Print Friendly, PDF & Email

هیاهوی کارتل رسانه ای تدبیر و امید برای انحراف افکار عمومی از انتقادات به متن برجام و حاشیه سازی رسانه ای با استفاده از اظهار نظر برخی نمایندگان، وارد فاز جدیدی شده است، به نحوی که این رسانه ها در اقدامی هماهنگ با پوشش یک اظهار نظر ابوترابی، تلاش کردند، موضوع اصلی جلسه یعنی انتقادات دقیق فنی و حقوقی به متن ضعیف برجام را تحت الشعاع قرار دهند. اما بررسی تاریخ سالیان نه چندان دور نشان می دهد، ابوترابی عملکرد تیم جلیلی در موضوع هسته ای را در حد فتوحات دوران دفاع مقدس می دانسته است.
به گزارش رجانیوز تلاش برای ایجاد دو قطبی سازی مبنی بر تیم فعلی- تیم سابق و حمله به دستاورد های تیم پیشین هسته ای در مذاکرات که توسط برخی از مسئولان و نمایندگان در روزهای اخیر دنبال می شود تا شاید به این گونه فرصتی برای پنهان نگاه داشتن نقاط ضعف برجام پیدا نمایند در حالی است که بارها این انتقاد ها پاسخ داده شده است و پی بردن به بی اساس بودن این بهانه ها چندان سخت نباشد.
در همین راستا در چند جلسه ای که در رسانه ها بازتاب پیدا نموده است اشخاصی نظیر غلامرضا تاج گردون و بهروز نعمتی نقش بسزایی در این بازی ایفا نمودند. اما در کنار آنها حجت الاسلام ابوترابی نیز در این سناریو و حاشیه سازی و برهم زدن نظم جلسه بی تاثیر نبوده است. مساله ای که در اولین حضور جلیلی در کمیسیون برجام و در حالی که تعدادی از نمایندگان خواستار افزایش زمان برای استفاده و استماع بیشتر نکات جلیلی شوند در سخنانی حضور جلیلی را صرفا برای ضبط تلوزیونی عنوان کرد و اظهار داشت: «خودتان مطالعه کنید دیگر، این صحبت ها برای ماست یا برای پخش در تلوزیون؟! برای تلوزیون است دیگر! ماهم می توانیم بعدا ببینیم!اگر برای ضبط تلوزیون است، خب بروند همان جا صحبت کنند!».
مساله ای که با و اکنش علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون بررسی برجام مواجه شد. وی خطاب به ابوترابی و درحالی که از ادبیات وی به شدت گلایه مند بود گفت: «ببینید حاج آقا این حرف ها توهین است و خواهش می کنم به جمع ما توهین نکنید.(این سخنان) بعید است از جنابعالی. شما حق ندارید هر تحلیلی را مطرح کنید. آخر شما یک چیزی را می گوید و به جمع ما توهین می کنید».
اما در حالی حجت الاسلام ابوترابی این روزها تصمیم گرفته است تا با انتقاد از تیم مذاکره کننده پیشین چهره ای جدید برای خود در عرصه سیاسی کشور ترسیم نماید که پیش از این و در زمان مسئولیت تیم قبلی به عنوان یکی از حامیان تیم قبلی شناسایی می شد. در همین راستا به طور مثال می توان به سخنان ابوترابی در سمیناری که در تاریخ ۳۱ فروردین سال ۹۱ در مشهد برگزار شده بود اشاره نمود. وی در این جلسه با تاکید به دست آورد های تیم مذاکره کننده هسته ای در مذاکرات استابنول ۱ گفته بود:
«این موفقیتی که مانند پیروزی دفاع مقدس که در عرصه هسته ای میرود در یک سطح برجسته ای بدست آید و شاید هیچ سیاستمداری تصور نمیکرد، ثمره مدیریت درست، ایستادگی و مقاومت و شناخت چالشها و راهبردهای منطقی و قابل دفاع است. شما خوب میدانید که جامعه استکبار جهانی با قامتی بظاهر بلند و با اراده ای استوار در مقابل جمهوری اسلامی با تمام قوا ایستاده اند اما بالاخره در نشست اخیر استانبول با عقب نشینی از مواضع اخیر خود در برابر ایستادگی و اقتدار با منطق و عقلانیت بیشتری برخورد کردند اینها نتیجه مدیریت درست است».
در ادامه این نشست ابوترابی با اشاره به داستان حضرت یوسف و ثمراتی که از انتخاب صحیح او توسط عزیز مصر برای انجام وظائف محوله به دست آمده بود، به اهمیت قرار گیری افراد کارشناس در مناسب و پست های تاثیر گذار تاکید کرده و در ادامه آن به تبین گفتمان مقاومت و نتایج آن پرداخته و گفته بود:
«فشار نظام سلطه بر ایجاد چالش فرا روی ما هم از همین زاویه است منتها طبیعی است اگر استکبار بتواند یک نظام سیاسی ر ا با یک حرکت نظامی از میان بردارد این راه را انتخاب میکنند اگر بتوان یک نظام سیاسی را با راهبردی سیاسی از میان برداشت این راه مقدم است بر اقدام نظامی چون سریعتر به نتیجه می رسد با هزینه کمتر. اما در گام بعد باید جلوی رشد و توسعه اقتصادی آن کشور را گرفت نظام سلطه در همه عرصه ها رو یا روی ما قرار گرفت و همه عرصه ها را تجربه کرد در عرصه سیاسی و بعد در یک عرصه نظامی و امنیتی با همه قامت بود و در آن دو حوزه با شکست قطعی روبرو شد لذا راهبرد امروز ایجاد چالش فرا روی حرکت اقتصادی ماست که بنظرم پذیرش جمهوری اسلامی با دانش هسته ای و با قدرت تولید سوخت هسته ای و غنی سازی اورانیوم در نشست استانبول یک اعلامی بود که این راهبرد هم با شکست روبرو شده».
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت تیم مذاکره کننده پیشین هسته ای کشورمان اشاره نموده و اضافه می کند:
«بنده به عنوان یک برادر کوچکتر که در فضای مدیریتی کشور هستم عرض می کنم اصلا در هیچ نقطه ای نیست که در مورد فرامرز کشور ما بتوانند اشاره ای بکنند چه برسد به اینکه تصمیم بگیرند.دیدید همین موضوع هسته ای تمام کشورها را متوجه کردند راهبرد ایران هیچ تغییری نکرد واین کار بزرگی است.امروز دنیا اگر تصمیم بگیرد راهبرد کشوری را تغییر بدهد قطعا موفق خواهد بود هرکشوری را ولی در مورد ایران موفق نشدند».
ابوترابی با اشاره به تاثیر مقاومت و ذکاوت در پیش برد مذاکرات هسته ای اظهار داشته بود:
«درکنار این سرمایه،سرمایه نیروی انسانی است. ما از سرمایه نیروی انسانی عالی،باذکاوت وهوشمند برخورداریم.این سرمایه واقعا در اختیار دیگران نیست. شما حتما ملاقات های خارجی داشتید دیدارهایی که داشته باشید می بینید که اصلا سطح توانایی متفاوت است درعرصه رقابت آنچه باعث شد جلو برویم ذکاوت ماست وگرنه دانش آنها ، تجربه آنها و ساختارهایی که از آنها حمایت میکنند قابل مقایسه با ما نیست . اما در هر میز مذاکره ای که می نشینیم ذکاوت و فکر و اندیشه ایرانی است که موجب موفقیت می شود . بالاخره نیروهای عالمی در این سه دهه انقلاب تربیت شده اند . نیروی انسانی در اختیار ماست سرمایه بسیار بزرگی است و در کنار این سرمایه نیروی انسانی منابع عظیم غیر انسانی قرار دارند که پیشاپیش همه منابع انرژی است . مطمئن باشید نیم قرن آینده متعلق به کسانیست که انرژی فسیلی در اختیاردارند و نیم قرن بعد و یا قرنهای بعد در اختیار کسانی که دانش هسته ای نه تنها نیرو گاههای هسته ای بلکه تولید سوخت هسته ای را در اختیار دارند . آینده متعلق به آنهاست و ما هر دو را در اختیار داریم . آن زمان که با توجه به افزایش نیاز های فسیلی و کاهش منابع پول ، خدا می داند قیمت هر بشکه نفت به چه میزان افزایش می یابد در سال ۲۰۳۵ پیش بینی است که نیاز به انرژی روزانه به حدود ۱۱۵ میلیون بشکه افزایش پیدا خواهد کرد امروزه مصرف انرژی در جهان در حدو ۸۵ میلیون بشکه است این در حالی است که مخازن بشدت در حال کاهش است یعنی حد اقل حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز نیاز روزانه افزایش پیدا میکند . ما از کشور هایی هستیم که آنزمان این ذخایر عظیم را در اختیار داریم ذخایر عظیم گاز که نسبتا عمر طولانی تری دارند در اختیار ماست بنابراین شرایط بسیار خوبی داریم برای رشد و توسعه این سرمایه هایی که در اختیار ماست . از نیروی انسانی عالم استفاده ببرید و ان شاء ا… در توسعه اقتصادی کشور نقش برجسته ای را ایفا کنیم».
حال مشخص نیست چه اتفاقی افتاده است که عملیات دیپلماسی که از نظر آقای ابوترابی در حد پیروزی در دفاع مقدس بود، این روزها مورد انتقاد وی قرار گرفته و این انتقادات به حدی از انصاف دور و لحن آن به نحوی تند شده است که بسیاری از ارادتمندان پیشین ابوترابی را نیز وادار به تجدید نظر در قبال او کرده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet