Print Friendly, PDF & Email

 

با توجه به گذشت ۱۳ روز از دستورات مقام معظم رهبری، هیچگونه واکنشی از سوی دبیر و رئیس شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تشکیل این هیئت در آن شورا اعلام نشده است و این در حالیست که بارها از سوی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دولت یازدهم در این سیزده روزه در خصوص اجرای مفاد برجام از سوی ایران سخنانی منتشر گردیده است که برجام دستورات صریح رهبر معظم انقلاب می باشد.

گروه سیاسی – رجانیوز: رهبر معظم انقلاب در نامه مهم خود به رئیس جمهور دستورات و الزاماتی را در خصوص نحوه اجرای برجام داده اند که از جمله این دستورات تشکیل هیئت رصدکننده انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق الزامات اجرای برجام است. حضرت آیت الله خامنه ای در این نامه آورده اند: «وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل بویژه امریکا، ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است،‌ تشکیل شود. ترکیب و وظائف این هیئت باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.»

به گزارش رجانیوز؛ از آنجا که ابهامات موجود در متن برجام در مصوبه های شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مرتفع نگردیده بود و از سوی دیگر امریکا سوابق بسیار سویی را در اجرای تعهدات بین المللی خود تاکنون برجای گذاشته اند و مقام معظم رهبری قبل از نگارش این نامه بارها در سخنرانی های علنی خویش به “غیرقابل اعتماد بودن آمریکا” بارها اشاره نموده اند؛ ایجاد یک هیئت و کارگروه نظارت کننده بر عملکرد و انجام تعهدات طرف های مقابل در برجام علی الخصوص امریکا نکته ای بسیار مهم و حیاتی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره نموده اند که این تعهدات و عملکرد مطابق بندهای دیگر این نامه شامل:

۱-    قبل از اجرایی شدن برجام:
الف) ارائه تضمین‌های قوی و کافی برای لغو تحریمها از سوی امریکا و متحدین خود است که یکی از این تضمین ها «اعلام کتبی رئیس‌جمهور امریکا و اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها است.  در اعلام اتحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور امریکا باید تصریح شود که این تحریم‌ها به‌کلی برداشته شده است».

ب) اعلام آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر پایان پرونده PMD ایران. مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید کردند: « اقدامات مربوط به آنچه در دو بند بعدی آمده است، تنها هنگامی آغاز خواهد شد که آژانس پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید». دو بند بعدی شامل مراحل اجرایی شدن تعویض قلب راکتور اراک و نحوه کاهش میزان اورانیوم غنی شده ۳.۵ درصد در ایران می باشد.

۲-    بعد از اجرایی شدن برجام:

الف) هر گونه اظهار نظری از سوی مقامات امریکایی و مقامات دیگر اعضای کشورهای مذاکره کننده هسته ای مبنی بر اینکه ساختار تحریم ها باقی مانده است، از نشانه های نقض برجام محسوب می گردد.

ب) عدم تحریم جدید از سوی شورای امنیت، امریکا و دیگر شرکای بین المللی امریکا به هر بهانه ای در بازه زمانی ۸ ساله برجام. هر گونه تحریم جدید، نقض برجام محسوب می گردد.

ج) بررسی قرارداد طرح جایگزین قلب راکتور اراک و نظارت بر اجرای قرارداد و تعهدات کشور خارجی انجام دهنده قرارداد

د) بررسی قرارداد معامله تعویض اورانیوم در مقابل کیک زرد و نظارت بر نحوه انجام قرارداد و تعهدات کشور خارجی انجام دهنده قرارداد

و) نظارت بر عدم سوء استفاده طرف های خارجی بر ابهامات موجود در متن برجام و مرجع بودن متن مذاکرات و نه تفسیر طرف مقابل در این نظارت

ه) تمامی تعهدات ذکر شده در متن برجام و الزامات ذکر شده در مصوبه های شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی

رصد و ارائه گزارش تمامی موارد این بند به رهبر معظم انقلاب بر عهده این هیئت رصد کننده در شورای عالی امنیت ملی می باشد. با این حال با توجه به گذشت ۱۳ روز از دستورات مقام معظم رهبری، هیچگونه واکنشی از سوی دبیر و رئیس شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تشکیل این هیئت در آن شورا اعلام نشده است و این در حالیست که بارها از سوی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دولت یازدهم در این سیزده روزه در خصوص اجرای مفاد برجام از سوی ایران سخنانی منتشر گردیده است که حاکی از عبور از دستورات صریح رهبر معظم انقلاب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet