دسته‌بندی نشده
Print Friendly, PDF & Email

قرآن کریم دشمنان اهل ایمان را، در یک تقسیم‌بندی به دودسته درونی و بیرونی تقسیم می‌کند.
دشمنان درونی که شامل شیطان و لشگریانش و نفس اماره می‌شود، هرکدام به طریقی با انسان دشمنی می‌ورزند. یکی از چهار طرف حمله می‌کند و دعوت می‌کند و دیگری امر به بدی.
اما قسم دیگر از دشمن که دشمنان بیرونی هستند، شامل مستکبرین عالم و در رأس آن، آمریکای جنایتکار می‌باشد.
همان‌گونه که قرآن دشمن را معرفی می‌کند، راه‌های مقابله با دشمنان را هم بیان می‌کند.
مثلاً در مورد خطر شیطان می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ [نور ۲۱] ای کسانی که ایمان آورده‌اید از گام‌های شیطان پیروی نکنید.»
و در آیه دیگر می‌فرماید: «وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ [اعراف ۲۰۰] و اگر از شیطان وسوسه‌ای به تو رسد به خدا پناه بر.»
و در مقابله با دشمنان بیرونی هم یکی از توصیه قرآن این است: «وَلْیَجِدُواْ فِیکُمْ غِلْظَهً [توبه ۱۲۳] آنان (کفار) باید در شما خشونت بیابند.»
و در آیه دیگر نیز می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ خُذُواْ حِذْرَکُمْ [نساء ۷۱] ای کسانی که ایمان آورده‌اید آمادگی خود را (در برابر دشمن) حفظ کنید.»
آیت‌الله جوادی در تبیین این دو آیه و لزوم مقابله با دشمنان بیرونی می‌فرمایند:
ما باید یادمان باشد که قرآن دو مطلب را به ما آموخت: یکی آن کارهای سخت‌افزار و دیگری اقدامات نرم‌افزار؛ آن کارهای سخت‌افزار عموماً برای آن نیروهای نظامی و مع الواسطه برای افراد غیرنظامی است.
در این خصوص قرآن کریم فرمود آن قدر ستبر و قوی باشید که هیچ بیگانه‌ای در شما طمع نکند.
این آیه شریفه «وَلْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَهً» امر غائب است و این امر غائب ضمیرش به کفّار برمی‌گردد؛ آن‌ها که به مبدأ، معاد و به‌نظام اسلامی معتقد نیستند، حتماً آن‌ها باید این احساس قدرت را در شما احساس کنند!
این یعنی چه؟ یعنی آن‌قدر قوی باشید که آن‌ها بترسند به شما حمله کنند. هیچ آدم عاقلی با بیل و کلنگ به جنگ کوه هیمالیا یا سلسله جبال البرز نمی‌رود، لذا فرمود شما این‌طور باشید. این وظیفه برای نیروی نظامی ما است که ـ الحمدالله ـ در صدد این کار هستند که باید هم روزافزون باشد.
قرآن کریم در بخش مربوط به وظایف نرم افزاری فرمود: «خُذُوا حِذْرَکُمْ» باهوش باشید، دشمن دست بردار نیست. چه از راه نفوذ سیاسی و چه از راه نفوذ اقتصادی «خُذُوا حِذْرَکُمْ» در صدد ضربه زدن به شماست؛ این هوشمندی را داشته باشید.[۱]
اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: « اگر مبارزه ی با استکبار نباشد ما اصلا تابع قرآن نیستیم.» [۲] مشخص می شود که استکبار ستیزی صرفا یک مسئله سیاسی نیست و ریشه قرآنی دارد و این مسئله یک آموزه دینی است؛ و ما در اینجا چند آیه را فقط به عنوان نمونه بیان کردیم.
وقتی از وجود مبارک امّام صادق (سلام الله علیه) در ذیل آیه «خُذُوا مَا آتَیْنَاکُم بِقُوَّهٍ [بقره ۶۳] آنچه را (از آیات و دستورات خداوند) بشما داده ‏ایم با قدرت بگیرید.»
سؤال کردند که «أَ قُوَّهٌ فِی الْأَبْدَانِ أَمْ قُوَّهٌ فِی الْقُلُوب» منظور وظایف نرم افزار است یا سخت افزار؟
ایشان پاسخ فرمودند هر دو، هم «قُوَّهٌ فِی الْقُلُوب» و هم «قُوَّهٌ فِی الْأَبْدَانِ» [۳] لذا باید به هر دو جنبه در مقابله با دشمن توجه همیشگی داشت.
– – – – – –
[۱] تفسیر قرآن کریم تاریخ ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
[۲] بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان ۱۳۹۴/۴/۲۰
[۳] تفسیر العیاشی / ج‏۱ / ۴۵ / [سوره البقره (۲): آیه ۶۳] … ص: ۴۵

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet