Print Friendly, PDF & Email

سه عامل اصلی روی آوردن روسیه به اقدام نظامی در سوریه

یک پژوهشگر لبنانی، آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه و درخواست کمک عراق از این کشور برای مبارزه با تروریسم را نشانه ای از ناکامی نظامی آمریکا و پیشروی نیروهای دیگر حاضر در منطقه دانست.

“انیس نقاش” رئیس مرکز پژوهشی امان در گفتگو  به موضوع آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک سوریه پرداخته و در این خصوص گفت: آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه دارای ابعاد مختلفی است.

وی به اولین بُعد از ورود نظامی روسیه به جنگ در سوریه اشاره کرد و گفت: اولین بعد و مهم‌ترین آنها این مورد است که گروه‌های تروریستی مختلفی در خاک سوریه فعالیت دارند که اصالتاً روسی یا از اتباع اتحادیه فدراسیون روسیه هستند، این تروریست ها در صورت بازگشت به کشورهایشان وحدت و امنیت داخلی فدراسیون روسیه را به خطر خواهند انداخت بنابراین روسیه تصمیم داد تا در اقدامی پیشدستانه با آنان مبارزه کند. این یک هدف اصلی برای ولادیمیر پوتین است او اعلام کرده بود که باید پیشدستی کرده و این تروریست‌ها را پیش از بازگشت نابود کرد.

وی افزود: مسئله دوم موقعیت جغرافیایی سوریه و اهمیت آن برای روسیه و چین است، سوریه در قلب خاورمیانه و در یک جایگاه بسیار مهم قرار گرفته این دو کشور نمی‌توانند اجازه دهند آمریکا و هم‌پیمانانش بر آن سیطره یابند، زیرا در این صورت توازن بین‌المللی در خاور میانه و در زمینه نفت و گاز و انتقال انرژی با اختلال روبرو خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: مسئله سوم رد کردن روش برکناری دولت‌ها با تحریک گروه‌های مسلح و برخی گروه‌های سیاسی و مردمی علیه یک دولت مشروع است، این نوع اقدامات در برخی کشورها همچون اوکراین و سوریه و کشورهای دیگر رخ داد. این بدان معنی است که وحدت و تمامیت ارضی کشورهایی همچون چین و روسیه نیز با این شیوه‌ها ممکن است به خطر بیفتد. بنابراین باید این تلاش‌ها را در سوریه به شکست کشاند.

انیس نقاش ادامه داد: در سخنان مقامات بسیاری شنیدیم که خطاب به آمریکا و هم‌پیمانانش گفته شد، به دلایل ژئوپلیتیک اجازه ندارید دولت‌ها را تغییر دهید و یا مردم را علیه دولت شورانده و از این روزنه برای تغییر دولت‌ها وارد شوید. ملت‌ها خود باید سرنوشتشان را تعیین کنند و نه نیروهای خارجی.

وی با اشاره به ناکار آمدی حملات ائتلاف به رهبری آمریکا گفت: در هفته‌های آینده میزان  تأثیر حملات روسیه به مواضع تروریست‌ها و مبارزه با تروریسم و همچنین میزان ناکامی آمریکا در مبارزه با تروریسم به اثبات خواهد رسید. حملات آمریکا طی یک ساله گذشته نه تنها تروریسم را متوقف نکرد بلکه گروه‌های تروریستی رشد بیشتری داشته‌اند.

نقاش تاکید کرد، این یک شکست نظامی برای آمریکا بوده و نشان دهنده ضعف فعالیت‌های این کشور است، بر همین اساس برخی کشورها تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهند کرد برای نمونه شنیدیم که حیدر العبادی از عدم تأثیر گذاری فعالیت‌های آمریکا ابراز  نارضایتی کرده و خواستار دخالت روسیه در عراق شده است.

انیس نقاش در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد: این نشان دهنده ناکامی نظامی آمریکا و پیشروی نیروهای دیگر حاضر در منطقه است.

انتهای پیام/ر

R36361/P36442

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet