Print Friendly, PDF & Email
ماه گذشته در رژه سالانه روز ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران سامانه اس ۳۰۰ به نمایش گذاشته شد. این سامانه موشکی زمین به هوا یکی از پیچیده ترین سامانه ها از نوع خود در میدان نبرد است.
 
میدل ایست مانیتور نوشت: ماه گذشته در رژه سالانه روز ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران سامانه اس ۳۰۰ به نمایش گذاشته شد. این سامانه موشکی زمین به هوا یکی از پیچیده ترین سامانه ها از نوع خود در میدان نبرد است.
 
این نشریه آنلاین در ادامه آورده است: دستیابی ایران به سامانه اس ۳۰۰ روسی باعث ایجاد نگرانی های بین المللی شده، و تعادل کنونی قدرت در خاورمیانه را تهدید می کند. این باعث تقویت قابلیت های دفاع هوایی ایران و همچنین کاهش برتری نظامی رقبای منطقه ای آن از جمله عربستان و اسرائیل می شود که در چند دهه گذشته از توانایی نظامی خود برای بازدارندگی از رویارویی مستقیم با ایران استفاده کرده اند.
 
در نوامبر و اکتبر ۲۰۱۵ و همچنین بار دیگر در مارس امسال، ایران مجموعه ای از آزمایش های موشکی را ترتیب داد. تردیدهای بین المللی در متعهد بودن ایران به اجرای برجام در زمان آتی، پس از دستیابی آن به سامانه دفاع هوایی روسی بیشتر شده است، زیرا می تواند از تاسیسات اتمی ایران دربرابر حملات پیشگیرانه محافظت کند. جامعه جهانی با مشکلات بسیاری برای از کار انداختن تاسیسات اتمی محافظت شده با اس ۳۰۰ در ایران خواهد داشت؛ این سامانه برای اف ۱۶ و اف/ای ۱۸ منطقه پرواز ممنوع ایجاد می کند، و بی ۲ و ف ۲۲ تنها برای زمان محدودی می توانند در مناطق محافظت شده با اس ۳۰۰ فعالیت کنند.
 
همچنین اگر ایران تصمیم بگیرد سامانه های اس ۳۰۰ را در خاک سوریه یا لبنان قرار دهد، اسرائیل با تهدید نظامی جدی در مرزهای خود روبرو می شود.
 
در آن سوی خلیج فارس هم کشورهای عربی و متحدان منطقه شان به همراه اسرائیل ائتلافی را بر اساس همکاری منطقه ای برای منافع مشترک به رهبری عربستان و علیه ایران تشکیل دادند.
 
عربستان علاوه بر کنترل خلیج مندب که خلیج عدن را به دریای سرخ متصل می کند، اخیر کنترل خلیج تیران را هم به دست گرفت که خلیج عقبه را به دریای سرخ متصل می کند. در ۸ آوریل سیسی، رئیس جمهور مصر با امضای قراردادی با سلمان، کنترل جزایر تیران و سنافیر را که هر دو در خلیج تیران قرار دارند را به عربستان منتقل کرد. این آبراه اهمیت ژئواستراتژیک بسیاری برای دولت اطراف خلیج عقبه دارد. اسرائیل نیز که متحد عربستان در برابر دشمن مشترکشان ایران است از این توافق سهم می برد.
 
هدف عربستان این بود که کنترل تمام راه های آبی در دریای سرخ را در اختیار بگیرد تا اگر ایران تصمیم به بستن تنگه هرمز بگیرد، بتواند مسیرهای تجاری جایگزینی داشته باشد. عربستان و مصر همچنین توافق کردند پلی در میان این تنگه بسازند تا کشورهای عربی خاورمیانه را به کشورهای عربی در شمال آفریقا متصل کند و ۱۷ قرارداد سرمایه گذاری و تفاهم نامه هم امضا کردند که به رشد اقتصادی مصر کمک می کند که نقش مهمی در ثبات این کشور دارد. مبنای این استراتژی همکاری منطقه ای برای منافع مشترک با متحدان خود علیه ایران است. احتمال انجام حرکت های مشابه در آینده بسیار است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet