Print Friendly, PDF & Email

موضوع:رشد روندهای سیاسی پس از انقلاب و رشد بصیرت نخبگان پس از انقلا

✏️نوشتاری از محمدباقر مکرمی پور
دکتری علوم سیاسی،پژوهشگر و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل

🔻پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در ۱۹۷۹ میلادی و ۱۳۵۷ هجری شمسی نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران و اسلام و مذهب تشییع اثنی عشری است.
همچنین از انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین و آخرین انقلاب قرن بیستم یاد می شود. پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ در بعد سیاسی دستاوردها و نتایج فراوانی داشت ازجمله:
استقرار یک نظام سیاسی اسلامی بر پایه مردم سالاری، مقابله با جهانخوران بین الملل و استکبارجهانی و شکستن هژمونی ایالات متحده آمریکا ، حضور فعالانه اقشار گروه های مختلف و تشکل های سیاسی متعدد در عرصه سیاست، حضور فعالانه بانوان در عرصه سیاست و اجتماع، مشارکت فعالانه اقشار مختلف مردم با دیدگاه های متنوع در انتخابات های پس از انقلاب اسلامی، استقلال سیاسی و عدم وابستگی به هیچ یک از دو بلوک غرب و شرق و همچنین عدم وابستگی به قدرت های نوظهور، رشد گروه ها و تشکل های سیاسی در قالب حزب، افزایش بی سابقه فعالیت های مدنی و… را می توان مهمترین رشد روندهای سیاسی پس از انقلاب دانست.
نکته دیگر که لازم است به آن اشاره شود رشد بصیرت نخبگان پس از انقلاب اسلامی است.
رشد بصیرت نخبگان پس از انقلاب اسلامی است در مورد واژه نخبه(Elite)تعاریف متعدد و متکثری از سوی متفکران و پژوهشگران نیز ارائه شده است که به طور اجمالی به یکی دو مورد اشاره مینماییم:
از دیدگاه داریوش آشوری نخبه یا الیت سرامدان گروهی از افرادند که در هر جامعه موقعیتی ممتاز و برجسته دارند، به ویژه اقلیت حاکم و محافلی که اقلیت حاکم از آنها برمی خیزد.
همچنین در تجزیه و تحلیل نخبگان سیاسی همان صاحبان قدرت در یک جامعه سیاسی هستند این قدرت مندان شامل رهبری و آن ترکیب بندی های اجتماعی می باشند که در طی یک دوره مشخص رهبران نوعا از دل آنها بر می خیزند و در برابر آنها پاسخگو هستند.
واژه نخبه در میان متفکران سیاسی یونان باستان از جمله افلاطون و ارسطو و…مرسوم بوده است. برخی از افلاطون به عنوان پدر نخبه گرایی سیاسی نیز یاد می کنند.
می توان اذعان نمود که نقش نخبگان سیاسی در مشروعیت بخشیدن به ارزش ها و نهادهای جدید که مبانی و همزیستی عمومی را تبیین می کنند و همچنین در پویش نهادینگی سیاسی و بسط حوزه سیاست دانست.
با تکیه برتجارت تاریخی می توان گفت که تعالی و ترقی فروپاشی یا سقوط هر مملکتی به نقش نخبگان و برگزیدگان سیاسی وابسته است.با پیروزی انقلاب اسلامی و چرخش نخبگان سیاسی یا برگزدیدگان سیاسی رویکرد و نگرش آنها نسبت به ساختار سیاسی، امر حکومتداری، نقش مسائل مهمی چون انتخابات، مشارکت سیاسی،آزادی،پارلمانتاریسم،توسعه سیاسی،نقش دین سیاست، نقش عوامل فرهنگی در سیاست و…دچار تحول اساسی گردید. رویکرد نخبگان سیاسی عهد جمهوری اسلامی و نوع نگرش و نگاه آنها از جهات مختلف با نخبگان دیگر عهدها و دوران های معاصر ایران نیز متفاوت بوده است. در عصر جمهوری اسلامی نخبگان سیاسی به جهت آمیخته بودن دین و سیاست و ملازم این دو مولفه با یکدیگر ونگاه اخروی به امر سیاسی و حکومتداری براین عقیده اند که مذهب تشیع اثنی عشری از صدر اسلام تاکنون یک مذهب کاملا سیاسی بوده و در عهد جمهوری اسلامی نیز باید آمیخته با سیاست باشد.نکته دیگر اینکه نخبگان سیاسی جمهوری اسلامی به ۳ شعار مهم و اساسی دوران انقلاب(استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی) و همچنین محور قرار دادن آرمان های امام عظیم الشان(ره) و شهدای دوران انقلاب و جنگ تحمیلی معتقدند.
استقلال سیاسی که پس از انقلاب اسلامی شکل گرفت و به عنوان عدم وابستگی به هیچ یک از دو بلوک شرق و غرب تلقی می شد در عصر جمهوری اسلامی نیز از مولفه های مهم سیاست ورزان و تصمیم گیران سیاسی بوده است و همواره در ۴ دهه اخیر نیز یک مولفه مهم مورد توجه بوده است. این مولفه در دوران جنگ تحمیلی هشت با وجود اینکه حدودا ۳۶ کشور کمک های نظامی و لجستیکی به طرف مقابل ما یعنی عراق صورت میگرفت. نیز حفظ شد.دیگر نکته نخبگان سیاسی عصر جمهوری اسلامی با توسعه(Development) از دیدگاه غربی مخالف اند.به این جهت که الگوی غربی توسعه از نظر نخبگان جمهوری اسلامی اساسا با برخی رویکردهای مهم اسلام و الگوی حکومتداری اسلامی و جمهوری اسلامی همخوانی و تطابق ندارد و در ضدیت با ایدئولوژی جمهوری اسلامی تلقی می گردد. در نوع نگاه نخبگان جمهوری اسلامی به توسعه یک نگاه یا الگویی که برخاسته از تفکر بومی ایرانی اسلامی باشد مورد توجه است که رهبر معظم انقلاب در ذیل اسلامی ایرانی پیشرفت نیز بیانات گهرباری و راه نشانی را در این زمینه ارائه نمودند.و در واقع این این الگو می تواند تغییرات ژرفی در وضعیت کنوی ایجاد نماید و در تضاد با الگوی توسعه غربی باشد.

@amniatemeli

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet