Print Friendly, PDF & Email
عربستان سعودی، ‌نخستین قدرت عرب منطقه، دسامبر نشست بی سابقه ای با حضور جناح های سیاسی و گروه های مسلح ( تکفیری ) مخالفان سوری ،‌دشمن اسد، را برگزار کرد.

فرانس پرس نوشت: به گفته کارشناسان و دیپلمات ها ،‌عربستان سعودی در هفته های اخیر از بیم مشاهده حفظ بشار اسد در قدرت،‌ در خصوص پرونده سوریه رویکرد جسورانه ای در پیش گرفته است.

به گزارش «انتخاب»، عربستان سعودی، ‌نخستین قدرت عرب منطقه، دسامبر نشست بی سابقه ای با حضور جناح های سیاسی و گروه های مسلح ( تکفیری ) مخالفان سوری ،‌دشمن اسد، را برگزار کرد.

اسد در عرصه نظامی مورد حمایت ایران شیعه و روسیه تحت رهبری ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قرار داد.

کمی پس از آن ،‌عربستان سعودی که خود به تقویت افراطی گری متهم است،‌ با اعلام تشکیل ائتلافی با حضور ۳۴ کشور اکثرا مسلمان سنی برای مبارزه با تروریسم همه را غافلگیر کرد.

در همان زمان،‌ عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی به « گفتگوهایی » به ویژه بین کشورهای خلیج ( فارس) درباره اعزام احتمالی « برخی نیروهای ویژه به سوریه » اشاره کرد.

یک دیپلمات خارجی اطمینان می دهد این راهبرد ریاض « به ایران ارتباط دارد» هرچند جمال قاشقجی تحلیلگر سعودی عقیده دارد آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه در سه ماه پیش نیز « موجب زمینه چینی این اوضاع » شده است .

فعلا ، گروه موسوم به « ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم » که ریاض از آن خبر داد برای آغاز عملیات نظامی ساختار بندی نشده است و برخی کشورها حتی به روشنی اعلام کرده اند حمایت آنان فقط سیاسی است .

گروه اوراسیا مستقر در آمریکا هشدار داد ریاض فقط در صورتی علیه داعش وارد مبارزه خواهد شد که « اوضاع سیاسی پس از مناقشه در عراق و سوریه نفوذ (رقیب این کشور) ایران را تضعیف کند و سنی های این کشورها پس از این اوضاع تقویت شوند.»

عربستان سعودی به طور مرتب « مداخلات »ایران را در سوریه ،‌عراق ، لبنان و یمن محکوم می کند.

این نگرانی ها پس از توافقنامه هسته ای که ژوئیه بین ایران و قدرت های بزرگ منعقد شد ،‌شفاف تر شده است .

دیپلمات یک کشور غربی می گوید :« لغو تحریم های بین المللی علیه تهران که قرار است از این توافق ناشی شود « احتمالا سعودی ها را تحریک کرده است.»

یک دیپلمات دیگر خارجی خاطر نشان می کند:« به ناگاه آنها اکنون تلاش می کنند دوستان و متحدان خود را گردهم آورند.»

علاوه بر این شماری از کشورهای خلیج فارس در طول سال از کاهش حمایت واشنگتن در قبال کشورهای عربی ابراز نگرانی کرده اند.

این دیپلمات غربی همچنین اعلام کرد:« احساس عمومی ظاهرا این احساس است : اگر شما می خواهید به نتایجی دست یابید،ذ نمی توانید به دیگران تکیه داشته باشید.»

وی افزود:« رقابت منطقه ای با ایران نقش گسترده ای در مخالفت سعودی با اسد ایفا می کند.»
دوشنبه در تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد:« تلاش های دیپلماتیک برای تسهیل گفتگوی مستقیم بین ایران و عربستان سعودی در خصوص اختلافات منطقه ای ادامه دارد.»

به گفته جمال قاشقجی ،‌عربستان سعودی « بسیار فعال نشان می دهد زیرا مناقشه سوریه به آنچه به نظر می رسد یک پایان نزدیک می شود و در این زمان خاص به عربستان نیاز است .»
این دیپلمات غربی نیز به نوبه خود سوریه را « چاه فاضلابی» توصیف می کند که منطقه و کل جهان را بی ثبات کرده است .

وی می گوید:« اگر سوریه ای نبود ،‌داعشی هم وجود نداشت.»

یکپارچگی مخالفان سوری و تشکیل « ائتلاف ضد تروریستی » از سیاست خارجی قاطع تر سعودی پس از روی کار آمدن سلمان شاه جدید عربستان حکایت دارد.

شاه سعودی ژانویه پس از مرگ برادر ناتنی خود یعنی ملک عبدالله روی کار آمد و بلافاصله پسرش محمد را که حدود ۳۰ سال دارد به عنوان ولیعهد دوم و وزیر دفاع منصوب کرد.

مارس، ‌عربستان سعودی ائتلافی را تشکیل داد که در تلاش برقرای شکست دادن نیروهای انصارالله که به داشتن ارتباط با ایران متهم هستند، در یمن وارد جنگ شد.

درحالی که برخی از کشورها از جمله غربی ها برای سازگار کردن خود با اوضاعی که در آن اسد با وجود مسئولیت های خود در جنگ،همچنان به ایفای نقش در سوریه ادامه می دهد، ‌عربستان سعودی همچنان اعلام می کند رئیس جمهوری سوریه باید « از طریق گفتگو یا با توسل به زور» برکنار شود.

قاشقجی می گوید:« عربستان سعودی پس از برکناری اسد، ‌یک سوریه « تکثرگرا و دموکراتیک » را بدون مداخله ایران در برابر دیدگان خود تصور می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet