دسته‌بندی نشده
Print Friendly, PDF & Email

آيا مي دانيم :

===============================================

نخستین آتشبار توپخانه سپاه
آيا مي دانيم :
با توجه به این اصل که پشتیبانی آتش، نقش اساسی و تعیین کننده‌ای در عملیات مختلف داشته است، سردار شهید حسن شفیع زاده با وقوف کامل به اهمیت این اصل، در زمانی که افق دید بسیاری از مسوولان و فرماندهان از خمپاره فراتر نرفته بود، به فکر تشکیل نخستین آتشبارهای توپخانه با استفاده از توپ‌های غنیمتی پرداخته و در عملیات بیت المقدس مسوولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در یکی از قرارگاه‌های عمده را بر عهده گرفت و با موفقیت به انجام رسانید.
او قبضه توپ‌های غنیمتی را در قالب گردانهای مستقل به سرعت سازماندهی کرد و اکثر قریب به اتفاق آن را در عملیات رمضان شرکت داد؛ اوج شکوفایی تلاش‌های شهید در عملیات والفجر ۸ ظهور پیدا کرد.

=============================================

نخستین ابتکار عمل نظامی
آيا مي دانيم :
امکان غافلگیری دشمن در سال سوم جنگ بدون ابتکار عمل نظامی فراهم نمی‌شد و توجه به این مساله نخستین بار پس از عملیات رمضان برای فرماندهی سپاه حاصل شد. منطقه هور برای نخستین بار به عنوان منطقه عملیاتی مورد توجه قرار گرفت.
با تغییر زمین منطقه عملیات از خشکی به آب با ویژگی‌های «هور» از جمله وجود آبراه‌های مختلف و امکان استتار در نیزارها این امیدواری به وجود آمد که با غافلگیری امکان غلبه فراهم شود و عملیات خیبر در سوم اسفندماه سال ۶۲ در منطقه هورالهویزه آغاز شد.

===================================================

آيا مي دانيم :
مدتی از محاصره آبادان می‌گذشت و از سوی عراق فشارهای زیادی وارد می‌شد که شاید تنها جاده منتهی به آبادان را هم که آنها به تصرف خود درآوردند و در آن زمان تنها نیروهای سپاه و تعدادی از نیروهای مردمی که از نظر نظامی محدودیت های زیادی داشتند در مقابل دشمن ایستاده بودند.
در آن زمان مقرر شد در حدود یک تیپ یا بیشتر از نیروهای کمیته انقلاب اسلامی به فرمان آیت‌الله خامنه‌ای سریع به وسیله ده‌ها فروند هواپیمای سی یک‌ صد و سی وارد اهواز شوند و از آن‌جا وارد منطقه عملیاتی گردند. با توکل به خدا فشاری که در آن روز از سوی دشمن به آبادان وارد شد. دفع شد و این نخستین گامی بود که کمیته‌ها در رابطه با جنگ برداشتند.

===============================================

نخستین عملیات نیروی هوایی ارتش
آيا مي دانيم :
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها به فاصله دو ساعت پس از نخستین حمله دشمن در بعدازظهر روز ۳۱ شهریور در نخستین عملیات خود دو پایگاه مهم هوایی عراق به نامهای «الرشید» و «شعیبه» را آماج حملات کوبنده و بمب‌های آتشین خود قرار داده و صدمات جبران ناپذیری به این پایگاه‌ها وارد نمودند.
خلبانان حماسه‌ آفرین نیروی هوایی در بامداد روز یکم مهرماه با به پرواز درآوردن نزدیک به دویست فروند هواپیمای جنگنده و حمله به پایگاه‌ها و مراکز مهم نیروی هوایی عراق به وسیله ۱۴۰ فروند هواپیمای شکاری، درسی فراموش نشدنی به دشمن متجاوز دادند. در این عملیات بزرگ هوایی، تمامی پایگاه‌ها و مراکز مهم نیروی هوایی دشمن، به استثنای پایگاه «الولید» مورد تهاجم قرار گرفت.

========================================

نخستین تهاجم موفق در جبهه جنوب
آيا مي دانيم :
نخستین تهاجم موفق در جبهه جنوب در روز بیست و ششم اسفندماه سال ۱۳۵۹ به نام عملیات امام مهدی (عج) در غرب سوسنگرد با موفقیت انجام شد. این عملیات به فرماندهی شهید اسحاق عزیزی و یاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مردمی بود که بیش از ۹۶ کشته و صد مجروح و ۶۸ اسیر از دشمن بعثی بر جای گذاشت و بسیاری از ادوات آن‌ها منهدم شد.
========================================================
نخستین تجربه عملیات سوار زرهی
آيا مي دانيم :
عملیات رمضان نخستین عملیاتی بود که نیروهای زرهی ایران به وسعت زیاد وارد عمل می‌شدند و عملیات سوار زرهی نخستین تجربه ما در جنگ با عراق بود.

=========================================================================
اولين خلبان شهيد
آيا مي دانيم :
اولين خلبان شهيد در دوران دفاع مقدس شهيد فيروز شيخ‌حسني فرزند حمزه بود، وي در سال ۱۳۳۱ در شهرستان تنکابن از خطه سرسبز شمال ديده به جهان گشود.در اولين روز جنگ تحميلي مصادف با سي و يکم شهريورماه سال ۱۳۵۹ طي مأموريتي از پايگاه چهارم شکاري اصفهان عازم جبهه هاي نبرد شد و در همان روز پس از درگيري هوايي با دشمن به شهادت رسيد.
.

========================================
اولین حضور مقام معظم رهبری در جنگ
آيا مي دانيم :
در اولین روزهای دفاع مقدس، با وجود اوضاع نابسامان جنگ، آیت الله خامنه ای عازم جبهه های نبرد شد تا با حضور خود بر اعتماد به نفس و طمأنینه رزمندگان اسلام بیفزاید و شور و اشتیاق آنان را به جهاد و شهادت دوچندان کند. ایشان درباره اولین حضور خود در جبهه چنین می فرماید:
در اوایل جنگ چون احساس کردم که نیروهای نظامی ما بسیار کم و ضعیف هستند، برای این که بتوانیم همان هایی را که هستند روحیه بدهیم و افراد دیگری از مردم را دعوت کنیم به آن ها کمک کنند، من از امام اجازه گرفتم و به جبهه رفتم. حدود یک هفته ای از جنگ می گذشت که من به اهواز رفتم، چون دشمن نزدیک اهواز بود. من سال ۵۹ را تا آخر و یکی دو ماه از سال شصت را در جبهه بودم. در منطقه اهواز و دزفول و حول و حوش میدان جنگ و مختصری هم در غرب بودم.
مقام معظم رهبری، ماجرای اجازه امام به ایشان را این گونه نقل می کند: با دغدغه ای کامل خدمت امام رفتم… ، همیشه امام به ما می گفتند که خودتان را حفظ کنید و از خودتان مراقبت نمایید… . من به امام گفتم خواهش می کنم اجازه بدهید من به اهواز یا دزفول بروم. شاید کاری بتوانم بکنم. بلافاصله گفتند که شما بروید. من به قدری خوشحال شدم که گویی بال در آوردم. مرحوم چمران هم آن جا نشسته بود. گفت: پس به من هم اجازه بدهید تا به جبهه بروم. ایشان گفتند شما هم بروید… . عصر همان روز به همراه شهید چمران با هواپیما به اهواز رفتیم.

========================================
اولین شاعر شهید
آيا مي دانيم : شهید حسین ارسلان، متخلص به رخشا، اولین شاعرِ صاحب اثرِ شهیدِ دفاع مقدس است. وی در بیست و پنجم بهمن ماه ۱۳۲۴ در شهرستان یزد دیده به جهان گشود. در یازدهم آذر ماه ۱۳۶۴ عازم جبهه شد. در نیم روز بیستم آذر ماه سال ۶۴ در هورالهویزه همراه با شاعر هم رزم خود، ماشاءالله صفاری(بندی سیرجانی) با شهادت به دیدار حق تعالی شتافت.

=====================================
اولین فرمانده لشکر شهید
آيا مي دانيم : شهید حاج ابراهیم همت، اولین فرمانده لشکر از یگان های رزمی سپاه است. او فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله (صلی الله علیه وآله) بود..
در شانزدهم اسفند ۱۳۶۲ در جزیره جنوبی مجنون به آرزوی دیرینه خود که همانا شهادت بود رسید.

====================================================
اولین کنگره سرداران شهید
آيا مي دانيم : اولین کنگره سرداران شهید به منظور بزرگداشت سرلشکر پاسدار شهید مهدی زین الدین در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان ماه ۱۳۷۳ در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد. شهید زین الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابی طالب(علیه السلام) بود که در سال های حماسه دفاع مقدس، آموزگار خلوص و خط شکنی بود و پس از شهادت، یاد خاطره هایش گرمابخش دل رزمندگان و بسیجیان. کنگره بزرگداشت سرلشکر پاسدار مهدی زین الدین با دستور سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده (وقت) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به دبیر کلی سرتیپ غلامرضا جلالی، هم زمان با دهمین سالگشت شهادت آن سرو سرافراز برگزار شد. این کنگره با حضور اساتید حوزه علمیه قم، فرماندهان عالی رتبه نظامی، یادگاران دوران دفاع مقدس، پاسداران، ارتشیان، بسیجیان، اندیشمندان، نویسندگان، شاعران، هنرمندان متعهد، وابستگان نظامی و فرماندهان نهضت های آزادی بخش برپا شد.
بررسی ویژگی ها و خصوصیات اخلاق سرداران صدر اسلام، انگیزه مدیریت و فرماندهی در جنگ، مراحل رشد و شکل گیری فیزیکی (کلاسیک) یک فرمانده نظامی و ویژگی های عملیاتی و نظامی عملیات مختلف یگان های نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هشت سال دفاع مقدس، از جمله موضوعات مورد اشاره در این کنگره بود.
چاپ چند مجموعه از خاطرات، زندگی نامه شهید زین الدین، برگزاری جشنواره های مختلف فرهنگی و ورزشی، برگزاری مسابقات فرهنگی در سطح دانش آموزان مقاطع مختلف، تهیه سرود حماسی در خصوص شهید زین الدین و… از برنامه های دیگر این کنگره بود.

=====================================================

نخستین اقدام آمریکا بر ضد ایران در جنگ با عراق

آيامي دانيم :

سیاست آمریکا در جنگ تحمیلی پس از بیرون راندن عراقی‌ها در سال ۱۳۶۱ دگرگون شد و دولت ریگان جانب عراق را گرفت. از سال ۱۳۶۲ آمریکا عملیات انسداد را با طرح معاون وزیر امور خارجه به نام ریچارد مورفی اجرا کرد که به منظور کاستن قدرت نظامی و کاهش قدرت اقتصادی ایران برنامه‌ریزی شده بود.
متوقف ساختن صادرات تسلیحات به ایران، ارایه اعتبارات به عراق برای خرید محصولات کشاورزی و غیره از آمریکا، قاچاق اسلحه به ایران به قیمت گزاف و پایین نگه داشتن قیمت نفت از اهداف اقدامات غیرقانونی آمریکا بر ضد ایران در جنگ تحمیلی بوده است.

==============================================

نخستین درگیری نیروهای آمریکایی با قایق‌های ایرانی
آيا مي دانيم :
کاسبر واینبرگر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد قایق‌های مسلح ایران به سوی سه فروند هلی‌کوپتر آمریکایی در خلیج فارس آتش گشودند.
وی ادعای ایران را مبنی بر این ‌که نیروهای ایرانی یک هلی‌کوپتر آمریکایی را منهدم ساخته و به یک فروندکشتی جنگی آمریکایی آسیب رسانده اند تکذیب کرد.
===============================================
نخستین پرچم آمریکا بر فراز کشتی
آيا مي دانيم :
نخستین پرچم آمریکا برای نخستین بار در ۲۱ جولای سال ۱۹۸۷ بر فراز نفت کش‌های کویتی به اهتزاز درآمد و بدین ترتیب عملیات اسکورت، که در آن زمان عملیات اراده آهنین نامیده می‌شد، آغاز شد.

========================================================

نخستین بیانیه کاخ سفید
آيا مي دانيم :
نخستین بیانیه کاخ سفید امریکا پیرامون جنگ در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۰ منتشر شد که در آن موضوع جنگ به عنوان محور فرعی و نگرانی آمریکا از عرضه نفت به عنوان موضوع اصلی بیان شده بود.
بویژه که این تهاجم از نظر کاخ سفید درگیری میان دو کشور اعلام شد و آمریکا در این بیانیه هیچ موضعی اتخاذ نکرد.

===============================================================

آيا مي دانيم :

شهر بندری فاو نخستین شهر از شهرهای عراق است که در دوران دفاع مقدس در عملیات والفجر ۸ به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال غربی آن شهر صنعتی بصره قرار دارد. عملیات والفجر ۸ در بیستم بهمن ماه سال ۱۳۶۴ توسط سپاه پاسداران با پشتیبانی هوایی و توپخانه و هوانیروز ارتش ساعت ۲۲ با رمز یا زهرا (س) آغاز شد. در این عملیات ۵۰ هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و زخمی شدند و دو هزار نفر دیگر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.شهر حلبچه دومین شهر آزاد شده توسط رزمندگان اسلام بود.

=======================================================
نخستین شکست دشمن
آيا مي دانيم :
نخستین شکست دشمن در تاریخ ۹ آبان ماه ۵۹ در عملیات کوی ذوالفقاری در جبهه آبادان رقم خورد. در این عملیات بیش از ۷۰۰ نفر از نیروهای عراقی کشته شدند و ۵۰۰ نفر دیگر به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
در این عملیات غنایم زیادی ازدشمن توسط نیروهای مردمی، سپاه ارتش و نیروهای کمیته انقلاب اسلامی به دست آمد.

===================================================

نخستین شبیخون به دشمن
آيا مي دانيم :
نخستین شبیخون گروه دوازده نفری آرپی‌جی ‌زن نیروهای اسلام در نهم مهرماه سال ۱۳۵۹ در حمیدیه به فرماندهی شهید «غیوراصلی» بود که منجر به عقب راندن نیروهای دشمن شد.

============================================

نخستین شکار با ضد هوایی ساخت سپاه
آيا مي دانيم :
نخستین موشک ضد هوایی نیروی هوایی سپاه «میگ ۲۵» عراق را در آسمان اصفهان شکار کرد.

==========================================================
اوّلین کاربرد واژه دفاع مقدس
آيا مي دانيم :
اوّلین بار که امام خمینی (رحمت الله علیه) واژه دفاع مقدس را به کار بردند، در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۰، مصادف با شانزدهم ربیع الثانی ۱۴۰۲ ق، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بود که در بخشی از سخنان خود فرمودند:
چنانچه این جانب و مسؤولین جمهوری اسلامی مکرراً اعلام نموده‏ایم، ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیم احکام مقدس قرآن و اسلام اند؛ و به حکم قرآن مجید خود را برادر ایمانی تمام ملت‏های اسلامی و کشورهای مختلف از حیث فرهنگ و جغرافیا می‏دانند؛ و صلح جویی و زندگانی مسالمت‏آمیز را با تمام دولت‏ها و ملت‏ها طالب می‏باشند و تا دولتی به حریم کشور آنان تجاوز نکند و متعهد به احکام اسلام باشد، آن را برادر خود می‏دانند؛ و از همه کشورها و ملت‏ها می‏خواهند که با هم متعهد و یک صدا در مقابل تجاوزگران، هر کس باشد، قیام کنند و خود را از چنگ جهانخواران نجات دهند؛ و نیز به حکم اسلام از تجاوز به حقوق و حدود خود دفاع کرده و تجاوزگر را تأدیب نمایند و در این صورت است که هیچ قدرتی به فضل خداوند متعال نمی‏تواند آنان را از این دفاع مقدس باز دارد و به دولت‏ها نصیحت می‏کنم که دست از کینه توزی و زورآزمایی بردارند و با دولت و ملت ایران دست برادری دهند تا اسرائیل غاصب را از کشورهای اسلامی و زمین‏های مغصوب بیرون رانند و نژادپرستی و زبان سالاری را، که در اسلام محکوم و مردود است، کنار زنند، تا سعادت دین را در آغوش گیرند و هیچ قدرتی نتواند با آنان مقابله کند.

=================================================
اولین شهر قربانی سلاح‏های شیمیایی در جهان
آيا مي دانيم :
پس از جنگ جهانی اول، وسیع‏ترین حملات شیمیایی در طول جنگ هشت ساله عراق علیه ایران روی داد. عوامل شیمیایی که با وسایل و اشکال گوناگون از جمله بمب، موشک، راکت، توپخانه، مین و… مورد استفاده قرار می‏گیرند، جهت ناتوان کردن یا از پای درآوردن نیروهای نظامی در جنگ‏ها به کار می‏رود. اما رژیم بعثی عراق از این سلاح‏ها به طور گسترده در مناطق مسکونی کشورمان استفاده کرد.
عراق که در پی تهاجم خود به سرزمین مقدس جمهوری اسلامی ایران شکست‏هایی را در برخی مناطق کشورمان متحمل شده بود، از رویارویی با رزمندگان اسلام در مناطق نبرد ناتوان بود، برای جبران ناکامی خود اقدام به استفاده از سلاح‏های شیمیایی نمود، به طوری که اولین استفاده ثبت شده ۲۳ دی ماه ۱۳۵۹، در منطقه بین «هلاله» و «نی خزر» در پنجاه کیلومتری غرب ایلام، اعلام گردیده است. حملات شیمیایی عراق به مناطق نبرد محدود نشد، و مناطق مسکونی کشورمان به طور پراکنده مورد تهاجم دشمن قرار می‏گرفت. گسترده‏ترین حمله ناجوانمردانه عراق به مناطق مسکونی در حدود ساعت شانزده روز هفتم تیرماه سال ۱۳۶۶، در شهر سردشت (در استان آذربایجان غربی)، انجام شد که در این حمله بیش از هشت هزار نفر از جمعیت غیر نظامی دوازده هزار نفری سردشت شامل کودک، زن، مرد، پیر و جوان مجروح شدند، حدود ۱۵۰۰ نفر از این مصدومین برای معالجه در بیمارستان‏ها بستری شدند و ۱۱۰ نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
در طول هشت سال دفاع مقدس، بنا بر آمار موجود، رژیم عراق ۲۴۲ حمله شیمیایی به مناطق کشورمان داشته است و در حال حاضر، بیش از یک صد هزار مجروح شیمیایی وجود دارد. این ارقام کم و بیش به تأیید مقامات و سازمان‏های بین‏المللی رسیده است. به گفته رئیس سازمان بین المللی استکهلم (معروف به یسپری) جنگ عراق علیه ایران چهل و پنج هزار مصدوم و پنج هزار شهید شیمیایی بر جای گذاشته است. همچنین به تأیید دبیر کل سازمان منع سلاح‏های شیمیایی، هنوز سی هزار نفر از سلاح شیمیایی در ایران رنج می‏برند.
بنابر آنچه بیان شد، جمهوری اسلامی ایران بزرگ‏ترین قربانی تروریسم و سلاح‏های شیمیایی در جهان است و این در حالی است که توسط مسؤولان آمریکایی و رژیم صهیونیستی که خود بزرگ‏ترین تولید کننده مواد و صادر کننده تجهیزات پیشرفته استفاده از این سلاح‏ها هستند و در طول جنگ هشت ساله، بیش‏ترین حمایت مادی و معنوی از عراق را در کاربرد این جنگ افزارهای مخرب نموده‏اند و با نفوذ خود در سازمان ملل و شورای امنیت از محکوم نمودن عراق در استفاده از این سلاح‏ها خودداری کرده‏اند و به جمهوری اسلامی ایران اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی وارد می‏سازند. در حالی که ایران عضو تمام معاهدات بین المللی سلاح‏های شیمیایی است.

===============================================
اوّلین عملیات با نام یکی از آیات قرآنی
آيا مي دانيم :
عملیات «والفجر» اوّلین عملیات رزمندگان اسلام بود که با نام اوّلین آیه سوره والفجر «وَالفَجر وَ لَیالٍ عَشرٍ وَ الشَّفَعِ وَ الوَتْر»، در منطقه فکه، به مرحله اجرا درآمد. منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی، از شمال به «میشداق» و «برقازه» و از جنوب به «هور الهویزه»، از شرق به «چزابه» و شهر «بستان» و از غرب به شهر «العماره» عراق و رودخانه دجله منتهی می‏شد.
عملیات والفجر مقدماتی، در هیجدهم بهمن ماه سال ۱۳۶۱، با رمز مقدس یا «اللّه‏، یا اللّه‏، یا اللّه‏»، در منطقه فکه، آغاز شد.

=====================================================
اولین شلیک در جنگ
آيا مي دانيم :
ملک حسین، پادشاه وقت اردن، شلیک کننده اولین گلوله‏ای بود که از یک دستگاه تانک در جنگ ایران و عراق شلیک شد.
حامد الجبوری، بعثی کهنه کار که در چهار سال اول جنگ، وزیر خارجه عراق بود، در گفت و گو با روزنامه الحیات گفت: ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ (۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹) بود که صدام و ملک حسین در نزدیکی خطوط آتش، روی یک دستگاه تانک رفتند و پادشاه اردن با شلیک اولین گلوله، آغاز جنگ را تبریک گفت.
این خبر به قدری مهم و باور نکردنی است که خبرنگار الحیات با حیرت دوباره پرسید: شما مطمئن هستید!؟ و پاسخ حامد الجبوری مثبت بود.

===========================================
اولین زن اسیر
آيا مي دانيم :
بیستم مهرماه سال ۱۳۵۹، ساعت نه صبح، در هنگامه آتش و خون، از میان رگبار گلوله‏ها و انفجار خمپاره‏ها، یک آمبولانس وارد خط مقدم، جبهه خرمشهر، شد تا به یاری رزمندگان مجروحی که در عرصه کارزار دفاع مقدس بر خاک و خون افتاده بودند، بروند. دختر پرستاری که سرنشین آمبولانس بود، همراه با چند رزمنده جوان، خود را در محاصره سربازان عراقی دید، ساعتی بعد به اسارت درآمد. او که فارغ التحصیل رشته مامایی بود، آن روز، اولین زن مسلمان ایرانی بود که اسیر عراقی‏ها شد.
بعد از هشت سال دفاع مقدس و گذشت سال‏ها، او امروز عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران است.
فاطمه ناهیدی، بعد از پیروزی انقلاب، نخست در اکیپ درمانی جهاد سازندگی و سپس در کمیته امداد امام خمینی فعالیت داشت که به مناطق محروم می‏رفت.
با آغاز جنگ به جبهه روی آورد و با دریافت حکم مأموریت از سپاه پاسداران، در کرمانشاه، رهسپار خرمشهر شد. خانم ناهیدی پیرامون رویداد اسارت خود می‏گوید:
شب نوزده مهرماه ۱۳۵۹، با شهید صادقی (معاونت درمانی استان هرمزگان) قرار گذاشتیم، دو گروه شویم و به نوبت، هر گروه ۲۴ ساعت، به زخمیان خط مقدم جبهه خرمشهر برسیم. روز بیستم مهرماه، نوبت من بود. عراقی‏ها به شدت، تمام جبهه‏ها را می‏کوبیدند. یک آمبولانس برداشتیم و راهی خط مقدم شدیم.
هیچ کدام به منطقه آشنا نبودیم و نمی‏دانستیم که تمام شهدا و مجروحان به دست عراقی‏ها افتاده‏اند. در ساعت ۹ صبح بیستم مهرماه بود که من همراه چهار سرباز دیگر در خط مقدم، اسیر عراقی‏ها شدیم. اولین زن اسیر دست عراقی‏ها بودم. همه عراقی‏ها برای این پیروزی با هلهله و شادی تیرهای هوایی شلیک می‏کردند. عراقی‏ها تصور می‏کردند، یک مهره مهم از ارتش ایران را دستگیر کرده‏اند.
بازجویی‏های مداوم، چه در پشت خط مقدم و چه در پادگان «تنومه»، ادامه داشت. بعد از چند روز، سه خواهر دیگر را نیز در جاده‏های آبادان ـ ماهشهر اسیر کردند.
چند شب قبل از این که به بغداد منتقل شویم، برای بازجویی به سازمان امنیت عراق اعزام شدم. هر چهار نفر ما را در سلول سرخ سازمان امنیت و زندان «الرشید» بغداد زندانی کردند.
در اردوگاه سر همه ما را تراشیده بودند، فشار و شکنجه بر چهره اسرا دیده می‏شد. دورانی که در آن اردوگاه داشتیم، سراسر تجربه بود و آزمایش.
خانم فاطمه ناهیدی امروز مادر سه فرزند دختر است.

======================================

اوّلین دوره آموزش دفاعی خواهران طلبه
آيا مي دانيم :
اولین دوره آموزش دفاعی جمعی از خواهران طلبه جامعة‏الزهراء قم (مردادماه ۱۳۶۵)، با حضور رئیس دیوان عالی کشور، آیت الله موسوی اردبیلی، به پایان رسید. در این مراسم، گزارشی از پیشرفت دفاعی بانوان کشور ارائه گردید که براساس آن، طی چهار ماه گذشته، ۱۰ هزار تن از خواهران آمادگی خود را برای گذراندن دوره آموزشی اعلام کرده‏اند. در این دوره بانوان فنون اسلحه‏شناسی، تاکتیک، تخریب، پدافند شیمیایی، امداد و کمک‏های اولیه را آموزش دیدند.

===============================================
اوّلین حمله چریکی
آيا مي دانيم :
بعد از حمله ناجوانمرادنه ارتش صدام به مرزهای ایران و یورش سریع آن‏ها به شهرها، روستاها و مردم بی دفاع، شهید چمران نتوانست آرام بگیرد و به خدمت امام امت رسید و با اجازه ایشان به همراه آیت الله خامنه‏ای، نماینده دیگر امام در شورای عالی دفاع و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به اهواز رفت. از آنجایی که او همیشه خود را در گرداب خطر می‏افکند و هراسی از مرگ نداشت، از همان بدو ورود دست به کار شد و در آن شب، اولین حمله چریکی را علیه تانک‏های دشمن که تا چند کیلومتری شهر در حال سقوط اهواز پیشروی کرده بودند، آغاز کرد.

====================================================
اولین استفاده از سلاح شیمیایی توسط دشمن بعثی
آيا مي دانيم :
به کارگیری سلاح شیمیایی برای اولین بار در عملیات خیبر توسط دشمن صورت گرفت عراق به دلیل نگرانی از نتایج عملیات برای نخستین بار نوعی از سلاحهای شیمیایی محصول کارخانه سامره به نام گاز خردل را با استفاده از هلی‌کوپترهای ساخت شوروی و فرانسه،‌ به کار گرفت .
پیش از این عراق در عملیات والفجر ۲ در منطقه حاج عمران به صورت محدود از سلاحهای شیمیایی استفاده کرده بود، شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به این اقدام در دهم فروردین ماه سال ۱۳۶۳ با صدور بیانیه‌ای استفاده از گازهای سمی را محکوم کرد. اما عراق بی‌توجه به بیانیه سازمان ملل در عملیات بدر در طول پنج روز از تاریخ ۲۲/۱۲/۱۳۶۳ تا ۲۷/۱۲/۱۳۶۳ بیش از سی مورد انواع سلاح شیمیایی را مورد استفاده قرار داد.

======================================

اولين مرجع تقليد شهيد
آيا مي دانيم :
ادبيات مقاومت در عراق بيشتر با مبارزات ضد بعثى معنا پيدا مى كند. شهيد آيت الله سيد محمد باقرصدر، اسوه مقاومت و صبر در مقابل جنايات رژيم بعث، بزرگترين چهره اين ادبيات است. اين اولين بار بود كه با بى رحمى تمام، يك مرجع تقليد را به شهادت رساندند و آب از آب تكان نخورد.
در خاطرات شاگرد شهيد، شيخ محمدرضا نعمانى در كتاب «سال هاى رنج، خاطرات و ناگفته ها از شهيد صدر» اين چنين آمده است: «چند روز پيش از دستگيرى، شهيد صدر به منزل امام خمينى(ره) در نجف مى رود و به امام مى گويد كه از وضع اختناق فكرى و ظلم رژيم به ستوه آمده است و تصميم دارد به همراه ۷۲ نفر از شاگردانش كفن پوش در صحن حرم امير المؤمنين تحصن كند و كشته شود تا شايد خون آنها مردم خوابيده عراق را به خروش آورد».
صدام سه شرط را براى آزادى او تعيين كرده بود؛ اول تاييد نظام بعث، دوم عدم همكارى با حزب دعوت اسلامى و سوم عدم تاييد انقلاب اسلامى ايران . در نهايت صدام به شرط آخر اكتفا كرد و شهيد زير بار آن نيز نرفت. مهمترين نمود فرهنگ مقاومت در عراق، پديده نو ظهور مداحى سياسى است كه جريان هاى سياسى بزرگى همچون انتفاضه عراق ۱۹۹۲ را همراهى كرده است. باشد تا در «پلاكارد»ى ديگر به اين پديده پرداخته شود. شعر زير از داود عطار عضو فعال حزب دعوت اسلامى توسط مداح مشهور، سيد وليد مزيدى در وصف شهيد صدر خوانده شد كه سال هاست به عنوان سرودى ملى ميان انقلابيون عراقى زمزمه مى شود:
«سلام بر تو اى باقر صدر
كدام ظالمى جام مرگ را به دستت داد
چرت هزار ساله ما را پاره كردى
اى كه قسم خوردى هيچ گاه نخوابى
چگونه از ما دورگشتى درحالى كه
هنوز مؤمنان هم مرام تو نشده اند
زود از بين ما رفتى در حالى كه
انقلابى براى فرار دادن ظالم پديد نيامده
رهبرى را در سكوت از دست داديم
و در همان سكوت برايت خون گريه مى كنيم
اى شهيد كه تنها برخواستى
و شمشيرى بران براى طاغوت گشتى
تو همچون فرزند رسول، حسينى
و همواره در زندگى تشنه بودى
ابوجعفر، تو تا ابد خواهى ماند
مانند چراغ روشنى كه هرگز خاموش نمى شود
اين يك دروغ بعثى است كه تو نتوانستى
همچون خمينى، مردم را بيدار كنى
ما قسم خورده ايم كه برخيزيم
تا آنگاه كه در قانون و نظام، اسلام را بنگريم …»

اولين مين منفجر شده خارج از خليج
آيا مي دانيم :
براي نخستين بار در خارج از خليج فارس يك فروند نفت‌كش ۲۷۴ هزار تني داراي پرچم «پاناما» كه شركت‌هاي آمريكايي آن را اداره مي‌كردند به مين برخورد كرد و يك حفره چهارمتري در قسمت عرشه آن ايجاد شد اين سوپر نفت كش «تكزاكوكاربين» از پايانه نفتي ايران در «لارك» به مقصد «روتردام» بارگيري كرده بود كه پس از انفجار مين در ۱۳ كيلومتري شمال بندر«فجيره» و ۵۰ كيلومتري دهانه جنوبي تنگه هرمز، براي تعميرات اضطراري لنگر انداخت.
با توجه به اين اصل كه پشتيباني آتش، نقش اساسي و تعيين كننده‌اي در عمليات مختلف داشته است، سردار شهيد حسن شفيع زاده با وقوف كامل به اهميت اين اصل، در زماني كه افق ديد بسياري از مسئولين و فرماندهان از خمپاره فراتر نرفته بود، به فكر تشكيل اولين آتشبارهاي توپخانه با استفاده از توپ‌هاي غنيمتي پرداخته و در عمليات بيت المقدس مسئوليت هماهنگي پشتيباني آتش در يكي از قرارگاه‌هاي عمده را بر عهده گرفت و با موفقيت به انجام رسانيد.
او قبضه توپ‌هاي غنيمتي را در قالب گردانهاي مستقل به سرعت سازماندهي نمود و اكثر قريب به اتفاق آن را در عمليات رمضان شركت داد؛ اوج شكوفايي تلاش‌هاي شهيد در عمليات والفجر ۸ ظهور پيدا كرد.
امكان غافلگيري دشمن در سال سوم جنگ بدون ابتكار عمل نظامي فراهم نمي‌شد و توجه به اين مساله نخستين بار پس از عمليات رمضان براي فرماندهي سپاه حاصل شد.منطقه هور براي نخستين بار به عنوان منطقه عملياتي مورد توجه قرار گرفت.
با تغيير زمين منطقه عمليات از خشكي به آب با ويژگي‌هاي «هور» از جمله وجود آبراه‌هاي مختلف و امكان استتار در نيزارها اين اميدوارري به وجود آمد كه با غافلگيري امكان غلبه فراهم شود و عمليات خيبر در سوم اسفندماه سال ۶۲ در منطقه هورالهويزه آغاز شد
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه :۲۱۰
سایت صبح

——————————————————————————–
اولين اجازه استفاده از ثلث سهم امام(ره
آيا مي دانيم :
اولين مرجع تقليد كه اجازه مصرف و استفاده از ثلث (يك سوم) از سهم امام در جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل را داد مرحوم آيت‌الله‌العظمي حاج محمدرضا گلپايگاني (ره) بود.
با وجودي‌كه برخي از مراجع ديگر چنين اجازه‌اي را ندادند، اما ايشان به منظور تقويت جبهه هاي نبرد و حمايت از رزمندگان اسلام چنين اجازه‌اي را صادر كرد و روزنامه كيهان در شماره ۱۱۱۰۲ آن را با خط درشت نوشت و ملت مسلمان را از اين موضوع آگاه ساخت
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۷۳
سایت صبح
——————————————————————————–
اولين اجلاس كميته دائمي همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري
آيا مي دانيم :
اولين اجلاس كميته دائمي همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري وابسته به كنفرانس اسلامي، ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۶۳ در استانبول با سخنان كنعان اوران پايان يافت.
در آخرين ساعات اين كنفرانس كه پنج روز به طول انجاميد، وزير تجارت اردن طرح صلحي بين ايران و عراق را در قطعنامه گنجاند كه نماينده ايران نپذيرفت و «اوزال» كه رياست جلسه را بر عهده داشت اعلام نمود:«اين نشست جاي طرح اين گونه مسائل نيست و خارج از دستور كار بود و نمي‌توان آن را در قطعنامه گنجانيد…».
منبع: سایت صبح به نقل از كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۱۹۴

——————————————————————————–

اولين اختراع داروهاي ضد بمب شيميايي
آيا مي دانيم :
دكتر علي‌اكبر مشفق استاد دانشكده پزشكي! ساخت قرص «هالوژن» كه قدرت بسيار زيادي در تصفيه آب از ميكروب دارد در پنج شماره ثبتي در كشور سوييس و در شهر برن در دفتر ثبت بين‌المللي اختراعات مواد شيميايي جديد به نام جمهوري اسلامي ايران اختراعش را ثبت نمود.
اين قرص قوي‌تر از نوع خارجي آن عمل مي‌كند. اين آنتي‌بيوتيك به صورت پماد براي سوختگي‌هاي ناشي از جراحات شيميايي و گازهاي تاول زا بسيار مفيد است
منبع: سایت صبح به نقل از كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۱۳۹

——————————————————————————–

اولين استفاده از گلوله‌هاي سمي و آتش ‌زا
آيا مي دانيم :
شهر اهواز در نوزدهم دي ماه سال ۱۳۵۹ چهار بار هدف توپخانه دوربرد دشمنان اسلام قرار گرفت.
خبرنگار خبرگزاري پارس از اهواز گزارش داد در ساعت ۱۰:۴۰ و ۱۲:۵۰ دقيقه گلوله‌هاي سمي و آتش‌زا ذو ناحيه مسكوني در اهواز را هدف قرار دادند
منبع: سایت صبح به نقل از كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۳۶

——————————————————————————–
اولين اطلاعيه آيت‌الله مكارم شيرازي
آيا مي دانيم :
در اطلاعيه ايشان به مواردي اشاره شده است تا اصول اسلامي و مكتبي در اين مبارزه رعايت شود :
۱-… استقامت در برابر فشار دشمن و اميد به وعده‌ي قطعي خداوند بر پيروزي و تنها خدا ما را كافي است.
۲-…اگر جنگ طولاني شود، هرگز نبايد وحشتي به خود راه دهيم. جنگ مردم ويتنام و الجزاير فراموش نشود و بايد هر روز سطح كارآيي و آمادگي خود را بالا ببريم…
۳-… در حملات ناجوانمردانه دشمن به تأسيسات اقتصادي كمبود و مضيقه اجتناب ناپذير است. بايد نهايت صرفه جويي را به خرج بدهيم….
۴-بايد همه نسبت به هم مهربان باشيم در حالي كه رزمندگان در جبهه‌ها هستند ما از هيچگونه همكاري مضايقه نكنيم.
۵-سطح آموزش نظامي و آگاهي سياسي و اطلاعات مكتبي خود را به سرعت افزايش دهيم چرا كه سرمايه جنگ اين‌هاست نه فقط سلاح، وعده خدا تخلف ناپذير است. اگر آيين حق را ياري كنيد شما را ياري مي كند و گام‌هايتان را استوار مي‌دارد….
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۶۵

——————————————————————————–

اولين اطلاعيه دفتر آيت‌الله العظمي گلپايگاني
آيا مي دانيم :
دفتر آيت‌الله العظمي گلپايگاني در روز دوازدهم مهرماه سال ۱۳۵۹ درارتباط با رسيدگي به وضعيت مجروحان جنگي اولين اطلاعيه خود را به اين شرح صادر كرد :
بسمه تعالي
به دستور آيت‌الله العظمي گلپايگاني و براي كمك به مجروحين حوادث مرزي اخير كشور جمهوري اسلامي ايران، هيأتي متشكل از آقايان و روحانيون و كادر پزشكي به سرپرستي آقاي دكتر احمد مهدي‌زاده به مناطق مزبور عزيمت نمودند.
اين گروه ضمن كمك‌هاي مالي و تفقد از مجروحين، موظف به انجام تدابير درماني نيز مي‌باشند و طبق تصميم هيأت مديره بيمارستان مقرر شده است كه در صورت لزوم عده اي از مجروحين را به قم اعزام و در بيمارستان معظم‌له بستري نمايند.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۶۱

——————————————————————————–

اولين اطلاعيه ستاد فرماندهي كل قوا
آيا مي دانيم :
اولين اطلاعيه ستاد فرماندهي كل قوا در دعوت عمومي به پيوستن به رزمندگان اسلام در جبهه‌هاي حق عليه باطل در تاريخ هجدهم تيرماه سال ۱۳۶۷ منتشر شد.اين اطلاعيه با توجه به هجوم گسترده دشمن به سراسر جبهه‌هاي جنوب و غرب كشور صادر شد.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۸۳ / سایت صبح

——————————————————————————–

اولين اطلاعيه ستاد مشترك ارتش
آيا مي دانيم :
اولين اطلاعيه ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران در روزهاي قبل از سي و يكم شهريور ماه سال ۱۳۵۹ منتشر گرديد.
اين اطلاعيه به منظور آگاهي از حملات و درگيري‌هايي كه در چند روزه قبل از اين تاريخ رخ داده صادر شده است.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۹۴

——————————————————————————–
اولين اطلاعيه وزارت امور خارجه پس از حمله به فرودگاه‌ها
آيا مي دانيم :
وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، در اولين اطلاعيه خود حمله عراق به فرودگاه‌هاي ايران را به شدت محكوم كرد و آن را ناشي از عمل خودسرانه صدام و دولت بعث و علت آن را حمله شكست خورده آمريكا دانست و اعلام كرد اين مساله چيزي نيست كه ملت شهيد پرور و مسلمان ايران بتواند به آساني از كنارش بگذرد در ادامه اطلاعيه از خوش خدمتي عراق به رژيم اشغالگر قدس و عامل تفرقه بين صفوف مسلمين ياد شده است
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۹۱

——————————————————————————–

اولين اطلاعيه وزارت نيرو
آيا مي دانيم :
اولين اطلاعيه وزارت نيرو در رابطه با خاموشي‌ها، پس از حمله هواپيماهاي متجاوز عراقي به فرودگاه صادر شد.
در اين اطلاعيه از برادران و خواهران خواسته شده بود تا با رعايت جدي در خاموش نگاه داشتن چراغ‌ها و يا در شرايط ضروري از طريق كشيدن كامل پرده و روشن كردن يك چراغ كم‌نور در قسمت‌هاي داخلي يك ساختمان با خطرات حمله هوايي مقابله كنند.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۹۳

——————————————————————————–

اولين اعلام نقص صريح پروتكل ۱۹۲۵ ژنو
آيا مي دانيم :
دكتر ولايتي در كنفرانس خلع سلاح ژنو خواستار برخورد قاطعانه مجامع بين‌المللي با عراق در به كارگيري سلاح شيميايي شد.

دكتر ولايتي اعلام كرد كه از زمان تأسيس سازمان ملل متحد اين اولين بار است كه نام يك كشور رسماً به عنوان ناقص صريح مفاد پروتكل ۱۹۲۵ ژنو برده مي‌شود. با اين حال صدور مواد شيميايي كه قابليت تبديل به سلاح شيميايي را دارند به اين كشور ادامه داشت
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۱۹۸

——————————————————————————–

اولين اقدام آمريكا عليه جنگ ايران
آيا مي دانيم :
سياست آمريكا در جنگ تحميلي پس از بيرون راندن عراقي‌ها در سال ۱۳۶۱ دگرگون شد و دولت ريگان جانب عراق را گرفت. از سال ۱۳۶۲ آمريكا عمليات انسداد را با طرح معاون وزير امور خارجه به نام ريچارد مورفي اجرا كرد كه به منظور كاستن قدرت نظامي و كاهش قدرت اقتصادي ايران برنامه‌ريزي شده بود.
۱-متوقف ساختن صادرات تسليحات به ايران
۲-ارايه اعتبارات به عراق براي خريد محصولات كشاورزي و غيره از آمريكا
۳-قاچاق اسلحه به ايران به قيمت گزاف
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۲۸

——————————————————————————–

اولين بارش برف زمستاني و موضوع آوارگان
آيا مي دانيم :
در رابطه با ريزش اولين برف زمستاني در كرمانشاه با توجه به وضع آوارگان جنگ و نياز مبرم آن‌ها به اماكن مناسب مسكوني اطلاعيه‌اي از سوي آيت‌الله اشرفي اصفهاني امام جمعه كرمانشاه منتشر شد.
در اطلاعيه مزبور از عموم ملت ايران خواسته شده در حد توانايي به كمك آنان بپردازند و با تامين مسكن و پوشاك گرم آن‌ها را از خطرات سرما رهايي بخشند
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۷۶

——————————————————————————–

اولين بمباران دورترين هدف
آيا مي دانيم :
هواپيماهاي عراقي در تاريخ ۲۱/۵/۱۳۶۵ براي اولين بار پايانه نفتي «سيري» را كه در ۹۰۰ كيلومتري نزديكترين پايگاه هوايي عراق قرار دارد، بمباران كردند. حداقل سه نفت‌كش اجاره‌اي ايران را با بمب هاي هدايت شونده ليزري فرانسوي هدف قراردادند. در اين حمله چهار هواپيماي ميراژ اف -۱ عراق شركت داشتند.
نزديكترين پايگاه هوايي عراق به جزيره سيري، پايگاه ناصريه در بصره است كه نزديك به ۹۰۰ كيلومتر با اين جزيره فاصله دارد و بمب‌افكن ها و شكاري‌هاي عراقي نمي‌توانستند بنزين كافي براي رفت و برگشت براي طي اين مسافت داشته باشند. بر اثر حمله عراق به پايانه نفتي در جزيره سيري دو نفت‌كش بزرگ هدف واقع شدند، كه يكي از آن به طور كامل سوخت.
اين حمله پيش از ظهر روز ۲۱ مرداد ۱۳۶۵ صورت گرفت.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۳۷

——————————————————————————–

اولين پرچم آمريكا بر فراز كشتي
آيا مي دانيم :
پرچم آمريكا براي نخستين بار در ۲۱ جولاي سال ۱۹۸۷ بر فراز نفت كش‌هاي كويتي به اهتزاز درآمد و بدين ترتيب عمليات سكورت، كه در آن زمان عمليات اراده آهنين ناميده مي‌شد، آغاز شد.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۵۴

——————————————————————————–

اولين پل جهاد در جبهه
آيا مي دانيم :
رزمندگان اسلام عمليات تهاجمي عليه دشمن را از اواخر سال ۱۳۶۰ گسترش دادند و براي پيشروي نياز به عبور از موانع طبيعي مثل رود و دره بود كه پلسازي يكي از راه‌حل‌ها قرار گرفت.
پل بشكه‌اي كه از كنار هم گذاشتن تعدادي بشكه در بسته در درون شبكه‌اي از نبشي ساخته مي‌شود به عنوان اولين پل شناور ابتكاري جهادسازندگي در پي حصر آبادان جهت دستيابي به شهر از طريق «بهمن‌شير» احداث گرديد.
نمونه ديگر آن پل فتح در منطقه مابين دژ نصب شد
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۰۶

——————————————————————————–

اولين پيام آيت‌الله سيد محمد حسيني شاهرودي
آيا مي دانيم :
اي ملت باايمان و اي ارتش مسلمان عراق! دست جنايتكار استعمار هم‌اكنون موجب رودررويي شما با برادران مسلمان ايراني شده است. از نظر شرعي اين جنگ با برادران مسلمان ايراني حرام است و در صورتي كه از طرف رژيم بعث مورد اكراه قرار گرفته لازم است به برادران ايراني خود بپيونديد.
مطمئن باشيد كه كشور اسلامي ايران با تمامي افراد ملت و ارتش و رهبر آگاه آيت‌الله العظمي خميني(ره) با روي باز از شما استقبال كرده و آرزوي دولت اسلامي و آزاد را براي شما مي‌كند
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۶۱

——————————————————————————–

:اولين پيام آيت‌الله محلاتي:
آيا مي دانيم :
اولين پيام آيت‌الله العظمي بها‌الدين محلاتي به ملت شريف و نيروهاي رزمنده ايران پس از آغاز جنگ تحميلي در روزنامه كيهان منتشر شد.
ايشان با تشكر از حضور نيروهاي مسلح، اشتياق خودشان را در صورت توانايي جهت حضور اعلام كردند و اين جنگ را باعث ظهور هويت حزب نحس بعث عراق دانستند
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۷۷

——————————————————————————–
:اولين پيام امام در جمع پاسداران:
آيا مي دانيم :
امام خميني پس از آغاز جنگ تحميلي، اولين سخنراني خود را در جمع پاسداران ايراد نمود: جوانمردان ارتش و ساير قواي مسلحه، مثل سپاه پاسداران و ديگران ما را به ياد جوانمردي‌هاي صدر اسلام انداخت… ارتش عراق براي صدام حسين (مي‌جنگد).
كدام عاقل است كه براي صدام حسين جان خودش را بدهد؟ كه چه شود؟ ارتش ما حجت دارد، مي‌گويند اگر ما بميريم پيش خدا مي‌رويم… اين روحيه است كه ما را پيروز كرده و ارتش ما هم به حمدلله اين روحيه را دارد… تقدير مي‌كنم از شماها، از همه قواي مسلحه، تقدير مي‌كنم به اينكه بشارت مي‌دهم كه شما اگر بكشيد آنها را شما به بهشت مي‌رويد و اگر آن‌ها هم شما را بكشند شما به بهشت مي‌رويد. اين بشارت است پس اين قدرت، يك قدرت الهي است و قواي انتظامي و نظامي و سپاه پاسداران ما مجهز به قوه الهي هستند سلاحشان الله اكبر است و هيچ سلاحي در عالم مقابل چنين سلاحي نيست…
ملت ما يك ملتي است كه از ضعف به قدرت متحول شده است و آرزوي شهادت مي‌كنند يك چنين ملتي كه آرزوي شهادت مي‌كند اين ملت ديگر خوف ندارد و پيروز است. ان شاء الله
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۴۹

——————————————————————————–

اولين پيام نماينده امام در ارتش

آيا مي دانيم :
به دنبال حمله هوايي نيروهاي بعثي عراق به چند پايگاه هوايي ايران، آيت‌الله خامنه‌اي نماينده امام در ارتش و عضو شوراي عالي دفاع ملي بعدازظهر روز سي و يكم شهريورماه سال ۱۳۵۹ طي يك پيام راديويي مردم را به حفظ خونسردي و متانت دعوت كرد و بيان داشت مردم به شايعه‌هاي ضدانقلاب ترتيب اثر ندهند و به پادگان‌هاي نظامي نزديك نشوند و منتظر لحظه انجام مسئوليت همگاني از سوي رهبر باشند.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۶۷

——————————————————————————–
اولين پيروزي عظيم ايران در جنگ تحميلي:
آيا مي دانيم :
عمليات ثامن‌الائمه اولين حركت جدي و سازمان يافته نيروهاي مسلح ايران بود. اولين پيام موفقيت را تيپ يك پياده در ساعت ۸:۳۲ دقيقه روز پنجم مهرماه اعلام كرد كه جاده ماهشهر- آبادان آزاد شد. اين پيام نويد آزادي تمام منطقه شرق كارون بود.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۱۱۰

——————————————————————————–
اولين تجربه عمليات سوار زرهي
آيا مي دانيم :
عمليات رمضان نخستين عملياتي بود كه نيروهاي زرهي ايران به وسعت زياد وارد عمل مي‌شدند و عمليات سوار زرهي اولين تجربه ما در جنگ با عراق بود
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۱۱۹

——————————————————————————–
اولين تشخيص نقض صلح در جنگ
آيا مي دانيم :
شوراي امنيت براي اواين بار پس از ۷ سال جنگ بالاخره تشخيص داد كه در اين جنگ، نقض صلح وجود دارد.
لذا با آن برخورد جدي و بنيادي نمود و تصميم قاطع خود را براي خاتمه دادن جنگ در قطعنامه ۵۹۸ ثابت كرد.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۵۲

——————————————————————————–

اولين تمبر دفاع مقدس
آيا مي دانيم :
براي اولين بار به منظور بزرگداشت فداكاري رزمندگان اسلام يك قطعه تمبر به ارزش پنج ريال در تيراژ پنج ميليون چاپ و عرضه شد. بر روي اين تمبر كه به مناسبت هفته جنگ در روز ششم مهر ۱۳۶۲ به چاپ رسيد،‌ آرم هفته جنگ با آيه شريفه «نصرمن الله و فتح قريب» طراحي شده بود.
همچنين به منظور بزرگداشت ارتش جمهوري اسلامي در روز سي ام شهريورماه سال ۱۳۶۰ تمبر يادبودي منتشر شد.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۶۰

——————————————————————————–

اولين تهاجم موفق در جبهه جنوب
آيا مي دانيم :
اولين تهاجم موفق در جبهه جنوب در روز بيست و ششم اسفندماه سال ۱۳۵۹ به نام عمليات امام مهدي (عج) در غرب سوسنگرد با موفقيت انجام شد.اين عمليات به فرماندهي شهيد اسحاق عزيزي و ياري نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروهاي مردمي بود كه بيش از ۹۶ كشته و صد مجروح و ۶۸ اسير از دشمن بعثي بر جاي گذاشت و بسياري از ادوات آن‌ها منهدم گرديدنبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۱۰۷

——————————————————————————–

اولين تهاجم و درگيري‌هاي دريايي
آيا مي دانيم :
با آغاز جنگ و همزمان با تهاجم گسترده ارتش عراق از طريق زمين و هوا، تهاجم دريايي ارتش در اين روز هم درگيري‌هاي نيروهاي دريايي، هم خسارت و تلفاتي به وجود آورد.
لشگر ۹۲ زرهي اهواز گزارش داد:«دو فروند ناوچه موشك‌انداز عراقي و يك فروند ناوچه گارد ساحلي خودي در حوالي دماغه شط به گل نشسته است.
هم‌چنين در درگيري‌هاي مرزي اين روز در بوشهر، ايران چهار ناوچه موشك انداز عراق را در آب‌هاي بوشهر غرق كرد. به گزارش راديو بغداد نيروهاي عراق هشت قايق جنگي و يك جت فانتوم ايران را در جريان درگيري با نيروهاي ايران در اروند منهدم كردند
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۴

=================================
اولين جشنواره مطبوعات
آيا مي دانيم :
در اولين جشنواره مطبوعات كه سال ۱۳۷۳ برگزار شد، هيأت داوران بخش مسابقه، شهيد سيد مرتضي آويني را به عنوان بهترين مقاله‌نويس و الگوي شايسته عرصه مطبوعات معرفي كرد. همچنين روزنامه كيهان را به دليل مطالب دفاع مقدس و نيز توجه به مسأله تهاجم فرهنگي برگزيد.
طرح اوليه جشنواره، در اواسط سال ۱۳۷۲ در معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تدوين و با نظرات اصحاب قلم تكميل گرديد و مقدمات برپايي اوليه جشنواره مطبوعات در ارديبهشت ماه سال ۱۳۷۳ نيز مهيا شد.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۶۷

——————————————————————————–
اولين جلوگيري از پيشروي دشمن
آيا مي دانيم :
شهيد دكتر چمران در ابتداي جنگ تحميلي در منطقه «دب حردان» با استفاده از آب رودخانه كارون توسط پمپاژ و كانال، دشت‌هاي منطقه را غرقاب كرد و جلوي پيشروي مكانيزه و زرهي دشمن به سوي اهواز را سد كرد.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۰۳
آيا مي دانيم :
اولين حضور مقام معظم رهبري در جنگ
حدود يك هفته از جنگ مي‌گذشت كه من به اهواز رفتم. چون دشمن نزديك اهواز بود. من سال ۱۳۵۹ را تا آخر و يكي دو ماه از سال ۱۳۶۰ را در جبهه بودم. در منطقه اهواز و دزفول و مختصري نيز در غرب بودم.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۶۸

==========================================
آيا مي دانيم :
اولين حفر كانال در عمليات فرمانده كل قوا صورت گرفت. اين عمليات در منطقه دارخوين در ۲۱ خردادماه سال ۱۳۶۰ از سه محور آغاز شد.
هدف آن، تصرف خاكريزهاي دشمن و سه كيلومتر پيشروي به سمت جنوب (به طرف پل مارد) بود.
منبع: كتاب اولين ‌هاي دفاع مقدس – صفحه: ۲۰۸

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet