Print Friendly, PDF & Email

افسران عراقی از جنایت‌های خود در خرمشهر می‌گویند/

آمده بودند که بمانند اما کمتر از دو سال بعد با چنان خفت و خواری دمشان را گذاشتند روی کولشان که یادشان رفت همه لشکریانشان را بردارند و فرار کنند. اینگونه شد که بعضی از همانها که آمده بودند بمانند، ماندند ولی نه در خرمشهر، بلکه در اردوگاه‌های اسرای عراقی در ایران. در میان چند هزار سرباز و درجه‌دار عراقی که در فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایرانی اسیر شدند، برخی بودند که حرفهای شنیدنی زیادی داشتند.

آمده بودند که بمانند؛ روی در و دیوار شهر نوشته بودند: «جئنا لینبقی». انصافا هرجور هم که حساب و کتاب می‌کردی می‌دیدی پر بیراه نمی‌گویند. کشور تازه انقلاب کرده‌ای که هنوز سر و سامان درست و حسابی نگرفته، با ارتشی که نظامش از هم گسیخته بود کی می‌توانست جلوی ارتش زرهی و مجهز بعثی را بگیرد.

به گزارش رجانیوز، آمده بودند که بمانند اما کمتر از دو سال بعد با چنان خفت و خواری دمشان را گذاشتند روی کولشان که یادشان رفت همه لشکریانشان را بردارند و فرار کنند. اینگونه شد که بعضی از همانها که آمده بودند بمانند، ماندند ولی نه در خرمشهر، بلکه در اردوگاه‌های اسرای عراقی در ایران.

در میان چند هزار سرباز و درجه‌دار عراقی که در فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایرانی اسیر شدند، برخی بودند که حرفهای شنیدنی زیادی داشتند. از سرلشکر و فرمانده ارتش عراق گرفته تا پزشکی که غافلگیر شد و اسیر. حرفهای این افراد روی دیگر سکه اشغال و بازپس‌گیری خرمشهر را نمایان می‌کند.

یک روی این سکه با خواندن کتابهایی که سرآمد آنها «دا» است رو می‌شود اما نگاه به این ماجرا از زاویه جبهه روبرو حتما جذابیتهای خودش را خواهد داشت.

تا کنون چندین جلد کتاب که حاوی خاطرات این اسراست منتشر شده است. در زیر برخی از آنها معرفی شده‌اند تا در آستانه سالگرد فتح خرمشهر، بتوان وجهی دیگر از حماسه غیورمردان لشکر اسلام را به تماشا نشست.

 

۱/ مأموریت در خرمشهر/ مترجم: مهرداد آزاد

جنگ چگونه آغاز شد؟ چه چیز این جسارت را به صدام داد که به ایران حمله کند؟ توان نظامی عراق هنگام حمله به ایران و حرکت به سمت خرمشهر چه میزان بود؟ جواب این سوالات را می‌توان با خواندن کتاب «مأموریت در خرمشهر» بدست آورد.

این کتاب خاطرات سرهنگ فلاح اللامی از فرماندهان ارتش عراق است که در خاطرات خود به افشای اسرار ارتش عراق از لحاظ توانایی و آمادگی قبل از آغاز جنگ و حمله به ایران و اشغال خرمشهر و جنایت تجاوزات و غارت وحشیانه بعثی‌ها در این مناطق می‌پردازد. او به پیروزی نیروهای ایرانی در عملیات آزادسازی خرمشهر اشاره می‌کند. اسنادی نیز از ارتش عراق ضمیمه کتاب شده است.

 

 

۲/ آتش و خون در خرمشهر/ مترجم: محمدحسن ابراهیمی

راوی کتاب «آتش و خون در خرمشهر» سرهنگ دوم ستاد، خالد سلمان محمود کاظمی، یکی از افسران بلندپایه عراقی است. او که هنگام تحصیل در دانشکده نظامی، از ادامه تحصیل در این دانشکده منصرف می‌شود، اما نمی‌تواند هدفش را اجرا کند درباره دردها و رنج‌های مرحله اشغال خرمشهر و جنایت‌هایی که در این شهر انجام شد سخن می‌گوید.

خالد سلمان در «آتش و خون در خرمشهر» اعتراف می‌کند که اشغال خرمشهر، یک اشتباه استراتژیک برای عراق بود. کتاب با ترس و وحشت نویسنده از حضور پلیس‌های مخفی بین دانشجویان دانشکده نظامی و برشمردن هوس رانی‌های صدام آغاز می‌شود. با حمله به خرمشهر و انجام جنایات نیروهای عراقی در مناطقی مانند«هیزان» ادامه می‌یابد و با آزاد سازی خرمشهر به پایان می‌رسد. عکس‌ها و تصاویری نیز ضمیمه کتاب شده است.

 

 

۳/ اعترافات/  مترجم: عبدالرسول رضاگاه

سرهنگ السامرایی اسیر عراقی، در این کتاب به جنایات خود و دیگر نظامیان عراقی طی جنگ هشت ساله اعتراف می‌کند و از ثروتی هنگفت که در نتیجه غارت اموال مردم پس از تصرف خرمشهر به دست می‌آورد و نابودی کامل آن در یک آتش‌سوزی سخن می‌گوید، ماجرای زندگی شخصی او، مرگ و بیماری عزیزانش و دلاوری رزمندگان اسلام از زبان وی در کتاب آمده است.

او در بخشی از خاطراتش می‌گوید: «اعترافات خاطرات یک نظامی عراقی است که مدت مدیدی از عمرش را در جنگ سپری کرده است؛ اعترافات تکان‌دهنده‌‌ای که بعضی از جنایات و فجایع ارتش عراق را که من نیز در آن‌ها شریک بوده‌ام، برملا می‌سازد. در این اعترافات سعی کرده‌ام بی‌پرده خلاف‌کاری‌های ارتش عراق را در خرمشهر و دیگر مناطق فاش کنم و آن‌ها را با دلایل و اسنادی روشن که نشان‌دهنده جرم و جنایت فرماندهان عالی‌رتبه ارتش عراق است، بازگو کنم.«

 

۴/ عبور از آخرین خاکریز/ مترجم: محمدحسین زوارکعبه

این کتاب خاطرات یک پزشک عراقی دکتر احمد عبدالرحمن در خرمشهر است که وقایعی را که در مدت خدمتش در این شهر اتفاق افتاده بازگو می‌کند. این پزشک عراقی در درگیری نیروهای عراقی و بسیجی ایرانی در آخرین ساعات آزادی خرمشهر، خود و دوست مجروحش را تسلیم رزمندگان اسلام می‌کند.

در قمستی از کتاب اینچنین آمده است: «تنها هفت کیلومتر از وقوع حوادث تکان دهنده در کشوری که تا آن روز برایم معمای عجیبی به شمار می‌رفت٬فاصله داشتم.طی پیمودن مسافت ۱۷۰کیلومتری بغداد تا خانقین که با ماشین دو ساعت به طول انجامید٬چیزهای زیادی به ذهنم خطور کرد.اتفاقاتی که آن روز در ایران رخ می‌داد چندان برایم روشن نبود»

 

 

 

۵/ رازهای دوران پر التهاب/ مترجم: محمدحسین زوارکعبه

این کتاب از این نظر اهمیت دارد که نویسنده‌اش آن را نه در دوران اسارت که وقتی آزاد بوده است نوشته و از این نظر نمی‌توان با بهانه‌هایی مثل نوشتن در اسارت و تحمیل عقاید دیگران به او، نوشته‌اش را زیر سوال برد.

سروان الخالصی بعد از رفتن به سوریه خاطرات جنگ تحمیلی را به رشته تحریر درآورد. او از فجایع بسیاری که عراقی‌ها به بار می‌آورند می‌گوید و از جنایاتی که خود حتی در حق نیروهای خود مرتکب شده است درگیری‌ها و پس از تسلط ایرانی‌ها بر مواضع کارون، الخالصی بعد از مجروح شدن خود را به آن طرف مرز می‌رساند.

 

 

 

 

۶/ خرمشهر در آتش/ مترجم: عبدالرسول رضاگاه

این کتاب خاطرات اسیر عراقی، سرهنگ رضا الصبری است: او به جنایات خود و سایر نظامیان عراقی از جمله، اعدام دست جمعی خانواده‌های ایرانی که مخالف اشغال شهرشان بودند و شکنجه ایرانیان غیرنظامی اشاره می‌کند. زمانی که خرمشهر توسط نیروهای ایرانی فتح شد او به همراه نیروهای عراق متواری می‌شود.

در بخشی از کتاب چنین می خوانیم: «خرمشهر در آتش گزارش از وقایع مختلف جنگ تحمیلی عراق بر ایران است که در مقاطع هول انگیز آن، عمر خود را در هنگام وقوع آن ها سپری کرده شاهد درگیری های مختلفی در مناطق کوهستانی ، دشتها و ماهورها بوده ام ، وقایع گوناگونی که تصاویر اندوهناک آن مکررا در جلو چشمانم ظاهر می شود؛زیرا خودم از جمله افراد سهیم در ایجاد این تراژدی های هولناک بوده ام.»

 

 

۷/ جنایت‌های ما در خرمشهر/ محمد بنی‌ابراهیمی

خوبی این کتاب به این است که یک نفر راوی آن نیست و چندین افسر عراقی خاطرات خود از روزهای حضور در خرمشهر را بیان می‌کنند. این کتاب اعترافات گروهی از افسران عراقی است که از روزهای مقاومت، اشغال و آزادی خرمشهر نوشته‌اند. آنان با حوادث زیادی روبه‌رو بودند که هر یک بیانگر گذشته‌هایی از دفاع جانانه مردم ایران است. خواندن این اثر پس از گذشت ۲۵ سال از آزادی خرمشهر شیرین و عبرت‌آموز است.

انفجار ایستگاه فشار قوی برق، قتل عام خانواده ها، انهدام یک کارخانه، سرقت خودروها و تعدی به نوامیس مردم، برخی از جنایات این افسران در خرمشهر است.  همچنین تصویر دوازده سند مکتوب و تعدادی عکس در پایان کتاب به آن ضمیه شده است.

 

گفتنی است تمام این کتابها را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet