Print Friendly, PDF & Email

 

چه توجیهی وجود دارد که روحانی ۴ روز پیروزی قطعی بشار اسد را تبریک نگوید اما بلافاصله پس از انتخابات ترکیه به اردوغان تبریک بگوید درحالی که نتایج نهایی هم هنوز اعلام نشده.

گروه سیاسی صراط – حسن روحانی که اندکی پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخبات پارلمانی ترکیه، “برگزاری موفقیت آمیز” انتخابات این کشور را به اردوغان تبریک گفته بود، سال گذشته، درباره پیروزی قاطع بشار اسد در انتخابات سوریه ۴ روز سکوت کرده بود.

داعش انتخابات پارلمانی ترکیه ۱۰ آبان برگزار شد؛ شامگاه همان روز، پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات قطعی شد و حزب اردوغان و داووداوغلو که در انتخابات پیشین، اکثریت مطلق را از دست داده بود، از مهلکه گریخت و جواز تشکیل دولت تک حزبی را به دست آورد.

بسیاری از ناظران، پیروزی این حزب را مدیون سیاست ایجاد رعب توسط دولت ترکیه، و گوشزد کردن مدوام خطر داعش و تروریستها می دانند به طوری که تلاش دولت این بود که مردم ترکیه را میان دو گزینه “رای به حزب عدالت و توسعه” و “نامنی” قرار دهد که تا حد زیادی این سیاست موفقیت آمیز بود.

فار از این موضوع، تقابل سیاست های ایران و ترکیه در خصوص مسائل منطقه از جمله سوریه، آشکار است؛ با این وجود حسن روحانی روز ۱۲ آبان “برگزاری موفقیت آمیز” انتخابات ترکیه را به اردوغان تبریک گفت و این در حالی است که نتایج قطعی انتخابات این کشور تا روز ۲۲ آبان اعلام خواهد شد!

مقایسه رفتار روحانی با اقدام او در سال گذشته در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سوریه هم پیمان ایران در منطقه، قابل تامل است.

انتخابات سوریه ۱۳ خردادماه برگزار شد؛ ۱۴ خرداد نتایج نهایی و قطعی اعلام و بشار اسد با کسب ۸۸.۷ درصد آراء پیروز شد. حسن روحانی ۴ روز تمام در خصوص این انتخابات سکوت کرد و سرانجام در ۱۸ خرداد، به اسد تبریک گفت.

هنوز دلیل این رفتار عجیب دولت در حوزه دیپلماسی مشخص نیست. واقعا چه توجیهی وجود دارد که روحانی ۴ روز پیروزی “قطعی” بشار اسد را تبریک نگوید اما بلافاصله پس از انتخابات ترکیه به اردوغان تبریک بگوید درحالی که نتایج نهایی هم هنوز اعلام نشده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet