Print Friendly, PDF & Email
قوانین کار جدید در فرانسه که به کارفرمایان اجازه اخراج راحت‌تر کارمندان را می‌دهند، بزرگ‌ترین اعتراضات بعد از انقلاب فرانسه را در این کشور رقم زده است.

سرویس جهان مشرق- خلاصه گزارش: اعتراضات مردم فرانسه به اصلاحات پیشنهادی دولت درباره قانون کار از اواسط اسفند سال ۹۴ آغاز شد و اتحادیه‌های کارگری در این کشور مصمم هستند تا اجازه ندهند دولت فرانسوا اولاند به بهانه نیاز به افزایش فرصت‌های شغلی، دست کارفرمایان را در اخراج کارمندان‌شان بازتر کند. این روزها در حالی که میلیون‌ها هوادار فوتبال، شمارش معکوس برای آغاز رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ در فرانسه را شروع کرده‌اند، آسمان پاریس و شهرهای دیگر فرانسه را دود آتش و گاز اشک‌آور پر کرده است. اتحادیه‌های کارگری یورو ۲۰۱۶ را فرصتی برای چند برابر کردن تأثیر اعتراضات خود می‌دانند و کارمندان ادارات حمل‌ونقل عموم تهدید کرده‌اند که برگزاری این مسابقات را مختل خواهند کرد. اعتراضات گسترده به قانون جدید کار در فرانسه را بزرگ‌ترین اعتراضات مردمی بعد از انقلاب این کشور توصیف کرده‌اند و اولاند اکنون آینده سیاسی خود را به شدت در خطر می‌بیند.

نیلوفرآبی - کل ترجمه
بزرگ‌ترین اعتراضات طی ۳۰ سال گذشته
در فرانسه در حال وقوع است

فرانسه کم‌تر از ۵ روز دیگر (از زمان نگارش این گزارش) باید میزبان مسابقات قهرمانی فوتبال اروپا موسوم به یورو ۲۰۱۶ باشد[۱]. با این حال، این روی‌داد ورزشی که فوق‌العاده پرطرف‌دار است و می‌توانست فرصت خوبی برای درآمدزایی فرانسوی‌ها باشد، ممکن است به یک آبروریزی بزرگ برای پاریس و کابوسی هولناک برای اولاند و دولتش تبدیل شود[۲].

اعتراضات خیابانی در فرانسه و برخورد پلیس ضدشورش – دانلود

از اعتصاب کارگران صنعت انرژی فرانسه در پالایشگاه‌های نفت و نیروگاه‌های هسته‌ای گرفته تا کم‌بود سوخت و فلج شدن سیستم حمل و نقل هوایی و عمومی، و از تظاهرات‌های خشونت‌آمیز خیابانی[۳] و شورش‌های مردمی در سراسر کشور گرفته تا حالت فوق‌العاده‌ای که تا پایان ماه جولای (اواسط مرداد ۹۵) و برای برگزاری مناسب «تور دو فرانس» وضع شده، همگی نه تنها سر فرانسوا اولاند را درد آورده، بلکه حسابی رقبای اولاند را شیر کرده است.

«نیکولاس سارکوزی» رئیس‌جمهور سابق فرانسه که از جدی‌ترین رقبا و مخالفان دولت کنونی و حزب چپی این کشور است، دولت اولاند را «ضعیف و بزدل» توصیف کرده و می‌گوید این دولت مدیریتش بر اوضاع را کاملاً از دست داده است[۴]. البته شاید سارکوزی نیم‌اشاره‌ای هم به آماری داشته باشد که نشان می‌دهد اولاند منفورترین[۵] رئیس‌جمهور تاریخ مدرن فرانسه است[۶].

از طرف دیگر، مخالفان اولاند در خارج از فرانسه هم فرصت را غنیمت شمرده‌اند و هر یک به زبان خودش اتفاقات اخیر در فرانسه و به خصوص برخورد خشونت‌آمیز پلیس با اعتصابگران و تظاهرکنندگان را محکوم کرده‌اند. از جمله رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با زبانی تند و کنایه‌آمیز به خشونت پلیس در فرانسه اشاره کرده و می‌گوید: «من از اتفاقاتی که هم‌اکنون در پاریس رخ می‌دهد، نگران هستم و خشونت پلیس فرانسه علیه مردمی را محکوم می‌کنم که دارند از حق اعتراض خود استفاده می‌کنند[۷].» این موضع‌گیری اردوغان واکنشی به انتقاد کشورهای غربی درباره خشونت پلیس در ترکیه به خصوص در زمان اعتراضات سال ۲۰۱۳ در این کشور بود.

نیلوفرآبی - کل ترجمه
اعتراضات کارگری در فرانسه به خشونت کشیده شده است

غرق شدن پاریس در بزرگ‌ترین بحران بعد از انقلاب فرانسه

اعتصاب‌های گسترده در فرانسه تنها برگزاری مسابقات یورو ۲۰۱۶ را تهدید نمی‌کند[۸]، بلکه بخش عمده فعالیت‌های روزمره در این کشور را از کار انداخته است[۹]. البته این اعتراضات[۱۰]طی چند روز اخیر آغاز نشده است، اما به نظر می‌رسد میزبانی فرانسه در یورو ۲۰۱۶ فرصت خوبی برای فشار آوردن به دولت در اختیار اتحادیه‌های کارگری گذاشته است.

اولین اعتراضات دسته‌جمعی[۱۱] علیه دولت سوسیالیست فرانسوا اولاند، ۹ مارس (۱۹ اسفند ۹۴) آغاز شد. ۲۰ روز بعد، صدها هزار نفر (بین ۴۰۰ هزار تا ۱٫۲ میلیون نفر) اعم از دانش‌جو[۱۲] و کارگر به خیابان‌ها ریختند تا مخالفت خود را با تغییرات گسترده در قوانین کار فرانسه نشان دهند. ۹ آوریل (۲۱ فروردین ۹۵) حدود ۱۲۰ هزار نفر در پاریس و شهرهای دیگر فرانسه، ششمین تظاهرات خود را شکل دادند. قرار شد کم‌تر از ۲۰ روز بعد یک اعتصاب عمومی انجام شود و در اولین روز ماه می (۱۲ اردیبهشت ۹۵) یعنی روز کارگر نیز یک تظاهرات گسترده دیگر برگزار گردد.

واکنش پلیس ضدشورش فرانسه[۱۳] به این اعتراضات، بسیار خشونت‌آمیز بود. دست‌گیری‌های گسترده و استفاده پلیس از گاز اشک‌آور در بسیاری از شهرهای فرانسه، به سرعت خبر اول خبرگزاری‌ها شد و معترضان نیز در مقابل، اقدام به سوزاندن خودروها در خیابان[۱۴] و شکستن شیشه ساختمان‌ها کردند[۱۵]. با وجود برخورد خشن پلیس، معترضان نه تنها دست از اعتراض نکشیدند، بلکه ابعاد تظاهرات‌ها و اعتراضات خود را به خصوص در هفته سوم ماه می (اوایل خرداد ۹۵) و با هدف خروج کامل پیش‌نویس لایحه اصلاحات قانون کار از دستورکار پارلمان، به شدت گسترش دادند.

نیلوفرآبی - کل ترجمه
برخورد خشونت‌آمیز پلیس فرانسه با معترضان،
به خشونت در اعتراضات مردم نیز دامن زده است

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که از هر ۳ جایگاه عرضه گاز در سراسر فرانسه، یکی به خاطر اعتصاب راننده‌های کامیون‌های حمل سوخت، هیچ گازی برای عرضه ندارد و همین موجب تشکیل صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های فعال شده است. مردم، از مجموع ۸ پالایشگاه نفت فرانسه، ۵ پالایشگاه را محاصره کرده‌اند و اجازه فعالیت را به این پالایشگاه‌ها نمی‌دهند. حدود یک‌پنجم از برق تولیدی نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه نیز به دلیل اعتصاب کارکنان دیگر تولید نمی‌شود و دولت مجبور شده تا به ذخایر اضطراری خود متوسل شود.

فرانسوی‌ها علیه چه اعتراض می‌کنند؟

۲۶ می (۶ خرداد ۹۵) بیش از ۱۵۰ هزار نفر در تظاهراتی شرکت کردند که طرح دولت برای بازتر کردن دست کارفرمایان در استخدام و اخراج کارمندان را محکوم می‌کرد. البته «مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه[۱۶] که از حامیان اصلی طرح اصلاحات است، حاضر شده در برخی پیشنهادهای بسته اصلاحی قانون کار، تغییراتی ایجاد کند، اما اتحادیه‌های کارگری حاضر نیستند کوتاه بیایند و خواستار لغو کامل این اصلاحات شده‌اند.

«کنفدراسیون عمومی کارگری» یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه‌های فرانسه طی نامه‌ای سرگشاده در همین‌باره می‌نویسد: «این هفته، اقدامات[۱۷]، اعتصاب‌ها و محاصره‌ها توسط کارگران برخی صنایع برای درخواست الغای این لایحه کار و برخورداری از سایر حقوق[۱۸]، نشان می‌دهد که هیچ خدشه‌ای به عزم ما [برای لغو این لایحه] وارد نشده است.»

نیلوفرآبی - کل ترجمه
«اعتصاب»؛ اعتصاب کارگران در سراسر فرانسه زندگی روزمره مردم
را با مشکلات زیادی مواجه کرده است

به گزارش مشرق، یکی از مواردی که به طور خاص اتحادیه‌های کارگری را عصبانی کرده، احتمال استفاده دولت از بخشی از قانون اساسی فرانسه است که به قوه مجریه اجازه می‌دهد تا این لایحه را بدون بردن به پارلمان، تصویب کند. اما چه تمهیداتی در این لایحه جنجالی اندیشیده شده که حتی مقامات دولتی فرانسه نیز درباره آن اختلاف‌نظر دارند و اتحادیه‌های کارگری نیزی در اعتراض به آن تهدید کرده‌اند که آماده‌اند تا در برگزاری یورو ۲۰۱۶ اختلال ایجاد کنند[۱۹]؟ چه چیزی موجب شده تا گسترده‌ترین و طولانی‌ترین اعتراضات در فرانسه بعد از انقلاب این کشور شکل بگیرد؟

 

توضیحات درباره اصلاحات مدنظر دولت فرانسه در قانون کار – دانلود

خلاصه آن‌چه که اصلاحات قانون کار در فرانسه توصیف می‌شود در پنج بند زیر آمده است. این قانون:

۱- شرایطی را فراهم می‌کند تا شرکت‌ها در شرایط دشوار اقتصادی، راحت‌تر بتوانند کارکنان خود را اخراج کنند و هزینه‌هایشان را کاهش دهند.

۲- به مسئولین شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا در صورتی که درباره شرایط دست‌مزد و مزایا میان خودشان به توافقی رسیدند و توانستند رضایت اکثریت کارکنانشان را نیز جلب کنند، اجرای قوانین ملی حمایت از کارکنان را متوقف سازند، بدون آن‌که نیازی باشد موافقت اتحادیه‌های کارگری را جلب کنند.

۳- به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا تعداد ساعات اجباری کار در هر هفته را از ۳۵ ساعت به ۴۸ ساعت (و حتی تا ۶۰ ساعت در صورت دریافت «مجوز خاص») افزایش، و هم‌چنین میزان حقوق اضافه کاری را از ۲۵ درصد فعلی (نسبت به حقوق ساعات اجباری) تا ۱۰ درصد کاهش دهند.

۴- پیشنهاد می‌دهد مالیات اضافی برای قراردادهای کوتاه‌مدت وضع شود تا کارفرمایان به سوی استخدام افراد با قراردادهای دائمی سوق پیدا کنند.

۵- سقفی را برای مبلغ پرداختی به عنوان غرامت در صورت اخراج ناعادلانه کارمند معرفی می‌کند که این سقف، معادل حقوق ۱۵ ماه است.

نیلوفرآبی - کل ترجمه
پلیس ضدشورش فرانسه برای متفرق کردن معترضان
از نارنجک‌های دودزا استفاده می‌کند

نظر موافقان و مخالفان اصلاحات قانون کار

اولاند می‌گوید تصویب و اجرای این اصلاحات قانون کار برای مقابله با بی‌کاری حیاتی است. «میریام الخمری» وزیر کار فرانسه نیز در دفاع از قانون کار جدید که مخالفان آن را «قانون رؤسا» گذاشته‌اند، می‌گوید: «این قانون مطابق با وضعیت کشور ماست. نرخ بی‌کاری ما بیش از ۱۰ درصد است، یعنی همانی که ۲۰ سال پیش بود. البته وضعیت طی ماه گذشته بهتر شده است، اما باز هم رضایت‌بخش نیست.»

وی ادامه می‌دهد: «کشور ما کم‌تر از دیگر کشورهای اروپایی اشتغال‌زایی کرده است. بنابراین از نظر من، هدف از این اصلاحات فراهم شدن شرایط برای اشتغال مردم است[۲۰].» صرف‌نظر از این‌که آیا این قانون می‌تواند نرخ بی‌کاری در فرانسه را پایین بیاورد یا نه، آمارها درباره عمل‌کرد کشورهای اروپایی و مقایسه آن‌ها با آمار فرانسه واقعیت‌های زیادی را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ اسپانیا توانست ۶۵۱ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کند. آلمان ۴۸۲ هزار فرصت شغلی برای بی‌کاران فراهم کرد. ایتالیا نیز ۲۸۸ هزار فرصت شغلی جدید برای کاهش آمار بی‌کاری ایجاد نمود. این در حالی است که فرانسه در همین مدت تنها توانست ۵۷ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

نیلوفرآبی - کل ترجمه
یک معترض فرانسوی با گل و منور
از پلیس ضدشورش استقبال می‌کند

با این حال، مخالفان اصلاحات پیشنهادی می‌گویند این قوانین جدید نه تنها حقوق کارگران و کارمندان را تهدید می‌کند و با دادن اختیار به کارفرمایان برای اخراج خودسرانه کارمندان‌شان، امنیت شغلی جوانان را بیش از پیش به خطر می‌اندازد، بلکه تأثیر قابل‌توجهی هم در افزایش فرصت‌های شغلی و کاهش نرخ بی‌کاری در فرانسه نخواهد گذاشت.

به اعتقاد برخی کارشناسان «دولت فرانسه معتقد است [اصلاحات جدید] می‌تواند هزاران فرصت شغلی جدید ایجاد کند، اما این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول و مخالفان این قوانین در فرانسه می‌گویند اصلاحات پیشنهادی به هیچ عنوان برای کاهش قابل‌توجه در نرخ بی‌سابقه بی‌کاری در فرانسه که در حال حاضر ۱۰ درصد است، کافی نیست، و همین‌طور نمی‌تواند بدهی‌های عمومی رو به افزایش در این کشور را جبران کند که سال آینده معادل ۹۸ درصد تولید ناخالص داخلی خواهند شد[۲۱]

فرانسه به کدام سو می‌رود

به گزارش مشرق، طی ۳۰ سال اخیر، این اولین باری است که یک دولت سوسیالیست در فرانسه با قیام اتحادیه‌های کارگری در سطح ملی[۲۲] مواجه می‌شود. هم‌چنین معترضان گفته‌اند تظاهرات گسترده‌ای را برای ۱۴ ژوئن یعنی چهار روز بعد از آغاز مسابقات یورو ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این تاریخ قرار است سناتورهای فرانسوی قانون جنجالی اصلاحات را به بحث بگذارند.

نیلوفرآبی - کل ترجمه
اعتراضات در فرانسه، خیابان‌ها را شبیه به میدان جنگ کرده است

همان‌طور که گفته شد، اصلاحات جدید، نه تنها کارگران و کارمندان را شورانده، بلکه درون دولت فرانسه و حزب سوسیالیست این کشور نیز اختلاف انداخته است و این یعنی اندک حمایتی که اولاند در فرانسه داشت نیز اکنون در معرض خطر قرار گرفته است. کارشناسان می‌گویند: «اصلاحات پیشنهادی خشم برخی افرادی را درون حزب سوسیالیست و جناح چپ‌گراتر تشدید کرده که قانون جدید را پیش‌روی خائنانه دولت اولاند-والس به سوی جناح راست می‌دانند.»

«مارتین اوبری» سابقه وزارت کار، وزارت امور اجتماعی و همین‌طور سال‌ها حضور در حزب سوسیالیست فرانسه را دارد و او را «مادر هفته‌های ۳۵ ساعتی» می‌دانند، رهبری اعتراضات به اصلاحات جدید را به عهده گرفته و اخیراً از همه سِمت‌های رسمی خود درون حزب سوسیالیست استعفا داد. اوبری معتقد است: بازنویسی قانون استخدام در فرانسه به سبکلیبرال و بازارمحور، یعنی خیانت به «قرارداد سوسیالیست» فرانسه[۲۳].

عریضه‌ای اینترنتی اخیراً برای منعکس کردن نظر مردم درباره قانون اصلاحات جدید به راه افتاد و توانست بیش از یک میلیون امضا جمع کند[۲۴] که در نوع خود یک رکورد جدید در فرانسه است. هم‌چنین بر اساس نظرسنجی اخیر روزنامه «لو پاریزین» اگرچه اکثریت مردم فرانسه حامی اصلاحات در قانون کار هستند، اما ۷۰ درصد آن‌ها با روش دولت برای انجام این اصلاحات مخالفند[۲۵].

نیلوفرآبی - کل ترجمه
پلیس ضدشورش فرانسه با باتوم
به جان یک دختر معترض افتاده است

در هر صورت به نظر می‌رسد اولاند در فرانسه در گردابی گرفتار شده است که از هیچ طرف نمی‌تواند از آن خارج شود. از یک طرف طرح پیشنهادی دولتش برای اصلاحات موجب قیام عمومی مردم شده است و از سوی دیگر لغو این اصلاحات نیز خودکشی سیاسی برای او تلقی می‌شود، چون قول داده که اگر موفق نشود افزایش نرخ بی‌کاری را ریشه‌کن کند، برای دور دوم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد شد.

البته در حال حاضر و با توجه به وضعیتی که فرانسه الآن گرفتار آن است، فقط بقای حیات سیاسی اولاند نیست که به خطر افتاده، بلکه آتش و دود در خیابان‌های فرانسه[۲۶] وجهه بین‌المللی این کشور به عنوان مهد آزادی دنیا را در آستانه تخریب قرار داده است.[۲۷]

 


[۱] UEFA Euro Link

[۲] Why are the French on strike … again? Link

[۳] France: Students and riot police clash as labour protests turn violent in Paris and Rennes Link

[۴] France oil strikes: Government is ‘weak, cowardly and at a total loss of authority,’ says Nicolas Sarkozy Link

[۵] François Hollande can’t shake his status as the least popular president in French history Link

[۶] Francois Hollande is least popular French president for 30 years, says poll Link

[۷] President Erdoğan and the French riot police Link

[۸] French rail workers’ strike raises Euro 2016 fears Link

[۹] Riot Police Clear Fuel Blockades In France Link

[۱۰] The Observer view on France’s labour unrest Link

[۱۱] French Labor Protests: Tear Gas Used In Paris; Truckers Block Highways Link

[۱۲] France: Students clash with police in protests against labour reforms Link

[۱۳] Riot police called out as France seeks to make labor market reforms Link

[۱۴] Burning cars, tear gas: Rennes, France hit by violent anti-labor reform rallies (PHOTOS) Link

[۱۵] Tear gas, clashes, vehicles set on fire: Anti-labor reform protests rock France (PHOTOS, VIDEOS) Link

[۱۶] ‘France is not in chaos’: PM Manuel Valls says labour reforms must go aheadLink

[۱۷] French workers step up protests as gas supplies run dry Link

[۱۸] French labour laws: how do working conditions compare? Link

[۱۹] Clashes at French protests, union warns of Euro soccer disruption Link

[۲۰] Proposed changes in a new labour law for French workers Link

[۲۱] France oil strikes: Riots in Paris and Bordeaux as masked protesters hurl rocks at police Link

[۲۲] France labour dispute: Wave of strike action nationwide Link

[۲۳] François Hollande attempts to slay France’s ‘sacred cow’ labour laws Link

[۲۴] Loi travail : non, merci ! Link

[۲۵] ۷۰% des Français opposés à la loi El Khomri Link

[۲۶] FRANCE IN FLAMES: Cities engulfed by tear gas and smoke as police clashes turn violent Link

[۲۷] Union revolt puts both Hollande’s future and France’s image on the line Link

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet