴ و به دنبال ارسال پرونده ایران به شورای امنیت، اجرای پروتکل الحاقی را لغو کردیم و از سال ۸۴ تا ۹۲ پروتکل الحاقی توسط ایران اجرا نشد. سؤال من از آقایان این است که در این مدت  جنگی به کشور تحمیل شد؟

* بایدن با ترامپ و اوباما هیچ فرقی ندارد

نبویان خاطرنشان کرد: در بحث مذاکره باید بگویم که بایدن، ترامپ و اوباما هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. اگر ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را یکجانبه از جانب ما بازگرداند، اوباما هم ۷ قطعنامه را علیه ما در شورای امنیت صادر کرد و اجماع جهانی علیه ما به وجود آورد و باید هم همکار اوباما و یک دموکرات است.

وی افزود: سیاست‌های راهبردی دموکراتها و جمهوریخواهان یکی است و تنها در تاکتیک‌ها متفاوتند. ما شاهد بودیم که ترامپ پس از خروج از برجام سعی داشت مکانیسم ماشه را علیه ایران اجرایی کند اما در شورای امنیت با او همکاری نکردند ولی همانطور که گفتم اوباما که یک دموکرات است هفت قطعنامه را با اجماع آرا در شورای امنیت علیه ایران صادر کرد و حتی روسیه و چین هم که با ترامپ همکاری نمی‌کنند به قطعنامه ضدایرانی اوباما در آن زمان رأی مثبت دادند و باید بدانیم که بایدن هم در واقع ادامه همین مسیر را دنبال خواهد کرد.

اوباما که یک دموکرات است هفت قطعنامه را با اجماع آرا در شورای امنیت علیه ایران صادر کرد و حتی روسیه و چین هم که با ترامپ همکاری نمی‌کنند به قطعنامه ضدایرانی اوباما در آن زمان رأی مثبت دادند

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار داشت: اگر ترامپ به دنبال این بود که ذیل برجام هم هسته‌ای را از ما بگیرد و هم موشکی را و هم قدرت منطقه‌ای ما را از دست ما خارج کند باید به دنبال آن است که پس ا برجام در مذاکرات جداگانه، برجام‌های دیگر صنایع موشکی ما را محدود کند و در قالب توافق‌های دیگری به محدود سازی قدرت منطقه‌ای ما بپردازد.

نبویان خاطرنشان کرد: ما در برجام بعضی از تعهداتمان همیشگی است و برخی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است و زمان اجرای آن پس از چند سال پایان می‌پذیرد و جو بایدن به دنبال آن است تا در مذاکرات خود با ایران این تعهدات کوتاه مدت و میان‌مدت ایران را نیز دائمی کند و ایران را وادار سازد تا تمام تعهدات خود در برجام را برای همیشه اجرا کند و محدودیتها را بپذیرد.

وی در پایان با بیان اینکه بایدن به دنبال محدودسازی قدرت منطقه‌ای ماست، ادامه داد: ما امروز در سوریه با دشمن می‌جنگیم و همین باعث می‌شود که مردم ما احساس امنیت کنند. اگر ما از قدرت منطقه‌ایمان کوتاه بیاییم باید به کشور خودمان بازگردیم و ناوهای آمریکایی مستقر در منطقه شهرها و روستاهای ما را مورد هدف قرار خواهند داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet