Print Friendly, PDF & Email

مصاحبه‌ای منتشر نشده‌ از بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در مورد بسیج

مطلبی را که در ذیل مطالعه خواهید کرد، مصاحبه‌ای است فرضی با بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که به بهانه سالگرد تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی عیناً با استفاده از متن سخنرانی‌های ایشان در مورد این نهاد مردمی تنظیم شده است.

امیدوار است که متن حاضرکمک مؤثری باشد در جهت پاسخگویی به ابهامات و سؤالاتی که هرازگاهی از سوی برخی افراد ، در مورد ضرورتهای تقویت و توسعه بسیج مطرح می گردد.

سؤال: با عرض سلام و ادب و آرزوی توفیق روز افزون برای تمامی خدمتگذاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی، از اینکه این فرصت را در اختیار ما قرار دادید که در آستانه هفته مبارک بسیج، از رهنمود ها و بیانات حضرتعالی در مورد این نهاد مردمی بهره مند شویم سپاسگذارم و بعنوان اولین سؤال از محضر شما در خواست دارم توصیف خودتان را از بسیج برای خوانندگان عزیز بیان بفرمایید:

جواب: به نام خداوند بخشنده مهربان، اینجانب از ملت شریف ایران، از جوانان برومند که از بسیج عمومی استقبال کردند تشکر می‌کنم.(۱/۱۲/۵۸)

حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم چه کسی سزاوار تر از بسیج و بسیجیان خواهند بود.(۲/۹/۶۷)

بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت حدیث عشق می‌دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند. بسیج میقات پا برهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. بسیج لشگرمخلص خداست که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده‌اند. (۲/۹/۶۷)

سؤال: یکی از مسئولین اسبق بسیج نقل کرده‌اند که شما از زمان حضور در نجف اشرف در سالهای ۵۵ یا ۵۶ موضوع تشکیل بسیج را مطرح کرده‌اید، لطفاً بفرمایید اندیشه تشکیل بسیج از کجا و چگونه در ذهن شما شکل گرفته است؟

جواب: قضیه بسیج همان مسئله‌ای است که در صدر اسلام بوده است، وقتی جنگ می‌شد، طوایف مختلف می‌آمدند و به جنگ می‌رفتند و این مسئله جدیدی نیست و در اسلام سابقه داشته است. (۲۵/۱/۶۴)

ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، می‌خواستند که این ملتها را باهم بسیج کنند و یکپارچه کنند، از راههای مختلف، اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند. (۱۴/۸/۵۹)

سؤال: حضرت آقا شما در سخنرانی تاریخی خودتان در پنجم آذر ماه سال ۵۸ فرمودید:

« مملکت اسلامی باید همه‌اش نظامی باشد. باید ملت ما جوانهایش مجهز باشند به همین جهاز و علاوه بر جهاز دینی و ایمانی که دارند، مجهز به جهازهای مادی و سلاحی هم باشند و یاد گرفته باشند، و جوان‌ها را یادشان بدهید همه جا باید اینطور باشد که یک مملکتی که بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، ۲۰ میلیون تفنگدار داشته باشد» لطفاً چنانچه امکان دارد دلیل اینهمه تأکید را بیان فرمایید:

جواب: مملکتی که در خط اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و اله و سلم و مخالف با پول پرستی و تحجر گرایی و مقدس نمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند و فنون نظامی و دفاعی لازم را بدانند، چرا که در هنگامه خطر ملتی سربلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشند. (۲/۹/۶۷)

یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست و الان هم الحمدالله آسیب پذیر نیست. (۶/۹/۵۸)

سؤال: آیا به نظر شما می‌شود گفت تشکیل بسیج یک اولویت و یک ضرورت است؟

جواب: البته یک ملتی که می‌خواهد در مقابل همه قدرتها بایستد، نمی‌خواهد سازش کند با بلوک غرب و نمی‌خواهد سازش کند با بلوک شرق و «لا شرقیه وـ لاـ غربیه» می‌خواهد باقی بماند، می‌خواهد صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت را پیش بگیرد، باید مهیا بشود از برای اینکه همه پیشامدهایی که پیش آمده است و خواهد پیش آمد، ما نباید گمان بکنیم که پیشامدها تمام شده. (۱۰/۴/۶۰)

سؤال: در این رابطه توصیه شما به مردم شریف کشورمان چیست؟

جواب: آنچه من به ملت خوبمان می‌خواهم بگویم این است که ملت ما باید متوجه باشد که اسلام است و قضایای اسلام در کار است و ما تبع اسلام داریم جنگ می‌کنیم، دفاع می‌کنیم و به واسطه اسلام داریم دفاع می‌کنیم. ملت ما باید مجهز باشند، جوانهای ما باید تدریب کنند، مجهز باشند، برای اینکه ما در آینده شاید جنگ طولانی تری داشته باشیم و برای اسلام باید جنگ بکنیم و برای اسلام باید فداکاری بکنیم. (۸/۷/۵۹)

سؤال: از نظر حضرتعالی، در چه شرایطی کسب این آمادگیها و ایجاد قدرت باز دارندگی‌ از اولویت بیشتری برخوردار است؟

جواب: در هر شرایطی باید بنیه دفاعی کشور در بهترین وضعیت باشد. (۲۹/۴/۶۷)

یکی از ماده‌هایی که از آیه ۶۴ سوره انفال می‌فهمیم آن است که دولت اسلامی بهر قدر می‌تواند و بودجه مملکت اجازه و اقتضاء دارد برای حفظ کشور و ترساندن اجانب باید هم در سرحدات و هم در غیر آن، نظامی و ساز و برگ جنگ، نیروی مناسب با سازمان تهیه کند. (کشف الاسرار صفحه ۲۴۵)

سؤال: حضرت آقا لطفاً بفرمایید مردم در این زمینه چه تکلیفی دارند و این تکلیف فقط شامل آمادگی نظامی است یا سایر موضوعات را هم در بر می‌گیرد؟

 جواب: مردم ما که در طول سالهای جنگ و مبارزه، کینه و قساوت و عدوات دشمنان خدا و خود را لمس کرده‌اند، باید خطر تهاجم جهانخواران در شیوه‌ها و شکلهای مختلف را جدی‌تر بدانند. (۲۹/۴/۶۷)

ما باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب، جبهه قدرتمند اسلامی ـ انسانی با همان نام و نشان اسلام و انقلاب ما تشکیل شود. (۲۹/۴/۶۷)

سؤال: لطفاً بفرمایید برای این آمادگی باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟

جواب: انشاءالله آن بسیج عمومی که برای یاد گرفتن باشد، هم تعلیمات دینی و یادگرفتن قرآن و کتاب و هم تعلیمات نظامی و اینها، یک کشور نظامی شود، نظامی الهی. یک همچو کشوری که اینطور شد، دیگر کسی به آن طمع نمی‌کند، برای اینکه می‌داند ضررش بیشتر از نفعش است. (۲۸/۹/۶۱)

سؤال: بدیهی است که همه اعضاء ارتش ۲۰ میلیونی متناسب با نیاز سازمان از آموزشهای مختلف بسیج برخوردارمی شوند، اما آیا لازم است همه مردم در آموزشهای دفاعی شرکت کنند؟

جواب :{اسلام} در بعد نظامی به همه کسانی که صلاحیت دفاع از کشور را دارند برای مواقع اضطراری تعلیم می‌دهد و در این مواقع، بسیج عمومی اختیاری و احیاناً اجباری می‌کند. (۲۵/۵/۶۴)

اگر دفاع بر همه واجب شد، مقدمات دفاع هم باید عمل بشود، از آن جمله قضیه اینکه ترتیب نظامی بودن،یاد گرفتن انواع نظامی بودن را برای آنهایی که ممکن است، اینطور نیست که ـ ماـ واجب باشد بر ما که دفاع کنیم و ندانیم چه جور دفاع کنیم، باید بدانیم چه‌جور دفاع کنیم ـ این را نباید هیچکس ـ البته در آن محیطی که شما تعلیم می‌بیند باید محیط صحیح باشد، همه جهات اسلامی محفوظ باشد. (۱۱/۱۲/۶۴)

سؤال: به نظر حضرتعالی ضروری‌ترین اقدام بعد از آموزش کدام است؟

جواب: داشتن سازمان و تشکیلات از ضروریات تشکیل بسیج می‌باشد، چرا که در هنگام خطر نیروهای سازمان یافته هستند که می‌توانند در مدت کوتاهی هم در صحنه خطر حاضر شوند و هم خطر را دفع کنند و هم با کمترین تلفات مشکل را حل کنند و در عین حال با سازماندهی می‌توان نیرو ها را متشکل و حفظ نمود. (کشف الاسرار صفحه ۲۴۴)

امیدوارم که با جدیت شما و کسانی که در این مراکز هستید، این امر پیش رود و ایران کشوری بشود که در عین حالیکه هرکس مشغول کار خودش می‌باشد، مستعد برای این باشد که هر روزی که اعلام شده، همه برای دفاع حاضر بشوند و یک چنین کشوری آسیب نخواهد دید. انشاءالله. (۲۱/۶/۶۴)

سؤال: درمورد تجهیز بسیج چه نظری دارید و آیا این موضوع صرفاً شامل تجهیزات نظامی می‌شود یا سایر ابعاد دفاع مانند دفاع فرهنگی، دفاع اقتصادی، دفاع عقیدتی و سایر زمینه‌های آن را هم در بر می‌گیرد؟

جواب: در تجهیز کلیه آحاد و افراد کشور بر اساس اصول و فرمول دفاع همه جانبه و تا رسیدن به شکل واقعی و حقیقی بسیج و ارتش ۲۰ میلیونی باید کوشش نمود. (۲۶/۶/۶۷)

باید خودشان را مهیا کنند، آنروزی را مشاهده کنند که یک وقت دشمن رو آورد به طرفشان، هم باید تجهیزات مهیا شود به قدری که بترساند دشمن‌ را و هم باید قوای افراد… و هم قوه ایمان باید زیاد شود.(۲۶/۱/۵۹)

سؤال: در مورد تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی، انتظار شما از مردم چیست؟

جواب: چون مقصد ما اسلام است، باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از اسلام و همه مردم و هر کس در هر شغلی که هست مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و الحاد و هجوم بیگانگان. (۲۵/۱/۶۴)

سؤال: به نظر شما کوتاهی در مورد بسیج و بسیجیان چه عواقبی دارد و مسئولین و دستگاههای فرهنگی و دانشگاهی در این رابطه چه نقشی دارند؟

جواب: می‌دانم اگر مسئولین نظام اسلامی از شما (بسیجیان) غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تأکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش ۲۰ میلیونی، سقوط در دام دو ابر قدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت. (۲/۹/۶۸)

حوزه‌های علمیه و دانشگاه باید چار چوبهای اصیل اسلام ناب محمدی را در اختیار تمامی اعضای بسیج قرار دهند. (۲/۹/۶۷)

سؤال: از همان ابتدای تشکیل بسیج حضرتعالی بر ضرورت ارتباط بسیج با مساجد تأکید داشته‌اید، دلیل این تأکیدها چیست؟

جواب: مسجد در اسلام در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش حرکت‌های اسلامی بوده، از مسجد تبلیغات اسلامی شروع می‌شده است و از مسجد حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در بیرق اسلام بوده است. (۱/۲/۵۸)

در صدر اسلام از همین مسجدها جِیش‌ها، ارتش‌ها راه می‌افتاده، مرکز تبلیغ احکام سیاسی‌ـ اسلامی بوده. (۲۵/۶/۵۸)

سؤال: با توجه به اینکه به یاری خدا و همّت مردم ایثارگر کشورمان، جنگ تحمیلی پایان یافته نظر حضرتعالی در مورد ادامه فعالیت‌های بسیج چیست؟

جواب: ما نباید حساب کنیم، جنگ تمام شده‌است …. امروز می‌گویند جنگ، فردا همان جنگ را صلح می‌کنند. باز فردا جنگ شروع می‌کنند، از این جهت قوای مسلحه ما و ملت ما باید مهیا باشند برای این امر، این یک مسئله است. (۸/۶/۶۷)

اگر بر کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین انداز شد، چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد شد و الا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم، بسیج باید مثل گذشته و با قدرت و اطمینان خاطر به کار خود ادامه دهد. (۲/۹/۶۷)

سؤال: با توجه به بیانات حضرتعالی، نقش بسیج پس از جنگ چه خواهد بود؟

جواب: در شرایط عادی باید از تجهیز کلیه آحاد و افراد این کشور بر اساس اصول و فرمول خاص دفاع همه جانبه و تا رسیدن به تشکل واقعی و حقیقی بسیج و ارتش بیست میلیونی کوشش نمود. (۲۶/۶/۶۷)

باید همان محافل انس و نورانیت و برادری و وحدتی که در میدانهای نبرد و در جبهه بوده‌است و همان ارتباط معنوی که میان شما و روحانیون عزیز برقرار بوده، به مجامع داخلی و به همه محیط‌های سیاسی و اجتماعی و نظامی کشانده شود (۲۶/۶/۶۷)

واجب است پیشکسوتان جهاد و شهادت در همه صحنه‌ها حاضر باشند و آماده باشند. (۲۶/۶/۶۷)

ملت شریف که انقلاب اسلامی را پیش بردند، در تمام مشکلات جنگی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی با متصدیان امور همراهی و همفکری نمایند. (۴/۹/۶۰)

سؤال: با توجه به مطالب مطرح شده، بسیج یک سازمان چند منظوره محسوب می‌شود که ضمن حفظ آمادگی دفاعی متناسب با موقعیت و نیاز کشور، نقش‌های مختلفی را بر عهده خواهد داشت، در صورت امکان برخی از مصادیق این نقش‌آفرینی را بیان بفرمائید.

جواب: دوران سازندگی، دورانی که باید از ثمرات انقلابمان، مردم محروم و ستمدیده ایران بهره‌مند شوند … دورانی که همه باید دست در دست هم بدهیم تا ریشه فقر و استضعاف را برکنیم (۲۰/۱/۵۸)

از امت عظیم الشأن خواهانم که به طور فعال در صحنه حاضر و از کمک به دولت خدمتگذار و …. دریغ ننمایند. (۲/۱۱/۶۲)

بسیج و عشایر ویژگی خاصی دارند، اینان که بازوان قوی و قدرتمند جمهوری اسلامی می‌باشند، نگهبان سرحدات و راه‌ها و شهرها و روستاها و بالاخره نگهبانان امنیت و آرامش بخشان ملت می‌باشند. (۱۵/۳/۶۸)

اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته‌کننده، برای مبارزه با بیسوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم … برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوند. (۷/۱۰/۵۸)

کارآمدی امنیتی و اطلاعاتی این جوانان گمنام پاسدار، بسیج و … موجب سرافرازی امت اسلامی است. (۱۴/۲/۶۲)

سؤال : توصیه‌های شما برای رشد توانمندیها و ارتقاء علمی ، فرهنگی و معنوی بسیجیان چیست؟

جواب : من در اینجا به جوانان عزیز کشورمان، به این سرمایه‌ها و ذخیره‌های عظیم الهی و به گل‌های معطر و نو شکفته جهان اسلام سفارش می‌کنم که قدر و قیمت لحظات شیرین زندگی خود را بدانید و خودتان را برای یک مبارزه علمی و عملی بزرگ تا رسیدن به اهداف عالی انقلاب آماده کنید. (۲۹/۴/۶۷)

سؤال: به نظر شما فرهنگ و تفکر و خلوص وصفای بسیجی، بعنوان یک الگو، از چه جایگاهی برخوردار است؟

جواب: من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در دنیا افتخار من این است که خود یک بسیجی‌ام. (۲/۹/۶۷)

رهبر ما آن طفل ۱۳ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم بزرگتر است با نارنجک خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید. ( )

افرادی که در بسیج و سایر جاها برای خدا خدمت می‌کنند، همه در حال عبادت هستند و بسیج یک امر بسیار مهم و خوب است. (۲۵/۱/۶۴)

سؤال: همانگونه که مستحضرید هفته بسیج امسال مقارن با انتخابات سرنوشت ساز مجلس خبرگان است، در این رابطه چه پیامی برای مردم عزیز کشورمان دارید؟

جواب: وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخابات خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر، در صحنه باشند و اشخاصی که انتخاب می‌کنند روی ضوابطی باشد که اعتبار می‌شود، مثلاً در انتخابات خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر توجه کنند، که اگر مسامحه نمایند و خبرگان را روی موازین شرعیه و قانون انتخاب نکنند، چه بسا که خساراتی به اسلام و کشور وارد شود که جبران ناپذیر باشد و در این صورت همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می‌باشند. (۱۵/۳/۶۸)

سوأل : در پایان ضمن تشکر مجدد بخاطر رهنمودهای ارزشمندی که مطرح کردید ، بعنوان آخرین مطلب چنانچه پیام خاصی برای مردم و مسئولین دارید بیان بفرمائید.

جواب: در هنگام نبرد، مجال پرداختن به همه جهات ضعف‌ها و قوت‌ها و طرح‌ها و برنامه‌ها و در حقیقت توسعه استراتژی دفاع همه جانبه نبوده‌است، ولی در شرایط عادی باید با سعه صدر و به دور از حب و بغض‌ها به این مسئله پرداخت و از همه اندوخته‌ها و تجربه‌ها و استعداد‌ها و طرح‌ها استفاده نمود و در جذب همه نیرو‌های مؤمن انقلاب همت گماشت و تجارب را به دیگران منتقل ساخت. (۲۶/۶/۶۷) والسلام علیکم و رحمه ا..

تهیه کننده: احمد رضا هدایتی

۱۴/۸/۸۵

منابع:

۱- صحیفه نور – امام خمینی (ره) – آثار امام خمینی – جلدهای ۱ تا ۲۱ – بهمن‌ماه ۶۱

۲- بسیج در اندیشه امام خمینی (ره) – مهدی مرندی – مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) – بهار ۸۰

۳- بسیج مستضعفان در اندیشه امام خمینی (ره) – محمد فرهادی – پایان نامه تحصیلی
توسط احمدرضا هدایتی · شهریور ۸, ۱۳۹۰

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet