Print Friendly, PDF & Email
چرا عمر متین پیش از عملیات با گروه های فعال اینترنتی داعش ارتباط نگرفت تا لااقل در مورد نکات امنیتی آن مشورت کند؟ آیا این بار دستی پشت پرده وجود ندارد که با صحنه سازی، خطر داعش را به «اسلام هراسی» تسری دهد تا بر تنور نژادپرستی در غرب بدمد؟
سرویس بین الملل فردا؛ علیرضا مجیدی: شهر «اورلاندو» در ایالت فلوریدای آمریکا دو روز قبل شاهد بزرگ ترین عملیات تیراندازی و مرگ دسته جمعی تاریخ ایالات متحده آمریکا بود. عامل این عملیات، یک شهروند آمریکایی با تبار افغانی به نام «عمر صدیق متین» بود که هیچ ارتباز سازمانی و تشکیلاتی با داعش نداشته است؛ اما پیش از انجام عملیات با تماس تلفنی به پلیس فدرال، از گرایش خود به داعش خبر داد.
کشتار باشگاه شبانه اورلاندو، بزرگ ترین تلفات انسانی در اثر تیراندازی در تاریخ ایالات متحده بود.
در فاصله کم تر از یک ساعت، شبکه های اجتماعی واکنش بسیار گسترده ای به این بحران نشان دادند.
از نکات جالب این عملیات مرگبار، عدم مشابهت آن با الگوهای رایج عملیات های انتحاری است. در عملیات های انتحاری گروه های مختلف تروریستی، از تی ان تی و مواد منفجره در حجم بسیار بالا استفاده می شود، اما در این عملیات تنها از سلاح های گرم شخصی موجود در بازارهای عمومی ایالات متحده استفاده شده بود. به همین علت، مدت عملیات به جای چند لحظه، سه ساعت به طول انجامید! با این حال، پلیس محلی و فدرال از نجات افراد حاضر در کلوپ شبانه عاجز بودند.
پاس گل FBI برای جنگ روانی داعش
در اثر این عملیات، ۵۰ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند که این حجم تلفات انسانی در اثر یک عملیات تک نفره در تاریخ ایالات متحده بی سابقه است. همین حجم بالای تلفات انسانی، واکنش گسترده و عمومی جوامع غربی را برانگیخت و به نوعی داعش را به هدف اصلی خود یعنی «ایجاد رعب در شهروندان غربی» رساند!
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
بیانیه های داعش نشان داد اطلاعات این سازمان تروریستی از عمر متین محدود به اعلامیه های پلیس فدرال آمریکا (FBI) است!
جالب این جاست که نخستین گروهی که عامل این حمله خونبار را معرفی کرد، پلیس ایالات متحده بود که در گزارش خود از تماس وی و اعلام بیعت با داعش خبر داد! با اعلام رسمی نام وی، به سرعت عکس های وی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و به اصطلاح کارشناسان حوزه جنگ روانی، «تب عمر متین (عامل این حمله) بالا گرفت!»
داعش که از نظر جنگ روانی، مهارت های رسانه ای بالایی دارد، بلافاصله روی این موج سوار شد و عامل این حمله مرگبار را «سربازی از سربازان خلافت» خواند که «مطابق خواسته تشکیلات» علیه «صلیبی ها» عملیات انجام داده است. قدایقی بعد، خبرگزاری اعماق و رادیوی داعش در بیانیه ای رسمی، با تبریک این رخداد اعلام کردند: «این عملیات، بعد از “غزوه منهتن” بیش ترین میزان کشته را از صلیبی ها داشته است.» جالب است که در این بیانیه بر عبارت «غزوه منهتن» تأکید شده است که همان حمله به برج های دو قلو در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ است.
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
داعش در بیانیه خود بار دیگر بر فاجعه ۱۱ سپتامبر تأکید کرده تا بیش از پیش رعب ایجاد کند.
جالب این جاست که در همان حمله نیز ابهامات جدی در مورد نقش اسرائیل مطرح است!
جملات پایانی این بیانیه کوتاه، به معرفی کوتاه عامل این عملیات اختصاص دارد که اطاعات آن دقیقا محدود به اطلاعیه پلیس فدرال آمریکاست! «خداوند به برادر ما عمر متین، یکی از سربازان خلافت در آمریکا این توفیق را داد تا بتواند به آسانی یک “غزوه امنیتی” را به کفار تحمیل کند. او توانست به محل تجمع صلیبی های پیرو قوم لوط در یک باشگاه شبانه راه یابد که … بیش از ۱۰۰ نفر از آنان کشته یا زخمی شدند.» به نظر می رسد حتی تشکیلات داعش هم شناخت بیش تری از عامل این حادثه مرگبار نداشته است که نتوانسته بیش تر به معرفی وی بپردازد!
دقت در ادبیات این بیانیه و کلیدواژه های به کار رفته در آن نشان می دهد جهت گیری داعش تعمدا بر ایجاد رعب شدید ناشی از اسلام هراسی است تا شهروندان غربی به مسلمانان به مثابه «بمب های ساعتی غیرفعال» نگاه کنند.
فراخوان داعش در استراتژی «بمب های ساعتی»
پیش از حلول ماه مبارک رمضان، سخنگوی سازمان تروریستی داعش در یک پیام صوتی از هواداران و وابستگان به این سازمان تروریستی خواست تا در ایام ماه مبارک، بر انجام عملیات های تروریستی متعدد در کشورهای اروپایی و آمریکایی تمرکز کنند.
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
سخنگوی داعش در پیامی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، از هواداران این سازمان تروریستی خواست در این ماه در اروپا و آمریکا عملیات های تروریستی گسترده انجام دهند.
در محافل نظامی و کارشناسی، عنوان «بمب های ساعتی غیرفعال» داده اند.
ابو محمد عدنانی، سخنگوی داعش با نامگذاری ماه مبارک رمضان به «ماه غزوه و جهاد» از هواداران داعش خواست: «این ماه را به مشیت الهی، “ماه مصیبت برای کفار در هر مکان” قرار دهید. این فراخوان عام، مخصوص به “انصار خلافت اسلامی” در اروپا و آمریکاست.»
او در این پیام صوتی ۳۲ دقیقه ای، این فراخوان عام را چنین توجیه می کند: «نباید به این عملیات به چشم کشتار شهروندان معمولی نگاه کرد؛ بلکه ما داریم انتقام کشتار وسیع شهروندان مسلمان سرزمین خلافت را از ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا می گیریم. هواپیماهای ائتلاف، با بمباران خود آرامش و امنیت مسلمین را هدف قرار داده اند و حالا ما باید آرامش و امنیت را از صلیبی های ساکن سرزمین کفر بگیریم.»
ادعاهای پلیس فدرال در مورد گرایش عمر متین به داعش
مرکز بررسی های فدرال اعلام کرد عمر متین دقایقی قبل از انجام این عملیات، با مرکز تلفنی ۹۱۱ پلیس تماس گرفت و از بیعت خود با داعش خبر داد. با این حال، هیچ دیتای دیگری دال بر ارتباط نامبرده با داعش وجود ندارد!
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
به جز ادعاهای FBI ، هیچ سندی دال بر گرایش عمر متین به داعش وجود ندارد.
حتی در اسناد ادعایی پلیس فدرال هم هیچ دیتایی دال بر ارتباط وی با داعش وجود ندارد.
به گزارش سی ان ان، کارشناسان FBI این تماس تلفنی را چند بار گوش داده اند و معتقدند عمر متین در ضمن این تماس، «خوفناک» و «هراسان» بوده است! بنا به گفته پلیس فدرال، عمر متین در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ برای مدتی بازجویی شده و تحت نظر بوده است؛ زیرا در برابر دوستان و رفقای خود از گرایش و علاقه به گروه های افراطی مسلمان سخن گفته بود. با این حال به علت فقدان مدارک کافی و مستند، آزاد می شده است. در آن زمان در یک سند حقوقی به صراحت آمده است: «هیچ گونه مدرکی از ارتباط و تماسی میان متین و گروه های افراطی به دست نیامده است.»
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
تیراندازی به سمت حاضران در باشگاه شبانه فلوریدا، ۳ ساعت طول کشید!
پلیس در همان دقایق اول اطراف باشگاه را بست؛ اما چرا نتوانست مانع کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شود؟
عمر متین در سال ۲۰۱۱ گواهینامه حمل اسلحه را از پلیس دریافت کرد که تا پایان ۲۰۱۷ اعتبار داشت. او علیرغم حمل اسلحه – تا پیش از این عملیات – هرگز از اسلحه خود در هیچ یک از نزاع ها استفاده نکرده بود. این در حالی است که از نظر روانی زندگی بسیار سخت و پرفراز و نشیبی را طی این سال ها تجربه کرده بود.
انگیزه و علت تیراندازی در باشگاه شبانه
میر صدیق، پدر عامل حمله مرگبار اورلاندو در گفت و گوی تلویزیونی تأکید می کند هرگز از گرایش پسرش به گروه های افراطی خبر نداشته است. او حتی می گوید پسرش گراییش دینی پررنگ و قابل توجهی نداشت؛ هرچند با همجنس گرایی به شدت مخالف بود: «دو ماه قبل، زمانی که با خانواده خود در خیابان قدم می زد شاهد رفتار شنیع دو همجنس باز بود. با مشاهده این صحنه از کوره در رفت و به هر دو نفر حمله کرد؛ با این حال هرگز بعد از آن در مورد محکومیت دینی این عمل حرفی نزد. به نظر من، او صرفا از نظر روانی نسبت به همجنس بازی تنفر داشت و این موضوع ارتباطی با گرایش دینی ندارد!»
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
همسر عمر متین بی حجاب بود و حدودا ۴ ماه قبل از وی جدا شد.
او می گوید عمر هرگز از وی نخواست حجاب اسلامی را رعایت کند.
همین نکته نشان می دهد وی هرگز علقه های افراطی اسلامی نداشته است.
سیتورا یوسفی، همسر سابق عمر متین نیز در مورد علت این عملیات، بر نکته دیگری غیر از گرایش دینی تأکید می کند: «طی ماه های اخیر او از نظر عاطفی و عقلی به شدت دچار مشکل شده بود. او می خواست پلیس شود و یک پلیس هرگز نیم تواند گرایشات دینی افراطی داشته باشد.»
عدم ارتباط عمر متین با داعش!
باراک اوباما در ضمن واکنش به حادثه اورلاندو، نکته مهمی را بیان کرد: «هیچ دلیل و سندی نداریم که نشان دهد این عملیات خارج از مرزهای ما طراحی شده باشد! عامل این عملیات، صرفا از طریق اینترنت به گروه های افراطی علاقمند شد و خودش این فاجعه را برنامه ریزی و اجرا کرد.»
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
پدر عمر متین می گوید هرگز از گرایشات اسلامی در فرزندش خبر نداشته است!
یک کارشناس پلیس فدرال به سی ان ان در این مورد گفت: «تمام تحقیقات صورت گرفته تا این لحظه نشان می دهد عامل این حمله صرفا از طریق اینترنت به افکار داعش گرایش پیدا کرده است؛ اما هیچ گاه با داعش و نیروهای سازمانی آن ارتباط نگرفته است.»
یک مسئول آمریکایی نیز در گفت و گو با رویترز تأکید کرد کم ترین سندی وجود ندارد که نشان دهد عمر متین ارتباطی با داعش داشته باشد: «او مدتی در شبکه های اجتماعی بود؛ اما حتی محتوای تولید شده نسبتی با پیام های اعضاء داعش ندارد!»
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
پوشش رسانه ای گسترده عملیات، زمینه ای شد تا افکار عمومی غربی ها به صورت بی سابقه ای طی ده سال اخیر از «خطر اسلام در بیخ گوش غرب» سخن بگویند.
یکی از مسئولین سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) نیز در گفت و گو با الجزیره در مورد بیانیه داعش گفت: «اصلا استبعادی ندارد که داعش در بیانیه ای مسئولیت این عملیات را بر عهده بگیرد! آن ها آسیب های بزرگ و متعددی از ائتلاف خورده اند و برای انسجام تشکیلاتی و حفظ روحیه بدنه خود، نیازمند چنین عملیات هایی هستند.»
او در مورد گرایش عمر متین به داعش نظر خود را چنین بیان کرد: «اگر کسی از طریق اینترنت به داعش گرایش پیدا کند؛ به راحتی از همان طریق می تواند با شبکه های مختلف این سازمان تروریستی ارتباط برقرار کند. اما اگر ارتباط نگرفت؛ یعنی یا گرایش وی پررنگ نبوده یا نمی تواند راه های امنیتی اصطلاحا کور را شناسایی کند! کسی که دید امنیتی نداشته باشد، طبعا نمی تواند عملیات انتحاری یا نظامی انجام دهد. در نتیجه فقدان ارتباط تشکیلاتی عمر متین با داعش نشان می دهد نامبرده گرایش چندان پررنگی به سمت داعش نداشته است!»
پشت پرده عملیات؛ «صحنه سازی» یا «بمب ساعتی غیرفعال»؟
اوباما در واکنش به کشتار اورلاندو هشدار داد: «این عملیات، جزئی از یک طرح بزرگ تر تروریستی است.» اگر از این جنبه نگاه کنیم، کسی که کم ترین ارتباطی با داعش نداشته می تواند ۱۰۰ نفر را طی سه ساعت بکشد یا مجروح کند. به این ترتیب، استراتژی اصلی داعش مبنی بر «بمب های ساعتی غیرفعال» تحقق می یابد و هر لحظه ممکن است یکی از شهروندان مسلمان سرخورده اجتماعی دست به چنین جنایتی بزند.
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
نمونه ای از پوسترهای اسلام ستیزی
اما روی دوم این سکه همین است که چرا عمر متین پیش از عملیات با گروه های فعال اینترنتی داعش ارتباط نگرفت تا لااقل در مورد نکات امنیتی آن مشورت کند؟ آیا این بار دستی پشت پرده وجود ندارد که با صحنه سازی، خطر داعش را به «اسلام هراسی» تسری دهد تا بر تنور نژادپرستی در غرب بدمد؟
ماجرای گرایش به داعش در عامل حمله مرگبار باشگاه شبانه آمریکا/ عمر متین، از ازدواج با همسر بی حجاب تا عملیات انتحاری به نام داعش
یازده سپتامبر به نماد اسلام ستیزی مشهور شده است.
تأکید داعش بر کلید واژه ۱۱ سپتامبر در جریان عملیات اخیر، اتفاقی است؟
اگر حالت دوم را جدی بگیریم، این بار باید از خودمان بپرسیم: «چه گروهی بیش ترین نفع را از اسلام هراسی می برد؟» همچنین باید در نظر داشت طراح این عملیات، باید نفوذ بالایی در پلیس فدرال داشته باشد تا بتواند پروژه صحنه سازی خود را با موفقیت به پایان ببرد. شاید در این میان، سئوال مهم زیر هم بی ارتباط نباشد: «چرا داعش برای انجام عملیات در اروپا و آمریکا فراخوان داد؛ اما همچنان از عملیات در اسرائیل خودداری می کند؟»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet