Print Friendly, PDF & Email
وزارت جنگ اسرائیل اعلام کرد یعلون با کارتر درباره مسائل راهبردی مربوط به تحولات خاورمیانه، تقویت روابط و همکاری بین نهادهای امنیتی دوطرف، و همچنین حفظ برتری کیفی ارتش و دستگاه های امنیتی اسرائیل بر کشورهای منطقه گفتگو خواهد کرد.

السفیر نوشت، موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نخستین مرحله از دور جدید رایزنی های رژیم صهیونیستی با مقامات آمریکایی به منظور باج گیری از آمریکا بعد از دستیابی به توافق هسته ای با ایران، وارد آمریکا شد.

این روزنامه لبنانی نوشت: روشن است که دستور کار مذاکرات بین یعلون و همتای آمریکایی اش اشتون کارتر فقط به دریافت «غرامت» پس از توافق هسته ای با ایران محدود نمی شود بلکه شامل کل روابط نظامی و امنیتی اسرائیل می شود که استحکام خود را حتی در سایه شدیدترین اختلافات و تنش ها بین دولت آمریکا و کابینه اسرائیل به اثبات رسانده است. در این چارچوب برای نخستین بار به طور علنی اعلام شد آمریکا با اسرائیل در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای همکاری خواهد کرد.

وزارت جنگ اسرائیل اعلام کرد یعلون با کارتر درباره مسائل راهبردی مربوط به تحولات خاورمیانه، تقویت روابط و همکاری بین نهادهای امنیتی دوطرف، و همچنین حفظ برتری کیفی ارتش و دستگاه های امنیتی اسرائیل بر کشورهای منطقه گفتگو خواهد کرد.

یعلون قرار است در این سفر از مرکز آموزش استفاده از هواپیماهای اف-۳۵ که اسرائیل یک اسکادران از آنها را دریافت کرده است و همچنین دیگر تاسیسات نظامی آمریکا دید کند. او همچنین برای دانشجویان در دانشگاه امنیت ملی آمریکا سخنرانی خواهد کرد.

یعلون پیش از سفر به واشنگتن گفت، آمریکا تکیه گاه راهبردی اسرائیل است و ما دوستی بزرگتر از آمریکا نداریم. وی افزود روابط بین من و اشتون کارتر،‌ و همچنین روابط بین نهادهای امنیتی و ارتش ها و دستگاه های اطلاعاتی دوطرف، بسیار قوی و عمیق است.

یعلون تحولات در خاورمیانه را چالشی برای اسرائیل و آمریکا توصیف کرد و گفت در مذاکراتم با کارتر درباره توانایی مطلوب ارتش اسرائیل برای مقابله با آنچه در اطراف ما می گذرد و پیامدهای آن از نظر حفظ برتری کیفی اسرائیل و ادامه یافتن کمک های آمریکا به اسرائیل در سال های آینده گفتگو خواهم کرد.

محافل امنیتی اسرائیلی سفر یعلون به واشنگتن را در شرایط کنونی اقدامی «تعیین کننده» می دانند زیرا این سفر به میزان کمک های نظامی و امنیتی که اسرائیل از آمریکا دریافت خواهد کرد به ویژه کمک هایی که به عنوان «جریمه» توافق هسته ای با ایران دریافت می شود ارتباط دارد.

اسرائیل بارها پیشنهاد آمریکا را برای مذاکره درباره پرداخت «غرامت» بخاطر توافق هسته ای با ایران رد کرده بود زیرا بنیامین نتانیاهو این باور را در نهادهای امنیتی اسرائیلی ایجاد کرده بود که ورود به چنین مذاکراتی به معنای تسلیم شدن پیشاپیش اسرائیل در برابر توافق هسته ای محسوب می شود. نتانیاهو با همکاری جمهوری خواهان دست به جدالی سخت برضد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کنگره این کشور زد ولی در نهایت اوباما در این جدال پیروز شد. نتانیاهو بعد از این شکست به طرف های نظامی اجازه داد شروع به مذاکره با دولت آمریکا در این باره کنند.

دولت آمریکا در گذشته خبرهایی در خصوص ارائه پیشنهادهای جذاب به اسرائیل در صورتی که وارد مذاکره برای دریافت غرامت شود به بیرون درز داده بود. ولی معلوم نیست آیا این پیشنهادها بعد از امضای توافق هسته ای و تصویب آن همچنان پابرجاست.

با این حال این باور در محافل مختلف وجود دارد که آمریکا حتی اگر برای مدتی مقاومت کند، در نهایت به اسرائیل اجازه خواهد داد کمکهای نظامی بیشتری که متناسب با ماهیت پایبندی به حفظ برتری کیفی ارتش اسرائیل در منطقه باشد، دریافت کند. این غرامت ها فقط به توافق هسته ای با ایران مربوط نمی شود بلکه به فروش سلاح های آمریکایی و غربی به کشورهای عربی به ویژه کشورهای خلیج فارس نیز مربوط است.

گمان می رود سفر کنونی یعلون به واشنگتن، مقدمه چینی برای سفر نتانیاهو به واشنگتن و دیدارش با اوباما در ماه آینده باشد. رسانه های اسرائیلی پیش از این اعلام کرده بودند آمریکا و اسرائیل پیش از سفر یعلون به واشنگتن شروع به نبض سنجی درباره حجم کمک ها کرده بودند.

هاآرتص نوشته بود دولت اوباما قصد دارد به عنوان غرامت توافق هسته ای با ایران، هواپیماهای اف-۳۵ بیشتر و همچنین آتشبارهای ضدموشکی بیشتری در اختیار اسرائیل قرار دهد.

هم اکنون آمریکا به طور رسمی هر سال کمک هایی به ارزش سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در اختیار اسرائیل قرار می دهد. این کمک ها، غیر از کمک های غیررسمی شامل مهمات و مازاد تسلیحات و تجهیزات موجود در انبارهای عظیم ارتش آمریکا در اسرائیل است که در اختیار اسرائیلی ها قرار می گیرد. علاوه بر این، واشنگتن کمک هایی ویژه به ارزش صدها میلیون دلار برای توسعه سامانه های ضدموشکی در اختیار اسرائیل قرار می دهد. رسانه های اسرائیلی اخیرا نوشتند دولت نتانیاهو انتظار دارد کمک های آمریکا به اسرائیل در مرحله بعدی یک میلیارد دلار در سال افزایش یابد و به بیش از چهار میلیارد دلار در سال برسد.

از سوی دیگر، با توجه به توافق هسته ای با ایران، آمریکا برای نخستین بار با همکاری علنی با اسرائیل در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز موافقت کرد. آمریکا در گذشته از ارائه چنین کمک هایی به علت خودداری اسرائیل از امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای و مخالفت با نظارت بین المللی بر تاسیسات هسته ایش، خودداری می کرد. موضع جدید آمریکا تغییری راهبردی در سیاست علنی آمریکا در قبال اسرائیل در این زمینه محسوب می شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet