Print Friendly, PDF & Email

 

زاکانی: این که می‌گویند پرونده هسته‌ای پرونده رهبری است، ظلم به ایشان است، هر جا کم می آورند همه چیز را گردن رهبری می اندازند/ لاریجانی و روحانی مسئولیت برجام را باید بپذیرند / جلسه سه نفره لاریجانی،حجازی و شمخانی کذب محض بود

دکتر علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام عصر امروز با حضور در جمع دانشجویان بسیجی در لانه جاسوسی و در جلسه ای که به همت معاونت سیاسی سازمان بسیج دانشجویی تشکیل شده بود در خصوص مذاکرات هسته ای به سخنرانی پرداخت.
، زاکانی در این جلسه در خصوص بیانیه برخی اعضای کمیسیون برجام علیه گزارش این کمیسیون گفت: جنس آن چند نفری که از کمیسیون برجام خارج شدند یکی نیست و عجیب است که چرا آنها با هم بیانیه دادند.
وی افزود: دو نفر از آنها سابقه اصلاح طلبی دارند که آقای تاجگردون و پزشکیان هستند و آقای منصوری آرانی از حامیان دولت در مجلس است. هرچند که از آنها در کمیسیون تشکر کردم ولی آنها معتقدند بودند که اصلا نباید راجع به این متن کار کنیم و در مورد شرایط جامعه صحبت کنیم و همچنین آقای پزشکیان در مورد متدولوژی و روش مندی صحبت می کرد.
زاکانی در همین زمینه خاطر نشان کرد: بعضی می گفتند گزارش دقیق ندهید که ضعف ها برای طرف مقابل مشخص نشود مثل اینکه طرف مقابل از متن برجام بی خبر است.
آقایان بروجردی و حقیقت پور نیز که وابسته به طیف آقای لاریجانی هستند می گفتند مطلوب خود را در برجام بنویسیم و نباید تمام ابعاد را واکاوی کنیم.
وی در مورد رویکرد شورای عالی امنیت ملی در مورد برجام گفت: دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی نگاهش تفاهم بین نمایندگان مجلس بود و خروجی های کمیسیون برجام را نقطه مثبتی می دید.
زاکانی در مورد جلسه سه نفره با حضور برخی مسئولان ییت رهبری در شب قبل از تصویب برجام گفت: این جلسه کاملا دروغ است و چنین جلسه ای تشکیل نشده است. من در جریان ماجرا بودم و چیزی که آقای باهنر گفته بود غلط بود.  اطلاعات غلطی در صحن مجلس به خیلی ها از جمله آقای باهنر داده بودند.
زاکانی در ادامه خاطر نشان کرد: برجام را طوری نوشته اند که گویا آمریکا دیگر قصد براندازی ندارد و آژانس گزارش صحیحی خواهد داد و اروپایی ها به عنوان شریک ما از منظر سیطره و نفوذ به کشورمان نگاه نخواهند کرد.
وی ادامه داد: در سفری که روحانی به همسایگان شمال کشور داشت، در فرودگاه جلسه‌ای با حضور روحانی، لاریجانی، ولایتی و شمخانی که برخی اعضای کمیته هسته‌ای هستند تشکیل شد که نسخه‌ای درباره مذاکرات در دست روحانی و لاریجانی بود که از آن مطالبی می‌گفتند که مورد اعتراض شمخانی و ولایتی قرار گرفت که لااقل نسخه‌ای از متنی که دارید به ما هم بدهید.
این نماینده مجلس در تشریح اشتباهات تیم مذاکره کننده گفت: اولین اشتباه این بود که مذاکرات را از صفر شروع کردند و تمام پیشرفتهای که در مذاکرات گذشته مانند آلماتی حاصل شده بود را صفر کردند و از نو شروع کردند. دومین اشتباه این بود که مذاکرات را یکجانبه با آمریکایی ها شروع کردند در صورتی که در مذاکره های قبلی از گسل های بین قدرتهای جهانی استفاه می شد.
وی در بیان  اشتباه سوم تیم مذاکره کننده گرفت: تیم مذاکره کننده در مدل بازی غرب و متناسب با پیش نویس های غربی مذاکرات را دنبال کردند و متن نوشته شده ای را که قبلا حاضر شده بود را به عنوان مبنا قبول کردند و تصمیماتشان را روی آن اعمال کردند در صورتی که این چارچوب قدرت بزرگ حقوقی در پشتش قرار داشت. همچنین تیم مذاکره کننده نگفتند که ما میدان بازی جدیدی را برای شما تعریف می کنیم.
زاکانی افزود: چهارمین اشتباه این بود که قدرت کارشناسان داخلی را به کار نگرفتند و به نوعی رقیب پنداری کردند. ما در موضوع برجام وقتی به سوی حقوقدانان رفتیم گفتند که چرا الان به سوی ما آمدید در صورتی که این سندی تعهد آور است و تیم مذاکره کننده سراغ متخصصین نرفته بودند و سراغ کسانی رفته بودند که ایده شخصی و چارچوب ذهنیشان را تایید کند.
وی در همین زمینه اضافه کرد: ظریف در مجلس گفت: “ما در ژنو ۱۶ نفر بودیم در صورتی که تیم آمریکایی بالغ بر ۱۴۰ نفر و تیم انگلیسی بالغ بر ۴۱۰ نفر بود و تیم ما کمتر از یک دهم آنها بود” این یعنی آنها برای دراز مدت هزینه کرده بودند.
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد پنجمین اشتباه تیم مذاکره کننده تصریح کرد: اشتباه دیگر این بود که از ظرفیت های داخلی استفاده نکردند و مقهور توانایی خود شدند و برای مثال در موضوعات فنی هسته ای سازمان انرژی اتمی را بعد از ژنو وارد بازی کردند. این در حالی بود که آقای عراقچی در مجلس اطلاعاتی میداد که من به او گفتم اطلاعات شما ناقص است، چه کسانی این اطلاعات را به شما داه اند.
وی در ادامه افزود: ششمین مشکل کتمان کاری تیم مذاکره کننده بود. در این مورد هم در قبال شورای عالی امنیت ملی و هم کمیته هسته ای پنهانکاری کرده و آنها را در جریان امور نگذاشتند. این فقط دانشگاه ها نبودند که از برجام بی اطلاع بودند.
زاکانی در جواب کسانی که مسئولیت برجام را بر عهده رهبری میگذارند خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری کلیات را دنبال می کردند، و از ظلم های مضاعف این است که برخی هرجا کم آوردند بحث را به سمت رهبری سوق میدهند ، اینکه می‌گویند پرونده هسته‌ای پرونده رهبری است، نادرست و ظلم به رهبری است کما اینکه رهبری صراحت گفتند من در جزئیات دخالتی ندارم.
زاکانی در همین زمینه تصریح کرد: باید مسئولیت برجام را روحانی و لاریجانی بپذیرند.
وی در تشریح آخرین اشتباه تیم هسته ای گفت: کم ارزش پنداری صنعت هسته ای آسیبی است که خود سرفصلی مجزا از سایر حوزه ها است.
زاکانی در خصوص حضور آمانو در کمیسیون برجام گفت: وقتی آمانو را دعوت کردیم اولین بار در دنیا بود که در جمع نمایندگان کشوری پاسخگوی آنها بود، حتی معاونین وزارت خارجه که در جلسه حاضر بودند گفتند که این جلسه کاملا بی نظیر بود.
وی گفت: آمانو وقتی آمد در نهایت احترام با او رفتار کردیم و گفتیم که به آنها اعتماد نداریم و مشکل ما گذشته سیاه شماست. و او گفت که روال جدیدی را در پیش خواهم گرفت. او نمایندگان را عالیجنابان خطاب می کرد و در جاهایی رشته کلام از دست او خارج می شد و می گفت خودم را بین شما گم کرده ام و جاهایی از زیر سوال در می رفت. آقای آمانو گرفتار منطق انقلاب شده بود که در متن جامعه ما است و ما در کمیسیون خودمان را باور داشتیم.
نماینده مردم تهران در مجلس در مورد علاقه دولت به بررسی برجام در مجلس گفت: دولت علاقه ای به آوردن برجام به مجلس نداشت و کار به توصیه اخلاقی هم کشیده بود و الان هم از بررسی برجام در مجلس ناراضی هستند و حتی لاریجانی هم به این امر راضی نبود . آنها حتی در مصاحبه ای گفته بودند مگر قطعنامه ۵۹۸ به مجلس آمد که برجام به مجلس بیاید.
زاکانی در مورد فلسفه وجودی کمیسیون برجام گفت: فلسفه وجودی کمیسیون برجام را ماده ۴۴ آئینامه مجلس بیان می کند و در کمیسیون برجام به صد در صد اهدافمان رسیدیدم و چون آئینامه اجازه ارائه طرح نمی دهد گزارش را تنظیم کرده و در صحن مجلس قرائت کردیم.  از آن روز تا الان کسی نمی تواند بگوید فلان بخش از گزارش غلط است و در نقد آن کلی گویی می کنند چون جرات نقد جزئیات آن را ندارند  و علی رغم اشکالاتی که در گزارش کمیسیون برجام وارد است گزارش منصفانه و عادلانه ای بود.
زاکانی در مورد انگیزه برخی نمایندگان برای انتخابات مجلس نیز  اظهار داشت: در مورد این مساله نیت خوانی نمی کنم ولی می توانم اینطور بیان کنم که بسیاری از آقایان اصول گرا عبرت نگرفتند و اصرار دارند خود را محور جریان اصولگرایی قرار بدهند و لذا ممکن است از قبل آن آسییب بخوریم ولی باید به وحدت برسیم و حول محور اصول و ارزشها حرکت کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet