نهضت ائمه اطهار علیهم السّلام
نقش امامان علیهالسّلام در حفظ دین مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده معتقد است پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآلهوسلّم، همواره نسبت به آینده دین و نظام نوپای اسلامی، دغدغه خاطر داشته و دو موضوع «مصونیت اسلام از تحریف» و «جانشینی در امر حکومت»، بیش از هر چیز، خاطر ایشان را به خود مشغول داشته بود؛ از این رو ایشان دو اقدام اصولی انجام دادند:
۱- تعیین مفسر رسمی و مرجع دین.
۲- تعیین خلیفه و جانشین.
اما بعد از وفات رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلّم، گروهی نگذاشتند خلافت بر آن مسیری که پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم معین کرده بود جریان یابد و با زور، زر و تزویر، از مردم بیعت گرفتند. از این رو، پس از انحرافی که در امر خلافت رخ داد، امام علی علیهالسّلام، اقدامات خود را در دو جهت زیر سامان داد:
۱- تبیین اسلام ناب و ابطال تحریفهایی که در دین ایجاد میشد.
۲- معرفی خود به عنوان تنها کسی که صلاحیت تصدی حکومت را دارد.
نویسنده مبارزات ائمه علیهالسّلام با انحرافات ایجاد شده در اسلام را به دو دوران قبل از حادثه کربلا و پس از آن تقسیم کرده و معتقد است برای تحلیل و بررسی حرکت امامان علیهالسّلام بعد از واقعه کربلا تا شروع دوران غیبت، توجه به این نکته لازم است که شاید روش مبارزاتی امامان علیهالسّلام در نگاه اول متفاوت و حتی در مواردی متعارض به نظر برسد ولی این تفاوت روش، ناشی از تفاوت شرایط میباشد.
نقش عالمان دینی و فقها در عصر انتظار، در درس پنجم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
به اعتقاد نویسنده، عالمان دینی به لحاظ دانشی که میاندوزند و نیز به سبب رابطه ولایی با پیشوایان معصوم علیهالسّلام و رسالت و مسئولیت خطیر پاسداری، آگاهی بخشی و تربیتی که دارند، در شریعت از رتبت و جایگاه بلندی برخوردارند که از دو منظر آیات و روایات بدان اشاره شده است.
مرزبانی از عقیده اسلامی، حفظ و گسترش علوم اسلامی، تکیه گاه محرومان بودن، ساده زیستی و پرچمداری جهاد و شهادت بخشی از رسالتها و ویژگیهای عالمان دینی میباشد که نویسنده ضمن اشاره به آنها، هریک را مختصرا توضیح داده است.
در پایان این درس، به این شبهه پاسخ داده شده که عالمان دینی با این مجاهدتها و مواضع ظلم ستیزی که داشتند، چگونه برخی از آنان با سلاطین جور، مرتبط بوده و به دربار آنان آمد و شد داشتند.
نویسنده پیروزی انقلاب اسلامی ایران را اولین، بزرگترین و زمینه ساز انقلاب جهانی حضرت مهدی دانسته و در درس ششم، پس از معرفی این انقلاب به عنوان ثمره انتظار، نهضت انتظار در انقلاب اسلامی را بررسی نموده است