Print Friendly, PDF & Email
در پیوست ۵ برجام به تحریم هایی که قرار است آمریکا در «روز اجرا» توقف موقت کند نیز اشاره شده . هر چند در متن برجام زمان مشخصی برای آغاز مرحله «روز اجرا» در نظر گرفته نشده اما به گفته مقامات دولتی این مرحله از دی ماه ۱۳۹۴ آغاز می شود.

گروه سیاست خارجی-رجانیوز: هر چند مقامات دولتی مدعی هستند کشورهای ۱+۵ به تعهدات خود عمل کردند اما آنچه در صحنه عمل اتفاق افتاده با گفته این مقامات در تناقض آشکار است.

به گزارش رجانیوز، با گذشت حدود ۸۰ روز از اجرای برجام همچنان مقامات آمریکایی اجرای برخی از تعهداتشان را به آینده موکول می کنند.

عدم تحقق آنچه امتیاز غرب به ایران خوانده می شد، سبب شده است که عملکرد تیم مذاکره کننده در مذاکرات هسته ای مورد مداقه کارشناسان قرار بگیرد.
ضعف های حقوقی و فاحش برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ، رفتارهای عجیب و خلاف شان جمهوری اسلامی از سوی دیپلمات های ایرانی ،  نادیده گرفته شدن بسیاری از خطوط قرمز نظام در متن برجام، تعجیل برای دستیابی به توافق در سایه این تفکر که حل مشکلات کشور در گرو رسیدن به توافق با آمریکا است موجب شد آنچه به عنوان امتیازات غرب خوانده می شد محقق نشود و دولتی که تمام تخم مرغ هایش را در سبد برجام گذاشته بود حالا دستش در حنا باشد!

مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر خود در دیدار جمعى از مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام صراحتا به این مساله اشاره کردند: «روزگارِ همه‌چیز است. روزگار مذاکره هم هست؛ باید در مذاکره قوی بود و جوری باید مذاکره کرد که بعد سرمان کلاه نرود. اینکه ما مذاکره بکنیم، روی کاغذ بیاوریم، بنویسیم، امضا کنیم، بعد آنها هم به‌حسبِ ظاهر یک کاری انجام بدهند منتها تحریمها برطرف نشود و تجارت راه نیفتد، پیدا است که یک اشکالی در آنجا هست؛ نباید بگذاریم این اشکالات به وجود بیاید و در آنجا هم باید خودمان را قوی کنیم.»

رجانیوز نیز در نظر دارد در سلسله گزارش‌هایی به بررسی اشتباهات فنی ، حقوقی و دیپلماتیک تیم مذاکره کننده هسته ای بپردازد. بخش اول با عنوان «۱+۵ چگونه در برجام راه فرار لغو تحریم های اتحادیه اروپا را تعبیه کرد؟» پیش از این منتشر شد.
در قسمت دوم این سلسله گزارش این موضوعی که مورد بررسی قرار گرفته است بررسی سرنوشت تحریم‌های آمریکا در برجام می‌باشد؛ باقی ماندن بسیاری از تحریم‌ها، عدم لغو کلیه‌ی تحریم‌های اقتصادی و مالی هسته‌ای و محدود کردن لغو «کلیه‌ی تحریم‌های هسته‌ای» در توافق ژنو به فقط توقف موقت تدریجی اجرای برخی«تحریم‌های اقتصادی و مالی هسته‌ای» در برجام از جمله ضعف‌های اساسی متن توافق جامع می‌باشد.
وضعیت تحریم‌ها
تحریم ها علیه ایران به سه دسته کلی ، تحریم های اتحادیه اروپا ، تحریم های آمریکا و تحریم های شورای امنیت تقسیم می شود؛ در این گزارش به بررسی وضعیت تحریم‌ آمریکا می‌پردازیم.

دو) وضعیت تحریم‌های آمریکا
بخش دیگری از تحریم های ظالمانه علیه ایران ، مربوط به تحریم های آمریکا علیه ایران است.
بیش از آنکه به موضوع بررسی بندهای تحریمی آمریکا ورود کرد ، باید دامنه تحریم های اولیه و ثانویه را بررسی کرد.
بر اساس توافق صورت گرفته توقف تحریم ها تنها شامل تحریم های ثانویه می شود اما مشخص می شود بخش مهمی از تحریم های ثانویه همچنان پابر جا باقی می ماند.

تعیین دامنه تحریم های اولیه و ثانویه از نظر آمریکا
بر اساس صفحه ۵۳ پیوست ۲ دامنه تحریم های اولیه و ثانویه از نظر آمریکایی ها به شرح زیر است:

•          [۱۱] . تحریم هایی که ایالات متحده وفق تعهدات خود در برجام (بخش ۴) اعمال آنها را موقتاً متوقف و متعاقبا آنها را خاتمه و یا با هدف خاتمه بخشی به آنها اصلاح خواهد کرد، عبارتند از تحریم های ناظر به اشخاص غیرآمریکایی. در مورد بخش های۴ و ۶٫۷ این «توافق جامع»، منظور از “شخص غیر آمریکایی” عبارت است از هر فرد یا شخص حقوقی به استثنای ۱) هر شهروند ایالات متحده، فرد خارجی مقیم دائم آمریکا، شخص حقوقی تاسیس شده طبق قوانین ایالات متحده یا در حدود صلاحیت ایالات متحده (شامل شعبه های خارجی)، یا هر شخص در داخل ایالات متحده، و ۲) هر  شخص حقوقی که تحت مالکیت یا کنترل یک شخص آمریکایی باشد. در مورد شماره ۲ جمله فوق، یک شخص حقوقی در صورتی “تحت مالکیت یا کنترل” یک شخص آمریکایی تلقی می شود که: ۱) حداقل ۵۰ درصد از سهام از لحاظ ارزش یا قدرت رای را در اختیار داشته باشد؛ ۲) اکثریت کرسی های هیات مدیره شرکت را در اختیار داشته باشد؛ یا ۳) به شکل دیگری اقدامات، سیاست ها یا تصمیم های شخصی آن شرکت را کنترل کند. اشخاص آمریکایی و شرکت های خارجی تحت مالکیت یا تحت کنترل آمریکایی کمافی السابق مشمول منع کلی مراوداتی که وفق این «توافق جامع» مجاز شده اند، خواهند بود مگر اینکه از دفتر نظارت بر دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (افک) مجوز گرفته باشند.

با این حال برخلاف آنچه که گفته می شود تمامی تحریم های این کشور علیه ایران لغو خواهد شد، بر اساس متن برجام این تحریم ها دارای ویژگی های زیر است:

۱٫ حفظ ساختار همه تحریم ها
۲٫ محدود کردن لغو «کلیه‌ی تحریم‌های هسته‌ای» در توافق ژنو به فقط توقف موقت تدریجی اجرای برخی«تحریم‌های اقتصادی و مالی هسته‌ای» در توافق جامع
۳٫ عدم لغو کلیه‌ی تحریم‌های اقتصادی و مالی هسته‌ای:
•          فقط توقف موقت اجرای برخی تحریم‌های اقتصادی و مالی ثانویه‌ی هسته‌ای
•          حفظ کلیه‌ی تحریم‌های اولیه (حتی اقتصادی و مالی هسته‌ای)
•          حفظ کلیه تحریم‌های ایالتی
۴٫ عدم همزمانی اقدامات ایران با اقدامات آمریکا
•           مشروط شدن اقدام‌های آمریکا به انجام تعهدات ایران و راستی‌آزمایی آژانس درباره انجام همه تعهدات ایران
۵٫ امکان بازگشت تحریم های متوقف شده (بدون نقض برجام)؛ حق آمریکا برای اعمال مجدد تحریم های متوقف شده با این قید که این تحریم ها مختص ایران نباشد(غیر تبعیض آمیز)
•          گروه ۱+۵ از تحمیل الزامات مقرراتی و آئین نامه‌ای تبعیض آمیز، به جایگزینی تحریم‌ها و اقدامات محدودیت سازی که مشمول این “توافق جامع» می‌شوند، خودداری خواهند ورزید   (بند۲۸ ص ۱۴)

۶٫ فقط وعده‌ی پیگیری (Seek) فرایند قانونی برای خاتمه یا اصلاح برخی تحریم‌های کنگره آمریکا در روز انتقال (۸ سال بعد)، در صورت اقتضا

۱) تحریم هایی که ۸ سال بعد صرفا پیگیری می شود
وضعیت تحریم های آمریکا حتی بدتر از تحریم های اتحادیه اروپایی است.
در متن برجام اشاره شده که تحریم های اتحادیه اروپا در روز انتقال (۸ سال بعد) تعلیق می شود اما بر اساس متن برجام آمریکایی ها ۸ سـال دیگر برای لغو تحریم هایـی که وجـود دارد به جای لغو یا تعلیق صرفا پیگیـری خواهند کرد.
در بند ۲۱ پیوست ۵ به آن دسته از تحریم های ایالات متحده اشاره شده که در مرحله روز انتقال (۸ سال بعد) از سوی دولت این کشور پیگیری می شوند.
بند ۲۱ پیوست ۵:
•          ۲۱٫ ایالات متحده آمریکا:
•          ۲۱٫۱٫ اقدام قانونی برای خاتمه، یا اصلاح قوانین به منظور حصول خاتمه، تحریم های مبتنی بر قوانین موضوعه به نحو مندرج در بخش های ۴٫۱ تا ۴٫۵، ۴٫۷ و ۴٫۹ پیوست شماره دو را در صورت اقتضا پیگیری خواهد کرد؛
•       ۲۱٫ The United States will:
•       ۲۱٫۱٫ Seek such legislative action as may be appropriate to terminate, or modify to effectuate the termination of, the statutory sanctions set forth in Sections 4.1-4.5, 4.7 and 4.9 of Annex II;

آمریکا چگونه از تعلیق تحریم ها در روز اجرا شانه خالی می کند؟
در پیوست ۵ برجام به تحریم هایی که قرار است آمریکا در «روز اجرا» توقف موقت کند نیز اشاره شده . هر چند در متن برجام زمان مشخصی برای آغاز مرحله «روز اجرا» در نظر گرفته نشده اما به گفته مقامات دولتی این مرحله از دی ماه ۱۳۹۴ آغاز می شود.
البته در ابتدا برای آنکه نشان دهیم مقامات آمریکایی تحریم ها را «موقتا متوقف » کرد و «لغو» نمی کنند باید به متن اصلی برجام بند ۲۱ رجوع کنیم . در این بند آمده است:
در صفحه ۱۱ ترجمه فارسی برجام آمده است:

•     ۲۱- ایالات متحده منطبق با این «توافق جامع» اعمال تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ را با اثربخشی همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده‏ مرتبط با هسته‏‌ای توسط ایران به نحو مشخص شده در پیوست ۵، که توسط آژانس راستی آزمایی شده باشد، موقتاً متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد. این تحریم‌ها شامل حوزه‌های زیر، به نحوی که در پیوست دو تشریح شده می‌شود:

•   ۲۱٫ The United States will cease the application, and will continue to do so, in accordance with this JCPOA of the sanctions specified in Annex II to take effect simultaneously with the IAEA-verified implementation of the agreed nuclear-related measures by Iran as specified in Annex V. Such sanctions cover the following areas as described in Annex II:

اما نکته قابل تامل آنکه در پیوست ۵ صفحه ۸۸  بخش های مربوط به توقف موقت تحریم های آمریکا در « روز اجرا» ، موارد مهمی از تحریم های ثانویه استثنا شده است و در واقع شامل توقف تحریم نمی شود.

پیوست ۵ بند ۱۷:

•          .ایالات متحده آمریکا:
•          ۱٫۱۷٫ اقدام به توقف موقت اجرای تحریم های اشاره شده در بخش های ۴٫۱ تا ۴٫۵ و ۴٫۷ پیوست شماره دو، به استثنای بخش (الف)۲۱۱ قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه (TRA) 2012؛
•       ۱۷٫ The United States will:
•       ۱۷٫۱٫ Cease the application of the sanctions set forth in Sections 4.1-4.5 and 4.7 of Annex II, with the exception of Section 211(a) of the Iran Threat Reduction and Syria Human Rights Act of 2012 (TRA);

تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا
بنابر این فقط آن دسته از تحریم هایی موقتا متوقف می شوند که شامل « در بخش های ۴٫۱ تا ۴٫۵ و ۴٫۷ پیوست شماره دو، به استثنای بخش (الف)۲۱۱ قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه (TRA) 2012»

آن دسته از تحریم هایی که شامل این بخش از توقف تحریم ها نمی شوند را می توان در سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:
الف) دستورهای اجرایی رئیس جمهور
ب) تحریم های وزارت خزانه داری
ج)تحریم های کنگره
***

الف) دستورهای اجرایی رئیس جمهور
در پیوست ۵  صفحه ۸۸ آن دسته از دستورهای اجرایی رئیس جمهور آمریکا که در مرحله «روز اجرا» موقتا متوقف می شود ذکر شده است:

•          ۱۷-۴- فرمان‌های اجرایی شماره ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲، ۱۳۶۴۵ و بخش‌های ۷-۵ و ۱۵ فرمان اجرایی شماره ۱۳۶۲۸ را به شرح مندرج در بخش ۴، پیوست شماره ۲ خاتمه خواهد یافت.

•       ۱۷٫۴٫ Terminate Executive Orders 13574, 13590, 13622, 13645 and Sections 5-7 and 15 of Executive Order 13628 as set forth in Section 4 of Annex II; and

کدام یک از فرمان های تحریمی رئیس جمهور آمریکا باقی می ماند؟
از ۱۷ فرمان اجرایی ر ئیس جمهور آمریکا فقط چهار دستور اجرایی و بخشی از یک دستور دیگر  خاتمه خواهد یافت.  در جدول زیر اطلاعات تحریم های باقی مانده آمده است.

–         بانک‌های انصار و مهر
–         شرکت تایدواتر
–         سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
–         بنیاد تعاون سپاه
–         قرارگاه خاتم الانبیاء
–         دانشگاههای امام حسین، بقیه الله، مالک اشتر

یکی از تحریم های مهمی که جزو دستورهای اجرایی رئیس جمهور آمریکا به حساب می آید ، توقیف دارایی دولت و نهادهای مالی ایران از جمله بانک مرکزی است که در نتیجه فرمان اجرایی ۱۳۵۹۹ علیه ایران اعمال شده است. این فرمان اجرایی هیچ گاه علیه ایران بحتی توقف موقت هم نمی شود.

 

بر اساس بند ۴ دستور ۱۳۶۲۸ نیز هر بانک و شرکت غیرآمریکایی که تحت کنترل اشخاص آمریکایی (حقوقی و حقیقی) قرار گیرد، ملزم به قطع روابط تجاری و مالی با ایران است.

ب) تحریم های وزارت خزانه داری

تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا را می توان به دو دسته تحریم تحریم روابط با بانک مرکزی و بانک‌های ایران و تحریم چرخه دلار اشاره کرد.

:Aتحریم روابط با بانک مرکزی و بانک‌های ایران
همانگونه که در جدول بالا نیز اشاره شده قانون Patriot همچنان در لیست تحریم های آمریکا علیه ایران باقی می ماند. بر اساس این قانون هرگونه تراکنش بانک‌های آمریکایی با بانک‌هایی که در منطقه اول پولشویی قرار دارند ممنوع است. بر اساس مقررات اجرایی خزانه‌داری ۲۰۱۱ ایران از مصادیق منطقه‌ی اول پولشویی است
بند A 1245 NDAA: براساس این تحریم قانون NDAA وضع شده است. که در بند A آن تصریح شده است که ایران در منطقه اول پولشویی قرار دارد


بنابراین ۲۷۳ شرکت، بانک و مؤسسات مالی ایرانی به عنوان مؤسسات نامطلوب و تحریم شده در لیست وزارت خزانه داری آمریکا
the U.S. Department of the Treasury’s Office of Foreign Assets Control (OFAC)  باقی می ماند.
براین مبنا مؤسسات رتبه‌بندی جهانی این واحدها را با رتبه‌ی اعتباری نامطلوب خواهند شناخت و اموری مانندfinance و صدور ضمانت‌نامه با مانع مواجه خواهد شد. (بالا ماندن ضریب ریسک)

B: تحریم چرخه‌ی دلار در ایران
یکی دیگر از تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا که پابرجا باقی می ماند «تحریم چرخه دلار» است. بر اساس قانون تحریم چرخه دلار که تصویر آن در زیر آمده است کماکان تراکنش و نقل و انتقال‌های دلاری برای اتباع و بانک‌ها و نهادها و دولت ایران ممنوع خواهد بود.

تبعات تحریم چرخه دلار علیه ایران
عدم امکان بازکردن حساب دلاری توسط اتباع و نهادهای ایرانی
عدم امکان تراکنش دلاری توسط اتباع و نهادهای ایرانی
عدم امکان فروش نفت به دلار یا تسویه‌ی دلاری آن و ایجاد مشکل در فروش نفت با ارزهای محلی و تسویه‌ی آن
عدم امکان شرکت در مناقصات بین‌المللی که با دلار صورت می‌گیرد

تحریم تراکنش‌های نفتی (قانون NDAA و قانون IFCPA)
در تعهد برای توقف اعمال تحریم‌های مرتبط هسته‌ای در بند ۴٫۳٫۱ (ص۵۶) موضوع محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران ضمن توقف بندهای d(1) و d(3) ، بند d(4) مشمول توقف نمی‌شود که قابل اهمیت است. که همین در مورد IFCPA هم تکرار شده است.

صفحه ۵۶ پیوست ۲:
•          بخش های نفت، گاز و پتروشیمی
•          ۴٫۳٫۱٫ تلاش ها برای کاهش فروش نفت ایران شامل محدودیت ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می توانند نفت خام ایران را بخرند؛

•       ۴٫۳٫ Energy and petrochemical sectors
•       ۴٫۳٫۱٫ Efforts to reduce Iran’s crude oil sales, including limitations on the quantities of Iranian crude oil sold and the nations that can purchase Iranian crude oil
•          موارد d(1) و d(3) از ۱۲۴۵ و ۱۲۴۷(a) موقتاً متوقف شده است
ISA Section 5(a)(7); NDAA Sections 1245(d)(1) and (3); TRA Section 212(a); IFCA Sections 1244(c)(1) and (d), 1246(a) and 1247(a); Section 1 of E.O. 13574, Sections 1(a)(i)-(ii), 2(a)(i) and 5(a) of E.O. 13622, Section 5 of E.O. 13628, and Sections 2(a)(i) and 3(a)(i) of E.O. 13645);
در واقع موارد d(1) و d(3) از ۱۲۴۵ و ۱۲۴۷(a) موقتاً متوقف شده است اما به به توقف d(4) و ۱۲۴۷(d) اشاره نشده است و این یعنی باقی‌ماندن تحریم‌های نفتی.

تحریم بانک مرکزی در قانون (TRA)
در «توافق جامع» صحبتی از ماده ۵۰۲  قانون TRA نشده است
بر اساس ماده ۵۰۲ قانون TRA (که جز تحریم ثانویه‌ی هسته‌ای است) به دادگاه‌های آمریکا داده می شود از منابع مسدودی بانک مرکزی ایران استفاده کنند.
همچنین در تعهد برای توقف اعمال تحریم‌های مرتبط هسته‌ای در بند ۴٫۱٫۱ (ص۵۴) موضوع تحریم‌های بانک مرکزی، بند ۵۰۲ قانون TRA متوقف نمی‌شود.

ماده ۵۰۲ قانون TRA
section 502

تحریم درآمدهای نفتی ایران
در برجام به قانون IFCA بند ۱۲۴۷ (d) نیز اشاره نشده است. بر اساس این قسمت درآمدهای نفتی ایران همچنان در تحریم باقی می مانند.

تحریم درآمدهای گازی
قانون IFCA بند ۱۲۴۷ (e) در برجام اشاره نشده است. این قانون مربوط به تحریم درآمدهای گازی است.

ج) تحریم های کنگره
تحریم های کنگره که علیه ایران باقی می مانند شامل جدول زیر است:

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet