Print Friendly, PDF & Email

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا با بیان اینکه دولتمردان برای حل مشکلات اقتصادی باید پای درس شهید باقری بنشینند، گفت: هر فرماندهی اگر ماهیت جنگی را که درگیر آن است نشناسد شکست می خورد .

 سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص)، صبح امروز در آیین گرامیداشت سالگرد شهادت سردار «حسن باقری» و شهدای اطلاعات عملیات سپاه که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) برگزار شد، گفت: حوادث بزرگ انقلاب و جنگ و نام و یاد بزرگان، برای جامعه ایران، هویت ساز و قدرت ساز است و بنیان های نظام ارزشی و شالوده قدرت ما را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: گذشت زمان و رخدادهای جدید نباید موجب فراموشی حوادث بزرگ و نام و یاد بزرگان شود زیرا بدون یاد حوادث بزرگ و نام و یاد شهدا به ویژه فرماندهان شهید، شالوده قدرت ما حفظ نخواهد شد و تداوم حیات فردی و اجتماعی در جامعه ایران در صورت تداوم فرهنگ و سنت های دینی و تاریخی امکان پذیر است. باورها و اقدامات ما هم با رجوع به آموزه های دینی _ فرهنگی و سنت های تاریخی صورت می گیرد.

فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه امروز بدون یاد و نام و تبیین تفکر، رفتار و عملکرد شهدای بزرگی همانند شهید حسن باقری فهم برخی از مهم‌ترین مسائل تاریخی و راهبردی در جنگ و دهه ۶۰ امکان پذیر نخواهد بود، تصریح کرد: فهم مسائل تاریخی و راهبردی در جنگ، بدون فهم تفکر و عملکرد شهید حسن باقری قابل دست یابی نخواهد بود.

وی ادامه داد: این بیان نورانی شهید حسن باقری در ماه ششم جنگ که، « باید به خود جرأت داد، شیوه و استراتژی جنگ را تغییر داد» نیازمند تبیین است. باید دید در چه شرایطی و در برابر چه مسائلی شهید حسن باقری این عبارت راهبردی را بیان کرده است و شهید حسن باقری خودش برای تحقق این عبارت راهبردی چه اقداماتی را انجام داده است؟ با چه روشی، شهید به دنبال تحقق آن بوده است؟ چه نتیجه ای در پیروزی عملیات های بزرگ در سال دوم جنگ و فتح خرمشهر داشته است؟

فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) همچنین با طرح این سوالات که چگونه می توان متاثر از الگوی رفتاری شهید حسن باقری نسل دیگری را در نیروهای مسلح تربیت کرد، مشخصه زمانه وی چه بود، در برابر چه مسائلی و چه چالش هایی قرار داشت و چه پاسخی به مسائل زمان خود دادند، اضافه کرد: یقیناً فرماندهی که این عبارت راهبردی را با جرأت بیان می کند و با مجاهدت و تلاش فوق العاده خود و رزمندگان تحت امرش موجب شکل گیری روند پیروزی عملیات های بزرگ می‌شود و جان عزیز خود را در این راه به خداوند تقدیم می کند، فرماندهی بن بست شکن و یک استراتژیست واقعی، هم در تفکر و تدبیر و هم در میدان نبرد بوده است.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن حکیم، ما را به تذکر به ایام الله که طبق سخن بزرگان اهل تفسیر به معنای روز ظهور قدرت الهی است، دعوت می کند. یاد و نام شهدای بزرگ نیز ایام الله است، بزرگترین ایام الله چهار دهه گذشته روز پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ می باشد، توجه به ایام الله یکی از راه هایی است که افراد و جامعه متوجه ربانیت و قدرت خداوند متعال خواهند شد و دیگر فریب، تهدید و تطمیع دشمن بر آن‌ها تاثیر نخواهد گذاشت. بنابراین، یادآوری ایام الله با تجلیل از نام ها و یادها همانند یادواره سالگرد شهید حسن باقری در حقیقت نیاز حیات انسانی و معنوی جامعه ما در برابر حوادث پرمخاطره ای که در رویارویی استراتژیک با دشمنان در پیش رو داریم، می باشد.

سرلشکر رشید تأکید کرد: برقراری نسبت میان گذشته باحال (اکنون) ، باید با نگاه و زبان جدید صورت گیرد و حوادث بزرگ را به شکل واقعی باید تبیین کرد و نام و یاد شهدای بزرگ در نسبت با حق، معنا دارد و بر اساس تذکر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، نباید با مبالغه گویی و بیان خصوصیات ماورایی، موقعیت شهدای بزرگ را که امر حقی است به امر دیگری تقلیل داد تا موجب کاسته شدن از تأثیر آن بر قلوب و افکار بشود. در همین رابطه، «جهاد تبیین» در حقیقت یعنی بازبینی آنچه باید انجام می شد، ولی به دلایلی انجام نشده و آنچه نباید انجام می‌شد، ولی به دلایلی صورت گرفته است.

فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) بیان کرد: درسی که می توان از مطالعه تفکر و رفتار و عملکرد شهید حسن باقری گرفت، برای همه‌ ما فرماندهان این است که هر فرماندهی که ماهیت جنگی را که درگیر آن است، اگر نشناسد، شکست می‌خورد و مهمترین برجستگی فرماندهان ما و شهید حسن باقری در جنگ، این بود که ماهیت قدرت دشمن و همچنین ضعف هایش را از طریق قدرت اشراف اطلاعاتی شناخت و زمینه ی برون رفت از بحران اشغال را با تکیه بر ظرفیت های داخلی فراهم کرد و بر این راه صادقانه جان داد و دولتمردان ما باید این درسها را از شهدای بزرگ بیاموزند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet