Print Friendly, PDF & Email

گزارش تسنیم از اقدامات تروریستی واشنگتن علیه ایران (۲)

پیش از آنکه عملیات‌های نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تروریست‌های پژاک را به داخل خاک کردستان عراق عقب راند، این گروهک با پشتیبانی اطلاعاتی و تجهیزاتی آمریکا رویایی تعبیر نشدنی در سر داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عملیات‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال‌های گذشته در نهایت منجر به ریشه‌کنی کامل تروریست‌های حزب زندگی آزاد در کردستان (پژاک) از منطقه شمال‌غرب کشورمان شد.

پیش از آن تروریست‌ها با ایجاد پایگاه‌هایی توانسته بودند منطقه عمومی خوی، سلماس، ماکو، منطقه چالدران در ارومیه و منطقه دالام پرداغ، اشنویه و پیرانشهر تا سردشت، پایگاه‌هایی را ایجاد کرده و نام این منطقه را هم «مدیا» گذاشته بود؛ یعنی منطقه آزادشده‌ای که بستر اولیه کردستان بزرگ است.

این ترویست‌ها با حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل دست به عملیات علیه تمامیت ارضی کشورمان می‌زدند، عملیات‌هایی که علاوه بر ایجا ناامنی در منطقه مرزی شمال غربی منجر به شهادت ده‌ها تن از فرزندان ایران طی سال‌های گذشته بود.

هم آمریکا و هم گروهک تروریستی پژاک هر گونه همکاری با یکدیگر را تکذیب کرده‌اند. دولت باراک اوباما، از فوریه ۲۰۰۹ پژاک را جزو گروه‌های تروریستی قرار داده، ‌دارایی‌های احتمالی آن را در آمریکا مسدود و تجارت شهروندانش با این سازمان را ممنوع اعلام کرده است.

مقامات آمریکایی پیوندهای این سازمان با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که از سال ۱۹۹۷ جزو سازمان‌های تروریستی قلمداد می‌کند، را دلیل جای گرفتن پژاک در لیست تروریستی اعلام کرده است. اما واقعیت این است که این اقدام پس از افشای رابطه آمریکا و اسرائیل با پژاک و سرو صدای بسیاری که در ترکیه به پا شد انجام گرفت.

سیمور هرش، روزنامه‌نگار شناخته شده آمریکایی، در مقاله‌ای که ۲۷ نوامبر ۲۰۰۶ در روزنامه نیویورکر با عنوان «اقدام بعدی» منتشر کرد، پرده از روابط آمریکا و اسرائیل با پژاک برداشت. وی نوشت:

«در شش ماه گذشته، اسرائیل و آمریکا در حمایت از یک گروه کرد به نام حزب زندگی آزاد در کردستان (پژاک) با یکدیگر همکاری کرده‌اند. یک مقام مشاور که به پنتاگون نزدیک است به من گفت که این گروه «به عنوان بخشی از تلاش برای یافتن ابزار‌های مختلف به منظور فشار به ایران» حملات پنهانی در داخل مرزهای این کشور انجام می‌دهد.»

این مشاور دولت آمریکا گفت که اسرائیل «تجهیزات و آموزش» در اختیار گروه پژاک قرار می‌دهد. به این گروه همچنین «لیستی از اهداف که باید در داخل ایران هدف قرار دهند،‌ ارائه شده است.»

در ۱۸ آوریل ۲۰۰۶، دنیس کاسینیچ (Denis Kucinich)، نماینده کنگره آمریکا، در نامه‌ای به جرج دبیلو بوش، رئیس‌جمهور آمریکا، به حمایت آمریکا از پژاک اذعان می‌کند. وی نوشت:

گزارش‌هایی وجود دارند مبنی بر اینکه آمریکا در حال ایجاد اپوزیسیون و حمایت از عملیات‌های نظامی در ایران است که توسط گروه‌های شورشی و گروه‌های اقلیت‌های قومی که برخی‌شان در داخل عراق فعالیت‌ می‌کنند، است.

حزب زندگی آزاد در کردستان (پژاک) یکی از این گروه‌های است. پژاک در منطقه کردستان عراق، در فاصله چندین کیلومتری از مرز ایران، مستقر شده و بر اساس مقاله‌ای که در ۳ آوریل ۲۰۰۶ در روزنامه واشنگتن‌‌تایمز منتشر شده، حملاتی را از سال ۲۰۰۴ تاکنون علیه این کشور انجام داده است.

نماینده کنگره آمریکا در ادامه با اشاره به مقاله جیم لوب (Jim Lobe) و نیز اعترافات فیلیپ جیرالدی (Philip Giraldi)،‌مأمور سابق سیا، از حمایت‌های آمریکا از گروهک منافقین نیز پرده برداشته و می‌گوید:

مجاهدین خلق، یک گروه ضد حکومتی ایرانی،‌ که وزارت خارجه آن را از سال ۱۹۹۷ در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده یکی دیگر از گروه‌های ضد حکومتی است که از کمک‌های آمریکا برخودار گشته.

وی در ادامه نسبت به این گونه اقدامات دولت آمریکا معترض گشته و بیان می‌کند که «حمایت آمریکا از اقدامات شوروشی در ایران قابل تحمل نیست. شما بارها اعلام کرده‌اید که در به اصطلاح «جنگ علیه تروریسم» گروه‌های شوروشی غیرقانونی هدف قرار می‌گیرند.»

اما پیش از آن و در سال ۲۰۰۴ و درست یک سال پس از اشغال نظامی عراق توسط آمریکا، روزنامه واشنگتن پست و خبرگزاری رویترز گزارش‌هایی منتشر کردند که بر طبق آن نیروهای سازمان تازه تأسیس پژاک را در حالی که سلاح‌های آمریکایی در دست داشتند، در اطراف پایگاه نظامی ایالات متحده در سلیمانیه عراق رویت کردند.

به دلیل ارتباط بین پژاک و پ‌ک‌ک، افشاگری‌های هارش منجر به جنجال بزرگی در رسانه‌های ترکیه گردید. راس ویلسون (Ross Wilson)، سفیر آمریکا در ترکیه، بالافصله با انشار بیانیه‌ای هر گونه کمکی به پژاک را تکذیب کرد. وی همچنین در پیامی محرمانه به واشنگتن در دسامبر ۲۰۰۷ (که بعدها توسط ویکی‌لیکس افشاء شد) از دولت آمریکا خواست پژاک را به صورت رسمی در لیست تروریستی قرار دهند، اقدامی که تا دو سال انجام نگرفت.

جمیل باییک (Cemil Bayik) یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی پ‌ک‌ک در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه اذعان کرد که مقامات آمریکایی با پژاک ارتباط داشته‌اند اما حمایتی از این گروه نداشته‌اند.

اما در حالیکه مقامات آمریکایی در حال انکار ارتباط با تروریست‌های پژاک بودند و سفیر این کشور در ترکیه مصرانه خواهان گنجانده شدن نام این گروهک در لیست تروریستی بود، روزنامه واشنگتن‌پست فاش ساخت که رهبر پژاک در آمریکا به سر می‌برد.

این روزنامه در ۴ آگوست ۲۰۰۷ نوشت: «رئیس بزرگترین گروه مخالف کرد ایران خواهان دریافت حمایت سیاسی و نظامی آمریکا برای سرنگون کردن رژیم اسلامی ایران و ایجاد یک حکومت دموکراتیک و فدرال در تهران است.»

رحمان حاجی‌احمدی، رهبر حزب زندگی آزاد کردستان که سه سال از تأسیش می‌گذرد، در اولین سفر خود به واشنگتن به روزنامه واشنگتن‌پست گفت که ایران در داخل با چالش کردها، آذری و دیگر گروه‌های محروم اقلیتی مواجه است.

حاجی‌احمدی گفت پژاک ارتباط محدودی با دولت آمریکا دارد اما وی از واشنگتن می‌خواهد که در زمینه حقوق بشر فشار بیشتری به ایران وارد کند. وی همچنین اعلام کرد که گروهش از کمک‌های نظامی و مالی آمریکا برای پیشبرد جنگ با ایران استقبال می‌کند.

«ما یقینا با تسلیحات و مهماتی که اکنون در اختیار داریم نمی‌توانیم حکومت ایران را سرنگون کنیم. هر گونه کمک مالی و نظامی که مسیر دستیابی ایران به یک دموکراسی واقعی را تسهیل کند،‌ بالاخص از جانب آمریکا،‌ مورد استقبال بسیار ما واقع خواهد شد.»

در حالیکه آمریکا از سال ۲۰۰۹ گروهک پژاک را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده اما رسانه‌ها در سال ۲۰۱۱ از دیدار مقامات نظامی آمریکایی در عراق با اعضای پژاک خبر دادند.

در ماه آگوست سال ۲۰۱۱ چهار مقام نظامی آمریکا در کردستان عراق با اعضای پژاک، پ‌ک‌ک و همچنین نمایندگان حزب دموکرات کردستان دیدار کرده بودند.

در این دیدار، مقامات نظامی آمریکا وعده کمک‌های تسلیحاتی و مالی به پژاک دادند. آمریکا همچنین مین‌های انفجاری کمنترل از راه دور و تجهیزات ارتباطاتی در اختیار اعضای این گروه قرار داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet