دسته‌بندی نشده
Print Friendly, PDF & Email

 

تاریخچه – جنایات – شیطان بودن – جنگ ها – حمایت ازاسرائیل –

ایران

بودن

 

لیست جنایات آمریکا در ایران

لیست جنایات ۶۰ ساله آمریکا علیه ملت ایران‏
الف – قبل از انقلاب اسلامى‏
۱) کودتاى ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
۲) شهادت دانشجویان در ۱۶ آذر ۱۳۳۲
۳) حمایت و تحکیم پایه‏هاى حکومت استبدادى شاه‏
۴) تأسیس سازمان مخوف ساواک‏
۵) کشتار صدها تن از مردم در قیام خونین پانزدهم خرداد ۱۳۴۲
۶) تحمیل قانون کاپیتولاسیون و تحقیر ملت بزرگ ایران‏
ب- دوران پس از انقلاب‏
ب – ۱ دوران جنگ سخت‏
۷) تبدیل سفارت به لانه جاسوسى‏
۸) مصادره اموال ایران‏
۹) هجوم نظامى و واقعه طبس‏
۱۰) کودتاى نوژه‏
۱۱) چراغ سبز آمریکا به صدام براى حمله به ایران‏
۱۲) حمایت تسلیحاتى و اطلاعاتى آمریکا از صدام در ۸ سال جنگ تحمیلى‏
۱۳) تأمین سلاح‏هاى شیمیایى عراق علیه ایران‏
۱۴) حمله آمریکا به کشتى‏ها و سکوهاى نفتى ایران‏
۱۵) ساقطکردن هواپیماى مسافربرى ایران‏
۱۶) حمایت آمریکا از سازمان منافقین‏
۱۷) اعمال تحریم‏هاى ظالمانه علیه ایران‏
۱۸) تهاجم فرهنگى و جنگ نرم علیه ملت ایران‏
۱۹) ساخت فیلم‏هاى ضد ایرانى و ضد اسلامى‏
ب – ۲- عملیات جنگ نرم‏
۲۰) تهدید مستمر ملت ایران به حمله نظامى‏
۲۱) حمایت آمریکا از گروهک‏هاى تروریستى به‏ویژه در مرزهاى ایران‏
۲۲) حمایت آمریکا از هر گونه فتنه و اغتشاش در سالهاى ۸۸، ۸۲، ۷۸
۲۳) ترور دانشمندان هسته‏اى ایران‏
اینها صرفاً نمونه‏اى بود از برخى از جنایت‏هاى آشکار دولتى بر علیه یک ملت بزرگ و سؤال این است که آیا اینها به‏راحتى و بدون نشان‏دادن حسن نیتهاى عملى قابل فراموشى است؟

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۱۱:۴۷  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

۱۰۰ جنایت آمریکا در قرن بیستم

جنایت بزرگ آمریکا در قرن بیستمجنایات و وحشیگری‌های آمریکا در تاریخ معاصر جهان بر کسی پوشیده نیست و از گذشته تا به امروز هنوز هم شاهد اینگونه جنایات هستیم. در این مقاله به ۱۰۱ جنایت بزرگ و مهم آمریکا در سراسر جهان پزداخته شده است.

به گزارش فارس، جنایت‌های آمریکا مانند آفتابی است که هرگز غروب نمی‌کند. در این مقاله به ۱۰۰ جنایت مهم و هولناک آمریکا در قرن گذشته پرداخته شده که در ادامه آمده است:

۱- آوریل ۱۹۱۶

پیاده نظام نیروی دریایی آمریکا قیام مردم “دومنیکن” را که در دریای کارائیب واقع شده سرکوب کرده و پس از تصرف کامل این کشور در ابتدای می سال فوق به مدت ۸ سال این کشور را به اشغال خود در می‌آورند.

۲- دسامبر ۱۹۴۳

اوایل دسامبر این سال نیروی دریایی آلمان موفق به غرق کردن ناو آمریکایی  (S/S John Harvey) در دریا می‌شود و پس از غرق شدن این ناو آشکار می‌شود که جان هاروی حامل ۱۵۰ تن گاز خردل بوده که پس از غرق شدن کشتی و انتشار این گاز ۷۵ دریانورد کشته شده و ۴۵ تن از ماهی‌ها و موجودات آبزی محل غرق شدن کشتی از بین رفته و کشته شدند.

۳- می ۱۹۴۵

نیروی هوایی آمریما شهر “درسدن” آلمان را با وجود پیش‌روی روس‌ها به آن و در حالی‌که هیچ هدف نظامی یا پایگاه نظامی در این شهر وجود نداشت، به شدت بمباران کردند. شدت این بمباران به حدی بود که در اثر آن ۱۵۰ هزار شهروند غیرنظامی آلمانی کشته و ۶۰ درصد شهر بطور کامل تخریب شد.

۴- اگوست ۱۹۴۵

در ۶ اگوست ۱۹۴۵ “هری ترومن”، رئیس جمهور وقت آمریکا دستور بمباران اتمی شهر “هیروشیما”ی ژاپن را داد تا در اثر آن ۷۸٫۱۵۰ نفر در عرض چند دقیقه جان خود را از دست بدهند و این جدای از صد‌ها هزار شهروند هیروشیمایی بود که در اثر این بمب به انواع و اقسان عقب‌ماندگی‌ها دچار شدند.

۵- اگوست ۱۹۴۵

در ۹ اگوست ۱۹۴۵ “هری ترومن” بار دیگر دستور بمباران اتمی را صادر کرد و این بار شهر “ناکازاکی” در ژاپن بود که قربانی بمب‌های اتمی آمریکا شد. در اثر بمباران اتمی شهر ناکازاکی ۷۳۸۸۴ نفر کشته و بیش از ۶۰ هزار نفر از ساکنان این شهر مجروح شدند و تمام موجودات زنده این شهر چه حیوانات و چه جانوران و چه گیاهان به طور کامل از بین رفته و نابود شدند.

۶- دسامبر ۱۹۴۵

در ۲۸ دسامبر ۱۹۴۵ “هری ترومن”، رئیس جمهور وقت آمریکا با تاسیس پایگاهی هوایی برای نظامیان آمریکایی در شهر “ظهران” عربستان سعودی موافقت کرد، این اولین حضور نظامی آمریکایی‌ها در شبه جزیره العرب یا عربستان سعودی به شمار می‌آید.

۷ـ سال ۱۹۴۶

در سال ۱۹۴۶ آمریکایی‌ها بر ۲۵۰ هزار تن گاز کشنده “تابون” در منطقه “جرجیان” اتریش دست یافتند که به جای معدوم کردن و از بین بردن این گاز آن را مخفیانه به آمریکا منتقل کردند.

۸ ـ سال ۱۹۴۹

در سال ۱۹۴۹ آمریکا با فتنه‌انگیزی در یونان جنگ داخلی این کشور را به راه انداختند که ۱۵۴ هزار نفر کشته، ۴۰ هزار نفر بازداشت و زندانی و ۶ هزار نفر به موجب احکام نظامی صادره توسط دادگاه نظامی یونان اعدام شدند.

“ماکویگ”، سفیر وقت آمریکا در آتن اعتراف کرد که تمام اقدامات تادیبی و تکنیکی اتخاذ شده و به اجرا گذاشته شده توسط حکومت نظامی یونان طی سال‌های ۱۹۴۹ – ۱۹۴۷ توسط نظارت مستقیم و برنامه‌‌ریزی دقیق کاخ سفید صورت گرفته بود.

۹- مارس ۱۹۴۹

در ۳ مارس ۱۹۴۹ آژانس اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) کوتایی نظامی را در سوریه و به فرماندهی “حسنی الزعیم” به اجرا می‌گذارد که برنامه این  انقلاب تماما و کاملا در سفارت آمریکا در دمشق ریخته شده بود.

۱۰ ـ اگوست ۱۹۴۹

در ۱۴ اگوست ۱۹۴۹ شماری از افسران سوریه به دستور سفارت آمریکا در دمشق و در حالی‌که توسط این سفارت هدایت می‌شدند، اقدام به محاصره خانه “حسنی الزعیم” کردند که خود کودتای آمریکا را رهبری کرده بود، و پس از اینکه الزعیم حاضر نشد به دستورات آنها تن دهد، او را به قتل رساندند.

۱۱ ـ ژوئیه ۱۹۵۰

در ۲۶ ژوئیه ۱۹۵۰ آمریکا بر علیه کره شمالی و به سود کره جنوبی در این کشور دخالت نظامی نمود.

۱۲- مارس ۱۹۵۲

در ۱۰ مارس ۱۹۵۲ آمریکا اقدام به حمایت از ژنرال “باتیستا” کرده و او را به کودتا در کوبا تشویق کردند و پس از اینکه باتیستا قدرت را در کشور به دست گرفت، دیکتاتوری وابسته به آمریکای خود را در این کشور به اجرا گذاشت.

۱۳- اگوست ۱۹۵۳

در ۱۹ اگوست ۱۹۵۳ سازمان سیا کودتایی را علیه دولت “مصدق” به راه می‌اندازد که به کودتای ۲۵ مرداد در ایران معروف است. طراح و برنامه‌ریز این کودتای آمریکایی کسی نبود جز “کیم روزولت”، نوه “تئودور روزولت” که طی سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۹ میلادی ریاست جمهوری آمریکا را برعهده داشت.

۱۴ـ ژوئن ۱۹۵۴

در ۲۷ ژوئن ۱۹۵۴ پس از اینکه جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی آمریکا اقدام به بمباران پایتخت گواتمالا و مناطق اطراف آن به واسطه جنکنده‌های “ب – ۲۶” می‌کنند،‌ کودتایی نظامی را در این کشور انجام می‌دهند.

۱۵ـ جولای ۱۹۵۸

در ۱۵ جولای ۱۹۵۸ لبنان عملا به واسطه ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا به اشغال نظامی این کشور در می‌آید تا کاخ سفید رسما حمایت خود از “کمیل شمعون” را به دنبال انقلاب عراق که روز پیش از آن در این کشور (عراق) روی داده بود، اعلام کند.

۱۶ـ آوریل ۱۹۶۱

در ۱۶ آوریل ۱۹۶۱ آمریکا تلاش می‌کند،‌ کوبا را به واسطه تبعیدیان کوبایی و با حمایت و پشتیبانی جنگنده‌های آمریکایی و حمایت مستقیم از این شورشیان اشغال کند. این عملیات به “جنگ خلیج خوک‌ها” معروف شد و با ناکامی فضاحت‌بار آمریکا و همدستانش به پایان رسید.

۱۷- نوامبر ۱۹۶۱

در یکم نوامبر ۱۹۶۳ سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا “نگو دین دیم”، نخست‌وزیر وقت ویتنام که مزدور این آمریکا به شمار می‌آمد، را به قتل رساند.

۱۸- سال ۱۹۶۴

در سال ۱۹۶۴ آمریکا به واسطه اقدامات خصمانه مسلحانه اقداماتی را بر علیه کشور “لائوس” به اجرا گذاشت تا از حکومت هم‌پیمان و طرفدار خود حمایت و پشتیبانی کند، در این مجموعه اقدامات تجاوزکارانه ۵۰ هزار نظامی و افسر ارتش آمریکا و ۱۵۰۰ جنگنده و ۴۰ ناو آمریکایی مشارکت داشتند و مهم‌تر از آن آمریکا در این تجاوزات خود به شکلی گسترده از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد.

۱۹- جولای ۱۹۶۴

در ۳۰ جولای ۱۹۶۴ سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا عملیاتی را در خلیج “تونکین” در ویتنام به اجرا گذاشت. این عملیات بخشی از طرح و برنامه “ای ۳۴” بود تا زمینه‌ساز و توجیه‌گر دخالت آمریکا در ویتنام باشد.

در چارچوب این طرح آمریکا ۶۴ حمله و بمباران هوایی بر ۶ پایگاه نیروی دریایی ویتنام که محل نگهداری قایق‌های اژدر ارتش ویتنام به شمار می‌آمد و همچنین انبارهای نگهداری و ذخیره سوخت را به اجرا گذاشت و در راستای آن کنگره آمریکا این اختیار را به “جانسون”، رئیس جمهور وقت این کشور داد تا در صورت نیاز از نظامیان آمریکایی مستقر در جنوب شرقی آسیا علیه ویتنام استفاده کند و این موجب آغاز جنگ هوایی و زمینی و دریایی آمریکا علیه ویتنام شد.

۲۰- آوریل ۱۹۶۵

در ۲۸ آوریل ۱۹۶۵ آمریکا بار دیگر و به دنبال قیام مردم دومنیکن، در این کشور دخالت نظامی نمود.

۲۱- می ۱۹۶۵

در یکم می ۱۹۶۵ ناوها و جنگنده‌های آمریکا ۱۷۰۰ نظامی پیاده نظام ناوگان نیروی دریایی و ۲۵۰۰ نظامی ارتش آمریکا را به کشور دومنیکن منتقل کردند.

۲۲- می ۱۹۶۵

در ۴ می ۱۹۶۵ “جانسون”، رئیس جمهور آمریکا دستور اعزام ۱۴ هزار نظامی آمریکایی برای اشغال جزیره “سان دو منجو” را بدون دلیل واضح و روشن صادر کرد.

۲۳- آوریل ۱۹۶۶

در ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۶ امریکا با وجودی که ژنرال “دوگل”، رئیس جمهور وقت فرانسه تاریخ یکم آوریل ۱۹۶۷ را به عنوان موعد نهایی مقرر شده برای خروج نظامیان آمریکایی از فرانسه اعلام کرده بود، آن را نپذیرفت و مدت حضور نظامیان آمریکایی در فرانسه را که ۲۶ هزار نفر را شامل می‌شدند، تمدید کرد.

۲۴ـ دسامبر ۱۹۶۶

در ۲۴ دسامبر ۱۹۶۶ نظامیان آمریکایی ۱۲۵ هزار شهروند غیرنظامی ویتنامی را قتل عام می‌کنند؛ با اینکه پیش از این ارتش آمریکا اعلام کرده بود، به مناسبت سال نو میلادی به مدت ۴۸ ساعت جنگ در ویتنام را متوقف می‌کند.

۲۵ـ سال ۱۹۶۸

در سال ۱۹۶۸ سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا کودتایی نظامی به رهبری “سوهارتو” علیه “سوکارنو”، رئیس جمهور وقت اندونزی تدارک دیده و به اجرا می گذارد؛ سوکارنو اندونزی را ابتدا از چنگ ژاپنی‌ها و سپس هلندی‌ها رهانیده و آزاد کرده بود و به دنبال اجرای این کودتای بیش از یک میلیون شهروند اندونزیایی قربانی شدند.

۲۶- آوریل ۱۹۶۸

در ۴ آوریل ۱۹۶۸ سازمان اطلاعات و جاسوسی امریکا – سیا “مارتین لوتر کینگ”، مبارز سیاه پوست آمریکایی را به قتل می‌رساند که برای احقاق حقوق مظلومان آمریکا به ویژه سیاه‌پوستان این کشور به پاخاسته بود.

۲۷- سال ۱۹۶۹

در سال ۱۹۶۹ “کالبی”، نماینده وقت سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا در ویتنام شخصا و به دست خود و در راستای اجرای برنامه “وینیکس” یا “حذف فیزیکی” ماهیانه ۱۸۰۰ شهروند ویتنامی را در ویتنام جنوبی به قتل رساند تا مجموع افراد قتل عام شده به دست او به ۴۰ هزار نفر که تماما غیرنظامی بودند، برسند.

۲۸- آوریل ۱۹۷۰

در ۲۰ آوریل ۱۹۷۰ حدود ۳۲ هزار نظامی ارتش آمریکا با حمایت و پشتیبانی ۵۰۰ جنگنده نیروی هوایی و ۴۰ ناو جنگی وابسته به یگان هفتم نیروی دریایی آمریکا کشور کامبوج را اشغال کردند.

۲۹- سپتامبر ۱۹۷۳

در ۵ سپتامبر ۱۹۷۳ “نیکسون”، رئیس جمهور وقت آمریکا به کشورهای تولید کننده نفت در خاورمیانه هشدار داد که از ادات افزایش دادن قیمت نفت برای دستیابی به اهداف سیاسی خود امتناع کنند، چراکه این موضوع از دست دادن بازارهای نفتی برای این کشورها را درپی دارد.

۳۰- سپتامبر ۱۹۷۳

در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا کودتایی علیه “سالوادور آلنده”، رئیس جمهور وقت شیلی به اجرا می‌گذارد که در نتیجه آن نه تنها آلنده کشته می‌شود که این کودتا اعدام ۳۰ هزار نفر و بازداشت و زندانی شدن ۱۰۰ هزار نفر را در شیلی به دنبال دارد.

۳۱- سپتامبر ۱۹۷۴

در ۸ سپتامبر ۱۹۷۴ “ویلیام کولب”، مدیر وقت سازمان اطلاعات و جاسوسی امریکا – سیا از نقش اساسی این سازمان جاسوسی جهت از پیش‌رو برداشتن سالوادور آلنده، رئیس جمهور وقت شیلی پرده برداشت و یادآوری کرد که دولت نیکسون طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ بیش از ۸ میلیون دلار را به فعالیت‌های سازمان سیا در شیلی اختصاص داده بود تا موانعی برسر راه دولت آلنده و فعالیتش در این کشور ایجاد کند.

۳۲- سال ۱۹۷۵

اواسط سال ۱۹۷۵ کنگره امریکا نقشه اشغال چاه‌های نفت منطقه خلیج فارس را طراحی می‌کند که در آن بر ۴ نکته تاکید شده بود:

الف- تصرف تاسیسات نفتی.

ب- حمایت و پشتیبانی چند هفته‌ای یا چند ماهه یا چند ساله از این تاسیسات.

ج- ترمیم و تعمیر فوری تاسیسات و تجهیزات آسیب دیده.

د- راه‌اندازی تمام تاسیسات نفتی بدون کمک و حمایت صاحبان اصلی و واقعی آنها.

۳۳- ژوئن ۱۹۷۷

در ۲۳ ژوئن ۱۹۷۷ کمیته تخصیص بودجه سنای آمریکا با توقف تولید بمب “نیتروژنی” توسط دولت این کشور مخالفت کرد؛ از جمله مهمترین خصوصیات بمب‌های نیتروژنی این است که بدون تخریب تاسیسات و تجهیزات و ساختمان‌ها انسان‌ها را به قتل می‌رساند.

۳۴- جولای ۱۹۷۷

در ۱۴ جولای ۱۹۷۷ مجلس سنای آمریکا با تولید بمب‌های نیتروژنی موافقت کرد، تولید این بمب‌ها در این زمان به شدت مورد تاکید “جیمی کارتر”، رئیس جمهور وقت آمریکا قرار گرفته بود. وی درباره هزینه تولید این بمب‌ها گفته بود که تولید بمب‌های نیتروژنی از سال ۱۹۷۷ تا سال ۱۹۸۰ بیش از ۴۶ میلیون دلار برای خزانه دولت آمریکا هزینه در بردارد.

۳۵- اکتبر ۱۹۷۷

در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۷ “جیمی چلنجر”، وزیر انرژی وقت آمریکا اعلام کرد، ممکن است که روزی فرا برسد، دولت متبوعش مجبور شود از منابع نفتی خاورمیانه حمایت کند، در این شرایط مردم آمریکا باید دریابند که تضمین امنیت این منابع برای آنها از چه اهمیتی برخوردار است و حتی ممکن است برای تامین این امنیت نیاز به حضور الزامی نظامی در منطقه خاورمیانه باشد.

۳۶- اکتبر ۱۹۷۸

در دوم اکتبر ۱۹۷۸ “جیمی کارتر”، رئیس جمهور وقت آمریکا اعتراف کرد که امریکا از ماهواره‌ها جهت جاسوسی علیه اتحاد شوروی سابق و برخی کشورهای دیگر جهان استفاده می‌کند.

۳۷- سال ۱۹۷۸

در سال ۱۹۷۸ سامان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا ۹۱۱ شهروند آمریکایی عضو “معبد خورشید” در منطقه “گایانا” در ایالت سانفرانسیسکوی آمریکا را در اقدامی وحشتناک قتل عام و ادعا می‌کند، این کشتار خودکشی دسته جمعی بود است.

۳۸- ژانویه ۱۹۷۹

در ۲۰ ژانویه ۱۹۷۹ دولت وقت آمریکا از سازمان اطلاعات و جاسوسی این کشور – سیا می‌خواهد تا پژوهش جامعی درباره جنبش‌های اسلامی در سراسر جهان تهیه و آماده کند.

۳۹- اگوست ۱۹۷۹

در ۹ اگوست ۱۹۷۹ “زبیگنو برژینسکی”، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که امریکا از دو سال گذشته اقدام به تشکیل “نیروی واکنش سریع” را با هدف تامین حمایت از منافع آمریکا و هم‌پیمانانش به صورتی موثر در مناطق بحران‌خیز و ناآرام جهان کرده است.

۴۰- اکتبر ۱۹۷۹

در اکتبر ۱۹۷۹ سازمان اطلاعات و جاسوسی امریکا – سیا “پاک جان وی”، رئیس جمهور وقت کره جنوبی را به قتل رساند.

۴۱- نوامبر ۱۹۷۹

در ۱۲ نوامبر ۱۹۷۹ آمریکا دارایی‌های ایران در بانک‌های خود را توقیف می‌‌کند تا به این وسیله انقلاب اسلامی در این کشور را تحت فشار و محاصره قرار دهد.

۴۲- دسامبر ۱۹۷۹

در ۵ دسامبر ۱۹۷۹ وزارت دفاع امریکا – پنتاگون اعلام کرد که ناو هواپیمابر “کیتی هوک” به همراه ۵ ناو جنگی دیگر آمریکایی برای حفاظت از خلیج فارس راهی این منطقه می‌شود؛ این درحالی است که پیش از این هم ناو هواپیما بر “میسوای” به همراه نیروی واکنش سریع در منطقه حضور داشتند. در مجموع بر روی عرشه دو ناو هواپیمابر کیتی هوک و میسوای ۱۳۳ جنگنده آمریکایی وجود داشت که توان رسیدن فوری به خلیج فارس را داشتند.

۴۳- دسامبر ۱۹۷۹

در ۱۲ دسامبر ۱۹۷۹ نیروی دریایی آمریکایی بزرگ‌ترین تجمع خود از زمان جنگ جهانی دوم تا سال فوق الذکر را در دریای عمان انجام می‌دهدو وزارت دفاع آمریکا در این‌باره تنها به بیان این خبر اکتفا کرد که بگوید یک کشتی تعمیر شده نیروی دریایی آمریکا به ناوگان آمریکا در دریای عمان ملحق شد.

۴۴- دسامبر ۱۹۷۹

در ۱۳ دسامبر ۱۹۷۹ دولت آمریکا اقدام به تبعید دیپلمات‌های ایرانی از این کشور کرد.

۴۵- مارس ۱۹۸۰

اواخر مارس ۱۹۸۰ تعداد ناوهای آمریکا در سواحل ایران به ۳۰ ناو افزایش یافت.

۴۶- مارس ۱۹۸۰

در ۳۰ مارس ۱۹۸۰ سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا “مونسینور رومیرو”، رئیس اسقف‌های کشور السالوادور را در حال ادای سخنرانی مذهبی در کلیسا ترور کرد.

۴۷- آوریل ۱۹۸۰

در ۲۵ آوریل ۱۹۸۰ مجموعه آمریکایی “دلتا” متشکل از نیروهای ویژه آمریکایی به بهانه آزادی گروگان‌های آمریکایی که در سفارت آمریکا در تهران بازداشت شده بودند، به خاک ایران تجاوز کردند.

این تجاوز اگرچه تحت عنوان آزادی گروگان‌ها صورت گرفت اما بسیاری از اسناد به دست آمده تاکید می‌کنند که این عملیات به منظور اجرای انقلاب دوم در ایران انجام شد، این انقلاب می‌بایست به واسطه مزدوران آمریکایی از پیش گسیل شده به ایران از جمله یاران و هواداران شاه ایران به اجرا گذاشته شود که طی انقلاب اسلامی از کشور گریخته بودند، اما با ناکامی و شکست تلخ برای آمریکایی‌ها به پایان رسید.

۴۸- آوریل ۱۹۸۰

در ۲۸۷ آوریل ۱۹۸۰ “جودی پاول”، سخنگوی وقت کاخ سفید اعلام کرد که جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا در حال بررسی امکان انجام عملیات نظامی دیگر در شهرهای ایران برای نجات ۵ گروگان آمریکایی است.

۴۹- ژوئن ۱۹۸۱

در ۱۲ ژوئن ۱۹۸۱ مجلس نمایندگان آمریکا با استفاده از اموال دولت فدرال برای توسعه و گسترش تحقیقات جهت تولید بمب “نیو ترون” موافقت کرد.

۵۰- ژوئن ۱۹۸۱

در ۱۶ ژوئن ۱۹۸۱ دولت آمریکا با استراتژی نظامی جدیدی موافقت مرد که به موجب آن ارتش آمریکا باید به نحوی آموزش ببیند که امادگی حضور در دو جنگ بزرگ در آن واحد را داشته باشد، مثلا یکی در اروپا و دیگری در خاورمیانه به شکل توامان و در آن واحد.

۵۱- می ۱۹۸۱

در می ۱۹۸۱ جنگنده‌های ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا در خلیج “سرت” در لیبی به دو هواپیمای اسکورت و نگهبان لیبیایی حمله و آنها را سرنگون کردند.

۵۲- می ۱۹۸۱

در می ۱۹۸۱ ژنرال “ب. آریانی”، مزدور سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا و رئیس سابق نیروهای مسلح ایران در زمان شاه مقبور اقدام به ربودن یک کشتی اسکورت ساخت فرانسه نمود.

۵۳- نوامبر ۱۹۸۱

در ۲۶ نوامبر ۱۹۸۱ سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا با مشارکت سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (DONC) آفریقای جنوبی که توسط سیا حمایت مالی می‌شود، مزدوران خود را در قالب تیم راگبی راهی جزایر سیشیل می‌‌کند و این تیم در آنجا ماموریت داشت دست به کودتای نظامی بزند.

۵۴- دسامبر ۱۹۸۱

در دسامبر ۱۹۸۱ گردان جنایت پیشه “آتلاکاتل” که با سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا – سیا در ارتباط بود، اقدام به قتل عام بیش از شهروند السالوادری به شیوه تجاوز به قربانیان و به آتش کشیدن آنها می‌‌کند.

۵۵- فوریه ۱۹۸۲

در ۲۵ فوریه ۱۹۸۲ دولت آمریکا تصمیم به تحریم نفت لیبی و تمام تولیدات و محصولات وابسته به نفت این کشور می‌کند.

۵۶- ژوئن ۱۹۸۲

در ۷ ژوئن ۱۹۸۲ دولت آمریکا موفق می‌شود، دست نشانده خود “حسین حبری” را پس از هزینه کردن بیش از ۱۰ میلیارد دلار و دست زدن به قتل‌عام‌ها و کشتارهای گسترده در چاد به قدرت برساند.

۵۷- ژوئن ۱۹۸۲

در ۸ ژوئن ۱۹۸۲ بخشی از ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا به ۵۰ کیلومتری سواحل لبنان نزدیک شد تا از نیروهای اشغالگر صهیونیستی حمایت و پشتیبانی کند که روز ۵ ژوئن به لبنان حمله کرده بودند.

۵۸- سال ۱۹۸۲ – ۱۹۸۳

هنگام آموزش و تمرین نیروهای واکنش سریع در سال ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ جنگنده‌ بمب‌افکن‌های ب – ۵۲ نیروی هوایی آمریکا اقدام به بمباران بی‌دلیل مناطق مرزی لیبی کردند.

۵۹- اکتبر ۱۹۸۳

در ۲۵ اکتبر ۱۹۸۳ نظامیان آمریکایی به کشور “گرانادا” حمله کردند که کوچکترین کشور جهان به شمار می‌آید. نظامیان آمریکایی با وحشی‌گری تمام به این کشور کوچک حمله و ساکنان آن را که به دفاع از کشورشان برخاسته بودند، قتل عام کردند. دستاویز آمریکا برای این حمله و این همه قتل و کشتار در معرض خظر قرار گرفتن دانشجویان آمریکایی مقیم این کشور بود.

۶۰- آوریل ۱۹۸۴

در ۶ آوریل ۱۹۸۴ مجلس سنای آمریکا پیش‌نویس قانونی را رد کرد که به موجب آن دولت این کشور ملزم می‌شد، از اقدام برای احداث و تاسیس پایگاه‌های جنگی و تاسیسات نظامی در کشور “هندوراس” صرف نظر کند، پایگاه‌ها و تاسیساتی که قرار بود، دولت آمریکا از آنها علیه انقلابیون السالوادور و علیه کشور نیکاراگوا استفاده کند.

۶۱- جولای ۱۹۸۴

در ۲۶ جولای ۱۹۸۴ وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون اعلام کرد که جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور بار دیگر بر فراز اسمان خلیج “سرت” در لیبی و در نزدیکی سواحل این کشور به پرواز درآمده‌اند.

۶۲- ژوئن ۱۹۸۵

در ۱۳ ژوئن ۱۹۸۵ گزارش ارائه شده توسط کمیته پایان دادن به استعمار وابسته به سازمان ملل متحد تاکید کرد که آمریکا و کشورهای غربی به کشور آفریقای جنوبی جهت اجرای برنامه تولید سلاح‌های هسته‌ای در این کشور کمک می‌‌کنند.

۶۳- ژوئن ۱۹۸۵

در ۱۳ ژوئن ۱۹۸۵ مجلس نمایندگان آمریکا با ارائه کمک ۲۷ میلیون دلاری به شورشیان نیکاراگوا موافقت کرد.

۶۴- ژوئن ۱۹۸۵

در ۲۰ ژوئن ۱۹۸۵ پس از ۱۶ سال ممنوعیت فعالیت، مجلس نمایندگان آمریکا با تجدید نظر در تولید سلاح‌های شیمیایی در آمریکا موافقت کرد.

۶۵- ژوئن ۱۹۸۵

در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۵ مجلس نمایندگان آمریکا قانونی تصویب کرد که به موجب آن “رونالد ریگان”، رئیس جمهور وقت آمریکا اجازه دخالت نظامی در نیکاراگوا را به دست می‌آورد.

۶۶- اکتبر ۱۹۸۵

در ۱۱ اکتبر ۱۹۸۵ جنگنده‌های آمریکا به یک فروند هواپیمای مسافربری مصری تعرض کردند که ربایندگان کشتی ایتالیایی “اشلی لاورو” را حمل می‌کرد و این هواپیما را مجبور به فرود آمدن در یکی از پایگاه‌های نظامی خود کردند.

۶۷- ژانویه ۱۹۸۶

در ۷ ژانویه ۱۹۸۶ دولت آمریکا مجازات‌های اقتصادی را بر کشور لیبی به طور کامل تحمیل و تمام روابط اقتصادی خود با لیبی را قطع کرد.

۶۸- ژانویه ۱۹۸۶

در ۲۴ ژانویه ۱۹۸۶ ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا مانورهای هوایی و دریایی تحریک آمیزی در دریای مدیترانه و مقابل سواحل لیبی برگزار کرد.

۶۹- مارس ۱۹۸۶

در ۲۱ مارس ۱۹۸۶ آمریکا پنجمین دور از مانورهای نظامی تحریک‌آمیز خود مقابل سواحل لیبی را برگزار و اعلام کرد که طی برگزاری مانور یک گشتی لیبیایی را غرق و پایگاه شلیک موشک سام ۵ لیبی در نزدیکی شهر سرت را بمباران کرده و دو کشتی لیبیایی را هدف قرار داده است.

۷۰- مارس ۱۹۸۶

در ۲۸ مارس ۱۹۸۶ مجلس سنای آمریکا با ارائه کمک ۱۰۰ میلیون دلاری به شورشیان نیکاراگوا موافقت کرد.

۷۱- آوریل ۱۹۸۶

در ۲۲ آوریل ۱۹۸۶ آمریکا و انگلیس و فرانسه از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برعلیه تصویب پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط جنبش عدم تعهد استفاده کردند که حملات آمریکایی صورت گرفته علیه لیبی را محکوم می‌کرد.

۷۲- آوریل ۱۹۸۶

در ۲۳ آوریل ۱۹۸۶ “رونالد ریگان”، رئیس جمهور وقت آمریکا تهدید کرد، در صورتی که دست داشتن ایران و سوریه در فعالیت‌ها و اقدامات تروریستی به اثبات برسد، به این دو کشور حمله خواهد کرد.

۷۳- می ۱۹۸۶

در ۶ می ۱۹۸۶ سخنگوی رسمی کاخ سفید احتمال دست زدن آمریکا به عملیات نظامی علیه لیبی را مورد تاکید قرار داد.

۷۴- جولای ۱۹۸۶

در ۱۰ جولای ۱۹۸۶ وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون اعلام کرد که قصد دارد تاسیسات جدیدی را جهت ذخیره سلاح‌های هسته‌ای خود در ۲۶ پایگاه هوایی در اروپا و خاورمیانه احداث کند.

۷۵- سپتامبر ۱۹۸۶

در ۲۹ سپتامبر ۱۹۸۶ آمریکا از حقو وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تصویب قطعنامه‌ای استفاده کرد که به موجب آن از آمریکا خواسته می‌شد، به کمک‌های خود به شورشیان نیکاراگوا پایان دهد.

۷۶- نوامبر ۱۹۸۶

در ۱۴ نوامبر ۱۹۸۶ رونالد ریگان، رئیس جمهور آمریکا مجموعه مجازات‌هایی را بر سوریه وضع کرد. دستاویز آمریکا در اعمال این تحریم‌ها حمایت دمشق از تروریسم بود.

۷۷- آوریل ۱۹۸۷

در ۷ آوریل ۱۹۸۷ معاون وقت وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین المللی اعلام کر که نظامیان آمریکایی مستقر در هندوراس تا زمانی نامشخص و نامعلوم در این کشور باقی خواهند ماند.

۷۸- ژوئن ۱۹۸۷

در ۶ ژوئن ۱۹۸۷ ناو هواپیمابر “ساراتوگا” و ۱۴ ناو دیگر نیروی دریایی آمریکا به ناوگان این کشور در خلیج فارس پیوستند.

۷۹- ژوئن ۱۹۸۷

در ۱۷ ژوئن ۱۹۸۷ آمریکا تصمیم گرفت حضور نظامی خود در خلیج فارس را با ارسال ۶ ناو جنگی دیگر در منطقه خلیج فارس تقویت کند.

۸۰- مارس ۱۹۸۸

در ۱۱ مارس ۱۹۸۸ ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا دستور پرداخت هزینه‌های ماهیانه آمریکا به کشور پاناما جهت استفاده از کانال پاناما را اعلام کرد. اما به این امر اکتفا نکرد و پس از مدتی به بهانه محروم کردن دولت پاناما از دارایی‌ها و اموال سرگردان مجازات‌های تجاری نیز بر این کشور وضع کرد.

۸۱- مارس ۱۹۸۸

در ۱۵ مارس ۱۹۸۸ آمریکا یگانی از نیروی دریایی خود را برای حمایت از نهادها و موسسات آمریکایی و بیش از ۵۰ هزار آمریکایی مقیم پاناما راهی این کشور کرد.

۸۲- مارس ۱۹۸۸

در ۱۷ مارس ۱۹۸۸ آمریکا چهار یگان نظامی خود را که متشکل از ۳۲۰۰ نظامی آمریکایی بود، راهی هندوراس کرد. این اقدام آمریکا تنها چند ساعت پس از اعلام خبر حمله نیکاراگوا به هندوراس جامه عمل به خود پوشید.

۸۳- آوریل ۱۹۸۸

در ۲ آوریل ۱۹۸۸ وزارت دفاع آمریکا – پنتاگون تصمیم گرفت برای تامین امنیت نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در منطقه کانال پاناما و همچنین شهروندان آمریکایی مقیم این کشور حضور نظامی خود در پاناما را تقویت کند.

۸۴- آوریل ۱۹۸۸

در ۱۸ آوریل ۱۹۸۸ ناوهای جنگی آمریکا دو سکوی نفتی ایران در جنوب خلیج فارس را هدف قرار داده و ۳ ناو جنگی را غرق و به دو ناوچه هم خساراتی وارد کردند.

۸۵- آوریل ۱۹۸۸

در ۲۶ آوریل ۱۹۸۸ ریگان تحریم تجاری تحمیل شده بر نیکاراگوا را برای سال چهارم تمدید کرد.

۸۶- جولای ۱۹۸۸

در ۳ جولای ۱۹۸۸ یکی از ناوهای ناوگان نیروی دریایی مستقر در خلیج فارس یک فروند هواپیمای مسافربری ایرانی را هدف قرار داده و موجب کشته شدن هر ۲۹۸ مسافر این هواپیما شد.

۸۷- جولای ۱۹۸۸

در ۱۱ جولای ۱۹۸۸ دولت آمریکا با برنامه سیاسی حزب جمهوری‌خواه که خواهان تاسیس وطنی قومی برای فلسطینیان شده بود، مخالفت کرد.

۸۸- سپتامبر ۱۹۸۸

در ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۸ وزارت خارجه آمریکا لیبی را به احداث تاسیساتی برای تولید سلاح‌های شیمیایی و گازهای کشنده اعصاب و خردل متهم کرد.

۸۹- سپتامبر ۱۹۸۹

در ۲۰ سپتامبر ۱۹۸۹ نظامیان آمریکایی کشور پاناما را به دستور “جرج بوش”، رئیس جمهور وقت آمریکا به اشغال خود در آوردند تا ژنرال “مانوئل نوریگا”، رهبر وقت پاناما را بازداشت و در آمریکا محاکمه کنند.

۹۰- مارس ۱۹۹۰

در ۷ مارس ۱۹۹۰ آمریکا لیبی را تولید و ساخت سلاح‌های شیمیایی در تاسیسات و مراکز شیمیایی خود متهم کرد.

۹۱- سال ۱۹۹۰

در سال ۱۹۹۰ آمریکا به بهانه احتمال فعالیت اسلام آباد جهت دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای کمک‌های نظامی و اقتصادی خود به این کشور را قطع کرد.

۹۲- ژانویه تا فوریه ۱۹۹۱

از ۱۷ ژانویه تا ۲۸ فوریه ۱۹۹۱ نظامیان آمریکایی ضمن حمله نظامی به عراق و اشغال این کشور بیش از ۸٫۴۳۷ واحد مسکونی و ۱۵۷ پل و خط آهن و ۱۳۰ ایستگاه اصلی و فرعی تولید برق و ۲۴۹ مهد کودک و ۱۳۹ مرکز رفاه اجتماعی و ۱۰۰ بیمارستان و مرکز بهداشتی و ۱۷۰۸ مدرسه ابتدایی را نابود کرده و از بین بردند.

۹۳- سال ۱۹۹۱

در سال ۱۹۹۱ جنگنده‌های آمریکا اقدام به بمباران پناهگاه “العامریه” در بغداد پایتخت عرق می‌کنند که در اثر آن ده‌ها کودک و زن و افراد سالمند به قتل می‌رسند.

۹۴- فوریه ۱۹۹۳

در ۱۷ فوریه ۱۹۹۳ روزنامه آمریکایی “نیویرک تایمز” پرده از بکاربردن بمب‌های حاوی اورانیوم علیه ملت عراق توسط جنگنده‌های آمریکایی برمی‌دارد و تایکد می‌کند که در اثر استفاده از این بمب‌ها بسیاری از کودکان عراق کشته شدند.

این روزنامه در ادامه نوشت کودکان عراقی به دلیل قرار داشتن در سن رشد و تاثیرپذیرتر بودن نسبت به دیگر گروه‌های سنی بیشترین آسیب را از استفاده از این سلاح‌ها توسط نظامیان آمریکایی دیدند.

۹۵- ژوئن ۱۹۹۳

در ۲۹ ژوئن ۱۹۹۳ آمریکا اقدام به موشک‌باران و بمباران هوایی عراق کرد.

۹۶- سپتامبر ۱۹۹۶

در ۳ سپتامبر ۱۹۹۶ نیروهای آمریکایی اقدام به موشک‌باران بغداد، پایتخت عراق با استفاده از موشک‌های “کروز” کردند.

۹۷- اگوست ۱۹۹۶

در اگوست سال ۱۹۹۶ “بیل کلینتون”، رئیس جمهور وقت آمریکا قانون اعمال مجازات علیه ایران و لیبی را به امضا رساند که کنگره این کشور ان را تصویب کرده بود و به قانون “داماتو” معروف شد. هدف این قانون تحمیل مجازات سالیانه بیش از ۴۰ میلیون دلار بر شرکت‌های نفتی خارجی بود که اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران و لیبی می‌کردند

۹۸- سال ۱۹۹۶

در سال ۱۹۹۶ آمریکا صندوقی با بودجه اولیه ۲۰ میلیون دلار برای متزلزل کردن و تضعیف نظام اسلامی در ایران تاسیس و دایر می‌کند.

۹۹- سپتامبر ۱۹۹۷

در ۲۸ سپتامبر ۱۹۹۷ دولت عراق اعلام کرد، به دلیل کمبود کمک‌های پزشکی از زمان تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور توسط آمریکا بیش از ۱٫۲ میلیون نفر در عراق جان خود را از دست دادند.

۱۰۰- نوامبر ۲۰۰۰

در دوم نوامبر سال ۲۰۰۰ گزارشی ارائه می‌شود که در آن فاش می‌کند که آمریکا در سال ۱۹۹۱ در بمباران عراق از بمب‌هایی حاوی اورانیوم غنی شده استفاده کرده است که موجب آلوده شدن محیط زیست این کشور به اورانیوم شده است.

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۱۱:۴۵  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

اندکی از جنایات آمریکا در ایران

دست استکبار؛ اندکی از جنایات آمریکایی در ایران
آنجا که صحبت از روابط میان دو کشور به میان می آید، باید به منافع دو کشور، احترام متقابل و موضع همسان و برابر احترام گذاشته شود؛ اما رابطه آمریکا با کشور ما همواره رابطه ای مستکبرانه و با اهدافی استعماری بوده است.

به گزارش فرهنگ نیوز، قدمت ارتباط رسمی سیاسی میان ایران و آمریکا به کمتر از ۱۷۰ سال قبل بازمی‌گردد. عدم وجود ارتباط سیاسی میان این کشور و ایران نه فقط به این سبب بود که آمریکا از ایران فوق‌العاده دور بود بلکه اصولاً هزاران سال قبل که ایران سرزمینی نظام یافته و دارای ملتی یکپارچه و خداپرست بود، مملکتی به اسم ایالات متحده آمریکا، وجود خارجی نداشت.

نخستین نشان از آمریکای بی‌نام نشان

قدیمی‌ترین نشان از حضور کالاهای آمریکایی درایران به سال ۱۱۰۷ هجری قمری بر می‌گردد. یعنی زمانی که حدوداً تنها ۲۰۰ سال از حضور اروپاییان در کشور کنونی آمریکا می‌گذشت.

نخستین فضولی تاریخی آمریکا در امور ایران، مشروطه‌ای که مشروعه نشد

میرزا محمدعلی پسر ملا محمدرضای محلاتی معروف به حاجی سیاح، یک جهانگرد ایرانی است که بی‌علاقه به سیاست نبوده است. پس از آنکه میانه وی و حکومت قاجار بر هم می‌خورد و بنابر آنچه روایت شده است، وی مورد ظلم این حکومت قرار می‌گیرد، این شخص راهی سفارت آمریکا شده از حمایت‌های آنها بهره‌مند می‌شود. جالب آنجاست که وی به‌عنوان نخستین ایرانی، طی سفری که به آمریکا داشته است به تابعیت این کشور در می‌آید. نکته قابل توجه دیگر در زندگی وی آن است که در هندوستان به دیدار یکی از رهبران فرقه اسماعیلیه می‌رود و پس از بازگشت به ایران، هم برای نزدیک شددن به روحانیت تلاش می‌کند و هم برای نزدیک شدن به حکومت! حتی گفته می‌شود قبل از آنکه میرزا رضای کرمانی ناصرالدین‌شاه را به درک واصل کند، وی درباره خطر این شخص به حکومت وقت هشدار داده بوده است! جالب‌تر اینجاست که وی بعدها در جریان مشروطه، کوشید تا تفنگداران حامی این جنبش از جمله سردار اسعد بختیاری را به سوی تهران فرابخواند. در نتیجه حضور قوای نظامی حامی مشروطه، جنایاتی در تهران به‌وقوع پیوست که از جمله آنان اعدام و هتک حرمت جنازه عالم جلیل‌القدر، شیخ فضل‌الله‌نوری بود. (۱) که امام خمینی(ره) درباره وی چنین می‌گویند:« جرم شیخ فضل الله بیچاره چه بود؟ جرم شیخ فضل الله این بود که قانون باید اسلامی باشد. جرم شیخ فضل الله این بود که احکام قصاص غیر انسانی نیست. انسانی است او را دار زدند».(۲)

درباره حضور این ایرانی آمریکایی شده در بعضی جایگاه‌های تاریخی دیگر نیز مواردی ثبت شده است. وی که طبق نوشته‌های خود در سفرنامه‌اش، مجذوب زرق و برق تمدن غرب شده بود، سندی بر دخالت آمریکا و غرب در جلوگیری از حرکت مشروطه به سمت قوانین شرع اسلام بود.

تبانی آمریکا برای اشغال ایران

همکاری اتحاد جماهیر شوروی(مجموعه جمهوری روسیه و کشورهای آسیای میانه و جمهوری‌های بالتیک و … تحت حاکمیت کمونیسم) و انگلستان در اشغال نظامی خاک ایران به تاریخ شهریورماه سال ۱۳۲۰، رویدادی بود که حمایت آمریکا را نیز به دنبال داشت.

اگرچه آمریکائی ها در شروع این حمله مشارکتی نداشتند اما درباره این امر از پیش با آنان رایزنی شده بود. چراغ سبز از سوی آنها به انگلستان و شوروی نشان داده شده بود.

دیدار فرانکلین روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا با چرچیل نخست‌وزیر انگلیس بر روی عرشه رزمناو انگلیسی «پرنس آو ولز» در اقیانوس اطلس در ۲۰ مرداد ۱۳۲۰ و توافقهای آنان بر سر ایران را باید به عنوان یکی از مهمترین جلوه‌های تبانی لندن و واشنگتن در مورد سرنوشت ایران تلقی کرد.(۳)

کودتای ننگین ۲۸مرداد / دخالت مستقیم سازمان جاسوسی آمریکا

روز ۲۸ مرداد یادآور کودتای سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را به کام ملت ایران تلخ کرد. پس از پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی که باعث روی کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آیت‌الله کاشانی را گذاشت. بدین ترتیب او بدون توجه به نقش و رهبری آیت‌الله کاشانی در قیام سی تیر که منجر به روی کار آمدن مجدد او شد، به پیاده کردن شعار «جدایی دین از سیاست» پرداخت و برخی روحانیون و نزدیکان آیت‌الله کاشانی را دستگیر کرد. عوامل داخلی و خارجی نیز آنچنان شخصیت این مرد روحانی بزرگ و شریف را لکه‌دار کردند که شاید بتوان آن را در تاریخ ایران بی‌سابقه دانست. طرح کودتای نظامی ۲۸ مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست. انگلیس که پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ایران، منابع بسیاری را در منطقه و خصوصا ایران از دست داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شد. در ابتدا آمریکا مخالف بود اما پیروزی آیزنهاور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی آمریکا شد. کرمیت روزولت رییس اداره خاور نزدیک سازمان سیا به سمت فرماندهی عملیات (کودتا) انتخاب شد و آمریکا و انگلیس، ستاد مشترکی را در ایستگاه اطلاعاتی انگلیس در قبرس تشکیل دادند و عملیات کودتا را طرح‌ریزی کردند. اگرچه اجرای نقشه کودتا در ۲۵ مرداد شکست خورد و شاه از ایران فرار کرد اما سستی مصدق و دلایل مختلف دیگر باعث شد که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کودتا عملی شود و سرلشکر فضل‌الله زاهدی مجری طرح کودتا به جای مصدق نخست وزیر شد و بدین ترتیب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگین‌ترین دوره‌های استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خود و باعث حاکمیت ۲۵ سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت مستکبرین و خصوصا آمریکا گردید. این واقعه تاریخی در‌س‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ایران به همراه داشت و به عنوان یکی از تلخ‌ترین روزها در تاریخ ایران ثبت شده است.(۴)

تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس سنا

متأسفانه در تاریخ ایران، حق قضاوت کنسولی یا کاپیتولاسیون چند بار به بیگانگان اعطا شده است. شاه سلطان حسین صفوی و فتحعلیشاه (پس از شکست در جنگ ترکمانچای) ، از اعطای این امتیاز برای حفظ تاج و تخت خود استفاده کردند؛ دقیقاً به همین دلیل است که نام این پادشاهان ستمگر به‌عنوان خائنین به ایران در تاریخ ثبت شده‌است؛ اما باید گفت مفتضحانه‌ترین تصویب لایحه کاپیتولاسیون در زمان محمدرضاشاه رخ داد که در مجلس و آن هم در زمانی اعطا می‌شد که اکثریت مردم ایران بیدار شده‌ بودند. سردمداران مملکت در ازای دریافت دویست‌میلیون‌دلار وام مرتکب چنین خیانتی ‌شدند. درواقع شاه در مقام شخص اول کشور درحالی این ننگ را احیا می‌کرد که چندی قبل لغو شده بود . با سفر شاه به آمریکا در تیرماه ۱۳۴۳ و مذاکراتی که صورت گرفت، آمریکا اعطای کمکهای نظامی را به وضع مقرراتی در زمینه مسائل قضایی منوط کرد. شاه برای دریافت دویست‌میلیون‌دلار کمک نظامی، به امریکا قول مساعد داد. پس از بازگشت شاه از امریکا، لایحه کاپیتولاسیون در مجلس سنا طرح گردید .در سوم مرداد ۱۳۴۳ مجلس سنا جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل داد تا به بررسی لایحه چندفوریتی بپردازد. این جلسه از صبح تا نیمه‌شب ادامه داشت و سرانجام در نیمه‌شب لایحه کاپیتولاسیون مطرح گردید. حسنعلی منصور نخست وزیر وقت ، برای طرح لایحه تقاضای فوریت کرد. مجلس سنا وارد شور شد و جلسه سرانجام ساعت دوازده شب خاتمه یافت. در این جلسه، عده‌ای از سناتورها ناراضی بودند ولی نمی‌توانستند نارضایتی خود را ابراز نمایند. پس از این ، لایحه در تاریخ بیست‌ویکم مهرماه ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی نیز مطرح شد و در غیاب رئیس مجلس و ۲۵ تن از نمایندگان به تصویب رسید. لایحه مزبور با هفتاد و چهار رأی موافق و شصت‌ویک رأی مخالف تصویب گردید. لایحه کاپیتولاسیون سرانجام سه‌ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تصویب شورای انقلاب و دولت موقت، لغو گردید.(۵)

ماجرای لانه جاسوسی و حمله نظامی به طبس

یقیناً هرگز از یاد هیچ ایرانی نخواهد رفت که ساختمان سفارت آمریکا در ایران، مرکزی برای جاسوسی علیه تمام ارکان کشور شده بود و این کشور قصد داشت تا به شاه مخلوع ایران با وجود همه جنایاتی که در پرونده خود داشت، پناه بدهد.

بعد از آنکه دانشجویان ایرانی در پاسخ به این رفتار آمریکائیان اقدام به گروگان گرفتن افراد حاضر در سفارت این کشور کردند، آمریکا کوشید تا با حمله نظامی برق‌آسا، به خیال خود اقدام به رهایی آنان کند؛ حال آنکه نفوذ آنها به خاک ایران در صحرای طبس، یکی از افتضاحات تاریخ نظامی آنان را برجای گذاشته و شکستی بزرگ را برایشان به ارمغان آورد.

این در حالی بود که با وجود اثبات جاسوسی ساکنان سفارت آمریکا، رفتار دانشجویان ایرانی با آنان، بسیار محترمانه و بر مبنای اصول اخلاقی اسلام بود. همچنین قبل از آزادی کل گروگان‌ها، زنان و سیاهپوستان به‌صورت یک‌طرفه از سوی دانشجویان ایرانی آزاد شده بودند.

همکاری با جنایات صدام

امروزه ثابت شده است که حمله صدام به خاک جمهوری اسلامی ایران با چراغ سبز آمریکا و با هدف نابود کردن انقلاب اسلامی صورت گرفته بود.

اکنون دیگر کمتر کسی را می‌توانید بیابد که نداند چه حجم وسیعی از حمایت‌های غرب خصوصاً آمریکا (در کنار حمایت‌های بی‌دریغ حکومت‌های دیکتاتور کشورهای عربی و نیز بلوک شرق به سردمداری شوروی سابق) متوجه صدام بود تا وی پیروز عرصه جنگ با ایران باشد.

در این بین موارد بسیاری برای اشاره کردن وجود دارد. مثلاً آنچه به عنوان برتری هوایی عراق در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی بر علیه اهداف اقتصادی، نظامی و صنعتی ایران رخ داد، ناشی از اتکای صدام به فناوری نظامی فرانسه بود که با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت. صدام به واسطه همین حمایت‌ها و با اتکا به نیروی هوایی دوباره بازسازی شده خود، ابتکار هوایی جنگ را در دست گرفت و اگرچه صد درصد پیروز میدان نبود، اما توانست بر روی صادرات نفت ایران تأثیر بگذارد. جالب آنجاست که بعد از عملیات‌های ظفرمندانه والفجر۸ و کربلای۵، شکست‌های عظیم ارتش بعثی عراق با حمایت‌های آمریکا ترمیم شد. جالب آنجاست که سلاح‌های شیمیایی غربی با کمک میراژهای فرانسوی و حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا در اختیار صدام قرار گرفت که شرح جنایات انجام شده با آنها، نیازمند نگارش هزاران کتاب و مقاله است.(۶)

حمله به هواپیمای ایرباس ایرانی

یکی از وقیحانه‌ترین جنایاتی که تا ابد به‌نام آمریکا و ارتش ناجوانمرد این کشور ثبت خواهد شد، ماجرای کشتار مسافران هواپیمای مسافربری ایرانی است. هواپیمایی که غیرنظامی بودن خود را به فرمانده ناو آمریکایی اعلام کرده بود اما شلیک موشک به این هواپیما سبب قتل صدها مرد و زن و کودکی شد که هر چه بودند، نظامی نبودند و خطری برای نیروهای متجاوز آمریکایی در خلیج فارس نداشتند.(۷)

آمریکا و ایادی وی بسیار تلاش کردند تا حقیقت را با شایعاتی مضحک از نظرها پنهان کنند اما حقیقت هرگز از دید آزادگان جهان پنهان نماند.

تحریم‌های ظالمانه

تحریم‌های ظالمانه علیه ایران که ابتدا با بهانه عدم رعایت آنچه «حقوق بشر» نامیده می‌شد، علیه مردم ایران اعمال و فشار اقتصادی ضد کشورمان شروع شد اما بعدها به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران که البته مدرکی برای اثبات صلح‌آمیز نبودنش وجود نداشت، ادامه یافت.

ترور دانشمندان جوان ایرانی

ترور ناجوانمردانه دانشمندان جوان ایرانی که در تأسیسات انرژی اتمی ایران مشغول به فعالیت بودند، از سوی سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و با موافقت و همراهی آمریکا انجام شد. جالب اینجاست که این عملیات ننگین هرگز با واکنش مناسبی از سوی دولتمردان آمریکا مواجه نشد و این امر خود انگشت اتهام را به سمت سردمداران کاخ سفید گردانده و آنان را متهم ردیف اول کشتار مردان نام‌آور عرصه علم و جهاد هسته‌ای ایران معرفی می‌کند.

حافظه‌ای که به این سادگی‌ها پاک نمی‌شود

حافظه ملت ایران چنان قوی است که هرگز دشمنان خود را از یاد نمی‌برند، خصوصاً آنها که اکنون نیز با دشمنی خود ادامه داده و روند برخوردهای خصمانه خویش با مردم مسلمان ایران و سایر نقاط جهان را متوقف نکرده‌اند.

پی نوشت:

۱)      سفرنامه حاج سیاح به فرنگ  

۲)      شیخ فضل الله نوری

۳)      آمریکا حامی اشغال ایران 

۴)      کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

۵)      تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس سنا

۶)      حمایت‌های کشورهای مختلف از عراق در طول جنگ تحمیلی

۷)      پرواز بی‌بازگشت ایرباس ایرانی

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۱۱:۴۰  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

لیست جنایات آمریکا در ایران

  • حمله بهناوها و نفتکشهاى ایران
  • بلوکه کردن داراییهاى ایران
  • کودتاى نوژه
  • حضور در خلیج فارس
  • حمله به هواپیماى مسافربرى ایران
  • قانون داماتو و تحریم ایران
  • ماُموریت هایزر
  • حمله به طبس
  • کودتاى ۲۸ مرداد
  • غارت منابع ایران
  • حمله بهناوها و نفتکشهاى ایران

پس از پیروزیهای نیروهای جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۴ احتمال پیروزی ایران در جنگ قوت گرفت و این موجب هراس آمریکا و رژیمهای وابسته به غرب در منطقه گردید. سیاست آمریکا بر ممانعت از پیروزی ایران در جنگ قرار گرفت ، برای نیل به این منظور نیروی دریایی آمریکا وارد منطقه خلیج فارس شد . در این دوران رژیم عراق به شکل وسیع اقدام به حمله به نفتکشها و پایانه های نفتی ایران نمود ، تا از لحاظ اقتصادی ایران را در جنگ به زانو درآورد و در نیل به این منظور از مقابله به مثل ایران وحشت نداشت ، چرا که نفتش را به واسطه کویت صادر می کرد.هنگامی که ایران نفتکشهای کویتی را به خاطر همکاری با عراق تهدید به تهاجم کرد فرصت خوبی برای واشنگتن به وجود آمد تا به بهانه حفاظت از نفتکشهای کویتی نیروی بیشتری وارد خلیج فارس کند و مستقیماً با ایران درگیر شود. در این برهه آمریکاییها همچون یک متحد مستقیم عراق ، ابتدا به حمله به پایانه های  نفتی بی دفاع ایران پرداختند و سپس به ناوچه های نیروی دریایی ایران حمله کردند. هنگامی که ایران از تاکتیک حمله به وسیله قایقهای کوچک تندرو استفاه کرد ، نیروی دریایی آمریکا ، آزادی عمل سابق خود را از دست داد. در این درگیریها ، یک نفتکش کویتی که با پرچم آمریکا حرکت می کرد کاملاً منهدم شد و چند نفتکش دیگر آسیب دیدند. همچنین یک هلیکوپتر نظامی آمریکا سرنگون شد و آمریکاییها نیز چند نفر از رزمندگان ایرانی را به اسارت گرفتند و در عرشه ناو خود ناجوانمردانه به شهادت رساندند و یک ناو آمریکایی هم با یک مین برخورد کرد و به شدت آسیب دید.

این درگیری نظامی مستقیم و شجاعانه با نیروی دریایی آمریکا همواره به عنوان یک سند افتخار آمیز در تاریخ جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند.

  • کودتاى نوژه

پس از واقعه تسخیر لانه جاسوسی و تقویت خط مشی ضد امپریالیستی انقلاب،سیاست دولت آمریکا بر سرنگونی دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت.در این راستا کودتای ۱۸ تیر ۱۳۵۹ معروف به نوژه بزرگترین و دامنه دارترین تلاش برای سرنگونی جمهوری اسلامی به شمار می رود.ماهیت این توطئه در همان قالب کودتاهای راست گرایانه در کشورهایی چون شیلی و اندونزی که بوسیله عوامل ثروتمندان بزرگ و سران بلند پایه ارتش پی ریزی می شد و با خشونت هر چه تمام تر به انجام رسید قابل بررسی است.پس از این نوع کودتاها دولت هایی صد در صد وابسته به امریکا سرکار می آمدند.تمامی مخالفین به شدت سرکوب می شدند و پایگاه های نظامی و استراتژیک آمریکا در این کشورها مستقر می شد.نیروهایی که در کودتای نوژه شرکت کردند عبارتند از افسران سلطنت طلب تصفیه نشده درون ارتش همچون بنی عامری و مهدیون و آیت الله محققی و نظمیان مقیم خارج همچون ارتشبد اویسی،بختیار و دستگاه سیاسی او در پاریس که گروهی از لیبرال های راست گرا تشکیل یافته بود مانند مهندس دزبان و برادران خادم.گروهی از روحانیون ضد انقلاب همچون شریعتمداری  و سید حسن قمی که قرار بود با اعلامیه ها و فتواهای خود مشروعیت مذهبی کودتا را تامین کنند .و بالاخره گروهی از فئودالها و خان های وابسته به غرب و رژیم سلطنت در میان عشایر به خصوص ایل بختیاری.

در طرح عملیات قرار بود مراکز مهم قدرت همچون بیت امام، پادگانهای اصلی سپاه و رادیو تلویزیون توسط هواپیماهای جنگی بمباران شده و با خاک یکسان شود و سپس نیروی زمینی کودتا  که برخی از واحد های زرهی ارتش را نیز با خود داشت وارد عمل شود و هر نوع مقاومت در برابر کودتا را از بین ببرد.

کودتا چیان که از پایگاه مردمی نظام آگاه بودند، طبق اعترافات صریح خود حاضر بودند برای رسیدن به قدرت حتی ۱۰ میلیون نفر را به قتل برسانند. دولت آمریکا از یکسو با ستاد کودتا در پاریس در ارتباط بود و در سال ۵۹ برخلاف سال قبل موافقت خود را با طرح ابراز داشته بود و از سوی دیگر کمک های مالی کلان دولت های وابسته به آمریکا همچون عربستان سعودی به عوامل کودتا و گرایش هوادارانه نسبت به آمریکا در تمامی عوامل سیاسی و نظامی کودتا هیچ تردیدی در این که آمریکا در پس این کودتای مخوف و شوم قرار  داشته باقی نمی گزارد. همچنین مطابق اعتراف کودتاچیان رژیم عراق از طریق سیا با کودتا هماهنگ بود. وظیفه رژیم عراق حملات مرزی بود تا باعث شود هواپیماهای نظامی همیشه در حالت آمادگی برای پرواز قرار داشته باشند تا در روز کودتا امکان استفاده از آنها وجود داشته باشد.

اما با عنایت الهی هیچیک از این تدابیر شوم به تحقق نپیوست و با پشت کردن دو نفر از نظامیان شرکت کننده در کودتا به کودتاچیان در شب قبل از عملیات و آگاه کردن مسوولان جمهوری اسلامی از کودتا، در روز مورد نظر کودتا چیان در همه نقاط مورد نظرشان، خود را با تجمع هوشیارانه نیروهای پاسدار انقلاب مواجه دیدند و تقریبا تمامی آنان به دام افتادند. اعترافات صریح آنها پرده از ابعاد این توطئه امپریالیستی علیه انقلاب اسلامی برداشت

  • حضور در خلیج فارس

از سالهای قبل از خروج انگلستان از منطقه خلیج فارس ( ۱۹۷۱/۱۳۵۰) آمریکایی ها شروع به تثبیت موقعیت خود در منطقه کردند.که در این جا می توان به تلاش آمریکا در صحنه تولید و صادرات نفت کشوهای عراق و عربستان اشاره کرد.در سال ۱۹۶۸ که انگلیس اعلام کرد می خواهد از منطقه خلیج فارس و سوئز خارج شود ، آمریکا به شدت بااین مسئله مخالفت کرد.چراکه به نظر ایشان منطقه با “ خلاء قدرت “ روبرو می شد ، چراکه امکان ایجاد جنبش های آزادی بخش در منطقه بسیارزیاد بود.پس دو راه در برابر آمریکایی ها قرار داشت: الف ) حضور نظامی مستقیم  ب ) اجرای دکترین  نکسین  ونیکسون کسینجر .

اما سرانجام در این مقطع طرفداران عدم حضور آمریکا در منطقه فائق آمدند و سیاست کسینجر و نیکسون که همان “ بومی کردن “ مسائل هر منطقه بود مورد توجه قرار گرفت .

در اجرای این پایه ایالات متحده می بایست به دنبال هم پیمانانی می گشت که مجری سیاست سیاست های خود در منطقه باشند و ایران و عربستان مبنای این سیاست قرار گرفتند و می بایست این دوکشور تقویت گردند ، اما ایران از لحاظ استراتژیک و ژئوپلتیک دارای اهمیت بیشتری بود و محمدرضا پهلوی به عنوان ژاندارم آمریکا در منطقه شناخته می شد و پس از ماجرای تحریم نفتی اعراب در پی جنگ اعراب و اسرائیل جایگاه ایران به عنوان مجری و سیاست ملی ایالات متحده روشن می شد.

اما انقلاب اسلامی ایران تمامی معادلات امنیتی و سیاسی منطقه خلیج فارس را برهم ریخت و “جزیره ثبات “کارتر جای خود را با طوفان ضد آمریکایی عوض کرده بود و از این مقطع به بعد نگاه آمریکا به منطقه تغییر می یابد. آمریکا کشورهای عربی حاشیه خلیج را به عنوان نقطه  ثقل سیاست خارجی انتخاب می کند.

باشروع جنگ تحمیلی علیه ایران توسط عراق ، ایالات متحده با یاری رساندن به عراق برای مبارزه با این کانون مبارزه با امپریالیزم می کوشید ایران را مهار نماید. کمک های اطلاعاتی ، لجستیکی ، فنی و ارسال انواع اقسام اسلحه به عراق در این راستا بود. اما ایرانیان توانسته بودند طی این دوره مقاوت نموده و به پایداری خود ادامه دهند.ایالات متحده که از  —- غیر مستقیم نظامی توسط عراق سودی نبرده بود این بار خود وارد عمل شد و با اعزام نیروی دریایی خود به منطقه خلیج فارس کوشید که موازنه امنیتی و نظامی را در سطح منطقه به نفع خود تغییردهد.اما باز در این مسأله طرفی نسبت و وارد درگیری محدود نظامی با ایران شد. حمله به کشتی های نقتی ایران ، اسکورت کشتی های عراقی در خلیج و برخورد با ناوهای ایرانی و غرق ناوچه “ سبعان “ در این مقوله می گنجد. و سرانجام آمریکا با حمله به هواپیمای مسافربری ایران که برفراز دریای عمان آخرین مرحله از این عملیات را انجام داد ولکه ننگی از خود به یادگار گذاشت .

منطقه خلیج فارس که پس از اکتشاف نفت دراین منطقه اهمیت خاصی دارد‌، همواره محل تعارض ابرقدرت ها و کشورهای زیاده خواه بوده است . عراق که پس از ناکامی از جنگ با ایران به کویت حمله کرد، می کوشید سیادت خود را بر منطقه تحمیل نماید که این امر خلاف مصالح آمریکا بود و آمریکا به بهانه حمایت از کشور اشغال شده کویت یکی از بزرگترین لشگر کشی های تاریخ منطقه را انجام داد و باتمام قوا درمنطقه حضور یافت و با دراختیار گرفتن پایگاه های مختلف از کشوهای عربی منطقه چون عربستان ، بحرین ، قطر و…. حضور خود را در منطقه تثبیت کرد.

البته افکار عمومی منطقه هرگز با این حضور مواقق نبوده و بارها پایگاه ها ، نیروها و ناوهای آمریکایی مورد حمله گروههای مبارز مردمی و حملات انتحاری قرار گرفته اند.

 

  • قانون داماتو و تحریم ایران

یکی از مهمترین راهکارهایی که آمریکا در برابر کشوهایی که به انحاء گوناگون در برابر سیاست زیاده خواهانه ایالات می ایستند و بابرچسب های مختلف حمایت از تروریسم ، تلاش برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی و نقض حقوق بشر متهم می گردند ، استفاده از حربه های اقتصادی است. در جهان امروز یکی از مهمترین ابزارها و جلوه های قدرت ، “ امور اقتصادی و مالی “ است و بسیاری از رویارویی کشوها در این عرصه روی میدهد.

این یک واقعیت است که آمریکا علیرغم رکود اقتصادی که هراز چندگاهی بر اقتصاد کشورش مستولی می گردد واین که رقبای اقتصادی در شرق آسیا و اتحادیه اروپا سربر  آورده اند  و موجب کاهش نقش آمریکا در عرصه اقتصاد جهانی شده اند، اما در آ مریکا هنوز نبض اقتصاد جهان می زند. بزرگترین تولید ناخالص داخلی مربوط به آمریکاست و آمریکا در نهادهای مختلف مالی اقتصادی بین المللی دارای بیشترین نفوذ است. و فرایند جهانی شدن اقتصاد دارای تأثیرات مثبتی براقتصاد آمریکا از یک سو و انتقال و شکوفایی فرهنگی اجتماعی آمریکا خواهد شد.

ایالات متحده می کوشد بااستفاده از این مزیت به بهره برداری های سیاسی و استراتژیک دست بزند . همان طور که گفته شد اقتصاد و سرمایه داری و امپریالیستی آمریکا توانست هنوز خود را با تمام مسائل پیش رو حفظ نماید و به عنوان یکی از اصلی ترین مؤلفه های سطح اقتصاد جهانی مطرح نماید.یکی از سیاست های اقتصادی در برابر کشورهای مخالف اعمال تحریم است. آمریکا با اعمال تحریم های یک سویه و ناعادلانه خود بوسیله نفوذ خود در نهادهای اقتصاد بین المللی و هم چنین برتری سیاسی خود ، می کوشد کشورهای متعارض را با چالش روبرو سازد و آنان را به پذیرش سیاست ها و خط مشی های خود مجبور نماید.

می دانیم که یکی از عناصر تأثیر گذار در سیاست خارجی ایالات متحده لابی ها صهیونیستی هستند .یهودیان وابسته به صهیونیسم در ایالات متحده دارای قدرت فراوانی در سیاست خارجی ایالات متحده هستند. شاید گمان شود که در این زمینه اغراق وجود دارد.اما واقعاً دستگاه سیاست گذاری خارجی آمریکا چه در سطح تصمیم گیری و چه در سطح اجرا تحت تأثیر صهیونیست ها است. گروه های فشار یهودی مقیم آمریکا چون AIPAC  و … نقش مهمی در تدوین سیاست های خارجی آمریکا علیه کشورهای مستقل دارند .تحریم اقتصادی ایران که از یک سو تجارت با ایران را محدود و از سوی دیگر سرمایه گذاری در صنایع گاز و نفت ایران را در حد ۲۰ میلیون دلار محدود می سازد، لابی صهیونیست کنگره آمریکا کوشیده است به اتهام دستیابی ایران به سلاح های کشتار جمعی مخالفت با روند صلح خاورمیانه ایران را تحت فشار قراردهند و ایران را تحریم نمایند.در یکی از دلایل این تحریم آمده است که چون منبع در آمدایران نفت بوده و ایران اکثر در آمد خود را در جهت کسب سلاح های کشتار حمعی می نماید، می بایست جلوی این مسأله را گرفت و منبع در آمد را قطع نمود.این گروه های فشار هم چنین می کوشند با اعمال محدودیت های اقتصادی بر ایران موقعیت اسرائیل به عنوان رقیب منطقه ای را  در منطقه از لحاظ اقتصادی بهبود بخشند ، اما ایرانی ها نشان داده اند که با تکیه برنیروی داخلی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد و هم چنین بسیاری از شرکت ها و کشورهای دیگر را بانادیده گرفتن این تحریم ها به مراوده آزاد با ایران می پردازند . همین مسأله موجب گشته است که بسیاری از شرکت های آمریکایی بارها از دولت آمریکا تقاضا کنند برای عقب نماندن از صحنه رقابت با شرکت های اروپایی و سایر کشورها تحریم را حذف نمایند.

  • ماموریت هایزر

در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که آمریکا نگران متلاشی شدن یکی از مهمترین متحدان منطقه ای خود بود در ۱۴ دی ماه ۱۳۵۷ ژنرال رابرت.ای هایزر از فرماندهان عالیرتبه ارتش آمریکا و معاون فرماندهی ناتو  وارد تهران شد.نکته جالب اینکه هایزر ورود خود را نه به شاه و نه دولت ایران اطلاع داد! در خاطرات ارتشبد فردوست آمده است محمد رضا پهلوی ۲۰ روز پس از ورود هایزر از مسافرت او مطلع شد و در این مدت هایزر چندین ملاقات طولانی با فرماندهان ارتش محمدرضا پهلوی داشته است.این موضوع به خوبی ماهیت روابط میان آمریکا و رژیم پهلوی را بیان می کند.

ماموریت هایزر در ایران شامل چند مورد اساسی بود.اول آن که وفاداری ارتش به دولت بختیار را تامین کند تا شاید بتواند پایه های دولت بختیار را به عنوان دولت آینده ایران مستحکم کند.مورد دوم آنکه امکان یک کودتای نظامی علیه جنبش انقلابی-اسلامی ایران را بررسی کند و در نهایت آن که تمامی تصمیمات و کنش های سیاسی ژنرال های شاه را به کنترل خود در آورد تا آنها هیچ تصمیمی را بدون خواست او اتخاذ نکنند.یکی از نگرانی های آمریکا این بود که ژنرال های شاه دست به یک کودتای شتابزده و نسنجیده بزنند که منجر به جنگ داخلی شدیدی گردد که دامنه ها و شعله های آن خطرات پیش بینی نشده ای برای واشنگتن بوجود آورد.هایزر در طول مدت ماموریت خود در تهران متوجه شد که امکان انجام یک کودتا علیه انقلاب وجود ندارد. او همچنین در تلاش برای تقویت دولت بختیار نیز شکست خورد.او زمانی که ژنرال الکساندر هیگ برژینسکی و دیگر سران کاخ سفید از وی خواستند که برای انجام یک کودتا به تهران بازگردد پاسخ داد که کودتا «عملی نیست».

  • حمله به طبس

انقلاب اسلامی ایران برای منافع حیاتی آمریکا و اولویتهای سیاست خارجی این کشور فاجعه ای بزرگ بود . این انقلاب ترتیبات امنیتی خاور میانه را که آمریکایی ها از دهها سال پیش ترتیب داده بودند ، بر هم زد و دست آمریکا را برای استفاده ازمنابع اقتصادی ایران و قدرت نظامی شاه برای پیش برد مقاصد بین المللی اش بست . یک سال بعد اشغال سفارت آمریکا در تهران ( که بیشتر به شعبه یک سازمان اطلاعاتی امنیتی شبیه بود ) فاجعه جدیدی برای آمریکا بوجود آورد .
اقتدار بین المللی آمریکا به چالش گرفته شده بود و از آنجا که واشنگتن به هیچ عنوان حاضر به تحویل محمدرضا پهلوی به دولت ایران نبود راه حل مسالمت آمیزی برای حل قضیه باقی نمانده بود . محمدرضا پهلوی از نظر اکثریت جهانیان متهم به جنایات سنگینی بود و به جز ۲ یا ۳ کشور هیچ یک از کشورهای دنیا به سبب هراس از بدنامی های بعدی ، حاضر به پذیرش او نبود . هنگای که آمریکا به بهانه مسائل پزشکی او را در خاک خود پذیرفت خشم انقلابیون  مسلمان در ایران برانگیخته شد و حادثه حمله به سفارت را در پی داشت ایالات متحده برای بازسازی ابهت و اقتدار خود تصمیم داشت به یک محمل قاطع و تهاجمی دست بزند .
به دلیل پشتوانه مردمی نیرومند انقلاب اسلامی ، شرایط منطقه و تزلزلی که پس از شکست در جنگ ویتنام سیاست خارجی آمریکا را تحت تأثیر خود قرار داده بود ، آمریکا جرأت حمله نظامی گسترده به ایران را پیدا نکرد و عملیات محدود و سریعی در نظر گرفته شد . واشنگتن امیدوار بود با یک عملیات ماهرانه کماندویی و هوابر ضمن کشتن محافظان و دانشجویان ، گروگانها را آزاد کرده و درس سریع و خشنی به جمهوری اسلامی بدهد . برای انجام این عملیات گروه کماندویی برجسته دلتا که در طی سالهای جنگ ویتنام شکل گرفته بود برگزیده شد و چند پایگاه بزرگ متعلق به پنتاگون و سیا در آمریکا برای تمرین و شبیه سازی عملیات در اختیار آنها گذاشته شد . از همکاری کشورهای متحد آمریکا همچون مصر ، عربستان سعودی، عمان  وپاکستان ، بهره برداری کامل به عمل آمد و عوامل سابقه دار آمریکا در ایران هم بطور کامل با عملیات هماهنگ شدند
یوسف مازندی در کتاب «ایران ابرقدرت قرن» مدعی شده است که یکی از مأموران دورگه ایرانی – آمریکایی سیا در ایران به نام « دانا فارابی »  به دستور سیا در حدود یک سال پیش از انقلاب فرو دگاهی را در دهکده پشت بادام طبس احداث کرده است تا در احتمالات آینده مورد استفاده قرار گیرد . به گفته مازندی خود فارابی به همراه یک افسر ایرانی به نام ستوان جوادی ( که کشته می شود ) در ماجرای طبس همراه کماندوهاى آمریکایی بوده اند . مطابق طرح عملیات قرار بود که ۸ فروند هلیکوپتر حمل و نقل دریایی و دوفروند هواپیمای سی – ۱۳۰ از مصر و عمان و عرشه ناوهای آمریکایی خلیج فارس عازم طبس شده و پس از توقفی کوتاه برای اجرای عملیات راهی تهران شوند . ورزشگاه شیرودی فعلی به عنوان فرودگاه نیروی دلتا در تهران در نظر گرفته شده بود و در شب عملیات چراغهای آن به نحو مرموزی روشن بود .
نتیجه عملیات را اما طوفان شن تعیین کرد . دو فروند از هلیکوپتر ها هرگز به مقصد نرسیدند یکی دیگر دچار اشکال فنی شد و یک هلیکوپتر و هواپیما به یکدیگر برخورد کردند و ۸ کشته برجای گذاشتند . افراد گروه  مجبور شدند به سرعت سوار هواپیما و هلیکوپتر های باقی مانده شده و بازگردند . این شکست ضربه سنگینی به حیثیت دولت جیمی کارتر وارد کرد و نام های انقلاب ایران و گروگان گیری را برای همیشه به تلخی در خاطره آمریکاییان حک کرد.
با توجه به اینکه تمام تمهیدات و پیش بینی های نظامی و فنی صورت گرفته بود ، شکست عملیات به این شکل قاطع منجر به حیرت و بهت فرماندهان نظامی ارتش آمریکا گردید و با معیارها و موازین آنها به هیچ عنوان قابل توجیه نبود .

  • کودتاى ۲۸ مرداد

کودتا برعلیه دولت مصدق را بیش از هر چیز باید در چهارچوب منافع و اولیتهاى استراتژیک خاص آمریکا در دوران آغازین جنگ سرد بررسى کرد . در این دوران متوقف کردن نفوذ اتحاد شوروى در سراسر جهان دغدغه اصلى طراحان سیاست خارجى آمریکا به شمار مى رفت .در فرایند اجراى این سیاست مناطق مختلف جهان از لحاظ میزان اهمیت براى منافع استراتژیک آمریکا طبقه بندى مى شدند . تنگه ها و مناطق مهم ژئوپلتیکى ، نقاط داراى منابع  معدنى ارزشمند و یا کشورهاى داراى سرحد مشترک با شوروى یا کشورهاى مهم کمونیستى در اولویت قرار مى گرفتند
ایران از قضا داراى تمام این ویژگیها بود و از آغاز جنگ سرد توجه آمریکا و بلوک غرب به ایران براى تحکیم نفوذ سیاسى و نظامى و اقتصادى خود جلب شد. تا دوره نخست وزیرى دکترمصدق مشکلى براى حفظ نفوذ غرب در ایران بوجود نیامد .اما سیاستهاى مستقل و ملى گرایانه مصدق اوضاع را تغییر داد. سیاست او درملى کردن صنعت نفت ایران پایه نفوذ اقتصادى غرب را در ایران متزلزل کرد و روش او در اعطاى حق فعالیت آزادانه به احزاب و مطبوعات منجر به افزایش قدرت حزب توده گشت که نگرانى شدید آمریکائیها را بدنبال داشت .
به علاوه انگلیسیها به دلیل زیانى که از ملى شدن صنعت نفت دیده بودند و شاه و دربار نیز که نگران مصدود شدن قدرت خود توسط مصدق بودند آمریکا را براى وارد عمل شدن علیه دولت مصدق تحت فشار گذاشتند . با روى کار آمدن آیزنهاور سیاست ملایم آمریکا نسبت به دولت مصدق تغییر کرد و سیاست آمریکا به سرعت به سمت سرنگونى حکومت مصدق حرکت کرد سازمان اطلاعات مرکزى آمریکا (سیا) با همکارى سازمان اطلاعاتى انگلستان و هماهنگى عوامل ایرانى خود ( نزدیکان به دربار، افسران ارشد ارتش و فئودال ها ) طرح سرنگونى دولت مصدق را تدوین کرد . روزولت از طرف سیا وارد ایران شد و هدایت عملیات را بر عهده گرفت . سپهبد فضل الله زاهدى به عنوان نامزد آمریکا و انگلیس براى جانشینى مصدق مطرح شد . گروهى از اوباش حرفه اى به سرکردگى شعبان بى مخ و چند تن دیگر با پولهاى آمریکایى تجهیز شدند و انگلیسى ها نیز شبکه عوامل خود را در ایران به رهبرى برادران رشیدیان در اختیار آمریکایى ها قرار دادند .
دولت مصدق از آنجا که فاقد نیروى دفاعى قابل توجهى بودکه از وفادارى آنها اطمینان داشته باشد قادر به مقابله نظامى مؤثر با یک کودتاى نظامى بود و علاوه بر آن روز قبل از کودتا مأموران پلیس به دستور مصدق که از اخطار هندرسون وزیر امور خارجه آمریکا مرعوب شده بود ، خیابانها را از تظاهرات کنندگان مخالف شاه خالى کردند . هنگام کودتا تنهاگارد محافظ منزل مصدق به فرماندهى سرهنگ ممتاز بود که به او وفادار ماند دخالت آمریکا در کودتا از نظر تمامى کارشناسان سیاسى محرز است و کودتاچیان اگر از حمایت آمریکا برخوردار نبودند هرگز دست به عمل نمى زدند . پس از به قدرت رسیدن دولت کودتا آمریکا ضمن در اختیار گذاشتن کمکهاى اقتصادى بلاعوض ، ارتش و نیروى امنیتى آن را با تجهیزات و کارشناسان خود تقویت نمود و به سرعت رژیم شاه به یکى از محکمترین پایگاههاى خود در سراسر جهان تبدیل کرد . تشکیلات سرکوبگر و وحشى فرماندارى نظامى و سپس ساواک به ریاست تیمور بختیار در اصل توسط کارشناسان آمریکایى سازماندهى شدند .
دولت آمریکا بارها از منتشر کردن اسنا دخالت خود در کودتاى ۲۸ مرداد خوددارى کرده است . ریچارد نیکسون در کتاب « ۱۹۹۹ پیروزى بدون جنگ » ضمن اعتراف به دخالت مستقیم آمریکا در کودتا مى گوید : « عملیات پنهانى آیزنهاور رژیمى را درایران بوجود آورد که به مدت یک ربع قرن نه تنها به منافع آمریکا بلکه به منافع مردم ایران (!) و دوستان و متحدان ما در منطقه نیز خدمت کرد

  • غارت منابع ایران

رژیم شاهنشاهی ایران از سال ۱۳۴۲ باطرح و اجرای اصلاحات ارضی و تلاش برای دستیابی به تمدن بزرگ دام  کوشیدند جهش نوین را برای دگرگونی اجتماعی را آغاز کنند و به علت فقدان بینش معنوی مبتنی بر مدرنیته صرفاً بر عناصر مادی روند توسعه یافتگی تأکید و به مدرنیزاسیون جامعه و اقتصاد ایران آن هم به سبک خاض خود پرداختند. دولت ایالات متحده طبق  سیاست خاص خود برای ایجاد کشورهای نمونه ، در مقابل بلوک شرق به اتخاذ سیاست همکاری با ایران در جهات گوناگون پرداختند.در اوایل دهه پنجاه به سبب افزایش در آمد دولت از فروش نفت و وضعیتی بوجود آمد که آمریکا به طو مستقیم و روز افزون در مسائل ایران در گیر شد ونقش مهمی در اقتصاد و سیاست ایران به عهده گرفت. ایران به عنوان کشور پیرامونی در قبال کشور متروپل یا مرکز آمریکا تن به مبادله نابرابر سرمایه ، نیروی کار و کالا داده بود .در اواسط سال ۱۳۵۵ قراردادی میان دو کشور ایران و آمریکا بسته شد که حجم مبادلات کالای ایران و آمریکا را درسال ۱۳۵۹ به ۴۰ میلیارد دلار می رساند و ایران را به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای مصرف آمریکا تبدیل می کرد.
آمریکا توانسته بود سلطه اقتصادی خود را بر ایران تحمیل کند و در کنار تبدیل ایران به بزرگترین بازار صادرات برای کالای ساخت خود ، دلارهای حاصل از فروش نفت ایران را جذب اقتصاد خود و کشورهای اروپای غربی نماید.واردات ایران از آمریکا از ۴/۱۷۰ میلیون دلار در سال ۱۳۴۴ به ۳/۴۸۷ میلیون رسیده بود و موازنه صادرات و واردات غیر نفتی ایران و آمریکا ۵/۴۴۳ – در سال ۱۳۵۳ گشت .
از ابزارهای دیگری که نقش مهمی در غارت منابع ملی ایران و خروج سرمایه های ایران داشتند شرکت های مختلف آمریکایی بودند که در بعضی آمارها در سال ۱۳۵۷ به چهل شرکت بالغ می شود. بعضی از این شرکت ها که در بازار ایران نقش مهمی داشتند عبارتند از : جنرال دینایسکس ، مک دامن ، داگلاس ، بل هلیکوپتر ، رامبلر ، شورلت ، جنرال موتورز، پپسی کولا، کوکاکولا ، فیلکو ، هیوز ، وستینگهاوس و ….
شرکت های ایالات متحده و شرکت های چند ملیتی از نوعی مصونیت در بازار پرسود ایران برخوردار بودند و بانقش مستقیمی که در طرح و اجرای برنامه های پنج ساله عمرانی کشور داشتند بودجه کشور را از وابستگی به تولیدات داخلی در جهت وابستگی روز افزون به دلارهای حاصل از درآمد های نفت و قرضه های خارجی سوق دادند.
باحضور مستقیم و غیر مستقیم صنایع و شرکت های آمریکایی و صنایع وابسته و مونتاژ داخلی شریان اقتصاد ایران به دست آمریکایی ها افتاده بود و خون ارزان نفت ایران به راحتی در رگ های اقتصاد آمریکا به جریان افتاده بود.

منبع: پژوهشکده

 
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۱۱:۳۸  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

مذاکره با امریکا

تز مذاکره با شیطان بزرگ

خبرگزاری فارس: حضرت امام(ره) شرط برقراری رابطه با ایالات متحده را اینگونه بیان داشتند: «با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد مگر اینکه آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد.»واقعیات نشان می دهد که آمریکا،حرکتی رو به آدم شدن و ظلم نکردن ندارد.

خبرگزاری فارس: تز مذاکره با شیطان بزرگ

به این گزاره ها توجه کنید:

– آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است.

– آمریکا این تروریست بالذات دولتی است که سرتا سر جهان را به آتش کشیده و هم پیمان او صهیونیسم جهانی است که برای رسیدن به مطامع خود، جنایاتی مرتکب می شود که قلم ها از نوشتن و زبان ها از گفتن آن شرم دارند.

– ما دنبال این نیستیم که آمریکا برای ما کار بکند، ما آمریکا را زیر پا می گذاریم.

– ما یقین داریم اگر دقیقاً به وظیفه مان که مبارزه با آمریکای جنایتکار است ادامه دهیم، فرزندان مان شهد پیروزی را خواهند چشید.

– روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با یک ظالم است، روابط یک غارت شده با یک غارتگر است.

– آنهایی که خواب رابطه با آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کند.

– با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد مگر اینکه آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد.

جملات راهبردی بالا، بخشی از مواضع رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به آمریکای جهانخوار و خون آشام است. این سخنان از سوی حضرت امام(ره)، در حالی بیان می شد که انقلاب اسلامی تازه به پیروزی رسیده بود و پایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی هنوز مستحکم نشده بود. در آن شرایط برخی از گروه ها و جریان های سیاسی، با تحلیلی متفاوت از وضعیت، برضرورت مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا سخن می گفتند. گذر زمان دو واقعیت زیر را آشکارتر ساخت:

الف- ملت ایران و نظام اسلامی، بدون رابطه با آمریکا می توانند ادامه حیات داده، روی پای خود بایستند و مسیر رشد و پیشرفت را طی کنند.

ب- آمریکا واجد همان ماهیت و ویژگی هایی است که حضرت امام خمینی(ره) بیان داشته اند.

پس از حضرت امام(ره)، پرچم مبارزه با شیطان بزرگ در دست مقام معظم رهبری قرار گرفت و معظم له در این مسیر حقیقتاً و انصافاً امام گونه عمل کردند. ایستادگی و تداوم مبارزه با آمریکا طی ۳۳ سال گذشته، دستاوردهای راهبردی را نصیب ملت ایران، تمامی مسلمانان و مستضعفان جهان کرده است. در طول سه دهه گذشته، دو واقعیت قدرت یابی روزافزون ایران اسلامی از یک طرف و افت قدرت آمریکای جهانخوار از طرف دیگر غیرقابل انکار است.

اکنون ایران قدرت برتر در جنوب غرب آسیا(خاورمیانه) به حساب می آید و این منطقه راهبردی جهان، تبدیل به نمایشگاهی از شکست های آمریکا شده است. بیداری اسلامی که جز نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و ایستادگی ملت ما در برابر قدرت های شیطانی و صهیونیزم بین الملل نمی باشد، اکنون وحشت را بر کاخ سفید حاکم ساخته است. متحدان آمریکا در منطقه متزلزل شده و در آستانه فروپاشی قرار گرفته اند.

دغدغه اصلی سردمداران رژیم صهیونیستی، نزدیک شدن به پایان خط و فرو ریختن زودهنگام است. بحران در غرب، نشانه های بن بست لیبرال دموکراسی و پایان نظام ضدبشری سرمایه داری را آشکار کرده است. حال در چنین شرایطی، سخن از گفت وگو، مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا، آن هم از سوی کسانی که خود را منتسب به خط امام و مکتب ولایت می دانند، چگونه قابل توجیه است؟ آیا در آمریکا تحولی به لحاظ مواضع و رفتار رخ داده، یا این ما هستیم که دچار تغییر نگاه نسبت به مسائل گوناگون و از جمله آمریکا شده ایم؟

در آن زمان که عده ای به دنبال رابطه با آمریکا بودند، حضرت امام(ره) شرط برقراری رابطه با ایالات متحده را اینگونه بیان داشتند: «با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد مگر اینکه آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد.» آیا از منظر کسانی که اکنون سخن از مذاکره و برقراری رابطه با آمریکا را به میان می آورند، علائمی دال بر آدم شدن آمریکا و دست کشیدن از ظلم کردن سران کاخ سفید ملاحظه شده است؟ این علائم و نشانه ها کدامند؟

واقعیت، چنین علائمی را که نشان نمی دهد هیچ، در نقطه مقابلش، وحشی گری ها، ددمنشی ها، خباثت ها و جنایت های آمریکا در حق ملل مستضعف، مسلمانان و ملت ایران به مراتب بیشتر از گذشته شده است. تأمل در موارد زیر نشان می دهد که آمریکا، حرکتی رو به آدم شدن و ظلم نکردن دارد، یا برعکس این شیطان بزرگ، در حال بزرگ تر شدن از نظر شیطنت است.

۱- لشکرکشی به جهان اسلام به بهانه مبارزه با تروریسم و کشتن صدها هزار نفر از مسلمانان و ..

۲- حمایت از گروه های تروریستی برای پیشبرد منافع نامشروعش در جهان اسلام (ایران، عراق، سوریه و …)

۳- فشارهای همه جانبه بر ملت ایران، از تهدید به اقدام نظامی گرفته تا جنگ نرم، جنگ اقتصادی، جنگ سایبری، حمایت از گروه های تروریستی مانند پژاک، جندالشیطان و …

۴- تشکیل کلوپ ترور دانشمندان هسته ای ایران با مشارکت صهیونیست ها

۵- فعال شدن بیش از پیش در پروژه های اسلام ستیزی و اسلام هراسی که نمونه اخیرش در حمایت از ساخت فیلم ضداسلامی و موهن، خشم مقدس تمامی مسلمانان را به دنبال داشت.

و …

حال، دلدادگان خمینی عزیز و وفاداران به راه ولایت و تمامی کسانی که سال ها است در زیر پرچم مبارزه با آمریکا قرار دارند، باید قضاوت کنند که شرایط کنونی، چه تکلیفی بر دوش آنان می گذارد. جدیت در مبارزه با آمریکا، یا انعطاف و عقب نشینی در برابر او؟

دکتر یدالله جوانى

منبع : بصیرت

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۰:۰  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

چراغ راه – بیانات مقام معظم رهبری

گمراه و ذلیل کردن ملت آمریکا توسط دولت‌های آن
یک دولت و یک ملت متکى است به آن فکر و منطقى که ارائه میدهد. ملتها فقط با پول که در دنیا اعتبار پیدا نمیکنند؛ باید فکر و منطقى وجود داشته باشد. آمریکائى‌ها میگفتند ما یک اصولى داریم – به قول خودشان – ارزشهائى داریم؛ ارزشهاى آمریکائى. براى این اصول و ارزشها، در دنیا هى سر و صدا میکردند. امروز نگاه کنید ببینید وضعیت ارزشهاى آمریکائى به کجا رسیده …
ادعا میکنند که ملتشان ملت سرافرازى است. امروز دولتهاى آمریکا ملت خود را ذلیل کرده‌اند، گمراه کرده‌اند؛ همان طور که قرآن درباره‌ى فرعون میفرماید: «و اضلّ فرعون قومه و ما هدى».(۱) مردمِ خودشان را گمراه کردند؛ نمیگذارند از حقایق مطلع شوند. این حرکت ۹۹ درصدى و حرکت ضد وال استریت که در آمریکا راه افتاده، با توجه به این است که مردم آمریکا از بسیارى از حقایق مطلع نیستند؛ اگر مطلع باشند، این حرکت شاید ده برابر شدیدتر شود. مردمِ خودشان را در اسارت صهیونیستها قرار داده‌اند. این ننگ نیست براى یک دولت که نامزدهاى ریاست جمهورى‌اش در مبارزات و مباحثات انتخاباتى جورى حرف بزنند که دل صهیونیستها را شاد کنند؛ نوکرى و اطاعت خودشان از آنها را اثبات کنند؟! اینکه شما مى‌بینید در مجادلات انتخاباتى که دو نامزد فعلى آمریکا دارند، هر کدام سعى میکنند نسبت به جامعه‌ى یهود فلسطینى و جامعه‌ى صهیونیستها و سرمایه‌دارهاى اسرائیلى بیشتر اظهار اطاعت کنند، براى خاطر این است که اسیر آنهایند. دولتمردانى با یک چنین کشور بزرگى، با یک چنین پیشرفت علمى‌اى، ملت خودشان را اسیر یک مشت صهیونیست کرده‌اند!۱۳۹۱/۰۸/۱۰
بیانات در دیدار دانش‌آموزان‌ و دانشجویان) سوره مبارکه طه آیه ۷۹
وَأَضَلَّ فِرعَونُ قَومَهُ وَما هَدىٰ
ترجمه:
فرعون قوم خود را گمراه ساخت؛ و هرگز هدایت نکرد!
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۵۷  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

آمریکا شیطان بزرگ

باتوجه به آیات نورانی وحی ، شیطان انسان را به دام های مختلف سوق می دهد و در آخرت هنگامی که سرسپردگان او، او را عامل گمراهی خود از صراط مستقیم می نامند ((شیطان مى‏گوید: (خداوند به شما وعده حق داد؛ و من به شما وعده [باطل] دادم، و تخلّف کردم! من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اینکه دعوتتان کردم و شما دعوت مرا پذیرفتید! بنابر این، مرا سرزنش نکنید؛ خود را سرزنش کنید! نه من فریادرس شما هستم، و نه شما فریادرس من! من نسبت به شرک شما درباره خود، که از قبل داشتید، [و اطاعت مرا همردیف اطاعت خدا قرار دادید] بیزار و کافرم!) مسلّماً ستمکاران عذاب دردناکى دارند!  سوره ابراهیم آیه ۲۲)).

حال می بینیم که آمریکا نیز حاکمان سر سپرده ی کشورهای مختلف را با نیرنگ های گوناگون فریب داده و به قدرت رسانده است ، حال چه محمدرضا چه بن علی وچه  مبارک و زمانی که تاریخ مصرف آن ها پایان یافته و وقت پناه بردن آنان رسید از راه دادن آنان به کشورش و حتی قبول لفظی آنان خودداری کرده و آنها را رد کرده است.

آری این است عاقبت عبادت کنندگان شیطان.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۵۱  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

از : ویکی پدیا

شیطان بزرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

«شیطان بزرگ» اصطلاحی است تبلیغاتی[۱][۲][۳] که نظام جمهوری اسلامی ایران به طور عمومی[۴]اما غیر رسمی بر کشور آمریکا اطلاق می‌کند.[۵]

این اصطلاح نخستین بار توسط بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، روح الله خمینی بکار برده شد.[۶][۷]

همچنین روزنامه هایی نظیر فیگارو و سیاتل تایمز چندین بار از این واژه برای ذکر نام امریکا استفاده کردند.[۸]

مرگ بر آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بیلبورد مرگ بر آمریکا در شیراز

مرگ بر آمریکا یک شعار سیاسی رایج در میان برخی احزاب و گروههای سیاسی-مذهبی در برخی کشورهای دنیا است.

این شعار اولین بار در زمان انقلاب سال ۵۷ ایران و سال‌های پس از آن توسط هواداران روح‌الله خمینی رواج یافت[۱]، تا جایی که برخی مقامات ایران، همانند علی اکبر محتشمی شعار مرگ بر آمریکا را «سیاست خارجه ایران»[۲] اعلام کردند[۳]، و سید علی خامنه‌ای خطاب به مردم ایران و رسانه‌ها اعلام کرد:[۴]

کسی مرگ بر آمریکا را به ملت ایران یاد نداد، مرگ بر آمریکا از اعماق جان یکایک مردم برآمد.

لیکن ایران «امروزه تنها کشوری است که در آن دولت، مردم خود را تحریک به سر دادن شعار مرگ بر آمریکا می‌کند»[۵]، تا جایی که حتی در مدارس ابتدایی ایران نیز شعار دادن مرگ بر آمریکا مرسوم گشت.[۶]

با اینحال این شعار مختص و ویژه ایران نبوده، و در بسیاری نقاط دیگر دنیا دیده شده است.[۷][۸][۹][۱۰][۱۱]

از سوی دیگر، بسیاری دیگر شعار مرگ بر آمریکا را یک پدیدهٔ آمریکاستیزی دانسته[۱۲] بطوریکه برخی صاحب نظران آمریکایی در پاسخ، این شعار را «شعار جنگی خطرناک ترین دشمن غرب در عصر حاضر، یعنی اسلام جنگ طلب» دانسته اند.[۱۳]

در جمهوری اسلامی ایران روزی برای گرامیداشت حمله به سفارت آمریکا در تهران، تحت عنوان «تسخیر لانه جاسوسی» در نظر گرفته شده، که به آن «روز مرگ بر آمریکا» گفته شده‌است.[۱۴][۱۵]

حذف شعار مرگ بر آمریکا

بعد از انتخابات ۹۲ برخی از گروه های سیاسی با توجه به مذاکرات هسته ای خواستار حذف شعار آمریکا شدند، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، گفته بود که آیت الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در اواخر دوران زندگانی خود قصد حذف این شعار را داشت.[۱۶][۱۷][۱۸] و در باب برخورد دوگانهٔ ایرانیان با آمریکاییان (شعار دادن مرگ بر آمریکا از یک سو، و محبوب شمردن مردم و زندگی در آمریکا از سوی دیگر[۱۹][۲۰]) متون زیادی به رشته تحریر در آمده. با وجود سر داده شدن این شعار در دوران خمینی[۲۱] و سالهای پس از آن، از جمله در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی[۲۲] (با وجود مخالفت شخص خاتمی با اینگونه شعار دادن[۲۳])، در دوران محمود احمدی نژاد نیز این شعار بیش از پیش به وفور دیده می‌شود.[۲۴][۲۵][۲۶]

از نتایج سعی در ترویج این شعار در میان ملتهای مسلمان دیگر، می‌توان به واقعه برخورد با حجاج ایرانی در مناسک حج سال ۱۹۸۱[۲۷] و ۱۹۸۷[۲۸] اشاره نمود که در آن چندین زائر ایرانی در هنگام شعار دادن مرگ بر آمریکا (در مراسم حج، و تحت لوای «برائت از مشرکین») در عربستان سعودی توسط پلیس سعودی کشته و یا دستگیر شدند. اما برخی از گروه های اصول گرایان حذف این شعار را مردود دانسته اند. از جمله این افراد می توان به سید احمد خاتمی اشاره نمود.

نقاشی بر روی دیوار سفارت سابق آمریکا در ایران

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۴۵  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

از : ویکی پدیا

نظامی‌گری

ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن.
آمریکا با دارا بودن دوازده ناو هواپیمابر بزرگ‌ترین نیروی دریایی دنیا را داراست.

نیروهای نظامی آمریکا به پنج دسته اصلی تقسیم می‌شوند:[۹۳]

وزیر دفاع (در حال حاضر رابرت گیتس) زیر نظر رییس جمهور (در حال حاضر باراک اوباما) که مقام فرمانده کل قوا را بر عهده دارد فعالیت می‌کند.

در سال ۲۰۰۴ ایالات متحده آمریکا با بودجه نظامی ۵۲۲ میلیارد دلار، ۳٫۷٪ تولید ناخالص داخلی را صرف هزینه‌های نظامی کرد، که این هزینه‌های نظامی به تنهایی تقریباً معادل نصف هزینه‌های نظامی جهانی بودند.[۹۴]

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا برای اقدام نظامی از مشورت‌های مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکابرخوردار است. در رده پایین‌تر، وزیر دفاع قرار دارد؛ رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده آمریکا هم به فرمانده کل قوا و هم به وزیر دفاع مشورت می‌دهد.

امنیت و قوای نظمیه

نظم و امنیت در سطح شهر و ایالت را کلانتر و پلیس های محلی و ایالتی بر عهده دارند. در برخی موارد و در مواقع مشخص و معینی، ارگانهای فدرال همانند اف بی آی و مارشال ها وارد عمل میشوند. سیستم قضایی نیز به همین گونه (و از سطوح محلی به سمت سطوح فدرال) بنا نهاده شده است. آمریکا در میان کشورهای پیشرفته دارای آمار جرم و جنایت بالاتری بوده است٬ بخصوص در موارد مربوط به سلاح های گرم.[۹۵] در سال ۲۰۰۹ به ازای هر یکصدهزار نفر تعداد ۵ قتل در آمریکا رخ داد.[۹۶] نقش متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا (در اعطای آزادی حمل سلاح گرم به شهروندان) همواره مورد توجه بحث های فراوانی بوده است. آمریکا همچنین دارای تعداد نسبی بیشتری جمعیت زندانی می باشد.[۹۷] و این کشور از معدود کشورهای پیشرفته است که هنوز مجرمین را (در ۳۴ ایالت و برخی موارد فدرال) اعدام میکند. از سال ۱۹۷۶ تا کنون٬ تعداد یکهزار اعدام صورت گرفته.[۹۸] در سال ۲۰۱۰ پس از کشورهای چین،ایران، کره شمالی، و یمن، آمریکا از این لحاظ در جهان در رتبه پنجم بود.[۹۹] با اینحال این قانون از ایالت به ایالت فرق میکند. بطور مثال حکم اعدام در ایالات نیوجرسی، نیومکزیکو و ایلینوی ممنوع است.[۱۰۰]

رسانه‌ها

دفتر مرکزی روزنامه یو اس ای تودی در ویرجینیا قرار دارد که در صدر پرتیراژترین روزنامه های آمریکا می باشد.

به غیر از ارگان‌هایی همانند گروه فرارسی شماره‌ای، صدای آمریکا، و یا هیئت کارفرمایان پخش که توسط ارگان‌های دولتی برای مخاطبین خارج از آمریکا تنظیم می‌شوند، اکثر رسانه‌های درون آمریکا یا همانند شبکه‌هایی نظیر فاکس، اچ بی او، ام‌تی‌وی، و سی ان ان بطور کاملاً خصوصی و با درآمد حاصل از تبلیغات و آگهی‌های تجارتی اداره می‌گردند، و یا همانند رادیوی عمومی ملی و پی‌بی‌اس توسط موسسات و بنیادهای خیریه تامین مالی می‌گردند.

از ۱۲۰۰ شبکهٔ تلویریونی آمریکا، از بزرگترین و نامدارترین آنان در تاریخ رسانه‌های آمریکا می‌توان به ۳ شبکهٔای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی، و سی‌بی‌اس اشاره نمود.[۱۰۱]

قدیمیترین روزنامه آمریکا با تیراژ ثابت و برنامه چاپ روزانه در ۳۰ می سال ۱۷۸۳ شروع به کار کرد، وفیلادلفیا ایونینگ پست نام داشت. در سال ۲۰۰۸، ۶۲۵۳ هفته نامه و ۱۴۲۲ روزنامه در آمریکا در حال فعالیت بود.[۱۰۲]

منابع

  1. پرش به بالا «United States». CIA، ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۹. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۰۷ مه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۵ ژانویه ۲۰۱۰.
  2. پرش به بالا «Human Development Report 2010». سازمان ملل، ۲۰۱۰. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۰۷ مه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۴ نوامبر ۲۰۱۰.
  3. پرش به بالا Adams, J.Q., and Pearlie Strother-Adams. Dealing with Diversity. Chicago: Kendall/Hunt، ۲۰۰۱٫ISBN 0-7872-8145-X.
  4. پرش به بالا به: ۴٫۰ ۴٫۱ Rank Order – GDP (purchasing power parity)
  5. پرش به بالا S. Kaplan, ‎Lawrence. Morris Honick. NATO 1948: the birth of the transatlantic Alliance‎. Rowman & Littlefield, 2007. ISBN 0-7425-3917-2.
  6. پرش به بالا Alagappa, ‎Muthiah. Asian security order: instrumental and normative features. Stanford University Press, 2003. 9.
  7. پرش به بالا Cartographer put ‘America’ on the map 500 years ago – USATODAY.com
  8. پرش به بالا A primer: The ‘First Capital’ debate – The York Daily Record
  9. پرش به بالا دهخدا، ‎علی‌اکبر. «لغت‌نامه دهخدا». بازیابی‌شده در تاریخ ۱۶-۰۴-۲۰۰۹ .
  10. پرش به بالا لغت نامه دهخدا
  11. پرش به بالا http://www.gao.gov/archive/1998/og98005.pdf
  12. پرش به بالا Shulski, ‎Martha. Gerd Wendler. The Climate of Alaska. University of Alaska Press, 2007. 4. ISBN 1-60223-007-2.
  13. پرش به بالا Klein, ‎Ted. Rhode Island. Marshall Cavendish, 2007. 67. ISBN 0-7614-2560-8.
  14. پرش به بالا بدون احتساب وسعت آبی، چین دارای مساحت بیشتری از آمریکاست، اما با احتساب قلمروی آبی، چین بعد از آمریکا قرار دارد.
  15. پرش به بالا United States Area – Geography
  16. پرش به بالا According to U.S. Poplock U.S. Popclock
  17. پرش به بالا “United States (review)”. In Microsoft Encarta 2006. Microsoft, 2006. Retrieved on 22-04-2009.
  18. پرش به بالا General Naturalization Requirements
  19. پرش به بالا Senate Makes English Official Language of the United States
  20. پرش به بالا «Amendment of Title 4 of United States Code» ‎(انگلیسی)‎. مجلس سنای ایالات متحده، ۶ ژوئن ۲۰۰۷. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۰۷ مه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۶ آوریل ۲۰۰۸.
  21. پرش به بالا Table 52—Languages Spoken at Home by Language: 2005. . U.S. Census Bureau. Retrieved on 2008-10-18.
  22. پرش به بالا Statistical Abstract of the United States: 2008
  23. پرش به بالا One vast winter count: the Native American West before Lewis and Clark. Colin Gordon Calloway. Published by U of Nebraska Press, 2003. ISBN 0-8032-1530-4 pp.27
  24. پرش به بالا (به ایتالیایی: Amerigo Vespucci)
  25. پرش به بالا مسعود جوادیان، عبدالرسول خیراندیش، جواد عباسی و طوبی فاضلی. «رنسانس در اروپا». در تاریخ ایران و جهان (۱). چاپ ششم. شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران، ۱۳۸۴. ۲۲۰. ISBN 964-05-0734-2.
  26. پرش به بالا به: ۲۶٫۰ ۲۶٫۱ CIA – The World Factbook – United States
  27. پرش به بالا Our Documents – Declaration of Independence (1776)
  28. پرش به بالا به: ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ ۲۸٫۲ بجورنلوند، ‎لیدیا. بنیانگذاری آمریکا و قانون اساسی آن. ویرایش تاریخ جهان. ققنوس، ۱۳۸۷.
  29. پرش به بالا From Lexington to Desert Storm and beyond: war and politics in the American experience. Donald M. Snow, Dennis M. Drew. Published by M.E. Sharpe, 2000. ISBN 0-7656-0699-2 pp.60
  30. پرش به بالا History: Ulysses S. Grant: The Hero of the Civil War
  31. پرش به بالا Encyclopedia of American foreign policy. Alexander DeConde, Richard Dean Burns, Fredrik Logevall. Published by Simon and Schuster, 2002. ISBN 0-684-80657-6 pp.309
  32. پرش به بالا Separation of Powers
  33. پرش به بالا Constitutional Topic: Separation of Powers – The U.S. Constitution Online – USConstitution.net
  34. پرش به بالا گفتهٔ جیمز مدیسون:
    The system of checks and balances is designed to allow each branch to restrain abuse by another branch
  35. پرش به بالا LII: Constitution
  36. پرش به بالا U.S. expelling Venezuelan envoy in response to Chavez (English). . CNN, 12 September 2008.Retrieved on 2009-04-17.
  37. پرش به بالا U.S. Political Parties and Foreign Policy – Council on Foreign Relations
  38. پرش به بالا American FactFinder
  39. پرش به بالا American FactFinder – Results
  40. پرش به بالا Oldest U.S. Universities and Colleges — Infoplease.com
  41. پرش به بالا «Countries with Most Universities» ‎(انگلیسی)‎. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۰۷ مه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۵ آوریل ۲۰۰۸.
  42. پرش به بالا Ohio State named nation’s largest college – again – Dayton Business Journal:
  43. پرش به بالا «Educational Attainment in the United States: 2003» ‎(انگلیسی)‎ (PDF). بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۰۷ مه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۶ آوریل ۲۰۰۸.
  44. پرش به بالا Human Development Indicators
  45. پرش به بالا http://finance.yahoo.com/news/the-most-educated-countries-in-the-world.html?page=1
  46. پرش به بالا CIA – The World Factbook
  47. پرش به بالا لس آنجلس تایمز
  48. پرش به بالا «Rank Order – GDP (purchasing power parity)» ‎(انگلیسی)‎. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۰۷ مه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۵ آوریل ۲۰۰۸.
  49. پرش به بالا China passes Germany in economic rankings – CNN.com
  50. پرش به بالا بهای نفت به رکورد تازه ۱۱۷ دلار در بشکه رسید – © ۲۰۰۹تمام حقوق این وب‌سایت بر اساس قانون کپی‌رایت برای رادیو فردا محفوظ است
  51. پرش به بالا Top Ten Countries with which the U.S. Trades
  52. پرش به بالا The U.S. National Debt and How It Got So Big
  53. پرش به بالا آمار منتشره سال ۲۰۰۸ میلادی
  54. پرش به بالا http://www.bea.gov/industry/gpotables/gpo_action.cfm?anon=326®istered=0&table_id=23981&format_type=0
  55. پرش به بالا CIA – The World Factbook – Country Comparison :: Electricity
  56. پرش به بالا – Refinery capacities’!A1
  57. پرش به بالا http://www.bp.com/liveassets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/reports_and_publications/statistical_energy_review_2007/STAGING/local_assets/downloads/spreadsheets/statistical_review_full_report_workbook_2007.xls
  58. پرش به بالا US Becomes Largest Wind Power Producer in the World: CleanTechnica
  59. پرش به بالا Nuclear Power Reactors and Uranium Requirements:
  60. پرش به بالا U.S. Bureau of Economic Analysis (BEA) – bea.gov Home Page
  61. پرش به بالا Employment Situation Summary. . U.S. Dept. of Labor, 2009-04-03. Retrieved on 2009-04-04.
  62. پرش به بالا Gross Domestic Product. . Bureau of Economic Analysis, 2009-02-27. Retrieved on 2009-02-28. Quarterly growth is expressed as an annualized rate.
  63. پرش به بالا Consumer Price Index: August 2013. . U.S. Dept. of Labor, 2009-02-20. Retrieved on 2009-02-28.
  64. پرش به بالا Debt Statistics. . U.S. Dept. of the Treasury. Retrieved on 2009-02-28.
  65. پرش به بالا Household Income Rises, Poverty Rate Unchanged, Number of Uninsured Down. . U.S. Census Bureau, 2008-08-26. Retrieved on 2008-09-06.
  66. پرش به بالا Statistical Abstract of the United States: 2007
  67. پرش به بالا Americans work longest hours among industrialized countries, Japanese second longest. Europeans work less Time, but register faster productivity gains New ILO statistical volu…
  68. پرش به بالا Working Time Around the World
  69. پرش به بالا Median Household Income
  70. پرش به بالا Income 2006 – Two-Year-Average Median Household Income by State: 2001-2005
  71. پرش به بالا Poverty in the United States, 2007 — Infoplease.com
  72. پرش به بالا Income Gap Is Widening, Data Shows
  73. پرش به بالا Interstate FAQ (Question #3). . Federal Highway Administration, 2006. Retrieved on 2009-03-04.
  74. پرش به بالا Car Free Day 2006: Nearly One Car per Two Inhabitants in the EU25 in 2004. . Europa, Eurostat Press Office, 2006-09-19. Retrieved on 2007-08-15.
  75. پرش به بالا Daily Passenger Travel. . U.S. Dept. of Transportation, Bureau of Transportation Statistics.Retrieved on 2007-08-15.
  76. پرش به بالا Intercity Passenger Rail: National Policy and Strategies Needed to Maximize Public Benefits from Federal Expenditures. . U.S. Government Accountability Office, 2006-11-13. Retrieved on 2007-06-20.
  77. پرش به بالا Renne, John L., and Jan S. Wells. Emerging European-Style Planning in the United States: Transit-Oriented Development (p. 2) (PDF). . Rutgers, The State University of New Jersey, 2003. Retrieved on 2007-06-11.
  78. پرش به بالا Pucher, John, and Lewis Dijkstra. Making Walking and Cycling Safer: Lessons from Europe. .Transportation Alternatives, February, ‎۲۰۰۰٫ Retrieved on 2007-08-15.
  79. پرش به بالا Scheduled Passengers Carried. . International Air Transport Association (IATA), 2006. Retrieved on 2007-08-15.
  80. پرش به بالا Passenger Traffic 2006 Final. . Airports Council International, 2007-07-18. Retrieved on 2007-08-15.
  81. پرش به بالا راولز، صص.۴۷۶-۴۷۷، پاورقی۷۶
  82. پرش به بالا History of ‘In God We Trust’”. Retrieved on 2009-04-17.
  83. پرش به بالا Stark, ‎Rodney. Sims Bainbridge. Religion, deviance, and social control. Routledge, 1996. 87.ISBN 0-415-91529-5.
  84. پرش به بالا Dewar, ‎Greg. Advanced Philosophy and Ethics of Religion. Oxford University Press, 2002. 50.ISBN 0-19-914873-2.
  85. پرش به بالا Edison:The Marriage of Sight and Sound: Early Edison Experiments with Film and Sound
  86. پرش به بالا European Film Exhibition Industry
  87. پرش به بالا Schlecht, ‎Neil E.. Brian Silverman. Frommer’s New York State. John Wiley and Sons, 2005. 161.ISBN 0-471-75173-1.
  88. پرش به بالا Music Industry Posts Record Decline – 2008-04-30 19:42:00 | TWICE
  89. پرش به بالا Krane, David K.. Professional Football Widens Its Lead Over Baseball as Nation’s Favorite Sport. .Harris Interactive, 2002-10-30. Retrieved on 2007-09-14. Maccambridge, Michael (2004). America’s Game: The Epic Story of How Pro Football Captured a Nation. New York: Random House. ISBN 0-375-50454-0.
  90. پرش به بالا All-Time Medal Standings, 1896–۲۰۰۴. . Information Please. Retrieved on 2007-06-14.
  91. پرش به بالا Distribution of Medals—۲۰۰۸ Summer Games. . Fact Monster. Retrieved on 2008-09-02.
  92. پرش به بالا All-Time Medal Standings, 1924–۲۰۰۶. . Information Please. Retrieved on 2007-06-14. نروژ اول است؛ و شوروی سوم.
  93. پرش به بالا Military of the United States
  94. پرش به بالا «Report: World military spending tops $1T in 2004» ‎(انگلیسی)‎. USAToday، ۷ ژوئن ۲۰۰۵. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۰۷ مه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۶ آوریل ۲۰۰۸.«World Military Spending Soars»‎(انگلیسی)‎. شبکه خبری سی‌بی‌اس، ۹ ژوئن ۲۰۰۴. بایگانی‌شده از نسخهٔ اصلی در ۰۷ مه ۲۰۱۲. بازبینی‌شده در ۶ آوریل ۲۰۰۸.
  95. پرش به بالا “Eighth United Nations Survey of Crime Trends and Operations of Criminal Justice Systems (2001–۲۰۰۲)”. United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC). 2005-03-31. Archived from the original on 07 May 2012. Retrieved 2008-05-18.
  96. پرش به بالا “Murder”. Crime in the United States 2009. FBI. September 2010. Archived from the original on 07 May 2012. Retrieved 2011-07-23.
  97. پرش به بالا Walmsley, Roy (2005). “World Prison Population List”. King’s College London, International Centre for Prison Studies. Archived from the original on 2007-06-28. Retrieved 2007-10-19. For the latest data, see “Prison Brief for United States of America”. King’s College London, International Centre for Prison Studies. 2006-06-21. Archived from the original on 2007-08-04. Retrieved 2007-10-19. For other estimates of the incarceration rate in China and North Korea see Adams, Cecil (2004-02-06). “Does the United States Lead the World in Prison Population?”. The Straight Dope. Archived from the original on 07 May 2012. Retrieved 2007-10-11.
  98. پرش به بالا “Executions in the United States in 2007”. Death Penalty Information Center. Archived from the original on 07 May 2012. Retrieved 2007-06-15.
  99. پرش به بالا “Executions Around the World”. Death Penalty Information Center. 2010. Archived from the original on 07 May 2012. Retrieved 2011-07-23.
  100. پرش به بالا “Quinn Signs Death Penalty Ban, Commutes 15 Death Row Sentences to Life”. شیکاگو تریبون. ۲۰۱۱-۰۳-۰۹٫ Archived from the original on 07 May 2012. Retrieved 2011-03-09.
  101. پرش به بالا Handbook of children and the media Dorothy G. Singer, Jerome L. Singer. Published by SAGE, 2001. ISBN 0-7619-1955-4 pp.480
  102. پرش به بالا USATODAY.com

پیوند به بیرون

جستجو در ویکی‌انبار در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ ایالات متحده آمریکا موجود است.
جستجو در ویکی‌گفتاورد مجموعه‌ای از گفتاوردهای مربوط به آمریکا در ویکی‌گفتاورد موجود است.
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۳۹  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

از : ویکی پدیا

شهرهای آمریکا شهر نیویورک، بزرگترین شهر آمریکا، به «سیب بزرگ» شهرت دارد. شهر لس‌آنجلس که دومین شهر بزرگ آمریکا به شمار می‌آید. شیکاگو، سومین شهر بزرگ ایالات متحده اطلاعات بیشتر: فهرست شهرهای ایالات متحده آمریکا و فهرست شهرهای ایالات متحده آمریکا بر پایه جمعیت رتبه شهر جمعیت در محدوده شهری (سرشماری ۲۰۱۰)[۳۸] ایالت ۱ نیویورک ۸٬۱۷۵٬۱۳۳ نیویورک ۲ لس‌آنجلس ۳٬۷۹۲٬۶۲۱ کالیفرنیا ۳ شیکاگو ۲٬۶۹۵٬۵۹۸ ایلینوی ۴ هوستون ۲٬۰۹۹٬۴۵۱ تگزاس ۵ فیلادلفیا ۱٬۵۲۶٬۰۰۶ پنسیلوانیا ۶ فینیکس ۱٬۴۴۵٬۶۳۲ آریزونا ۷ سن‌آنتونیو ۱٬۳۲۷،۴۰۷ تگزاس ۸ سن دییگو ۱٬۳۰۷٬۴۰۲ کالیفرنیا ۹ دالاس ۱٬۱۹۷،۸۱۶ تگزاس ۱۰ سن خوزه ۹۴۵،۹۴۲ کالیفرنیا رتبه کلان‌شهر (شهر با احتساب حومه) جمعیت سرشماری ۲۰۱۰[۳۹] ایالت ۱ نیویورک-نیوآرک-لانگ آیلند-جرزی سیتی ۱۸،۸۹۷،۱۰۹ نیویورک-نیوجرسی ۲ لس‌آنجلس بزرگ ۱۲٬۸۲۸،۸۳۷ کالیفرنیا ۳ شیکاگو-گری ۹٬۴۶۱،۱۰۵ ایلینوی-ایندیانا ۴ منطقه دالاس-فورت وورث ۶٬۳۷۱٬۷۷۳ تگزاس ۵ فیلادلفیا-کمدن-ویلمینگتن ۵٬۹۶۵٬۳۴۳ پنسیلوانیا-نیوجرسی-دلاویر ۶ هیوستون-شوگرلند-گلوستون ۵٬۹۴۶،۸۰۰ تگزاس ۷ واشینگتن دی.سی.-آرلینگتن ۵٬۵۸۲٬۱۷۰ ناحیه کلمبیا-مریلند-ویرجینیا ۸ میامی-فورت لادردیل-وست پالم بیچ ۵٬۵۶۴،۶۳۵ فلوریدا ۹ آتلانتا ۵٬۲۶۸،۸۶۰ جرجیا ۱۰ بوستون ۴٬۵۵۲٬۴۰۲ ماساچوست ۱۱ منطقه خلیج سانفرانسیسکو ۴٬۳۳۵،۳۹۱ کالیفرنیا ۱۲ دترویت ۴٬۲۹۶،۲۵۰ میشیگان ۱۳ ریورساید-سن برناردینو-انتاریو ۴٬۲۲۴٬۸۹۱ کالیفرنیا ۱۴ فینیکس-گلندیل-میزا-سکاتزدیل ۴٬۱۹۲٬۸۸۷ آریزونا ۱۵ سیتل-تاکوما-بلویو ۳٬۴۳۹،۸۰۹ واشینگتن
اگر لس‌آنجلس بزرگ را متشکل از ریورساید٬ سن برناردینو٬ انتاریو٬ لانگ بیچ٬ سنتا آنا و خود شهر لس آنجلس حساب کنیم، این منطقه شهری بیش از ۱۷،۸۰۰،۰۰۰ سکنه خواهد داشت که پس از کلانشهر نیویورک بزرگترین منطقه شهری ایالات متحده خواهد بود. آموزش و پژوهش پرچم ایالات متحده آمریکا برروی کره ماه در سفر آپولو ۱۷. کتابخانه آکادمی فیلیپس اکستر بزرگترین کتابخانه در مقطع دبیرستان در جهان. نوشتار اصلی: آموزش عالی در آمریکا نوشتار اصلی: دانشگاه‌های آمریکا نوشتار اصلی: تاریخ آموزش عالی در آمریکا
در اواخر قرن نوزدهم میلادی در ایالات متحده آمریکا نزدیک به ۱۶۰٬۰۰۰ دانشجو در ۱٬۰۰۰ دانشگاه در سرتاسر کشور مشغول به تحصیل بودند. برخی از موسسات دانشگاهی آمریکا (همانند دانشگاه تنسی بطور نمونه) قبل از تاسیس ایالتی که در آن واقع بودند تاسیس شدند. در این میان، و در بین موسسات آموزش عالی در آمریکا، موسسات زیر دارای کهن‌ترین سابقه هستند: موسسه سال تاسیس[۴۰] دانشگاه هاروارد ۱۶۳۶ دانشگاه ویلیام اند ماری ۱۶۹۳ دانشگاه ییل ۱۷۰۱ دانشگاه پرینستون ۱۷۴۶ دانشگاه کلمبیا ۱۷۵۴ دانشگاه پنسیلوانیا ۱۷۵۷
امروزه هزینهٔ آموزش و تحصیلات در سطوح مدرسه‌ای و متوسطه در ایالات متحده را اکثراً دولت پرداخت می‌کند. ایالات متحده با داشتن قریب به ۵٬۸۰۰ دانشگاه و یا مؤسسه آموزش عالی[۴۱] تقریباً امکان تحصیلات در سطوح آموزش عالی را برای تمامی افراد جامعه فراهم کرده‌است. وام‌های کم‌بهره، کمک هزینه‌های بلاعوض، و انواع بورس‌های تحصیلی، از اقسام راههایی‌اند که دانشجویان اقدام به پرداخت شهریه‌های خود می‌کنند. در این میان دانشگاه ایالتی اوهایو با داشتن بیش از ۵۳٬۷۱۵ دانشجو در یک پردیس، پرجمعیت‌ترین دانشگاه آمریکا محسوب می‌شود.[۴۲]
در میان آمریکاییان بالای ۲۵ سال، ۸۴٫۶ درصد از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اند، ۵۲٫۶ درصد وارد کالج، دانشگاه یا مؤسسات دیگر آموزش عالی شده‌اند، ۲۷٫۲ درصد مدرک کارشناسی دریافت کرده‌اند، و ۹٫۶ درصد دارای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند.[۴۳]
تقریباً ۹۹ درصد آمریکاییان دارای حداقل سواد پایه هستند. در طبقه‌بندی سازمان ملل متحد، شاخص آموزشی در کشور ایالات متحده ۰٫۹۷ است که در رتبه دوازدهم جهانی جای دارد.[۴۴] در سال ۲۰۱۲ ایالات متحده آمریکا در میان کشورهای دنیا از نظر تعداد تحصیل کردگان آموزش عالی به نسبت جمعیت در رتبه چهارم جهان قرار داشت.[۴۵]
پژوهش و توسعه در آمریکا در دو جبهه دولتی و خصوصی با هم رقابت میکنند. دره سیلیکون نمونه بارزی از فعالیتهای بخش خصوصی در توسعه صنعت و فناوری آمریکاست. از سوی دیگر مراکز ملی همانند آزمایشگاههای فدرال٬ ناسا٬ و مؤسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا در پیشبرد صنعت و فناوری کشور نقش کلیدی بر عهده دارند.
آمریکا یکی از تنها سه کشور دنیا است که هنوز رسماً از سامانه استاندارد بین‌المللی یکاها استفاده نمی‌کند و بلکه پایبند به دستگاه امپراتوری بریتانیاییست.[۴۶] با اینحال سیستم متریک رفته رفته در صنعت و سطوح دانشگاهی به تدریج رواج می یابد. اقتصاد ورودی ساختمان بورس اوراق بهادار نیویورک در وال استریت بزرگ‌ترین بازار بورس در جهان در معاملات دلاری است. ایالات متحده در تولید برق از انرژی بادی در جهان پیشتاز است، هم اکنون (مارچ ۲۰۱۱) حدود ۳ درصد[۴۷] برق مورد نیاز این کشور از این طریق تامین می‌گردد. نوشتار اصلی: اقتصاد ایالات متحده آمریکا
ایالات متحدهٔ آمریکا اقتصاد کاپتالیستی از نوع سرمایه‌داری انحصاری دارد.ویژگی بارز اقتصاد ایالات متحدهٔ آمریکا عبارتست از تسلط انحصارها در رشته‌های مختلف، که بر مبنای منابع طبیعی فراوان، زیربنای توسعه‌یافته، تولید انبوه، و مصرف زیاد استوار است. تولید ناخالص داخلی ایالات متحدهٔ آمریکا با بیش از ۱۳ تریلیون دلار، [۴۸] یعنی حدود ۲۰٪ تولید ناخالص جهان، نخستین اقتصاد بزرگ جهان است.[۴۹]
ایالات متحده بزرگ‌ترین واردکننده، و – پس از آلمان و چین – سومین صادرکنندهٔ بزرگ جهان است.[۵۰] کانادا، چین، مکزیک، ژاپن و آلمان، به ترتیب بزرگ‌ترین شرکای تجاری آمریکا هستند.[۵۱] آمریکا در دههٔ اخیر بزرگ‌ترین بدهی جهان را نیز بر شانه داشته‌است.[۵۲]
بزرگ‌ترین اقلام صادراتی آمریکا بترتیب تجهیزات صنعتی (۲۹٫۸٪)، ماشین‌آلات (۲۹٫۵٪)، کالاهای مصرفی غیر اتومبیل (۱۲٫۴٪)، خودرو و تولیدات وابسته (۹٫۳٪)، تولیدات صنایع غذایی (۸٫۳٪)، و تولیدات صنایع هوایی (۶٫۶٪) هستند، در حالی که بزرگ‌ترین اقلام وارداتی به آمریکا کالاهای مصرفی غیر اتومبیل (۲۳٪)، سوخت (۲۲٫۱٪)، ماشین‌آلات (۱۹٫۹٪)، تجهیزات صنعتی (۱۴٫۸٪)، تولیدات خودرو (۱۱٫۱٪)، صنایع غذایی (۴٫۲٪)، و صنایع هوایی (۱٫۷٪) هستند.[۵۳]
اما بزرگ‌ترین محصولات تولیدی آمریکا مواد شیمیایی، تولیدات نفتی، فولاد، خودرو، تولیدات صنایع هوایی، ارتباطات، الکترونیک، تولیدات غذایی و مصرفی، و صنایع معدن و چوب هستند.[۵۴] آمریکا همچنین در تولید برق[۵۵]، ظرفیت پالایش نفت[۵۶]، ذخیره‌های ذغال سنگ[۵۷]، تولید انرژی بادی[۵۸]، و انرژی هسته‌ای[۵۹] در جهان، رتبه نخست را دارا است.
بیشتر چرخ‌های اقتصادی آمریکا متعلق به بخش خصوصی است، تا جاییکه بخش دولتی فقط ۱۲٫۴٪ تولید ناخالص ملی را سالیانه باعث می‌شود.[۶۰] با اینحال ۷۵٪ تولید ناخالص ملی محصول بخش خدماتی بوده‌است. با اینکه تولیدات کشاورزی آمریکا حدود ۱٪ تولید ناخالص ملی این کشور است، همین سطح تولید حدود ۶۰٪ کل تولیدات کشاورزی جهان را تشکیل می‌دهد. شاخص‌های اقتصادی نرخ بیکاری ۷،۳٪ اوت ۲۰۱۳[۶۱] رشد تولید ناخالص داخلی ۴٫۶٪ سال ۲۰۱۲۲٫۸٪ سال ۲۰۱۲[۶۲] تورم شاخص بهای مصرف‌کننده ۰٫۱٪ ۲۰۱۳[۶۳] بدهی ۱۶٫۷ هزار میلیارد دلار۲۰۱۳[۶۴] میزان فقر ۱۵٪ ۲۰۱۲[۶۵]
بخش بهداشت و خدمات اجتماعی با داشتن ۱۶ میلیون نفر شاغل، بزرگ‌ترین بخش اشتغال آمریکا را تشکیل می‌دهد.[۶۶] از لحاظ مجموع ساعات کاری در طول سال، آمریکایی‌ها بیشترین تعداد روز در سال را کار می‌کنند.[۶۷] با این حال در مقایسه با کشورهای صنعتی دیگر، از نظر تولید بر حسب ساعات کاری آمریکایی‌ها از برخی کشورهای اروپایی عقب‌ترند.[۶۸]
در میان ۵۰ ایالت آمریکا، از لحاظ درآمد سرانه[۶۹]، ایالت نیوجرسی در رتبه اول، و ایالت میسیسیپی در رتبه آخر در مقایسه با ایالات دیگر قرار دارند.[۷۰] نزدیک به ۱۳٪ آمریکاییان در زیر خط فقر تعیین شده توسط دولت فدرال قرار دارند[۷۱] و فاصله طبقاتی بین بالاترین و پایین‌ترین اقشار جامعه آمریکا همچنان در حال افزایش است.[۷۲] حمل و نقل سامانه بزرگراه‌های میان ایالتی شامل ۴۶۸۷۶ مایل.[۷۳]
در سال ۲۰۱۰ به ازای هر ۱٬۰۰۰ آمریکایی ۷۹۷ اتومبیل در این کشور وجود داشت[۷۴] و برابر آمار به طور متوسط هر آمریکایی بالغ روزانه ۵۵ دقیقه (یا ۲۹ مایل)از اتومبیل استفاده می‌کند.[۷۵] اما در مقایسه با گسترهٔ اتومبیل، پایانهٔ ریلی آن به نسبت کمتر است.[۷۶] از نظر حمل و نقل عمومی، تنها ۹٪ از سفرها از این طریق انجام می‌شود در صورتی که این مقدار برای اروپا ۳۸٪است[۷۷]. استفاده از دوچرخه نیز نسبت به اروپا کمتر است[۷۸]. پنج شرکت بزرگ هواپیمایی دنیا -بر اساس تعداد مسافران- آمریکایی هستند. شرکت امریکن ایرلاینز اولین رتبه را در این میان داراست.[۷۹]. همچنین از سی فرودگاه پرترافیک دنیا شانزده فرودگاه متعلق به آمریکاست[۸۰]. دین و مذهب نوشتار اصلی: مذهب در ایالات متحده آمریکا دین و مذهب اکثریت بر پایه ایالت:      کاتولیک با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت      کاتولیک با کمتر از ۴۰ درصد کل جمعیت      کاتولیک با کمتر از ۵۰ درصد کل جمعیت      کاتولیک با بیش از ۵۰ درصد کل جمعیت      باپتیست با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت      باپتیست با کمتر از ۴۰ درصد کل جمعیت      باپتیست با کمتر از ۵۰ درصد کل جمعیت      باپتیست با بیش از ۵۰ درصد کل جمعیت      متودیست با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت      لوترن با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت      لوترن با کمتر از ۴۰ درصد کل جمعیت      مورمون با بیش از ۵۰ درصد کل جمعیت      ناخداباور با کمتر از ۳۰ درصد کل جمعیت
آمریکا به طور رسمی یک کشور سکولار می‌باشد. در ایالات متحده آمریکا بر اساس متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، هیچ دینی بطور رسمی وجود ندارد، اما همین متمم نیز آزادی تمام ادیان را تضمین کرده‌است. به همین دلیل است که مثلاً زنان محجبهٔ مسلمان آمریکایی اجازه حضور در مراکز دولتی و دانشگاهی کشور را از نظر قانونی دارند.
در سال ۱۷۷۶ با اعلامیه‌ی استقلال، رسماً ایالات متحده آمریکا بنیان‌گذاری شد و چند سال بعد، در ۱۷۹۱، قانون اساسی فعلی آمریکا که شامل اصلاحیه‌ی نخست متضمن آزادی‌ها و حقوق مدنی (من‌جمله جدایی نهاد دین از نهاد حکومت، آزادی در انتخاب دین و آزادی در اجرای مناسک دینی) به تصویب رسید. به یمن کثرت و تنوع ادیان ساکنان و نیز اصلاحیه‌ی نخست قانون اساسی، آمریکا هیچ‌گاه صاحب دین رسمی و حکومتی نبود.[۸۱]
با وجود جدایی دین از سیاست در آمریکا، دین اهمیت ونقش مهمی در این کشور دارد که نماد آن جمله توکل ما به خداست شعار کشور آمریکا است که بر روی اسکناس دلار آمریکا نیز نقش بسته است[۸۲] گروه‌های مذهبی قدرت اثر گذاری قابل توجهی در آمریکا دارند در دهه ۱۹۲۰ این گروهها توانستند دولت را ترغیب به ممنوعیت تولید و مصرف مشروبات الکلی کنند [۸۳](اصلاحیه هجدهم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا ولی با افزایش خشونت‌ها در پی گسترش قاچاق در اصلاحیه بیست و یکم برداشته شد[۲۸])و بر تدریس نظریه تکامل در مدارس آمریکا بصورت محدود و در برخی ایالات محدودیت ایجاد کنند.[۸۴] .گروههای مذهبی به خصوص پروتستانهای اونجلیکال و کاتولیک‌ها، مواضع سرسختانه‌ای را دربرابر موضوعات چون همجنسگرایی، سقط جنین و آموزش مختلط در مدارس آمریکا، اتخاذ کرده‌اند.
بر اساس آمار سال ۲۰۰۲، ترکیب مذهبی مردم آمریکا به شرح زیر بوده‌است[۴]: پروتستان ۵۲٪، کاتولیک ۲۴٪، مورمون ۲٪، یهودی ۲٪، مسلمان ۱٪، دیگران ۱۰٪، بدون دین ۱۰٪.
پروتستانهای آمریکا نیز به فرقه‌های متعددی تقسیم می‌شوند. برخی از آنان میلیون‌ها نفر را دربر می‌گیرند، در حالی که کلیساهای کوچک، تنها هزاران عضو دارند.
برخی از فرقه‌های مذهبی معروف آمریکا عبارت‌اند از:
اپیسکوپلین‌ها، پرسبیترین‌ها، متدیست‌ها، باپتیست‌ها، یونیتارین‌ها، مریدان مسیح، کلیسای اصلاحی هلندی، کویکرها و کانگروگیشنالیست‌ها.
کلیسای لیک وود در شهر هیوستون٬ بزرگترین کلیسای پروتستان آمریکا
باسیلیکای عبادتگاه ملی لقاح معصوم٬ بزرگترین کلیسای کاتولیک آمریکا
مرکز اسلامی آمریکا، بزرگترین مسجد شیعی مذهب آمریکا
معبد بودایی سی-لای در لس آنجلس
معبد هندوهای مالیبو در کالیفرنیا فرهنگ بوفالوی دونده، اثر ایدویرد مویبریج در سال ۱۸۸۷ در شهر فیلادلفیا به نمایش در آمد. اطلاعات بیشتر: فرهنگ و هنر آمریکا
در عرصه هنر و معماری هنرمندان آمریکایی از فرانک لوید رایت گرفته تا اندی وارهال آثار بسیار قابل توجهی در سطح جهانی خلق کرده‌اند. هرم ورودی موزه لوور، کاخ مجلس ملی بنگلادش، برج خلیفه دوبی، و دروازهٔ اروپا در مادرید اسپانیا، نمونه‌هایی از خلاقیت معماران آمریکایی در سراسر جهان است.
ایدویرد مویبریج در سال ۱۸۷۸ برای نخستین بار تصاویر متحرکی را خلق کرد که اسب و بوفالوی وحشی آمریکایی را در حال دویدن نشان میداد. نخستین فیلم تجارتی آمریکا فیلمی بود که توسط دستگاه کینتسکوپ ساخت توماس ادیسون در ۱۸۹۴ در شهر نیویورک به نمایش در آمد.[۸۵] از آن زمان تا کنون آمریکا دارای صعنت فیلم‌سازی و سینمایی بسیار بزرگی شده است که مرکز آن امروزه هالیوود در شهر لس آنجلس است. هالیوود امروزه با ۶۳ میلیارد دلار درآمد، ۳۵ درصد کل تولیدات صنعت فیلمسازی جهان را به خود اختصاص داده‌است.[۸۶] این صنعت با هنر تئاتر در آمریکا رابطهٔ تنگاتنگی دارد، اما بر خلاف سینما، مرکز هنر تئاتر همچنان در شهر نیویورک است، جاییکه عمده ترین مراکز هنرهای نمایشی در جهان در آن قرار دارند.[۸۷] برادوی از این لحاظ دارای شهرت و سابقهٔ بی همتاییست.
موسیقی امروزه به شکل تولید و اجرای زنده در آمریکا دارای فعالیت بسیار زیادیست بطوریکه در سال ۲۰۰۸ میلادی بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد تنها حاصل از صنعت ضبط و فروش موسیقی در آمریکا کسب گردید.[۸۸] سبکهای اصیل موسیقی آمریکایی می‌توان به سبکهای جاز، بلوز، هیپ هاپ و کانتری اشاره کرد.
ادبیات آمریکا در مدت نسبتاً کوتاه عمر این کشور، از مشهورترین چهره‌های شناخته شده ادبیات بشری را به دنیا ارزانی داشته. از مارک تواین و ادگار آلن پو و رالف والدو امرسون گرفته تا ارنست همینگوی و جک لندن و امیلی دیکنسون، ادبیات آمریکا را قطعاً از نقاط درخشان فرهنگ این کشور می‌توان به حساب آورد که بر هنرهای کشورهای دیگر تاثیرات فراوانی داشته‌است. از دیگر نویسندگان برتر تاریخ آمریکا میتوان تی اس الیوت، ویلیام فاکنر، تنسی ویلیامز، جی دی سالینجر، آیزاک آسیموف، مایکل کرایتون، و ریموند کارور را نام برد که آشنای نزدیک صاحبان قلم ادبیات جهان‌اند.
عمارت دادگستری شهرستان الیس ساخت سال ۱۸۹۶ در تگزاس٬ یک نمونه از معماری بومی
موسیقی جاز نوین هویت خود را مدیون هنرمندانی همچون لویی آرمسترانگ است.
مایکل جکسون، پرفروش‌ترین هنرمند سرگرمی‌ساز تمام دوران‌ها است که هواداران بی‌شماری در سراسر جهان دارد.
صنایع دستی سرخپوستان آمریکایی طرفداران زیادی دارد. این نمونه در موزه ایالتی آریزونا نگهداری می شود.
تندیس وودی آلن در اسپانیا، هالیوود یکی از صادرات اصلی آمریکا به جهانیان بوده‌است.
غذا و آشپزی
آشپزی آمریکایی همچون سرزمین آمریکا دارای تنوع و گوناگونی فروانیست و از آشپزی آمریکایی چینی تا آشپزی مستعمرات سیزده‌گانه، غذای آمریکاییان دارای طعم و خواص منحصربه‌فردیست که برخی از این غذاها همانند استیک و باربیکیو و چیزبرگر در دنیا محبوبیت عام دارند و برخی دیگر همانند خوراک مار زنگی، پاستای گولاش آمریکایی٬ پیتزای نیویورکی و گامبو کمتر در خارج از مرزهای آمریکا شهرت دارند. ورزش نوشتار اصلی: ورزش در آمریکا
از قرن نوزدهم بیسبال به عنوان ورزش ملی آمریکا شناخته شد. در وهله بعد فوتبال آمریکایی، بسکتبال و هاکی روی یخ ورزش‌های ملی آمریکا قرار گرفتند. شاید امروزه فوتبال آمریکایی پرطرفدارترین ورزش در آمریکا باشد. اما بسته به موقعیت جغرافیایی ترتیب اهمیت این ورزشها تفاوت خواهد داشت.
این ورزشها در سطوح مختلف نیز برگزار میشوند. بطور نمونه فوتبال کالجی و بسکتبال کالجی در سطوح ملی و سراسری بسیار پرطرفدارند.[۸۹] بوکس و اسب‌دوانی نیز بسیار پرطرفدارند، اما این ورزش‌ها زیر سایه دو ورزش گلف و اتومبیل‌رانی (به خصوص مسابقات نسکار) هستند.
ایالات متحده آمریکا در بازیهای المپیک سابقه درخشانی دارد. این کشور تا کنون هشت مرتبه بترتیب در بازیهای سالهای ۱۹۰۴، ۱۹۳۲ (زمستانی)٬ ۱۹۳۲ (تابستانی)، ۱۹۶۰، ۱۹۸۰، ۱۹۸۴، ۱۹۹۶، و ۲۰۰۲ میزبان بازیهای المپیک بوده است. آمریکا با داشتن ۲٬۱۰۳ مدال در المپیک تابستانی موفق‌ترین کشور دنیا در المپیک محسوب می‌شود،[۹۰][۹۱] و با داشتن ۲۱۶ مدال در بازی‌های المپیک زمستانی در رده دوم جای می‌گیرد.[۹۲]  رتبه در جهان  تعداد طلا تعداد نقره تعداد برنز در مجموع ۱ سابقه آمریکا در مجموع دوره‌های بازیهای المپیک تابستانی ۹۳۰ ۷۳۰ ۶۳۸ ۲۲۹۸ ۲ سابقه آمریکا در مجموع دوره‌های بازیهای المپیک زمستانی ۷۸ ۸۰ ۵۸ ۲۱۶
مخترع ورزش والیبال ویلیام مورگان
فوتبال در میان زنان آمریکا بسیار ورزش محبوبیست. تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در جام جهانی فوتبال زنان تا کنون دو مرتبه قهرمان شده است.
مایکل فلپس شناگر امریکایی صاحب ۱۶ مدال المپیک و ۷ رکورد جهانی در این ورزش
در حال حاضر فوتبال آمریکایی پرطرفدارترین ورزش ایالات متحده است.
مایکل جردن و دیگر ستارگان لیگ بسکتبال حرفه‌ای آمریکا طرفداران بیشماری دارند
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۳۸  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

از : ویکی پدیا

تاریخ

نخستین ساکنان این قاره را اقوامسرخ‌پوستان آمریکایی تشکیل می‌داده‌اند.

نگاره‌ای از جورج واشنگتن در مبارزه با بریتانیا، هنگام عبور از رودخانه دلاویر

اطلاعات بیشتر: تاریخ ایالات متحده آمریکا، روزشمار تاریخ ایالات متحده آمریکا، و تاریخ زنان در ایالات متحده آمریکا

بیش از ده هزار سال است که انسان در قارهٔ آمریکا زندگی می‌کند.[۲۳] قاره آمریکا توسط کریستف کلمبو در سال ۱۴۹۲ کشف شد اما او به اشتباه فکر کرد که آنجا هندوستان است اما مدت‌ها بعد آمریگو وسپوچی[۲۴]‏ اعلام کرد که این قاره جدیدی است.[۲۵] اما تاریخ آمریکا به عنوان یک کشور مستقل به سال ۱۷۸۳ میلادی باز می‌گردد که در آن آمریکا بر طبق معاهدهٔ پاریس به رسمیت شناخته گردید.[۲۶][پیوند مرده]

قبل از اعلام استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶[۲۷]، آمریکا مجموعه‌ای از مستعمرات اروپایی بود. بطور مثال،اسپانیایی‌ها در منطقهٔ فلوریدای امروزی ساکن شدند، بریتانیایی‌ها شهر جیمز تاون در ویرجینیای امروزی را آباد کردند، هلندی‌ها نیو آمستردام را که اکنون نیویورک خوانده می‌شود ساختند، و فرانسوی‌ها نیز در ایالت جنوبی لوئیزیانا و اطراف رودخانه میسیسیپی ساکن شدند.

به تدریج، بخش‌های زیادی از مستعمرات سیزده‌گانه شاهد درگیری و شورش علیه حکومت بریتانیا شدند. بدین ترتیب جنگ‌های انقلاب آمریکا از آوریل ۱۷۷۵ با نبرد لگزینگتون آغاز شد، و در سال ۱۷۸۳ در پی امضای قرارداد صلح با بریتانیا پایان یافت. استقلال ۱۳ مستعمرهٔ آمریکای شمالی با صدور اعلامیه استقلال آمریکا در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶ محقق شد.[۲۸]

آمریکا ابتدا متشکل از ۱۳ ایالت خودمختار بود که تعارض قوانین هر ایالت مانند مالیات بر واردات باعث رکود اقتصادی و در نتیجه شورش‌هایی مانند شورش شیز شد به همین دلیل ۵۵ نماینده از ۱۲ ایالت (به جز رودآیلند) در فیلادلفیا من‌جمله جورج واشنگتن، بنجامین فرانکلین و جیمز مدیسون قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را تصویب کردند که اکنون نیز قانون اساسی آمریکا است و از آن موقع ۲۵ اصلاحیه خورده‌است.[۲۸]

با شروع قرن جدید و انتقال پایتخت از فیلادلفیا به واشینگتن، دی.سی. و خرید لوئیزیانا در سال ۱۸۰۳، در سال ۱۸۱۲ ارتش بریتانیا بار دیگر به آمریکا قشون کشی کرده و پایتخت جدید را به آتش کشانید، اما موفق به استقرار در منطقه نگردید.

دوواقعهٔ بزرگ و پر تنش دیگر در تاریخ آمریکا یکی جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم، و سقوط بازار آزاد در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی بود. سال ۱۸۶۱ شاهد جنگ داخلی آمریکا بود که با ۶۰۰٬۰۰۰ تلفات و ۵۰۰٬۰۰۰ نفر زخمی، خونین‌ترین جنگ در تاریخ این کشور بوده‌است.[۲۹] علت این جنگ به برده‌داری در ۱۱ ایالت جنوبی مشهور به ایالات مؤتلفه آمریکا مربوط می‌شد که آبراهام لینکلن خواهان براندازی آن بود. این جنگ در سال ۱۸۶۵ با پیروزی شمالی‌ها به فرماندهی یولیسیز سایمن گرانت، پایان گرفت.[۳۰] سقوط بازار آزاد آمریکا در ۱۹۲۹ آغازگر یک دوره رکود اقتصادی چند ساله بود که در آن نزدیک به یک چهارم جمعیت آمریکا شغل‌های خود را از دست دادند.[۲۶]

با پیروزی در جنگ جهانی اول، و غلبهٔ متفقین در جنگ جهانی دوم و شکست نهایی آلمان نازی در این جنگ و تخریب شدید زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی اروپا، آمریکا که کمترین خسارات را متحمل شده بود، به عنوان قدرت بزرگ جهانی پدیدار شد. حذف شدن اتحاد جماهیر شوروی از صحنهٔ رقابت با آمریکا در میادینی چون جنگ سرد، جنگ ویتنام، و جنگ کره، عملاً آمریکا را رفته رفته در موقعیت منحصربه‌فردی در جهان قرار داد.[۳۱]

وقایع یازدهم سپتامبر آغازگر دوران جدیدی از تمرکز و حضور نظامی آمریکا در کشورهای خاورمیانه و افغانستان بود که تا به امروز ادامه دارد.

نظام سیاسی

اطلاعات بیشتر: فهرست احزاب سیاسی ایالات متحده آمریکا و کابینه ایالات متحده آمریکا

نظام سیاسی ایالات متحده آمریکا در چارچوب یک قانون اساسی و به صورت یک نظام فدرالی است که از ویژگی‌های حکومتی این کشور به شمار می‌رود. سیستم تفکیک قوا در این کشور به شکل کاملاً بارزی به مرحله اجرا درآمده‌است. بنیان گذاران و نویسندگان اعلامیه استقلال ایالات متحدهٔ آمریکا و قانون اساسی ایالات متحده به دلیل نگرانی از ظهور نظام سلطنتی اروپایی که در آن پادشاه قدرت مطلق را در دست داشت، نظام سیاسی جدید خود را به گونه‌ای طراحی کردند که در آن فرد یا نهادی نتواند قدرت مطلق بدست آورد.[۳۲] این قوانین همچنین طوری در نظر گرفته شده‌اند که از قدرت گرفتن بیش از حد اکثریت بر اقلیت ها[۳۳]، و نیز هر یک از شاخه‌های ۳گانهٔ قدرت ممانعت بعمل آورد.[۳۴]

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، قوهٔ مقننه و یا کنگره ایالات متحدهٔ آمریکا از دو مجلس تشکیل شده‌است که مسؤولیت قانونگذاری را به طور کامل بر عهده دارند: مجلس نمایندگان و مجلس سنا. بر اساس نظام انتخاباتی آمریکا، نمایندگان با رأی مستقیم و برابر مردم انتخاب می‌شوند.[۳۵]

 

رئیس جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا نیز به عنوان رئیس قوهٔ مجریه و فرمانده کل قوا با رأی مستقیم مردم و از طریق آرای هیات الکترال انتخاب می‌شود و در برگزیدن مشاورانش به عنوان وزرا اختیارات تام دارد. در حقیقت رئیس جمهور، نیازی به کسب رأی اعتماد از کنگره ندارد و کنگره نیز متقابلاً نمی‌تواند با رأی عدم اعتماد، هیأت دولت و یا وزرا را برکنار کند.

سومین شاخه از نظام سیاسی آمریکا، سیستم حقوقی ایالات متحدهٔ آمریکا است که کاملاً مستقل عمل می‌کند و نه قوهٔ مجریه و نه قوهٔ مقننه نمی‌توانند بر روند تصمیم‌گیری‌های آن تأثیر بگذارند. به عبارت دیگر، رئیس جمهور و یا کنگره نمی‌توانند مصوبات قانونی دیوان عالی فدرال ایالات متحدهٔ آمریکا را باطل اعلام کنند و یا از اجرای آنان سر باز زنند. نظام حزبی در ایالات متحدهٔ آمریکا نیز در شکل‌دهی به سیاست و حکومت این کشور، نقش مهمی دارد.

سیاست خارجی

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده و مسئول رسمی سیاست خارجی آمریکاست.

ایالات متحده آمریکا به کمک توانایی‌های اقتصادی و نظامی قابل توجه خود، نقش مهمی را درسیاست جهانی ایفا می‌کند. این کشور عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل است و دفتر مرکزی سازمان ملل درشهر نیویورک قرار دارد. به استثنای کشورهای ایران، کره شمالی و سودان، کوبا، ونزوئلا و بولیوی [۳۶]، سایر کشورها دارای روابط دیپلماتیک رسمی با آمریکا می‌باشند.

آمریکا بوسیله قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی و سازمان کشورهای آمریکایی با همسایگان خود (کاناداو مکزیک) روابط نزدیکی دارد. دولت این کشور هرساله میلیاردها دلار کمک مالی برای توسعه کشورهای دیگر اختصاص می‌دهد، اما درصد این کمک‌ها از تولید ناخالص ملی نسبت به دیگر کشورهای کمک کننده، پائین می‌باشد.

رئیس جمهور آمریکا یکی از عوامل اصلی تعیین کنندهٔ جهت‌های کلی سیاست خارجی آمریکا است. بسیاری از مدارک و اسناد دوران هر رئیس جمهور امروزه در کتابخانه‌های ویژه هر رئیس جمهور موجود می‌باشد. کنگره آمریکا بودجه‌های کمک‌های خارجی را تعیین می‌کند، تحریم‌های خارجی وضع می‌کند، و بکمک کمیته‌های مخصوصی در مسائل سیاست خارجه اختیارات بررسی و بازبینی امور ویژه (همانند بررسی عملکرد افراد در ماجرای ایران-کنترا) را دارد.

بسته به نوع حزب یا گروه در قدرت در هر برهه از زمان (همانند حزب دموکرات یا حزب جمهوریخواهان)، سیاست خارجهٔ آمریکا تحت تاثیر تحولات و گرایش‌های خاص آن حزب یا گروه قرار می‌گیرد.[۳۷] گروه‌های لابی نیر دارای قدرت نفوذ زیادی در تصمیم گیری‌های سیاست خارجه هستند.

ایالت‌ها

کشور آمریکا ۵۰ ایالت دارد که هر کدام از آنها بنا بر سامانه فدرالی حاکم، دارای سطح بالایی از خودگردانی هستند.

البته ناحیهٔ واشینگتن، دی.سی. جزو هیچ یک از ایالات آمریکا نیست و در منطقه خودمختار کلمبیا قرار دارد. ناحیهٔ کلمبیا، در اصل بخشی از ایالت مریلند بود که در سال ۱۷۹۰ برای تأسیس مرکز آمریکا یعنی شهر واشینگتن، دی‌. سی. در نظر گرفته شد.

Map of USA with state names fa.svg

دربارهٔ این تصویر
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۳۶  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

از : ویکی پدیا

جغرافیای طبیعی

عقاب سرسفید پرنده ملی آمریکا از سال ۱۷۸۲ میلادی

ایالات متحدهٔ آمریکا در نیمکرهٔ غربی زمین، و در شمال قارهٔ آمریکا واقع است. این کشور از ۴۸ ایالتهمجوار، و دو ایالت جدا از دیگران (شبه جزیره آلاسکا در شمال شرق قارهٔ آمریکا و مجمع‌الجزایر هاوایی دراقیانوس آرام) تشکیل شده‌است. همچنین، در دو منطقهٔ حوزهٔ دریای کارائیب، و نیز بخش‌هایی از اقیانوس آرام، جزایر کوچک و پراکنده‌ای وجود دارند که قلمرو آمریکا محسوب می‌شوند، ولی به گونه‌ای خودگرداناداره می‌شوند (مانند پورتو ریکو).[۱۱]
آلاسکا بزرگترین[۱۲] و رودآیلند کوچکترین ایالت در آمریکا می‌باشند.[۱۳]

مقایسه وسعت آلاسکا بزرگترین ایالت آمریکا با وسعت ۴۸ ایالت این کشور (به جز هاواییو آلاسکا).

قسمتی از رشته کوههای راکی در غرب آمریکا قرار گرفته‌است که بزرگترین قله آن در ایالت کلرادو قرار دارد. مرتفع‌ترین نقطه در آمریکا قله کوه مک کینلی (۶۱۹۴ متر) در آلاسکا می‌باشد. در ۴۸ ایالت پایین نیز مرتفع ترین قله بر فراز کوه ویتنی (۴۴۲۱ متر) در کالیفرنیا قرار دارد. رودخانه میسیسیپی بزرگترین و مهمترین رودخانه آمریکای شمالی و چهارمین رودخانه طولانی جهان در آمریکا قرار دارد. این رودخانه که بهرودخانه میسوری می‌پیوندد، نقش تجاری و اقتصادی مهمی برای آمریکادارد. قسمتی از آبشار نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا قرار دارد و ازجاذبه‌های طبیعی توریستی در آمریکا به شمار می‌رود.

وسعت آمریکا

از نظر کل وسعت آب و خاک، آمریکا بعد از روسیه و کانادا، سومین کشور پهناور جهان است.[۱۴] به طور تقریبی، کشور آمریکا، شش برابر بزرگ‌تر از ایران، ۲۵ درصد بزرگ‌تر از استرالیا، ۳۵ برابر بزرگ‌تر از انگلستان، ۱۴ برابر بزرگ‌تر از فرانسه، و نصف روسیه است.

همچنین این کشور، کمتر از یک سوم قارهٔ آفریقا، نصف آمریکای جنوبی، اندکی بزرگ‌تر از برزیل، ۳۰۰ برابر بزرگ‌تر از کشور هائیتی، و دو و نیم برابر بزرگ‌تر از مجموع کشورهای اروپای غربی است.

مختصات و موقعیت جغرافیایی آمریکا

ایالات متحدهٔ آمریکا از شمال با کشور کانادا، و در جنوب با کشور مکزیک مرز خاکی دارد. این کشور در شمال غرب قارهٔ آمریکا و سواحل آلاسکا نیز با روسیه مرزهای مشترک آبی دارد. ۴۸ ایالت به هم پیوسته که خاک اصلی آمریکا را تشکیل می‌دهند، از شرق و جنوب شرقی به اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک، و از غرب به اقیانوس آرام منتهی می‌شوند. ایالت آلاسکا نیز از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از غرب بهتنگهٔ برینگ، و از جنوب غربی به اقیانوس آرام ختم می‌شود. مجمع‌الجزایر هاوایی هم در جنوب غرب خاک اصلی آمریکا و در اقیانوس آرام واقع شده‌اند.

مناطق جغرافیایی و فرهنگی ایالات متحدهٔ آمریکا عبارت‌اند از: نیوانگلند، ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس، ایالت‌های جنوب، ایالت‌های غرب میانه (میدوست)، ایالت‌های جنوب غربی آمریکا و ایالت‌های غرب.

کشور ایالات متحدهٔ آمریکا در مجموع ۹٬۸۲۶٬۶۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد[۱۵] که البته ۴۷۰ هزار کیلومتر آنرا جزایر پراکنده و تحت قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام و دریای کارائیب تشکیل می‌دهند.

جغرافیای انسانی

نقشهٔ پراکندگی مردمی آمریکا از نظر نژاد و نسب قومی (همه‌پرسی رسمی سال ۲۰۰۰)

جمعیت ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال ۲۰۱۱ ادارهٔ آمار ایالات متحده آمریکا در حدود ۳۱۴٬۷۲۴٬۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.[۱۶] نرخ کلی باروری در ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال ۲۰۱۱ در حدود ۱٫۸۹ فرزند برای هر زن است.

بر اساس آمار منتشرهٔ سال ۲۰۰۳، ترکیب نژادی مردم ایالات متحده آمریکا، بدین شرح است:

در این آمار، نژاد اسپانیایی‌تبار (موسوم به هیسپانیک، یا لاتینو) همراه با نژاد سفید محاسبه شده‌است.بر اساس بررسی سال ۲۰۰۰ مهاجران کشورهای دیگر به ترتیب جمعیت برابر بودند:مکزیک(۱۷۳٬۹۱۹ مهاجر)، چین(۴۵٬۶۵۲)، فیلیپین(۴۲٬۴۷۴)، هند(۴۲٬۰۴۶)، ویتنام(۲۶٬۷۴۷)،السالوادور(۲۲٬۵۷۸)هائیتی(۲۲٬۳۶۴)، کوبا(۲۰٬۸۳۱)، جمهوری دومینکن(۱۷٬۵۳۶)، روسیه(۱۷٬۱۱۰)،جامائیکا(۱۶٬۰۰۰)کانادا(۱۶٬۲۱۰)، کره(۱۵٬۸۳۰)، اوکراین(۱۵٬۸۱۰)، پاکستان(۱۴٬۵۳۵)، کلمبیا(۱۴٬۴۹۸)،بریتانیا(۱۳٬۳۸۵)، بوسنی و هرزگوین(۱۱٬۸۲۸)، گواتمالا(۹٬۹۷۰)، ایران(۸٬۹۱۵ بنگرید به ایرانیان مقیم آمریکا)[۱۷]

زبان

کشور ایالات متحدهٔ آمریکا دارای زبان رسمی نیست، گرچه انگلیسی آمریکایی نقش زبان ملی را دارد و در عمل نیز زبان اصلی کشور است. یکی از پیش‌نیازهای مهاجرت و اقامت در آمریکا برای خارجیان، تسلط نسبی به زبان انگلیسی است.[۱۸]

همچنین زبان انگلیسی در ۲۸ ایالت به عنوان زبان رسمی شناخته می‌شود، و فعالیت‌هایی برای به رسمیت شناختن انگلیسی به عنوان زبان رسمی دولتی نیز در جریان است.[۱۹][۲۰]

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۳۴  توسط محمد قلندری  |  یک نظر

از : ویکی پدیا

ایالات متّحدهٔ آمریکا (به انگلیسی: The United States of America و به اختصار: USA) کشوری درآمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشینگتن، دی.سی. است. آمریکا سومین کشور پر جمعیت دنیا و سومین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود[۳]. آمریکا با تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۳٬۰۰۰ میلیارد دلار در سال و ۱۹٪ قدرت خرید جهان، بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای جهان را دارا است.[۴]نظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوری فدرال بنیان نهاده شده‌است. این کشور در سال ۱۷۷۶ میلادی (۱۱۵۵ ه.خ.)، در پی اعلام استقلال و اتحاد ۱۳ مستعمرهٔ سابق بریتانیا شکل گرفت.

کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب بامکزیک همسایه‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند.

ایالات متحده آمریکا پس از حضور در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، قدرت اثرگذاری خود در جهان را گسترش داد. آمریکا به عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل در آمده‌است و از بنیانگذاران پیمان نظامیناتو محسوب می‌شود.[۵] و پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد به عنوان یک ابرقدرت منحصربه‌فرد درآمد.[۶] شهروند ایالات متحدهٔ آمریکا را معمولاً «آمریکایی» می‌نامند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۳۲  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

از : ویکی پدیا

ایالات متّحدهٔ آمریکا (به انگلیسی: The United States of America و به اختصار: USA) کشوری درآمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشینگتن، دی.سی. است. آمریکا سومین کشور پر جمعیت دنیا و سومین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود[۳]. آمریکا با تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۳٬۰۰۰ میلیارد دلار در سال و ۱۹٪ قدرت خرید جهان، بزرگترین اقتصاد در میان کشورهای جهان را دارا است.[۴]نظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوری فدرال بنیان نهاده شده‌است. این کشور در سال ۱۷۷۶ میلادی (۱۱۵۵ ه.خ.)، در پی اعلام استقلال و اتحاد ۱۳ مستعمرهٔ سابق بریتانیا شکل گرفت.

کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب بامکزیک همسایه‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند.

ایالات متحده آمریکا پس از حضور در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، قدرت اثرگذاری خود در جهان را گسترش داد. آمریکا به عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل در آمده‌است و از بنیانگذاران پیمان نظامیناتو محسوب می‌شود.[۵] و پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد به عنوان یک ابرقدرت منحصربه‌فرد درآمد.[۶] شهروند ایالات متحدهٔ آمریکا را معمولاً «آمریکایی» می‌نامند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم بهمن ۱۳۹۲ساعت ۲۳:۲۸  توسط محمد قلندری  |  نظر بدهید

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet