Print Friendly, PDF & Email
براساس اخبار منتشر شده، قرار است بار دیگر بنگاه سخن پراکنی انگلیس، در ایران فعال شود، مجوزی که از سوی دولت یازدهم صادر شده است.

به گزاش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، ظهر امروز سه شنبه خبرگزاری تسنیم به نقل از نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد اعلام کرده که مجوز فعالیت BBC رسانه وابسته به دستگاه‌های امنیتی رژیم سلطنتی انگلیس که از سالها پیش به دلیل اقدامات ضدامنیتی در ایران تعلیق شده بود، اخیراً با تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حجت‌الاسلام روحانی مجدداً فعال شد.

وی در این گفتگو تاکیده کرده: مجوز فعالیت بی‌بی‌سی برای تهیه گزارش صادر شده است.
به نظر می رسد از آنجاییکه پس از پایان مذاکرات هسته ای، درهای کشور بر روی شرکت ها و کمپانی های غربی باز شده است، کم کم باید منتظر شنیدن خبرهای از این دست باشیم. خبر بازگشت مجدد بی بی سی به ایران در حالیست که کسی هنوز خیانت ها و اخبار جهت دار این شبکه انگلیسی را علیه ایران و منافع ملی آن فراموش نکرده است.
پیش از این نیز در سال گذشته، گزارش هایی از ورود مجدد بی بی سی به ایران شنیده شده بود با این وجود، این امر تا به امروز عملیاتی نشد اما با اخباری مبنی بر بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در ایران، بی بی سی نیز به نظر قرار است فعالیت های خود را مجددا آغاز کند.
بی بی سی تنها یک نام برای بنگاه خبرپراکنی بریتانیا نیست بلکه وسیله ای است بسیار کارآمد برای دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی این کشور تا منافع خطرناک خود را در کشورهای مختلف جهان پیگیری کنند. بی بی سی، رسانه سلطنتی انگلستان از معدود رسانه هایی است که قدمت ۳۰۰-۲۰۰ ساله دارد و همواره در پیاده نمودن سیاست های زیادی خواهانه و تجاوزگرانه بریتانیا تلاش های فراوانی انجام داده است. این رسانه باتوجه به تجربه فراوانی که در عرصه اطلاع رسانی و جهت دهی افکارعمومی در طول قرن ها به دست آورده، در پیشبرد اهداف بریتانیا موثر بوده و حتی در بسیاری از مواقع منشأ تغییر نظام ها و افکارعمومی مخالف نظام سلطنتی انگلستان بوده است. بی بی سی، بنا به وظیفه خود که همانا پیاده کردن سیاست های بریتانیا در کشورهای گوناگون است، در سیاست های ملل مختلف دنیا به ویژه کشورهای آسیایی دخالت نموده و آنها را به انجام امور موردنظر بریتانیا تطمیع نموده است.
ایران را می توان ازجمله کشورهایی دانست که قربانی سیاست های تجاوزکارانه و زیاده طلبانه بریتانیا شده و بسیاری از منابع ارزشمند و گرانبهای خود را به دست این کشور از دست داده است. در این راستا نیز شبکه سلطنتی بی بی سی از هیچ کمکی دریغ نکرده و در زمان های مختلف و به ویژه حساسی که در ایران رخ داد ازجمله انقلاب مشروطه، کودتای۲۸مرداد و…، اقدامات ارزشمندی برای صاحبان خود به انجام رساند.
 این موسسه با ارائه امتیازات و امکانات جذاب به طرق مختلف، افرادی را از کشورهای هدف به خدمت می گیرد و با هدایت آنها برای تهیه خبر و ساخت برنامه مستند، آنها را به سمت کارهای امنیتی و غیرقانونی سوق می دهد. با پوشش مغرضانه رویدادهای ایران درسال ۱۳۵۸(۱۹۸۰م)، دفتر بی بی سی در تهران تعطیل و تا سال ۱۳۷۸(۱۹۹۹م) بازگشایی نشد. در این دوره خبرنگاران بی بی سی همچون «جان سیمپسون»، گهگاهی به ایران سفر و گزارش هایی اغلب دارای سوگیری منفی از ایران تهیه می کردند.
