Print Friendly, PDF & Email
معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد دوره نهم شش ماهه نخست از اجلاسیه چهارم در تاریخ ۱۳۹۴/۳/۷ تا ۱۳۹۴/۹/۶ را منتشر کرد. با انتشار عملکرد شش ماهه اخیر مجلس نهم، رئیس‌جمهور با ۱۰۸ فقره تذکر شفاهی و وزیر اطلاعات و دفاع و پشتیبانی هر کدام با ۲ تذکر بیشترین و کمترین دریافت‌کنندگان تذکرات نمایندگان شدند.

به گزارش پایگاه ۵۹۸، معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی گزارش عملکرد دوره نهم شش ماهه نخست از اجلاسیه چهارم در تاریخ ۱۳۹۴/۳/۷ تا ۱۳۹۴/۹/۶ را منتشر کرد.

بر این اساس در بحث نظارت بر ابلاغ و انتشار قوانین در بازه زمانی فوق، ۳۳ قانون به رئیس‌جمهور ابلاغ شده که یک عنوان قانون تا زمان انتشار این گزارش برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ نشده است.

همچنین دربحث نظارت بر اجرای قوانین و عملکرد مسئولان و دستگاه اجرایی، نتیجه پایش مصوبات دولت حکایت از آن دارد که هنوز آئین‌نامه‌های مربوط به تعداد زیادی از قوانین مصوب مجلس هشتم و نهم تصویب نشده است.

بر این اساس از تعداد ۸۳ آئین‌نامه مربوط به قانون برنامه پنجم توسعه نیز تعداد ۳۸ مورد هنوز تهیه نشده است.

همچنین در اجرای ماده ۴۴ آئین‌نامه داخلی مجلس، یک فقره گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی و در اجرای ماده ۴۹ آئین‌نامه داخلی مجلس، دو فقره گزارش از کمیسیون‌های اجتماعی و عمران قرائت گردیده است اما نمایندگان از ظرفیت‌های نظارتی ماده ۲۳۶ آئین‌نامه داخلی مجلس استفاده نکرده‌اند.

به موجب این گزارش در بحث تذکرات کتبی نمایندگان به وزرا و رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس نهم از ۱۳۹۴/۳/۷ تا تاریخ ۱۳۹۴/۹/۶ جمعاً ۱۶۷۴ فقره به وزرا و رئیس‌جمهور تذکر کتبی داده‌اند که از آن میان رئیس‌جمهور مخاطب بیشترین تذکر (۲۴۷ فقره) و وزیر اطلاعات مخاطب کمترین تذکر (۷ فقره) بوده‌اند.

از میان ۲۴۷ تذکر رئیس‌جمهور تنها ۲۵ مورد مربوط به عملکرد ایشان بوده و مابقی تذکرات در خصوص عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه ایشان است.

به موجب این گزارش، در بحث تذکرات شفاهی نمایندگان به وزرا، رئیس‌جمهور و مسئولان اجرایی کشور، نمایندگان مجلس نهم از ۱۳۹۴/۳/۷ تا مورخ ۱۳۹۴/۹/۶ جمعاً ۷۸۲ فقره به وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی تذکر شفاهی دادند.

از میان ۶۵۶ مورد تذکر شفاهی به اعضای هیات وزیران، رئیس‌جمهور مخاطب بیشترین تذکر (۱۰۸ فقره) و وزرای اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مخاطب کمترین تذکر هر کدام (۲ فقره) بوده است.

از میان ۱۰۸ تذکر رئیس‌جمهور تنها ۱۰ مورد مربوط به عملکرد ایشان بوده و مابقی تذکرات در خصوص عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه ایشان است.

بر اساس این گزارش، در بحث سؤال نمایندگان از وزرا از مورخ ۱۳۹۴/۳/۷ تا ۱۳۹۴/۹/۶ در مجموع ۴۵۲ سؤال به هیات رئیسه تقدیم و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده است.

از مجموع سؤالات مطرح شده، رسیدگی به ۵۹ سؤال در کمیسیون خاتمه یافته و یک سؤال با درخواست نماینده سؤال‌کننده به حالت تعویق درآمده است و بقیه سؤالات در مراحل رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی است.

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با ۶۰ سؤال بیشترین و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به سؤال کمترین سؤالات ارجاعی را داشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید: در بحث تحقیق و تفحص در مدت فوق در مجموع ۱۰ تحقیق و تفحص جدید به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است که مجموع تحقیق و تفحص‌های حاصل شده از ابتدای دوره نهم ۱۸۲ فقره بوده است.

از این تعداد تقاضای تحقیق و تفحص، پرونده ۱۳۱ تقاضا همچنان مفتوح و پرونده ۵۱ تحقیق و تفحص مختومه شده است که در این میان گزارش نهایی ۶ پرونده در صحن علنی قرائت گردیده است.

به موجب این گزارش، در بحث رای اعتماد به وزرا یا سلب اعتماد از ایشان، در ۶ ماه نخست اجلاسیه چهارم دوره نهم، طرح استیضاح دو وزیر دولت یازدهم مطرح شد.

بدین ترتیب که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استیضاح از وزیر آموزش و پرورش و وزیر راه و شهرسازی مجدداً به ایشان رای اعتماد داده و در سمت خود ابقا کردند.

همچنین در بحث حضور وزرا و مسئولان اجرایی در صحن علنی مجلس، برای ارائه گزارش و تبادل نظرات در بازه زمانی این گزارش، وزرای امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی حضور یافتند.

بر اساس این گزارش، در زمینه قرائت گزارش‌های واصل شده از دستگاه‌ها و سازمان‌ها در صحن علنی مجلس در بازه زمانی این گزارش، هیچ گزارشی از عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها به صحن علنی مجلس ارائه نشده است.

همچنین در زمینه جلسات نظارتی کمیسیون‌های تخصصی مجلس در بازه زمانی این گزارش، کمیسیون‌های تخصصی مجلس با برگزاری ۳۶۴ جلسه نظارتی در مورد عملکرد مسئولان و دستگاه‌های اجرایی، بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش همچنین سفرها و بازدیدهای نظارت‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس در بازه زمانی گزارش، در مجموع ۷۱ سفر و بازدید به منظور نظارت بر نحوه اجرای قوانین در دستگاه‌های اجرایی و بررسی آسیب‌ها و مشکلات عمومی کشور از سوی کمیسیون‌های تخصصی گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، در بحث انتخاب ناظران مجامع، هیات‌ها و شوراهای ملی در بازه زمانی این گزارش، طبق آئین‌نامه داخلی پس از معرفی حداقل دو برابر مورد نیاز نامزدهای واجد شرایط توسط کمیسیون مربوطه، هشت مورد رأی‌گیری در صحن علنی مجلس برای انتخاب ناظران صورت گرفت که طی آن ۱۲ نفر از نمایندگان برای نظارت بر فعالیت مجامع، هیات‌ها و شوراها انتخاب و احکام و ابلاغ منتخبین با امضای رئیس مجلس جهت معرفی به دستگاه مربوطه صادر گردیده است.

همچنین در بحث انتخاب ناظران شوراهای استانی در بازه زمانی این گزارش، احکام ۳۱ نفر از نمایندگان به عنوان ناظران شوراهای فرهنگی استان، به وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

همچنین در بحث گزارش نمایندگان ناظر در مجامع، هیات‌ها و شوراها از موضوعات مطروحه و تصمیمات متأخذه در بازه زمانی این گزارش تعداد ۲۰ فقره گزارش از نمایندگان ناظر دریافت شده که در چند فقره از گزارش‌ها، نماینده ناظر از عدم دعوت و تشکیل نشدن به موقع جلسات ابراز نارضایتی نموده‌اند.

بر اساس این گزارش، در بحث گزارش دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط، از تشکیل جلسات، مصوبات و تصمیمات مجامع، هیات‌ها و شوراها در بازه زمانی این گزارش، تعداد ۳۲ فقره گزارش از دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در خصوص تشکیل جلسات و مصوبات مجامع، هیات‌ها و شوراها واصل شده است.

همچنین بر پایه این گزارش، در بحث گزارش نظارتی ناظران و دبیرخانه‌های شوراهای استانی در بازه زمانی گزارش، تعداد ۱۵ فقره گزارش از ناظران و دبیرخانه‌های شوراهای برنامه‌ریزی استان، تعداد ۱۲ فقره گزارش از شورای فرهنگ عمومی استان، تعداد ۸ فقره گزارش از هیات‌های حل اختلاف و رسیدگی به شکایت استان و تعداد ۱۲ فقره گزارش از کمیته اشتغال استان‌های کشور واصل شده است.

همچنین به موجب این گزارش، در بحث کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، در بازه زمانی این گزارش ۱۵۷۶ فقره شکواییه در کمیسیون به ثبت رسیده که جهت رسیدگی به آنها ۱۹۹۴ فقره جوابیه اعم از واسطه‌ای و قطعی صادر شده است. ۳۲۲ فقره شکواییه نیز در نوبت طرح و رسیدگی قرار دارد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet