مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ «جوانهای عزیز! اسناد درس آموز لانه جاسوسی را بگیرید و بخوانید… دانشجویانی که آنجا را گرفتند و فهمیدند که لانه جاسوسی است با زحمت زیاد آن را استحصال کردند… این‌ها نشان می‌دهد که امریکایی‌ها در هنگام اوج نهضت و پیروزی انقلاب دائم درحال توطئه علیه جمهوری اسلامی بوده‌اند؛ آمریکا این است.» این بخشی از توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان و دانش‌آموزان به مناسبت ۱۳ آبان سالروز تسخیر سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) است. بر همین اساس مرکز اسناد انقلاب اسلامی از این پس به صورت روزانه، اقدام به انتشار اسناد استحصال شده از سفارت آمریکا می‌کند.

در سند زیر که جز اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی آمریکا است نشان می دهد که آمریکایی‌ها باشناختی که از دولت موقت داشتند درصدد نزدیکی و نفوذ به آنها بودند که جزییات کامل مطلب در سند زیر مشاهده می گردد:

سند خیلی محرمانه

از : سفارت تهران

به : واشنگتن

 

  در مورد اطلاعات در مورد عراق من راهنمایی وزارت را در این مورد خواستارم. از نقطه نظر منافع ما ٬  در اینجا جواب مثبت می تواند عواقب سودمندی داشته باشد. سهیم کردن دولت موقت در ارزیابی های  ما از دولت عراق می تواند معرف این باشد که آمریکا توجه زیادی به ثبات درمنطقه خلیج فارس دارد.

 فرض کنیم که آنچه را ما به دولت موقت می دهیم معرف این باشد که دولت عراق قصد جنگ ندارد. این  ممکن است از بعضی نظرات به ما کمک کند. “در مورد روابط دوجانبه ما با دولت موقت ٬ پذیرش این  موضوع می تواند در جلب اطمینان دولت موقت و تمایل ما برای همکاریهای سودمند متقابل مفید واقع  شود.

  ما فکرمی کنیم که درملاقاتهای اولیه تا جائی که ممکن است باید به دولت موقت تأکیدکنیم که خطرات  داخلی ایران کاملاً از پشتیبانی کشورهای خارجی برخوردار است و “طوری وانمود کنیم که ما را از  آشوبهای داخلی دولتی و کشوری ایران مبرا سازد”؛ البته این کارِ مشکلی خواهد بود؛ ولی “باید با یک  تلاش مداوم پیگیری شود. احتمالاًشروع کار مشکل خواهد بود ٬ ولی ” مثال: روش دولت موقت نسبت به عراق ٬ پشتیبانی  ایران از شورشیان افغانستان ٬ روش روسیه در روابط مستقیم با دولت موقت ٬ حزب توده

   کاردارامیدوار است که به وسیله انتظام کاری کند که روزنامه ها حملاتشان را نسبت به آمریکا کاهش  دهند.

  در این موقع حساس هیچ دولتی قادر نیست که حکومت ایران را سرنگون کند.

  ما با دولتی که بی تجربه است و هدفهایش نامعلوم است سرکار داریم و “مهمتر اینکه   عقاید وابستگی به آمریکا بین دولت موقت و خمینی  خیلی متفاوت است.”

   هردولتی که درایران بر سر کارآید ٬ چه طرفدارشوروی باشد و چه طرفدارسرمایه داری ٬ مایل خواهد بود که دسترسی به تکنولوژی آمریکا و مقداری کمکهای نظامی و مواد غذائی داشته باشد ٬ که بدون  احترام به آمریکا این موارد جزئی در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت. بنابراین باید “دولت موقت ٬ خمینی  را در جریان اینکه سیاست ایران برای ما غیرقابل قبول است قرار دهد.”

سفارت تهران