در سال ۲۰۰۱ سایت خبری بی بی سی فارسی راه اندازی شد و پس از مدتی در سال۱۳۸۵ وزیردارایی وقت انگلیس از تخصیص سالانه پانزده میلیون پوند برای راه اندازی شبکه تلویزیونی فارسی زبان بی بی سی خبر داد که این برنامه در ۲۵دی ماه سال ۱۳۸۷ تحقق یافت. اما در دی ماه سال ۸۷ وزیر ارشاد وقت (محمد حسین صفارهرندی) از تعطیلی دفتر BBC در تهران خبر داد.
صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام خبر تعطیلی شبکه خبری “بی بی سی” در تهران اظهار داشت: «شبکه خبری “بی بی سی” از جمله شبکه های خبری است که از گذشته در تهران دفتر داشته است که بعد از خطای صورت گرفته این دفتر در تهران تعطیل شد. وی افزود: در حال حاضر بسیاری از رسانه خارجی هستند که به صورت موردی و برای پوشش یک رویداد خاص مجوز فعالیت برای آنها صادر می شود که شبکه خبری “بی بی سی” نیز از جمله این رسانه های خبری است. البته از نظر ما پوشش واقعیت و انعکاس آن در سطح جهان برای ما مطلوبیت دارد ولی با همه این تفاسیر ضریب خطایی نیز برای آنها در نظر گرفته می شود.
ماهیت عنادگونه بی بی سی با جمهوری اسلامی تا بدانجا پیش رفته که حتی سعی می‌کند با کنار هم گذاشتن اخبار دروغ و غلط و نیز شایعات، و جهت‌دار کردن حرفه‌ای آن، به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند. همین امر موجب شده که مخاطبین این شبکه روز به روز کمتر شوند. همانطور که وزیر اطلاعات دولت سابق، حیدر مصلحی گفته بود:بی بی سی اساساً یک رسانه نیست، بلکه تشکیلاتی است که فقط پوشش آن رسانه ای است، اما هویت آن بهایی- صهیونیستی و مأموریت های آن سیاسی- اطلاعاتی است. در فتنه ۸۸، اوج فعالیت های خرابکارانه بی بی سی در ایران برای همگان افشا شد. مهندس “حامدی”، مسئول مرکز بررسی جرائم سازمان یافته سایبری درباره ابعاد در اسفند ۹۰ به کیهان گفته بود: بر اساس سیاست های اتخاذ شده از سوی کشورهای غربی به سردمداری آمریکا، ظرفیت مقابله با جمهوری اسلامی به فضای مجازی منتقل شده و سازماندهی می شود. جریان هایی مانند بهائیت، وهابیت، جندالشیطان، گروه های به اصطلاح مدافع حقوق بشر، جریان های رسانه ای اپوزیسیون، مستهجن نگاری، گروه های ضددینی و…در جریان فتنه ۸۸ تیم بررسی مرکز متوجه شد که فعالیت تمامی این گروه ها طی چند ماه شدت پیدا کرده و افزایش یافته است. پس از بررسی و تحلیل های کمی و کیفی مطالب این گروه ها، مشخص شد که خط مشی های این گروه ها از یک طریق ثابتی کانالیزه و برنامه ریزی می شود. پس از واکاوی های دقیق و کارشناسی مشخص شد که جریان رسانه ای فتنه با فعالیت افراد وابسته در قالب یک سایت اصلی و چندین زیرمجموعه در حال فعالیت است و نقش بسزایی در ایجاد، کنترل و جهت دهی اغتشاشات ایران دارد. بررسی های کارشناسان مرکز بررسی جرائم سایبری، به شناسایی سایت اصلی و ده ها تن از عناصر فعال و همکار آن که نقش کلیدی در ساماندهی فعالیت های رسانه ای داشتند، منجر شد. این سایت پایگاه اطلاع رسانی شبکه بی بی سی فارسی بود.
درست در مردادماه سال گذشته بود که وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم در حاشیه اجلاس سراسری مدیران استان های وزارت ارشاد گفته بود: دفتر بی بی سی در تهران بازگشایی نمی‌شود. هیچ استعلامی برای بازگشایی دفتر بی بی سی در تهران نشده است. قرار نیست دفتر هیچ یک از بخش های این شبکه در تهران بازگشایی شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet