Print Friendly, PDF & Email
ر

یک کارشناس روس با طنزآمیز خواندن اظهارات مقامات ترکیه‌ای در مورد مبارزه با تروریسم، گفت داعش ابزاری برای پیشبرد رویای نوعثمانی اردوغان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل موشکین» کارشناس برجسته روس در مسائل خاورمیانه در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «وزگلاد» در تحلیل تجاوز نظامیان ترکیه به خاک عراق یادآور شد رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شکایت عراق به شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر حمله ترکیه به عراق را ناعادلانه خواند.

اردوغان معتقد است بغداد از آنکارا درخواست کمک کرده است، این در حالی است که اقدام ناگهانی ترکیه حتی برای آمریکایی‌ها هم غیرقابل‌پیش‌بینی بود هرچند متحدان ترکیه در ظاهر ناخرسندی خود را بروز نمی‌دهند اما درواقع آن‌ها از این اقدام غیرقابل‌پیش‌بینی ترکیه راضی نیستند.

وی افزود: «اردوغان (رئیس‌جمهوری ترکیه) عراق را به عدم توانایی در مبارزه با تروریسم متهم می‌کند. اردوغان ورود نیروهایش را به عراق، دفاع از امنیت ملی خود می‌شمارد. اظهارات اردوغان مبنی بر مبارزه با تروریسم حقیقتاً طنزآمیز هستند چراکه روسیه مدارک دال بر حمایت شخص اردوغان و خانواده‌اش از گروه تروریستی داعش را منتشر کرده است.»

موشکین ادامه داد: «این در حالی است که اردوغان داعش را تهدیدی علیه امنیت ملی ترکیه می‌داند و گفت که اگر عراق نتواند تهدیدات ناشی از داعش علیه ترکیه را خنثی کند، در این صورت ترکیه خود به این اقدام مبادرت می ورزد و به همین دلیل است که نظامیان ترکیه وارد عراق شدند. البته معلوم نیست منظور اردوغان از تهدیدات امنیتی چیست؟! زیرا داعش نه‌تنها برای ترکیه تهدید نیست بلکه ابزاری برای تحقق رؤیای ایده “نوعثمانی گری” است.»

گفتنی است که چند روز پیش آنکارا اعلام کرد هدف از ورود نظامیان ترکیه به خاک عراق آموزش جنگجویان کرد در اردوگاه‌های استان نینوا است.

باوجود شکایت دولت عراق مبنی بر تجاوز ترکیه، اردوغان تأکید کرد که نیروهای خود را از عراق خارج نخواهد کرد. البته روز دوشنبه برخی رسانه ها از خروج بخشی از نیروهای ترک از شمال عراق خبر دادند، اما احمد داوود اغلو نخست وزیر ترکیه این اقدام را «بازآرایی نیروها» توصیف کرد و گفت بخشی از این نظامیان همچنان برای «آموزش» در شمال عراق باقی می مانند.

حال این سؤال مطرح است که چرا ترکیه نیروهایش را در شهر موصل مستقر کرده است؟

موشکین دلایل حضور نظامی ترکیه در موصل را این‌گونه توصیف کرد:

شهر موصل در ۱۳۰ کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد و این شهر و مناطق اطراف آن از سال ۲۰۱۴ به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد. داعش با غارت بانک‌های این شهر بیش از ۴۳۰ میلیون دلار دارایی کسب کرده است که این سرمایه تأثیر بسزایی در تداوم این گروه تروریستی داشته است.

شهر موصل یک بنگاه نفتی است؛ بر اساس برخی گزارش‌ها، ذخایر طلای سیاه در این شهر ۲۵ میلیارد بشکه است. این در حالی است که ذخایر نفت عراق درمجموع ۱۵۰ میلیارد بشکه برآورد شده است.

شهر موصل مرکز قاچاق نفت توسط داعش است و دقیقاً از همین شهر نفت به خارج از کشور به‌ویژه به ترکیه قاچاق می‌شود و عراق ماهانه میلیاردها بشکه نفت از دست می‌دهد.

وی در ادامه می‌گوید: «ترکیه مصرف‌کننده اصلی نفت داعش است و وزارت دفاع روسیه اسناد دال بر خریداری نفت از داعش توسط ترکیه را منتشر کرده است. بر اساس این اسناد، بیش از هشت هزار کامیون روزانه تا سقف ۲۰۰ هزار بشکه نفت به ترکیه انتقال می‌دهند و ذینفع اصلی این تجارت سودمند، اردوغان و خانواده وی می‌باشند.»

موشکین افزود: «درواقع بغداد به پشتیبانی ایران و روسیه دلگرم است. عراق که مدت زیادی تحت اشغال آمریکا بوده است اکنون از ارتش ضعیفی برخوردار است و بدون کمک ایران هرگز نمی‌توانست بر تروریست‌ها پیروز شود ازاین‌رو توان مقابله با ارتش ترکیه را ندارد و به همین دلیل سعی دارد به‌صورت مسالمت‌آمیز قضیه را فیصله دهد. البته احتمال درگیری نظامی میان دو کشور پایین است.»

از دیدگاه کارشناس روس، ترکیه فضای نابسامان خاورمیانه را بیش‌ازپیش متشنج کرده است و علناً دست به ماجراجویی و کشورگشایی زده است. دولت ترکیه با سرنگونی جنگنده روسی پا را از حد خود فراتر گذاشته و قصد داشته روسیه را به جنگ رودررو با ناتو ترغیب کند که با هوشیاری ولادیمیر پوتین، روسیه از تله ترکیه نجات پیدا کرد.

ترکیه که انتظار چنین پاسخی آن‌هم به شکل تحریم را نداشت دست به اقدام تحریک‌آمیز دیگری یعنی حضور نظامی در عراق بدون هماهنگی دولت مرکزی عراق زده است که این از هر نظر تجاوز به تمامیت ارضی و توهین به حاکمیت ملی عراق محسوب می‌شود. بنابراین سرنگونی سوخو-۲۴ و تجاوز به خاک عراق دو اقدام صریح دولت ترکیه در حمایت از داعش و اهمیت بسیار بالای این گروه تروریستی برای آنکارا است. اهمیت داعش برای ترکیه به حدی است که این دولت حتی آماده جنگ نظامی با روسیه و عراق است که این اقدامات اخیر ترکیه در عصر عقلانیت تنها خیال‌بافی و وهم اردوغان و هواخواهانش را نشان می‌دهد و طبیعتاً ترکیه را از مسیر توسعه خارج کرده و به عقب می‌راند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet