Print Friendly, PDF & Email

رسانه‎های عربی طی امروز موضوعات متعددی را در ارتباط با تحولات ایران بازتاب داده‎اند که زمزمه‎های از سرگیری روابط و گفتگوها میان تهران و ریاض در صدر آنها قرار داشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه لبنانی الاخبار امروز در گزارشی با عنوان “خوشبینی تهران به روابط با ریاض؛ قطعی روابط در کار نیست” به بازتاب سخنان اخیر حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه ایران پرداخته است. این روزنامه به سخنان”حسن قشقاوی” معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزیر امور خارجه در زمینه گفتگوهای ایران و عربستان سعودی درباره مسائل منطقه‎ای و رایزنی‎های سفیر ایران در ریاض اشاره کرده است.

روزنامه بحرینی الوسط نیز امروز در گزارشی با عنوان “آغاز گفتگوهای ایران و عربستان؛ پرونده سفیر عربستان روی میز” به بازتاب این خبر پرداخته است. این روزنامه بحرینی در بازتاب این خبر روی آن بخش از سخنان  معاون وزیرخارجه ایران که از مثبت بودن مذاکرات میان ظریف و عادل الجبیر خبر داده بود، تمرکز داشته است.

برقراری سیگنال‎های روابط تهران و ریاض امروز در رسانه‎های دیگر عربی از جمله شبکه الجزیره، خبرگزاری فلسطینی خبر، روزنامه صدی و پایگاه یمن استریت نیز بازتاب داشته است.

پشت پرده نشست ریاض

اما روزنامه لبنانی  السفیر امروز در دو گزارش جداگانه به تحولات مرتبط با ایران در منطقه پرداخته است. محمد بلوط تحلیلگر لبنانی در گزارشی با عنوان “حمله روسی برای خنثی کردن مانور ریاض” به نشست اخیر در پایتخت عربستان سعودی با حضور برخی گروههای معارض سوری اشاره کرده است.

این تحلیلگر لبنانی در بخشی از این گزارش می‎نویسد: هجمه دیپلماتیک عربستان سعودی که جلوه‎ای از آن در نشست ریاض دیده شد، تنها برای مواجهه با حضور نظامی روسیه در سوریه نبود بلکه برای کنترل پیشروی‎های نیروهای ایرانی در سوریه ارزیابی می‎شود. پیشروی نیروهای تحت فرماندهی ایران با حضور  نیروهای سپاه پاسداران، ارتش سوریه ، نیروهای عراقی و حزب الله لبنان در سایه پوشش هوایی روسیه محقق شده است. در برهه کنونی البته به نظر می‎رسد عربستان سعودی بیشترین تمرکز خود را روی کنترل نفوذ سیاسی ایران قرار داده است تا اینکه بر عملیات نظامی روسیه تمرکز داشته باشد.

بلوط در ادامه این گزارش تاکید می‎کند: سفر اخیر ولادیمیر پوتین به ایران و دیدار وی با آیت الله خامنه‎ای نیز، امیدواری برخی از طرف‎های منطقه‎ای درباره به حاشیه رانده شدن ایران در سوریه پس از دخالت نظامی روسیه را از بین برد و رئیس جمهور روسیه در این دیدار بر عدم خیانت روسیه به دوستانش تاکید ورزید. آغاز تحویل سیستم موشکی اس ۳۰۰ به ایران نیز در نهایت موجب تقویت سیطره نظامی ایران بر منطقه حساس خلیج فارس می‎شود.

روزنامه السفیر در گزارش دیگری با عنوان “منازعات ایران  و عربستان سعودی به پاکستان کشیده شد”  بر خلاف جریان خبری رسانه‎های عربی درباره سیگنال روابط تهران و ریاض عمل کرده است.

در این گزارش که به قلم مصطفی اللباد نوشته شده، به سیر تاریخی روابط عربستان و پاکستان از روابط مستحکم استراتژیک تا برهه پرنوسان کنونی اشاره شده است.

نویسنده این گزارش در بخش نتیجه‎گیری خود با اشاره به اختلافات عربستان و پاکستان در موضوع جنگ یمن، تنش‎ها میان این دو کشور را تنها منحصر به این مسئله ندانسته است و تاکید می‎کند: برآورد افق میان مدت روابط عربستان و پاکستان حاکی از آن است که دیگر دوران روابط خاص میان این دو کشور به پایان رسیده است.

دیگر موضوعات مورد توجه در رسانه‌‏های عربی

امروز در رسانه‎های عربی سخنان سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد درباره ائتلاف استراتژیک میان ایران، روسیه، عراق و سوریه بازتاب گسترده ای داشته و رسانه‎های مختلف از جمله الجزیره، العربیه، روسیا الیوم و الحیات به آن اشاره داشته اند. این خبر پربازدیدترین خبر درباره ایران طی ۲۴ ساعت اخیر در رسانه‎های عربی بوده است.

همچنین سخنان هاشمی رفسنجانی  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آمادگی مجلس خبرگان برای انتخاب جانشین رهبری در صورت پیشامد بازتاب گسترده‎ای در رسانه‎های عربی به ویژه رسانه‎های سعودی و  ضدایرانی قرار گرفته است و باعث شده برخی از آنها بار دیگر مسائلی را درباره وضعیت جسمانی رهبری معظم انقلاب مطرح کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet