Print Friendly, PDF & Email

زارعی: فلسطین در حوزه نخبگان مظلوم است/ صفاتاج: امروز مراسم ترحیم من است

خبرگزاری فارس: تقدیر فرمانده سپاه از یک نویسنده/ زارعی: فلسطین در حوزه نخبگان مظلوم است/ صفاتاج: امروز مراسم ترحیم من است

در مراسم رونمایی از چند کتاب با موضوع قدس پیام فرمانده سپاه برای نویسنده‌ای که دانشنامه فلسطین را تألیف کرده، قرائت شد؛ سرلشکر پاسدار جعفری از تلاش‌های مجید صفاتاج تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همایش ادبی «قدس ما را آزاد خواهد کرد» عصر امروز در تالار مهر حوزه هنری با حضور شاعرانی از ایران و کشورهای منطقه به همراه تجلیل از تلاش‌های مجید صفاتاج نویسنده و محقق و رونمایی از چند کتاب با موضوع قدس برگزار شد.

اجرای این برنامه بر عهده سعید بیابانکی بود که در ابتدا از کمال شفیعی از شاعران کودک و نوجوان و برگزیده شعر فجر دعوت به شعرخوانی کرد.

وی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: کاش می‌شد به جای شعر، آزادی و امنیت را به فرزندان مظلوم فلسطین تقدیم می‌کردیم.

* غیرت در افتاده با ننگ، این جنگ سنگ و تفنگ است

سید احمد حسینی متخلص به شهریار از شاعران پاکستانی با آرزوی آزادی کامل فلسطین غزلی با این مطلع خواند «این کودک از نسل غیرت، آن مرد از خیل ننگ است/ غیرت در افتاده با ننگ، این جنگ سنگ و تفنگ است».

محمد جواد شاهمرادی (آسمان) از دیگر شاعرانی بود که شعر خواند.

وی در این مراسم گفت: برای من و هم‌نسلان من وقتی نام و یاد فلسطین پیش می‌آید به یک حس تلخ می‌رسیم که دو دلیل دارد، یکی اینکه حس عذاب وجدان داریم و دوم اینکه حس می‌کنم با حرف زدنم کاری درست نمی‌شود اما به عنوان یک شاعر تنها کاری که از دستم بر می‌آید این است که حرف بزنم ولی پیش و پس از انقلاب و اکنون شاعران بسیار به موضوع فلسطین پرداخته و ابراز همدردی کردند ولی حس می‌کنم ادیبان و شاعران اطلاع کافی از موج ادبیات معاصر ایران که ایجاد شده درباره فلسطین ندارند.

در این مراسم فیلم کوتاهی از فعالیت‌ها و صحبت‌های مجید صفاتاج پخش شد.

در ادامه، عباس براتی‌پور از شاعران پیشکسوت کشورمان با بیان اینکه امیدوارم روزی شعر قدس را در بیت‌المقدس بخوانیم، اینگونه خواند: «از پرده در افتد غم پنهانی قدس/ آخر به سر آید شب ظلمانی قدس».

* تقدیر فرمانده سپاه از یک نویسنده

براساس این گزارش، ناصر ضرابی دبیر همایش پیام سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را قرائت کرد. در این پیام فرمانده سپاه از تلاش‌های مجید صفاتاج تقدیر کرده است.

سارا جلوداریان از شاعران اهل کاشان غزلی با آرزوی برقراری عدالت در جهان و آزادی قدس خواند. « در این خاک مقدس دفن کردی باغ زیتون را/ تو با چشم خودت دیدی بهار خفته در خون را».

* زارعی: فلسطین در کشور ما و از جمله در حوزه نخبگان مظلوم است

سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در این همایش ادبی اظهارداشت: مسئله فلسطین به شهادت اشتغالی که جهان طی دهه‌های گذشته داشته برای جهان مهم است اما اهمیت فلسطین فقط بخاطر یک بخش یا قطعه مهم تاریخی نیست، این موضوع مهم است اما نگاه به مسئله فلسطین از منظر سیاسی است.

به گفته وی، تعبیری که درباره فلسطین بکار می‌بریم نقطه کانونی، حال و آینده ما مسلمان‌ها است. هر وضعی که فلسطین بیابد، آزاد باشد یا اسیر، مجموعه جهان اسلام هم آزاد یا اسیر خواهد بود، بنابراین آینده با اشغال فلسطین در اشغال دشمنان است و با آزادی آن به معنای آزادی ما از دست دشمنان است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه فلسطین را نقطه کانونی و توجه مسلمان‌ها دانست و گفت: به همین جهت بسیاری تلاش کردند با به دست گرفتن فلسطین در سطح جهان، صحنه‌گردان تحولات بزرگ باشند. از این رو است که به موضوع فلسطین توجه می‌کنند، این نقطه کانونی را از ایران جدا کنند و با این جدایی انقلاب را از ایران جدا کنند. بنابراین ما به عنوان فرزندان انقلاب اسلامی باید روی این مسأله حساس باشیم و توجه ویژه‌ای به فلسطین کنیم.

زارعی با بیان اینکه تلاشی که صفاتاج در عرصه فلسطین داشته نشان می‌دهد کار او از سایر آثار فراتر، عمیق‌تر و جدی‌تر بوده، گفت: در عرصه مکتوب، آثاری عمیق‌تر و موثر تر همچنین به روزتر از آقای مجید صفاتاج نداریم از این رو امروز علاوه بر رونمایی از دانشنامه فلسطین، رونمایی از تلاش‌های صفاتاج نیز می‌کنیم چرا که پدیده عرصه فلسطین در کشور ما است.

وی در پایان سخنان خود گفت: فلسطین در کشور ما و از جمله در حوزه نخبگان مظلوم است، باید با تلاش از این مظلومیت در حوزه فرهنگ، تبلیغ و رسانه بزداییم و این امکان را فراهم کنیم تا جوان‌ها بیش از پیش با این عرصه استراتژیک آشنا شوند.

* رحماندوست: برخی به کار بردن شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی را در دانشگاه علمی نمی‌دانند/ امام (ره) همه این صحبت‌ها را بر هم زد

مجتبی رحماندوست، فعال در حوزه ادبیات مقاومت نیز به تلاش‌های صفاتاج ارج نهاد و گفت: او تلاش کرد و آثاری آفرید که باید خدا را شکر کنیم. صفاتاج راهی برای حرکت دیگران باز کرد و اتوبانی زد تا دیگران به انتهای مسیر روند و مفقود خود را بیابند.

وی در انتهای سخنان خود، نقدی بر عرصه دانشگاهی در به کار بردن کلمات کرد و گفت: برخی تلاش می‌کنند در عرصه دانشگاهی از کلماتی چون شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی حذر کنند و آن را علمی می‌دانند، آنها اسرائیل و امریکا را کلماتی علمی در رساله و پایان‌نامه‌ها می‌دانند ولی امام همه این صحبت‌ها را بر هم زد. صفاتاج با این آثار خود از تعصبات کور دوری جست.

در ادامه مراسم، از خدمات مجید صفاتاج در عرصه تحلیل و پژوهش تجلیل به عمل آمد.

* صفا تاج: این مجلس ترحیم من است

این نویسنده در ادامه گفت: انتظار نداشتم چنین مراسمی برایم برگزار شود، در بدو ورود از بنده سوال شد به چه برنامه‌ای می‌روید که من گفتم مجلس ترحیم می‌روم، حقیقت هم همین است، در حضور کسی او را تجلیل کردن به معنای سر بریدن است. کسی که تو را مدح می‌کند به گفته حضرت امیر (ع) انگار که سر بریده است چرا که دچار غرور علمی و تکبر می‌شویم و این آفت است و انسان را هلاک می‌کند لذا من جلسه را مجلس ترحیم خودم می‌دانم.

صفاتاج در ادامه با این مطلب که امیدوارم صحبت‌های دوستان مورد قبول خدا قرار گیرد و مرا دچار غرور نکند، گفت: معتقدم انسان نباید به راه‌های طی شده خود بنگرد. باید نگاه کند چقدر مسیر در آینده دارد لذا انتظار داشتم بجای تمجید بگویند چقدر دیگر باید مسیر بپیمایی یا کتاب بنویسی؟ اگر غرور انسان را بردارد پیرامون اینکه چقدر کتاب خوانده، علم دارد یا تحصیلات را طی کرده به وادی بیراهه کشیده می‌شود.

این نویسنده ضمن اشاره به اینکه ۷۲ کتابم چاپ شده، ۲ اثر به انگلیسی ترجمه و حدود ۹۰ کتاب نوشته‌ام، گفت: اولین اثرم سال ۷۷ با نام «سیاست شیطانی» منتشر شد. اما انسان اگر متوقف به تعریف‌ها شود روز مرگش همان روز است. ما انسان‌ها گاهی قبل از مرگ فوت می‌کنیم. ای کاش به گونه‌ای رفتار کنیم و همواره پشت سر خود را بنگریم که ببینیم چه هستیم.

* شیخ‌الاسلام: امروز تلاش می‌کنند که مقاومت را با ریاکاری تبدیل به تروریسم کنند

حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور فلسطین، رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی کوتاه گفت: هرگاه در پی مطلب دقیق تحلیلی عمیق‌تر از فهم خودم هستم به صفاتاج مراجعه می‌کنم.

وی گفت: امروز ببینید چطور تلاش می‌کنند که مقاومت را با ریاکاری تبدیل به تروریسم کنند، آنها تلاش دارند حزب‌الله و مقاومت فلسطین را در جمع شاهان، تروریسم بنامند و در جمع سازمان‌های بین‌المللی با این عنوان ثبت کنند ولی همین جاست که کار پژوهشی ماندگار می‌شود، زمانی که ما نیستیم.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به اینکه در حال تلاش هستیم جایگاه فلسطین به اولویت تاریخ معاصرمان بازگردد، تصریح کرد: تمام موارد در میدان حاصل نمی‌شود. نمی‌گویم میدان مؤثر نیست اما کار فکری و فرهنگی نیز لازم است.صفاتاج در کنار افرادی که وارد کار میدانی شدند به ثبت نیز پرداخت، همان کاری که اگر نمی‌شد موجب تحریف تاریخ عاشورا می‌شد.

در این مراسم مصطفی محدثی خراسانی، محمد سلیمان از فلسطین و شریعتی از شاعران افغانستانی شعر خواندند.

انتهای پیام/و

http://fna.ir/IWWF2C

آلبوم مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خو

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet