گروه اقتصاد – رجانیوز: در حالیکه حسن روحانی مدعی بود با توافق هسته ای، کارستان کرده و اقتصاد کشور را زیر رو می کند و رفاه را به ارمغان خواهد آورد؛ پس از یک سال از امضای برجام، سقوط سهام خودروسازان را در بورس شاهدیم که نه تنها پس از یکسال از برجام به سوددهی نرسیده اند بلکه دو برابر سال قبل بدهی به بار آورده اند تا مردم بیشتر از پیش طعم تلخ مدیریت لیبرالی اعتدالی را بچشند.
به گزارش رجانیوز؛ روزهای پایانی سال قبل، خودروسازان با وعده همکاری با فیات و بنز و دیگر بزرگان خودروسازی دنیا رشد بیش از ۱۰۰ واحدی روزانه را در بورس موجب شدند، ولی پس از گذشت ۴ ماه از سال و مشخص شدن پوچ بودن آن وعده ها، نه تنها خود در سراشیبی سقوط افتاده اند، بلکه در افت شاخص بورس نیز تاثیر جدی گذاشتند.
مشخص شدن پوچ بودن وعده ها و ارائه حساب های مالی سال ۹۴، وضعیت بسیار بدی را برای سهام داران ایران خودرو و سایپا ایجاد کرده است.
گزارشهای مالی ایرانخودرو در آستانه مجمع از بدهیهای سنگین مالی شرکتهای خودروساز پرده برداشت. همشهری در گزارشی اعلام کرد براساس آخرین اطلاعات مالی تلفیقی شرکت ایرانخودرو که در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به کدال، منتشر شده است گروه ایرانخودرو در سالجاری نهتنها سود نکرده است بلکه ۲۳۰۰ میلیارد تومان زیان هم در کارنامهاش ثبت شده است، زیان عملکرد این شرکت در سال مالی جاری ۹۲درصد بیشتر از سال مالی قبل بوده است. شرکت ایران خودرو با ۱۲۰۰میلیارد تومان زیان حسابهای مالی سال۹۳ را بست به این ترتیب اکنون زیان انباشته ایرانخودرو به بیش از ۳هزار میلیارد تومان رسیده است. این اتفاق در حالی رخ میدهد که در برخی از روزها بیش از ۴۰درصد از معاملات بورس به سهام شرکتهای خودروساز اختصاص داشت و سهامداران به امید سودآور بودن، سهام خودروسازها را میخریدند اما براساس صورتهای مالی تلفیقی، زیان هر سهم ایران خودرو در سال مالی ۹۴ بیش از ۸۰ تومان است.
طبق آمار وزارت صنعت در سال گذشته ۹۷۶ هزار و ۸۳۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید سال ۹۳ با کاهش ۱۳٫۷ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که تولید خودرو در سال ۹۳ نسبت به ۹۲ با رشد ۵۳٫۴ درصدی همراه شده بود و تشدید رکود در صنعت خودرو آمارهای دو سال قبل را بار دیگر تضعیف کرده است.
در سال ۹۴، تولید سواری توسط سایپا به ۳۲۸ هزار و ۱۶۸ دستگاه رسید که کاهش ۷٫۵ درصدی را نسبت به سال ۹۳ نشان میدهد.
در سالی که پشت سر گذاشتیم، ۴۰ هزار و ۸۵۳ دستگاه وانت در سایپا تولید شد که نسبت به سال ۹۳ کاهش ۲۰ درصدی را نشان میدهد. در این مدت هیچ مینیبوس، میدلباس و اتوبوسی توسط گروه صنعتی سایپا تولید نشد.
به این ترتیب تولید انواع خودرو در کشور طی سال گذشته با رشد منفی همراه بوده و آمارها نشاندهنده تشدید رکود در صنعت خودرو به عنوان موتور محرک صنعت کشور است.
این در حالی است که دولت از نیمه سال گذشته اقدام به اجرای بسته خروج از رکود کرد و در این راستا، در مرحله اول ۲۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به فروش اقساطی خودرو اختصاص یافت. طرحی که انتقادات زیادی را به همراه داشت اما مسئولان دولتی به دفاع تمام قد از آن پرداختند.
به نظر می رسد رکود موجود در بازار صنعت خودروسازی کشور را نیز در نوردیده، بطوریکه کاهش قدرت خرید مردم در دولت یازدهم موجب کاهش تقاضا و بطبع کاهش فروش این صنعت در کشور شده است. از سوی دیگر توافق هسته ای با ۱+۵ آنقدر ضعیف بود که حتی نتوانست خودروسازانی به غیر از خودروسازان فرانسوی (را که سالهاست در ایران فعالیت می کنند ) را تشویق به سرمایه گذاری در ایران کند.