Print Friendly, PDF & Email
نگرانی‌ که قطارهای ترانزیتی بین ایران و چین ایجاد می‌کنند، این است که می‌توانند حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی باشند و بدین ترتیب امکان کنترل آنها خیلی سخت‌تر از کنترل کشتی‌هاست.
گروه جنگ نرم مشرق- بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» (OE Watch) متعلق به دفتر مطالعات خارجی نظامی ارتش آمریکا در جدیدترین شماره خود در بخش رصد ایران به سه موضوع عملیات پهپادهای ایران در حلب، تولیدات جدید وزارت دفاع و قطار ترانزیتی راه ابریشم پرداخت.

آغاز عملیات پهپاد ایرانی در حلب
دیده‌بان عملیاتی با پرداختن به خبر عملیات پهپاد ایرانی در جنوب حلب که توسط رسانه‌های داخلی ایران منتشر شده، نوشت: «از ۴ فوریه (۱۵ بهمن ماه) سال میلادی جاری تاکنون، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از هواپیمای شناسایی شاهد ۱۲۹، مرزهای جنوب شرقی خود با افغانستان و پاکستان را تحت نظارت کامل دارد. بنابر ادعای فارین پالیسی، تصاویر انتشار یافته نشان می‌دهد که این پهپاد به عملیات هوایی علیه مواضع داعش در جنوب حلب سویه را نیز آغاز کرده است. شاهد ۱۲۹ قابلیت‌های منحصر به فرد و متنوعی دارد؛‌ این پرنده با مداومت پروازی ۲۴ ساعته در شعاع ۲۰۰۰ کیلومتری و سقف پرواز ۲۵۰۰۰ پا، در نقش رزمی با حمل انواع بمب و موشک‌های هوشمند، دشمنان امنیت کشور را هدف قرار می‌دهد. این پهپاد، با اتکا به انواع سامانه‌های مراقبتی و شناسایی می‌تواند به عنوان “سکوی دیدبانی هواپایه” برای هدف گیری اهداف عمل کند و به مقابله ثابت و متحرک بپردازد. هواپیمای بدون سرنشین شاهد ۱۲۹ که به دست دانشمندان جوان نیروی هوافضا سپاه در راستای ارتقاء بسترهای امنیتی و قابلیت‌های رزمی نیروهای مدافع انقلاب علیه تهدیدات فراروی کشور تولید شده، قادر است با افزایش گستره عملیاتی خود در فراسوی مرزهای ایران اسلامی، مقاومت اسلامی را یاری کند».

ایران تجهیزات نظامی جدید تولید می‌کند + دانلود /// در حال ویرایش

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «به جرات می‌توان گفت که هیچکدام از تجهیزات نظامی ایرانی‌ها طی چند سال اخیر به اندازه هواپیماهای بی‌سرنشین این کشور پیشرفت نکرده است. در خبر مذکور، سخن از شاهد ۱۲۹ آمده است که قادر به پوشش وسیع نیروهای زمینی ایران است. از نگاه رسانه‌ها و نیروهای دفاعی ایران، همه گروه‌های مخالف اسد در یک دسته‌بندی و دشمن ایران دیده می‌شوند. جبهه‌النصره، داعش، ارتش آزاد، و چه نیروهای مبارز تحت آموزش آمریکا. از آنجایی که چنین تجهیزاتی در اختیار سپاه پاسداران قرار دارد، به وضوح می‌توان نفوذ و ارجحیت این نهاد بر ارتش ایران را دریافت. با اینکه ایران به راحتی در عراق و سوریه از پهپادهای خود استفاده می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که بکارگیری این پهپادها با همراهی نیروهای حزب الله در کنار نیروهای سوری و ایرانی رو به افزایش باشد، اما هیچ مدرکی دال بر انتقال ستاد فرماندهی و کنترل ایران به گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به خود (مانند حزب الله لبنان) در منطقه وجود ندارد».

معرفی تولیدات جدید وزارت دفاع ایران
بولتن «دیده‌بان محیط عملیاتی» با پرداختن به خبر تولیدات جدید وزارت دفاع به نقل از رسانه‌های ایران نوشت: «با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۵ دستاورد جدید فناورانه دفاعی شامل دستگاه آشکارساز پارس کم، دستگاه آشکارساز مواد منفجره و مخدر، پوشش های پلیمری ضد ضربه و انفجار، نسل جدید لباس های محافظ NBC بر پایه فناوری غشاءهای تراواگزین، رونمایی و خط تولید داروی اوبیدو اکسایم کلراید از محصولات مهم دارویی مقابله با عوامل شیمیایی افتتاح شد. سردار دهقان، در حاشیه رونمایی از این دستاوردهای جدید در جمع خبرنگاران طی سخنانی با اشاره به رویکرد وزارت دفاع در طراحی و ساخت تجهیزات فناورانه و روز آمد در حوزه های مختلف گفت: امروز به همت دانشمندان، متخصصان و محققان زبده و کارآمد وزارت دفاع شاهد دستاوردهای جدیدی هستیم که حقیقتا مصداق عینی فرمایش راهبردی مقام معظم رهبری است».

 

ایران تجهیزات نظامی جدید تولید می‌کند + دانلود /// در حال ویرایش

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: «یکی از درس‌هایی که ایران بخصوص از امتناع از فروش اس ۳۰۰ توسط روسیه در سال ۲۰۱۰ گرفت، این بود که تجهیزات نظامی را خود در داخل تولید کند و خودکفا باشد. رونمایی از این ۵ محصول تولیدی وزارت دفاع ایران نشان می‌دهد که ایران خواستار این است که در مقابل هر گونه حمله اتمی، شیمیایی، بیولوژیکی و مجموعا حملات کشتار جمعی از خود دفاع کند. در حالی که این امر می‌تواند به معنای رویکرد تهاجمی ایران نباشد، اما با توجه به احتمال اینکه داعش علیه سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند، این رویکرد تهاجمی معنا می‌یابد.
معرفی علنی این تسلیحات و تجهیزات نه تروریست‌ها را به عقب می‌راند و نه خیال مردم را راحت می‌کند. به هر حال، این تجهیزات معرفی‌شده در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. معنایی که می‌توان از این تولیدات استخراج کرد، این است که ایران قصد دارد با آمادگی بیشتر وارد عرصه مبارزه در سوریه و عراق شود».

قطار ترانزیتی راه ابریشم وارد تهران شد
«دیده‌بان عملیاتی» با پرداختن به خبری که رسانه‌های ایرانی از قطار ترانزیتی بین چین و ایران منتشر کردند، نوشت: «نخستین قطار ترانزیتی راه ابریشم پس از طی ۱۰ هزار و ۳۹۹ کیلومتر از کشور چین وارد ایستگاه راه آهن تهران شد.  این قطار ۱۴ روز پیش با ۳۲ کانتینر حامل کالاهای تجاری از ایستگاه راه آهن شهر ‘یی وو’ در استان ‘جه جیانگ’ واقع در شرق چین حرکت کرد و برای نخستین بار با عبور از کشورهای قزاقستان و ترکمنستان از مسیر سرخس وارد ایران شد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان چهار‌‌راه ارتباطی و مسیری مطمئن بین شرق دور و آسیای میانه به غرب آسیا (خاورمیانه) و اروپا قرار گرفته است و چشم انداز قابل توجهی در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی وجود دارد».

 

ایران تجهیزات نظامی جدید تولید می‌کند + دانلود /// در حال ویرایش

بولتن ارتش آمریکا در تفسیر این خبر آورده است: « با پا گذاشتن دوباره ایران در بازار جهانی، روابط بین این کشور و چین احیا و دو چندان شد. چین با شعار «یک کمربند یک جاده» سعی در گسترش تجارت در مسیر جاده ابریشم دارد. ارتباط ریلی چین و ایران، یک علامت نشانه‌دار است. چین خواهان نفوذ دریایی بیشتر خود در حوزه خلیج فارس است و ارتباط ریلی بین جِجیانگ (Zhejiang) و تهران، به معنای فائق آمدن چین بر چالش‌های راه‌های زمینی است. از طرف دیگر، ایران خواستار مدرنیزه کردن زیرساخت‌های راه‌آهن خود است. این آغاز راه است و قطارهای باری بین دو کشور بصورت ماهانه در تردد هستند اما «محسن پورسید آقایی» -مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران- خبر از تردد بیشتر قطار بین ایران و چین داده است. مسافت بین تهران و جِجیانگ از راه قطار در دو هفته طی می‌شود و این زمان ۳۰ روز زودتر از طی همین مسافت از راه دریایی خواهد بود.

یکی از نگرانی‌هایی که قطارهای ترانزیتی بین ایران و چین ایجاد می‌کنند، این است که در ظاهر تجاری‌شان، می‌توانند حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی باشند و بدین ترتیب امکان کنترل آنها خیلی سخت‌تر از کنترل کشتی‌هاست. در عین اینکه این تصور را می‌توان داشت که چین به اقدامات احتمالی محرمانه هسته‌ای ایران کمک نخواهد کرد، اما این تصور تقریبا باطل است، چرا که کره شمالی امروز، مرهون کمک‌های مخفیانه چین است. یکی دیگر از وجوه این خط آهن، نفوذ ایران و چین در منطقه غنی از انرژی قزاقستان و ترکمنستان است که هر دو در زمینه عرضه محصولاتشان در بازار انرژی دچار چالش هستند».

رصد فعالیت‌های جمهوری اسلامی از داخل رسانه‌های ایرانی یکی از ماموریت‌های ارتش آمریکا است. «دفتر مطالعات خارجی نظامی» متعلق به ستاد فرماندهی اصول و آموزش ارتش آمریکا به مدت بیش از ۲۵ سال است که پژوهش‌های منابع آشکار مربوط به دیدگاه‌های برون مرزی عرصه دفاع و امنیت را انجام می‌دهد. این دفتر، بر روی موضوعاتی که پتانسیل پژوهش را دارا هستند و یا به آنها پرداخته نشده است، تمرکز دارد.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet