Print Friendly, PDF & Email

کرمانشاه- «شهید سید محمد واحدی» جوان سنقری تا پای چوبه اعدام از مبارزه با ظلم کوتاه نیامد و تکبیر گویان در کنار رهبر فکری و اندیشه ای خود یعنی شهید نواب صفوی تیرباران شد.
شهید سید محمد واحدی در سال ۱۳۱۳ چشم به جهان گشود در کودکی پدر خویش (آیت الله حاج سید محمدرضا مجتهد قمی واحدی) را از دست داد و در دامان مادری مهربان و باتقوا تربیت شد.‌
تحصیلات ابتدایی خود را در شهرستان سنقر به پایان رسانید و سپس همراه با خانواده عازم قم شد و در دبیرستان حکیم نظامی قم به تحصیل خود ادامه داد. همزمان با تحصیل، با اجازه مادر به تهران آمد که تهران آمدن این شهید مصادف با تشکیل جمعیت فداییان اسلام بود، وی برای مبارزه با ظلم و ستم و فساد، به برادران خود در گروه «فداییان اسلام» پیوست.
در جوانی راه خود را شناخته و در کنار برادرش سید عبدالحسین و رهبری شهید نواب صفوی از مردان مبارز و عضو کادر مرکزی فداییان اسلام شد.

سید محمد واحدی که جوانی ۱۸ ساله بود به یکی از نزدیک ترین نفرات به شهید نواب تبدیل شده بود و بارها برای این نزدیکی و مبارزه علیه ظلم دستگیر و حتی تبعید شده بود و هر بار پس از دستگیری او شهید نواب ابراز تأثر می‌کرد.
حضور همیشگی شهید واحدی در جلسات مخفیانه جمعیت فداییان اسلام و اعلام نظرهای انقلابی و آرمانی شهید واحدی با وجود سن کمش از یاد اعضای جمعیت نمی‌رفت؛ و یکی از همرزمان شهید واحدی با ذکر خاطره‌ای رأی قاطع شهید واحدی و برادرش را به اعدام انقلابی حسین علاء به عنوان یک نقطه برجسته از فعالیت‌های این ۲ برادر معرفی می‌کند.
شهید واحدی که دیگر سن کم او به واسطه موضع گیری ها و اعلام نظرهای قاطع و انقلابی اش به چشم نمی‌آمد، در جریان محاکمه شهید نواب در دادگاه شرکت کرده و در این جلسه درخواست می‌کند تا تمام برادرانش آزاد، و به جای آنها او را بکشند.
شهید سید محمد واحدی چرا و چگونه دستگیر شد؟
سرانجام اقدامات عملی شهید نواب و یارانش علیه ظلم و جور دوباره اوج گرفته و پس از ماجرای تیراندازی به سمت حسین علا، و اعدام ناکام او، شهید محمد واحدی به همراه نواب صفوی در منزل حمید ذوالقدر یکی دیگر از اعضای فداییان اسلام دستگیر شدند.

ایستادگی و مواضع شجاعانه این جوان خطه کرمانشاه در جلسات دادگاه برای محاکمه کنندگان بی آبرویی و برای شهید واحدی عزت و سربلندی داشت.
در یکی از جلسات دادگاه که سران رژیم حضور داشتند یکی از آنها خطاب به شهید واحدی با لحنی بد گفت مگر تو چندسال داری که می‌خواهی کشته شوی؟، شهید واحدی با شنیدن این سوال برآشفت و با لحنی پر از احساس و معرفت گفت: شهادت تمام وجود مرا می‌سوزاند و من نمی‌توانم تحمل کنم برادرانم شهید و من آزاد باشم.
دادگاهی برای اعدام فداییان اسلام
در تاریخ چهارم دی ماه سال ۱۳۳۴ اولین دادگاه نواب صفوی و همرزمانش بود به ریاست سرلشکر قطبی در اداره دادرسی ارتش به صورت علنی تشکیل شد و پس از روشنگری شهید واحدی و همرزمانش جلسات بعدی به صورت مخفیانه برگزار و پس از هشت روز حکم نهایی اعدام صادر شد.

پس از دادگاه تجدید نظر و آخرین دفاعیات شهید نواب صفوی در روز ۲۵ دی ماه سال ۱۳۳۴ دادگاه نمایشی و تقلبی پایان یافته و حکم پایانی خاتمه پیدا کرد و حکم به دادگاه اول صادر شد.
حکم صادره سید مجتبی نواب صفوی، سید محمد واحدی، مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی به اعدام و سید هادی میرلوحی به ۶ سال زندان، اصغر عمری به پنج سال زندان، احمد تهرانی به چهار سال زندان و علی بهاری به سه سال زندان محکوم شدند.
شهادت جوانی از خطه کرمانشاه با نوای تکبیر
اصغر عمری سال‌ها بعد نقل می‌کند، ساعتی از نیمه شب گذشته بود. من و احمد تهرانی در یک سلول یک نفره زندانی بودیم و هوا به قدری سرد بود که چیزی نمانده بود نفس‌هایمان در سینه منجمد شود؛ ناگهان صدای مردانه و رشید «سید محمد واحدی» را شنیدم که می‌گفت: یااللّه، بلافاصله از جای خود بلند شدیم از سوراخ درب سلول نگاه کردیم و در زیر نور بی رمق راهروی زندان لشکر ۲ زرهی، دیدیم که سرهنگ اللهیاری، نماینده سرلشکر آزموده دادستان ارتش که مأموریت اجرای حکم اعدام نواب و یارانش را پذیرفته بود حرکت می‌کرد و شهید نواب صفوی و شهید سید محمد نیز در پشت سر او در حرکت است و از گام‌های استوار و محکم آن شهید به خوبی پیدا بود که در راه معشوق خویش، خدای جهانیان گام بر می‌دارند و آنچنان از راهی که به سوی چوبه اعدام و شهادت می‌پیمایند، خاطر جمع و دل آرام هستند که گویی تمام وظایف خویش را انجام داده و برای دریافت پاداش و جایزه خود به پیش می‌روند.
سرانجام در سیپده دم ۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۴ سید محمد واحدی در سن ۲۱ سالگی به همراه سید نواب صفوی و چند تن از دوستان در حالی‌که صدای تکبیرش به آسمان بلند بود به شهادت رسید.
پیکر سید محمد ابتدا در قبرستان مسگرآباد بود و سال‌ها بعد که شهردار تهران قبرستان مسگرآباد را متروکه اعلام کرد، وفاداران این شهید بیم داشتند که قبر شهدای فداییان اسلام در بین سایر قبرها از بین برود به همین سبب مخفیانه پیکر آنها را از قبر خارج و به قم منتقل و در وادی السلام قم به خاک سپردند.
قبر شهید واحدی در جوار رهبر فکری و اندیشه‌ای‌اش شهید نواب صفوی در قبرستان وادی السلام شهر قم است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet