Print Friendly, PDF & Email
انتقاد شدید آیت‌الله هاشمی شاهرودی از موضع منفعل دولت در برابر عربستان:

معنا ندارد چند صد حاجی ایرانی کشته شوند و برخوردها در حد مسائل دیپلماسی معمولی باشد/ / مسیر مسدود شده راه تردد اکثر شیعیان بوده است

استاد حوزه علمیه قم در فراز دیگری از سخنان آغازین در درس خارج فقه و اصول، با اشاره به دست نشاندگی و هم پیالگی آل سعود با نظام سلطه و خصوصا شیطان بزرگ امریکا، تولی ایشان با دشمنان خدا و دین را بزرگترین مصداق شرک دانسته و عقاید خرافی و باطل وهابیت در باب شرک آلود بودن زیارت را به چالش کشید.
 آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری  در ابتدای اولین جلسه درس خارج فقه و اصول خود در سال جدید تحصیلی با اشاره به فاجعه دلخراش منا، این مصیبت سنگین را به خانواده های داغدار تسلیت گفته و بر ضرورت پیگیری بین المللی این حادثه تأکید کرد.
به گزارش رجانیوز وی با اشاره به اینکه این مسیر، مسیر تردد اکثر ایرانیان و شیعیان بوده است که بدون ابلاغ قبلی و هماهنگی و به صورت ناگهانی مسدود گردیده، این فاجعه هولناک را غیر طبیعی و توطئه آمیز ارزیابی کرده و رژیم سعودی را متهم اصلی کشتار عظیم حاجیان در این فاجعه بزرگ دانست.
استاد حوزه علمیه قم در فراز دیگری از سخنان آغازین در درس خارج فقه و اصول، با اشاره به دست نشاندگی و هم پیالگی آل سعود با نظام سلطه و خصوصا شیطان بزرگ امریکا، تولی ایشان با دشمنان خدا و دین را بزرگترین مصداق شرک دانسته و عقاید خرافی و باطل وهابیت در باب شرک آلود بودن زیارت را به چالش کشید.
آیت الله شاهرودی، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای دامت برکاته را در آغازین ساعات پس از این فاجعه عظیم، بسیار مهم و هوشمندانه ارزیابی کرد و با انتقاد شدید از موضع غیر فعال دولت در برابر این جنایت آل سعود، مسئولین دولتی را به اتخاذ مواضع انقلابی و همسو با اندیشه های تابناک امام و رهبری توصیه نمود.
***
به نظر من اینجا بایستی گله درست و حسابی از دولت کرد. برخوردی که متاسفانه دولت ما دارد با این جریان می‌کند بسیار برخورد نامناسبی است. کشوری که ۵۰۰ نفر از افرادش اینجوری تلف شدند و با این جنایت از بین رفتند خیلی بیش از این نیاز دارد به برخورد با این قضیه. نبایستی رها شود این قضیه. نبایستی در حد این بحث‌های معمولی انجام گیرد. این یک جنایت است. یک دشمنی است یک تعدی و تجاوز است و غیر از آن هتاکی‌ها و بی‌اعتنایی‌ها است. معنا ندارد ۵۰۰ نفر از حجاج کشته شوند و از بین برود برخوردها در حد مسائل دیپلماسی معمولی باشد…. 
اینها با ویزای رسمی رفته‌اند. اینها ضیوف‌الرحمانند آنجا این طور با آنها برخورد شود. بیش از این توقع بود و لازم است این دولت اقدام کند. رهبری معظم انقلاب وقتی اعلام عزای عمومی کردند و آن روز اول بیانیه دادند هنوز عمق فاجعه معلوم نشده بود و بحث ۳۰-۴۰ نفر بود، نه ۵۰۰ نفر.
خوب  آن بیانیه که جوابش این نیست که بیانیه مشابه آن صادر کرد. جوابش آن است که باید بیایی وسط میدان. خیلی از کارهای دیگر  باید لغو شود کنار شود برای این کار. اجازه ندادند که یک نفر از وزارت خارجه برود کمک کند، ویزا نداند یعنی چه. بحث، بحث یک نفر از بعثه و فلان نیست. بحث کل نظام است…
چطور ۵۰۰ نفر کشته شوند در منا کنار خانه خدا در این حریم. نمی‌دانم این کدامش مطابق با اسلام است با شیوه‌های حکومت اسلامی است. مطابق با آرمان‌های امام است. امام در آن کشتار مکه چگونه برخورد کرد. گفت اگر از صدام بگذریم از آل سعود منحوس نمی‌گذریم. گفت این‌ها بدتر از آنهایند و واقعا هم خوب تشخیص داده بود.
چطور آقایان از این مسئله به راحتی رد می‌شوند من نمی‌فهمم چطور اینطور شده است. خیلی بیش از این توجه می‌خواهد به این قضیه و با شدت و حدت و از همه تمام توان نظام جمهوری اسلامی باید استفاده شود در این قضیه. اولین مطلب باید گفته شود که ما شما را متهم می‌دانیم نه مسئول. متهم می‌دانیم که شما عمدا این کار را کردی. نیروهای امنیتی شما عمدا این کار را کردند. می‌خواستید شیعیان و ایرانیان را بکشید. معنا ندارید که در این قضیه ۵۰ درصد کشتار مربوط به شیعیان باشد. نسبت شیعیان به کل حجاج که ۵۰ درصد نیست. این همه از ایرانیان در این فاجعه از بین بروند…
باید تحقیق شدید قضایی بین‌المللی و حقوقی بخواهند و دنبال کنند. درد بزرگی است واقعا. باید تشخیص بدهیم تا کی می‌خواهیم در این مسائل سیاسی خودمان را گول بزنیم. امروز راس دشمنی با نظام ما همین آل سعودند. این را باید درست درک کنیم….
خیلی ما نسبت به این مسائل متاسفانه کم توجه شدیم و تحت تاثیر پروتکل‌ها و تشریفات سیاسی و دیپلماسی قضایای اصلی و اساسی را فراموش کردیم و کمرنگ شده است. این مناسب با وظایف یک حکومت اسلامی نیست. حکومت اسلامی بایستی از امیرالمومنین درس بگیرد. از خود امام الگو بگیریم که در مقابل این قبیل مسائل خیلی خوب درک می‌کرد، تشخیص می‌داد و خوب موضع می‌گرفت. چطور از ابتدا تشخیص داد که شیطان بزرگ آمریکا است و همه مشکلات جهان اسلام از او است.
امام هم خوب تشخیص می‌داد و هم صریح موضع می‌گرفت. دولت ما باید منش امام را الگوی خودش قرار بدهد. بعد هم واقعا این خیلی دردناک است این فاجعه را که نگاه می کنیم. مقداری از طلاب و روحانیون در این فاجعه از بین رفتند… حجاج زیادی از شهرستان‌های مختلف تلف شدند. خلاصه درد بزرگی است و با این درد انسان حال درس گفتن هم ندارد. انا لله و انا الیه راجعون.
خدا به مسئولین مربوطه در دولت ما انشالله همت بدهد توجه بدهد بفهمند این قضایا را به شکل بهتری و دقیق‌تری تا موضع قوی‌تری بگیرند. قطعا دولت می‌بایستی بالاترین راه‌ها را انتخاب کند برای تحقیق جنایی در این قضیه. ما قبول نمی‌کنیم که یک چیز اتفاقی بوده است. قطعا نباید قبول کرد. اگر اتفاقی بود اینقدر نسبت کشته‌ها از شیعیان بالا نبود… آن وقت ما این را مثلا یک کار اتفاقی بدانیم که یک مسئولی می‌خواسته رد شود، این حرفها نیست. باید تحقیق شود و باید این اتهام به اینها خورده شود چون واقعا متهمند واقعا متهمند. ظن به اتهام هست، ظن به جنایت و تعمد هست در این کار، اگر نگوییم اطمینان هست از این رژیم تکفیری…. این را بایستی جور دیگری برخورد کرد… خدا مسئولان را هدایت کند درست برخورد کنند با این قضیه و اینگونه از کنار این قضیه نگذرند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet