Print Friendly, PDF & Email
 

 
“تانک تی-۹۰ “با کاربردهای وسیع در میدان های نبرد، می تواند نقش مکملی را برای مقابله با هرگونه تجاوز ایفا نماید.

به گزارش جهان، “تانک تی-۹۰ “با کاربردهای وسیع در میدان های نبرد، می تواند نقش مکملی را برای مقابله با هرگونه تجاوز ایفا نماید.

به گزارش انتخاب، بنا بر برخی اظهارات مقامات روسی قرار است تولید “تانک تی-۹۰ ” در ایران راه اندازی و بهره برداری شود. این در حالی است که ایران احتمال خرید “تانک تی-۹۰ “را از روسیه را چندی پیش رسانه ای کرد. “یچیسلاو خالیتوف” معاون مدیر کل شرکت روسی ” اورالسکی واکنی زاوود ” به خبرگزاری ” اینتر فاکس” خبر داده که در صورت درخواست ایران، روسیه این آمادگی را دارد که ساماندهی تولید تحت لیسانس تانک روسی “تی۹۰ اس” در این کشور خواهد بود.

این مطلب در حالی مطرح می شود که پیشتر “آلکسی ژاریچ” دیگر معاون مدیر کل شرکت ” اورالکسی واکنی زاوود” روسیه اعلام کرده بود که تا زمان لغو محدودیت های همکاری فناوری نظامی با ایران سازماندهی تولید تانک در این کشور ممکن نخواهد بود. چندی پیش وزیر دفاع روسیه اعلام کرده بود که افزودن جنگنده های “سوخو ” و تانک های “تی-۹۰ ” به تجهیزات نظامی ایران با قطعنامه های بین المللی تناقض ندارد.

رسانه های روسی به نقل از یک دیپلمات ارشد در آژانس صادرات تسلیحات روسیه گزارش دادند که روسیه طی سال جاری قرار داد فروش تجهیزات نظامی با ایران را به امضا خواهند رساند. با توجه به سفرهای اخیر وزیر دفاع ایران به روسیه احتمال قوت گرفتن این خبر بسیار محتمل است و ماشاهد حضور “تانک تی-۹۰” در بین زره پوش های ایرانی برای مکمل نمودن آنها جهت مقابله با تهدیدات در میدان های نبرد خواهیم بود.

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000490/nf00490765-1.jpg

مشخصات “تانک تی”۹۰

“تانک T-90 ” یکی از تانک‌های پیشرفته روسیه می‌باشد که طراحی و تولید آن از سال ۱۹۹۵ و بعد از اینکه که دولت “مسکو” انهدام تانک‌های ” T72 ” را دید؛ آغاز شد. این تانک نمونه پیشرفته “تانک T72 ” و با تغییر نام آن به وجود آمده است. در حال حاضر” تانک T90 ” در مدل‌های مختلف مانند ” T90-K “، ” T90-A “، ” T90-S ” و دو مدل دیگر در حال خدمت هستند و فدراسیون روسیه در کنار این تانک به دنبال تولید تانک ” T14 ARMATA” است تا قدرت خود را افزایش دهد.

این تانک با وزن قریب به ۴۷ تن، طول بیش از ۹ متر ، عرض بیش از ۳ متر و سرعتی معادل ۴۵ تا ۷۰ کیلومتر را دارد و بر روی آن ” توپ ۱۲۵ میلی متری ، مسلسل ۷٫۶۲ میلیمتری PK و مسلسل ۱۲٫۷ میلی متری ضد هوایی نصب شده است. روسیه از “تانک T90 ” در جنگ سوریه و در نبردهای سرنوشت ساز استان حلب استفاده و وظایف مهمی بر این تانک تعریف کرد. در حال حاضر در کنار ارتش روسیه کشورهای الجزایر، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و هند از انواع این تانک خریداری کرده‌اند و از زمان لغو تحریم‌ها نیز ارتش ایران برای خرید “تانک T90 ” وارد مذاکره شده و امکان دارد که تا چند ماه آینده نیروی زمینی ارتش نیز به این تانک مجهز و از آن در کنار تانک ایرانی برای دفع هرگونه تهدید و تجاوز احتمالی استفاده کند.

قدرت حفاظتی تانک تی-۹۰

“تانک T90″ از زره ترکیبی فولادی و کامپوزیتی، یک زره واکنشی انفجاری، گیرنده‌های هشدار لیزری و سیستم اخلال مادون قرمز در موشک‌های ضدتانک تامین می‌شود. زره مدل” تی-۹۰اس ” در قسمت جلو بدنه معادل ۹۹۰ تا ۱۰۷۰ میلی‌متر فولاد ورقه ‌ای در مقابل گلوله‌های انرژی شیمیایی (انفجاری) و ۶۷۰ تا ۷۱۰ میلی‌متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی(فلزی) قدرت مقاومت دارد.

قدرت مقاومت قسمت‌های مختلف برجک تانک معادل ۵۸۰ – ۱۰۵۰ و ۱۳۴۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انرژی شیمیایی (انفجاری) و ۴۲۰ – ۷۵۰ و ۹۲۰ میلی‌متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی (فلزی) است. قسمت زیرین جلوی بدنه تانک هم معادل ۳۸۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای در مقابل گلوله‌های انفجاری و ۲۴۰ میلی متر در مقابل گلوله‌های انرژی جنبشی مقاومت دارد. مقامات روسی مدعی هستند این تانک در صورت استفاده سیستم های حفاظتی “اشتورا” و “آرنا” بهترین تانک از نظر قدرت حفاظتی است.

تی-۹۰ از چه سلاحی بهره می برد؟

این تانک دارای یک قبضه توپ ۱۲۵ میلی‌متری است که در دهه ۱۹۶۰ برای “تانک تی-۶۴” طراحی شده بود و از آن زمان تاکنون تمام تانک‌های “تی-۶۴”،”تی-۷۲” ،”تی-۸۰ ” و ” تی-۹۰ “و همچنین برخی از تانک‌های کشورهای دیگر نیز از آن بهره می برند. امکان شلیک موشک ضدتانک هدایت‌شونده “آتی-۱۱ اسنیپر (۹ ام ۱۱۹)” نیز از همین توپ وجود دارد که برد آن از ۱۰۰ متر تا ۶ کیلومتر و قدرت نفوذ آن در زره معادل ۹۵۰ میلی‌متر فولاد ورقه‌ای است و امکان استفاده از آن علیه بالگرد هم وجود دارد.

با توجه به قیمت بسیار بالای این موشک ، واحدهای ویژه آن را در خشاب تانک خود حمل می‌کنند. “مسلسل ۷.۶۲ میلی‌متری پی‌کا” به عنوان سلاح هم‌محور توپ اصلی نصب شده‌است و یک مسلسل( ۱۲.۷ میلی متری) ان‌اس‌وی‌تی با ۳۰۰ فشنگ و برد مفید ۲ کیلومتر هم بر روی برجک جهت دفاع هوایی از تانک نصب شده است.

تانک تی-۹۰ مثل سایر تانک‌های روسی از مدل “تی-۶۴ ” به بعد، از گلوله‌گذار اتوماتیک استفاده می‌کند و خدمه آن سه نفر می باشد. گلوله‌گذار اتوماتیک این تانک ۲۲ گلوله را در حالت آماده آتش داشته و گلوله‌گذاری آن ۵ تا ۸ ثانیه طول می‌کشد.

*** چند نمونه از تانک های ارتش جمهور ی اسلامی ایران

” تانک ذوالفقار”

اولین تانکی که در سال ۸۰ تولید شد ؛ ذوالفقار بود. این تانک با ۷ متر طول ، ۳ و نیم متر عرض و ۲ و نیم متر ارتفاع توانایی حمل انواع ادوات نظامی و اسلحه های ۷/۶۲ و ۱۲/۷ میلی متری را دارد و برد آن به ۴۵۰ کیلومتر هم می رسد.

“تانک ذوالفقار” از یک موتور دیزلی با قدرت ۷۸۰ اسب بخار استفاده می‌کند و سیستم کنترل آتش آن امکان شلیک در حرکت را برای تانک نیز تامین می کند. در این تانک می‌توان سیستم هشدار دهنده و پدافند لیزری ساخت. این سیستم می‌تواند کاربران خود را با تابش پرتوهای لیزر هدایت کننده، از جنگ افزارهای هدایت شوندهٔ ضدتانک آگاه کند.

پدافند مورد استفاده این سیستم به صورت انتخابی، می‌تواند ترکیبی از پرتاب کننده‌های نارنجک دودزا باشد. این کار باعث شکستن قفل لیزری پرتابگرهای دشمن می‌شود و پوشش این سیستم هشدار دهنده ۳۶۰ درجه در افق و ۶۰ درجه در ارتفاع است. یکی از نکات بسیار مهم در این تانک، سامانه کنترل آتش آن است.

سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به” EFCS3 ” یک سیستم چند منظوره است که توانایی‌های قابل توجهی را در اختیار افراد نظامی قرار می‌دهد، ازجمله ثابت نگاه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخش‌ها، امکان درگیری با اهداف ثابت و متحرک، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر درون تانک برای تخمین زاویه مورد نظر برای شلیک، قابلیت شبکه شدن با سامانه‌های دید در شب موجود در تانک از ویژگی های این سیستم چند منظوره است. متخصصان جهاد خودکفایی ارتش با افزودن بر عرض این تانک، باعث افزایش سرعت تانک شده‌اند. نیم‌ رخ کوتاه، سیستم فشنگ‌گذاری تمام اتوماتیک و مسافت‌یاب لیزری، توپ ۱۲۵ میلی‌متری بدون خان، قابلیت پرتاب موشک‌های کورکننده رادارهای دشمن و سیستم‎های آشکارسازی مادون قرمز، از دیگر ویژگی های این تانک پیشرفته ایرانی است.

” تانک “تیام”

“تیام “جدیدترین مدل بهینه سازی شده “تانک ام-۴۷” بوده که دارای یک زره واکنشی برای مقابله با تهدیدات خارجی است. برای دومین بار است که “تانک ام-۴۷” بهینه سازی می شود و نسل اول بهینه سازی تانک مذکور، “زره پوش سبلان” بود. زره واکنشی در “تانک تیام” این امکان را به زره پوش مذکور می دهد تا از خود در برابر موشک های ضد زره محافظت کند و این موضوع از وارد آمدن خسارت به یگان زرهی عملیاتی جلوگیری خواهد کرد. “تانک تیام” دارای یک زره واکنش گر بوده و این زره تانک را از مورد اصابت قرار گرفتن در میدان نبرد حفظ می کند که بخش های حساس آن را که امکان مورد اصابت قرار گرفته می پوشاند و علاوه بر این مجهز به توپ ۱۰۵ میلی متری و “اسلحه دوشکا” با کالیبر ۱۲٫۷ میلیمتری برای نبردهای نزدیک است.

**تانک مبارز

“تانک مبارز” مدل بهینه سازی شده “تانک چیفتن” در ایران است. این تانک در سال ۱۹۶۶ در بریتانیا تولید و از سال ۱۹۷۲ وارد ارتش ایران شد و مورد استفاده قرار گرفت.این تانک دارای ۵۵ تن وزن، ۷/۵ مترطول،۳/۵ متر عرض و ارتفاع ۲/۹ متری می باشد.” تانک مبارز” دارای ۴ خدمه می باشد و از توپ ۱۲۰ میلی متری بهره می برد و یک تیر بار هم محور با توپ و یک تیر بار جانبی بر روی آن قرار دارد. این تانک از موتوری با قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار بهره می برد.در دوران دفاع مقدس به طور گسترده ای از این تانک برعلیه عراق استفاده شد و این تانک در عملیات های زیادی شرکت داشت.

**تانک “سفیر”

“تانک سفیر” مدل اصلاح شده “تانک T54″ است که از توپ ۱۰۵ میلی متری بهره می برد و دارای یک تیربار ۷/۶۲ پی کاتی هم محور با سلاح اصلی و یک تیر بار سنگین ۱۲/۷ دوشکا هم بر روی سقف تانک قرار دارد و ۳۶ تن وزن دارد. طول این تانک ۶/۴ متر وعرض آن ۳/۳۷ متر می باشد و دارای ۴ خدمه نیز هست. سفیر در سال ۱۳۷۴ برای افزایش قابلیت های ” T 54″ طراحی شد.

این تانک قادر است با تجهیزات اضافه تا عمق ۵متری آب حرکت و عمل کند. در اطراف برجک ۴ پرتابگر نارنجک دودزا نصب شده است.” تانک سفیر” از موتور دیزلی وی-۶۴-۶وی-۱۲ با قدرت ۷۸۰ اسب بخار استفاده می کند و ۳۶ تن وزن دارد.

**تانک صمصام
“تانک صمصام “مدل اصلاح شده “تانک M-60 ” است ودارای ۴۹ تن وزن،۶/۹۴ متر طول،۳/۶۳۱ متر عرض و دارای تسلیحات توپ ۱۰۵ میلی متری M-68 و دو تیر بار یکی هم محور با توپ و دیگری بر روی برجک قرار دارد.سرعت “تانک صمصام ” ۴۸ کیلومتر بر ساعت و موتور این تانک ۷۵۰اسب بخار قدرت دارد. نصب سامانه های کنترل آتش، جمرIR، هشدار دهنده لیزری، لانچر نارنجک انداز و حفاظ زرهی کاملا بومی بر روی تانک از قابلیت های جدید” تانک صمصام” است.

مجتمع صنعتی شهید کلاهدوز یک زره واکنش انفجاری طراحی کرده که می توان به سرعت آن را بر روی این تانک نصب کرد تا توانایی بقا پذیری تانک را در میدان جنگ افزایش دهد.

**تانک تی-۹۰ مکمل تجهیزات نظامی برای هرگونه تجاوزی

به نظر می رسد روسیه با دراختیار دادن تانک تی-۹۰ به دولت سوریه گام بلندی جهت مقابله با گروه های تروریستی در سوریه بردارد و تانک تی-۹۰ مکمل تجهیزات نظامی سوریه برای نابودی دشمنان است. دولت سوریه با اتکا به نیروهای مردمی و حمایت های مستشاری ایران و روسیه توانسته به پیروزی های دیگری در نبرد با داعش دست پیدا کند که؛ در این میان کمربند تهاجمی محور مقاومت در مواجهه با جبهه تروریسم سعودی صهیونیستی به مراتب مستحکم تر شده است.اما در نهایت امر روند پیروزی های مردم سوریه مستلزم اینست که کشورهای دیگر نظیر ترکیه و آمریکا در امور داخلی سوریه دخالت نکرده و اجازه دهند که مردم سوریه برای امور داخلی، خود تصمیم گیرنده باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet