Print Friendly, PDF & Email

مقامات ایالت کادونا از تشکیل کمیسیون قضایی برای تحقیقات درباره اتفاقات اخیر در زاریا خبر دادند. «نصیر الرئوفی» فرماندار دولت محلی این منطقه در پیام‌هایی برگزاری هرگونه راهپیمایی و تجمع در اماکن عمومی و خیابان‌ها را ممنوع اعلام کرده است.
به گزارش گروه بین‌الملل مشرق، فرماندار محلی در ایالت “بورنو” نیجریه درباره حمله اخیر ارتش به شیعیان این کشور که به کشته‌شدن بسیاری از شیعیان و بازداشت رهبر آنان شیخ زکزاکی منجر شد، نشست اضطراری با مقامامت ۱۹ ایالت دیگر تشکیل داد. در این جلسه مقرر شد هیئتی روز جمعه برای بررسی اوضاع، به زاریا در ایالت “کادونا” اعزام شوند.

همزمان، قشرهای مختلف مردم نیجریه برای سلامتی و آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، روز پنجشنبه مراسم دعا و نیایش برگزار کردند.

در همین حال، دولت ایالتی کادونا از تشکیل کمیسیون قضایی برای تحقیقات درباره اتفاقات اخیر در زاریا خبر داد. «نصیر الرئوفی» فرماندار دولت محلی این منطقه در پیام‌های رادیویی و تلویزیونی برگزاری هرگونه راهپیمایی، تجمع و اعتراض در اماکن عمومی، خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را ممنوع اعلام کرده است. قرار است طی دو هفته آینده مقررات تازه‌ای برای این منطقه تدوین و اعلام شود.

فرمانده ارتش نیجریه: شیخ زکزاکی را به دستگاه‌ قضایی تحویل دادیم
فرماندار ایالت بورنو

الرئوفی گفت: «ما حوادث تلخی را در زاریا شاهد بودیم و به خانواده‌های قربانیان و آسیب‌دیدگان تسلیت می‌گوییم.»

این مقام محلی اما با حمله به شیعیان که مراسم عزاداری روزهای پایانی ماه صفر را برگزار می‌کردند اظهار داشت: «هیچ شخص یا گروهی تحت هیچ شرایطی و به هیچ بهانه‌ای حق مسدود کردن راه‌ها و جاده‌ها و ایجاد مزاحمت برای مردم را ندارد.»؛ اتهام و بهانه‌ای که ارتش نیجریه هم آن را دلیل به خاک و خون کشیدن شیعیان عزادار در حسینیه بقیه‌الله زاریا اعلام کرده است.

وی بدون اشاره به اینکه ارتش نیجریه عزاداران در داخل حسینیه را نیز به گلوله بسته‌اند، شیعیان را متهم کرده‌ است که با ابراز عقاید و مراسم‌شان موجب مزاحمت برای دیگران شده‌اند: «هیچ گروهی نباید با راهپیمایی در اماکن عمومی، موجب اخلال در نظم عمومی و خدمات اجتماعی و اقتصادی شود و باید با هماهنگی با نیروهای پلیس باشد.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که شیعیان در محوطه حسینیه و اطراف آن مشغول عزاداری برای شهادت امام رضا (ع) بودند.

وی هشدار داد که مقامات محلی دیگر هیچگونه بی‌قانونی و هرج‌ومرج را تحمل نخواهند کرد.

شیخ زکزاکی در اختیار ارتش نیست!

در همین حال، ژنرال “توکور بوراتای” فرمانده ارتش نیجریه مدعی شد که شیخ زکزاکی در بازداشت ارتش نیست.

به گزارش خبرگزاری نیجریه، فرمانده ارتش در دیدار شورای عالی امور اسلامی نیجریه در محل فرماندهی ارتش در ابوجا، اعلام کرد که شیخ ابراهیم زکزاکی به مقامات ذی‌ربط برای تعقیب قضایی تحویل داده شده است.

فرمانده ارتش نیجریه: شیخ زکزاکی را به دستگاه‌ قضایی تحویل دادیم
فرمانده ارتش نیجریه

فرمانده ارتش مدعی شد در کشوری که در حال مبارزه با تروریسم است، بی‌قانونی تحمل نخواهد شد و نیروهای ارتش تنها وظیفه قانونی خود را انجام داده‌اند. ارتش نیجریه که مدعی است در حال مبارزه با گروه تروریستی بوکوحرام است، تا کنون برخورد جدی با تروریست‌ها نداشته است اما به مناسبت‌های مختلف مذهبی، شیعیان این کشور را قتل عام می‌کند.

پس از حادثه نیجریه، تصاویر دلخراش این قتل عام و همچنین تصاویر دردناکی از شیخ زکزاکی منتشر شد، اما فرمانده ارتش در واکنش به رسانه‌ای شدن این حادثه غم‌انگیز، گزارش‌های منتشرشده را «فضاسازی نادرست» خواند و هشدار داد مردم در دام این اخبار نیفتند.

اعضای شورای عالی امور اسلامی نیجریه در این دیدار خواستار تسهیل ملاقات آنان با رهبر بازداشت‌شده شیعیان، شیخ زکزاکی شدند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet