Print Friendly, PDF & Email

 

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه آنکارا در پی بحران با روسیه نیست، خواستار بهبود روابط با مسکو شد.

صراط: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره، بار دیگر با متهم کردن ایران به طائفه‌گری، بر تحکیم روابط با عربستان و قطر تأکید کرد. وی همچنین خواستار عادی شدن روابط با روسیه شد.

اردوغان در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره گفت: روسیه داعش را بهانه‌ای برای ورود به سوریه قرار داده است؛ در حالی که هواپیماهای روسیه داعش را هدف قرار نمی‌گیرند بلکه مردم ترکمن در شمال لاذقیه را بمباران می‌کنند.

اردوغان که چندی پیش ادعا کرده بود اف ۱۶ ترکیه از هویت جنگنده روسیه مطلع نبوده است؛ در تناقض‌گویی آشکار گفت: رادارهای ترکیه نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده‌های روسیه را در مرزهایمان ثبت کردند.

وی ادامه داد: این ما نبودیم که به منافع روسیه تجاوز کردیم؛ بلکه آن‌ها بودند که حریم هوایی ما را نقض کردند.

اردوغان که این روزها نظامیان ترکیه را به صورت مهمان ناخوانده در شمال عراق مستقر کرده است؛ افزود: وقتی از روسیه در مورد چرایی نقض حریم هوایی ترکیه سؤال می‌کنیم به ما جواب می‌دهند که ما مهمان شما بودیم؛ در حالی که ما به مهمان ناخوانده اجازه ورود نمی‌دهیم.

رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به الجزیره گفت: ما خواهان بحران با روسیه نیستیم و این ما نبودیم که بحران را شروع کردیم؛ ولی این روسیه است که به ادامه یافتن آن اصرار دارد.

اردوغان در این باره افزود: ما به تحریم‌هایی که روسیه متوجه ما کرده است؛ توجهی نمی‌کنیم و مسلما ما اقدام تلافی‌جویانه در پیش نخواهیم گرفت تا روسیه را تحریم کنیم، چرا که روسیه دوست و شریک استراتژیک ماست.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله تجارت نفت با داعش پرداخت و گفت: همکاری ما با داعش غیر ممکن است. ما با داعش در حال جنگیم و مبادی خرید نفت ما برای همه مشخص است ما از روسیه، ایران، قطر و الجزایر نفت می‌خریم.

وی در مورد اوضاع عراق نیز بدون اشاره به نقض تمامیت ارضی این کشور توسط نظامیان ترکیه گفت: اوضاع نا امنی ما و عراق را مورد رنجش قرار داده است.

او سپس مدعی شد: در عراق ائتلاف سه گانه روسیه، ایران و دولت بغداد یک حکومت طائفی به وجود آورده است.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود به رابطه ترکیه با کشورهای عربی به خصوص عربستان اشاره کرد و گفت: رابطه ما با تمام کشورهای عربی، مخصوصا عربستان، قطر و کویت عالی است اما متأسفانه رابطه ما به دلیل حوادث مصر با امارات خوب نیست.

وی با بیان اینکه سعی خواهیم کرد به روابط عالی خود با کشورهای خلیج [فارس] ادامه دهیم گفت: تحولات مثبتی در رابطه ما با عربستان ایجاد شده است و در انتهای ماه جاری به عربستان سفر خواهم کرد.

اردوغان همچنین رابطه با قطر را عالی و ممتاز توصیف کرد و از خدا خواست تا این رابطه دور از گزند حسودان قرار گیرد.

اردوغان بار دیگر با متهم کردن ایران گفت: ایران سیاست طائفی‌گری را در منطقه رواج می‌دهد و به همین دلیل بین ارزش‌های ما و آن‌ها اختلاف وجود دارد.

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان با اشاره به بحران سوریه، بار دیگر حضور بشار اسد در روند قدرت را رد و تأکید کرد که آینده سوریه با حضور بشار اسد متصور نیست.

منبع: فارس

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet