Print Friendly, PDF & Email

دبیر علمی همایش قطع‌نامه ۵۹۸ گفت: برای تحلیل صحیح عوامل اصلی دخیل در پذیرش قطع نامه ۵۹۸ و پیدا کردن مقصر اصلی را باید در لایه‌های نخبگان و حلقه‌های مدیریتی جستجو کرد.

حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند، دبیر علمی همایش قطع‌نامه ۵۹۸  گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره دلیل تشکیل دبیرخانه دائمی قطع‌نامه ۵۹۸ گفت: این موضوع از مباحث غامض و پر از ابهام دوران جنگ تحمیلی است که امام خمینی نوید تبیین آن را درآینده داد. اینک پس از گذشت بیست و سه سال از قبول آن ضرورت واکاوی و بازنگری آن احساس می شود . زیرا پرداختن به ریشه ها و زمینه ها و علل و عوامل پذیرش قطع نامه ۵۹۸ از ضرورت های جدی در عرصه تاریخ هشت ساله محسوب می شود.

وی با اشاره به این که به جز دبیر خانه تشکیل شده، تاکنون هیچ یک از ارگان های حکومتی به این موضوع نپرداخته است، ادامه داد: این کار برای اولین بار توسط موسسه مستشهدین وصال صورت گرفته و مورد استقبال شخصیت‌ها و نهادهای فرهنگی واقع شده است.

نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی، آمریکا و جنگ تحمیلی» درباره اولین نشست این دبیرخانه در سال ۱۳۸۹ گفت: این نشست ۲۷ تیرماه ۱۳۸۹ مصادف با سالروز قبول قطع نامه ۵۹۸ در سالن سازمان تبلیغات اسلامی قم بر پا شد که درآن حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ودکتر حسین علائی مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به بحث وبررسی درباره این مقوله پرداختند.

وی اظهار داشت: در این همایش ضمن چاپ و پخش کتابی با عنوان «قاب قطع نامه ۵۹۸ و زبان تفسیرما»، ویژه نامه‌ای در روزنامه ایران تهیه شد که حاوی مصاحبه و سخنرانی و دست نوشته سر لشکر غلامعلی رشید، دکتر ولایتی ، دکتر لاریجانی، دکتر فیاض، احمد سوداگر و حجت الاسلام والمسلمین میرباقری بود. این همایش با استقبال اقشار دانشجو و طلاب حوزه علمیه قم واقع شد.

حجت الاسلام بهداروند درباره ضرورت طرح قطع نامه ۵۹۸ در جامعه امروزی گفت: طرح عوامل پذیرش قطع نامه ۵۹۸ حداقل آئینه عبرتی برای مسئولان و مردم خواهد بود تا این واقعه که امام از آن به عنوان جام زهر یاد کردند تکرار نشود. کما این که در مجلس ششم عده ای از نمایندگان ضمن نگارش نامه ای به مقام معظم رهبری خواهان تکرار پذیرش قطع نامه ۵۹۸ دیگری شدند که بحمدالله محقق نشد.
وی اظهار داشت: وادادگی، ترس از ابهت پوشالی غرب و مرعوب شدن در برابر تفکر لیبرالی در بزنگاههای حساس می تواند مشکلاتی عدیده ای برای نظام اسلامی فراهم کند.

دبیر علمی همایش قطعنامه ۵۹۸ بیان داشت: موضوع قطعنامه ۵۹۸ را نمی توان به سرعت و به سادگی حل کرد چون سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد از جمله این که چرا صدور قطع نامه ۵۹۸ در اوج اقتدار نظامی ما رخ داد؟ آیا گذر از تهدیدهای مستقیم آمریکا و حمله‌های شیمیایی مکرر عراق و فشار اقتصادی غرب بدون پذیرش قطعنامه ممکن نبود؟ آیا صدور قطع نامه تنها به علت شرایط بیرونی نظام محقق شده بود یا آنکه هماهنگی در داخل نیز بر آن تعلق گرفته بود؟ پاسخ همه این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر ضروری است که امیدوارم در این همایش به آنها پاسخ صحیح داده شود.

وی گفت: البته کوچکترین خطا در تحلیل این مباحث می تواند منجر به اشتباه در شناخت عامل اصلی پذیرش قطع نامه ۵۹۸ شود وخون صدها هزار شهید را برعهده جریانی می گذارد که در صورت اشتباه بودن مصداق کامل تهمت است بنابراین باید کاملاً دقت کرد که بدون روش تحلیل دقیق و مناسب به میدان تحلیل نرویم و با داشتن تکه پاره‌هایی از اطلاعات بالا دستی به سرعت به تحلیل درست نمی توان رسید. بر این اساس مطمئن باشید که اشتباه در شناسایی جریانهای دخیل در قطع نامه می تواند بر مسیر انقلاب نیز اثرات مخربی داشته باشد.

حجت الاسلام بهداروند ادامه داد: تحلیل نامه های آقایان رضایی، خاتمی و نوربخش باید به دقت طبق منظومه فکری امام صورت گیرد ونقش لیدری آقای هاشمی به عنوان جانشین فرماندهی کل قوا باید به خوبی روشن شود که به چه دلیل و چگونه امام را مجاب به قبول قطع نامه ۵۹۸ کرد. البته این کار باید حقیقتا به صورت فرهنگی و بدور از حب وبغض های سیاسی صورت گیرد تا محور واقعی قطع نامه روشن گردد و نقش افراد مشخص شود.

وی افزود: برای همایش آینده در تاریخ ۲۸ تیر ماه ۱۳۹۰ موضوعات متنوعی مشخص شده که علاقه مندان می‌توانند با ارسال مقاله و یادداشت برای دبیرخانه این همایش، تحلیل‌های خود را در این زمینه ارائه دهند.

نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی، آمریکا و جنگ تحمیلی» گفت: بسترهای صدور و پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸، عوامل مؤثر در تصویب قطع‌نامه ۵۹۸، موضع جمهوری اسلامی در برابر پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸، تفاوت قطع‌نامه ۵۹۸ با دیگر قطع‌نامه‌های صادره از شورای امنیت، نقاط مثبت و منفی قطع‌نامه ۵۹۸، آثار و لوازم سیاسی پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸، آثار و لوازم فرهنگی پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸، آثار و لوازم اقتصادی پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸، علل وعوامل تاخیر ایران در پذیرش قطع نامه ۵۹۸، مواضع گروه‌ها و اندیشه سیاسی داخلی نسبت به قبول قطع‌نامه ۵۹۸، چرایی عدم قبول قطع‌نامه پس از قتح خرمشهر، نقش عوامل داخلی و خارجی در پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸، نقش دیپلماسی در پذیرش قطع‌نامه ۵۹۸ و تکرارپذیر بودن موضوع ۵۹۸ در بستر زمان از وحورهای همایش امسال است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تحلیل صحیح عوامل اصلی دخیل در پذیرش قطع نامه ۵۹۸ که به حکمیت کفر جهانی (رقیب اصلی انقلاب اسلامی) منجر شد و به عبارت دیگر مقصر را باید در لایه های نخبگان و حلقه های مدیریتی جستجو کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet