Print Friendly, PDF & Email

 

طبیعی بود که نصب پرچم اقلیم کردستان روی یونیفرم یک نیروی نظامی خارجی، در حالی که این اقلیم یکی از استان‌های عراق است، جنجال برانگیز شود. رهبران کانادا اصرار دارند که آن‌ها نسبت به رابطه ظریف میان اقلیم کردستان و عراق و متناسب بودن نقش کانادا با این رابطه، حساس هستند.

– دولت کانادا تصمیم گرفته است که مستشاران نظامی آن در استان کردستان عراق، همچنان «نشان» پرچم اقلیم کردستان را روی یونیفرم نظامی خود نصب کنند.

ژنرال ارشد کانادایی، «جاناتن وَنس»، در مصاحبه با تلویزیون دولتی کانادا (سی تی وی) پوشیدن این نشان‌ها را نماد همبستگی با منطقه کردستان دانست، ولی متذکر شد که این اقدام نباید به عنوان حمایت کانادا از استقلال کردستان معنا شود.

«دانیل لو بوتیلیه»، سخنگوی وزارت دفاع ملی کانادا، هم در همین زمینه گفت:

«نصب نشان پرچم کردستان به عنوان یک علامت تطابق با نیروی شریک ما عمل می‌کند و همبستگی ما را با منطقه‌ای اثبات می‌کند که حیاتش مورد تهدید است و ما برای کمک به آن در آن جا هستیم. این استمرار همان روش‌هایی است که همیشه کانادا و متحدانش در هنگام مشارکت با نیروهای دیگر به کار گرفته‌اند… پرچم به هیچ عنوان نماد حمایت کانادا از عدم یکپارچگی عراق نیست.»

در اوایل ژوئن، در پی انتشار پر سر و صدای خبر استفاده نیروهای کانادایی از نشان نیروهای کردی، مقامات نظامی اعلام کردند که در این خط مشی تجدیدنظر می‌کنند.

همزمان نیروهای آمریکایی در سوریه هم به خاطر پوشیدن نشان‌های نیروهای کردی که با آن ها کار می‌کردند- واحدهای حفاظت خلق YPG، واحدهای حفاظت زنان YPJ- مورد انتقادهای شدید قرار گرفتند. نیروهای آمریکایی به دستور فرماندهان خود این نشان را از یونیفرم خود برداشتند.

«مایک رولیو»، فرمانده نیروهای کانادایی در کردستان عراق، در آن مقطع به تلویزیون کانادا گفته بود:

«ما باید این موضوع را بازنگری کنیم و احتمالا ما هم این برچسب ها را برداریم.» او افزود، «چه آن را نصب کنیم و چه نکنیم، قرار نیست سطح تعهد و نزدیکی ما با مردمی که برای حمایت از آن ها سرباز فرستاده ایم، تغییر کند.»

سربازان کانادایی در منطقه کردستان از زمان ورود به منطقه برای مبارزه با داعش تاکنون پرچم کردستان را بر یونیفرم خود نصب می کردند.

طبیعی بود که نصب پرچم اقلیم کردستان روی یونیفرم یک نیروی نظامی خارجی، در حالی که این اقلیم یکی از استان‌های عراق است، جنجال برانگیز شود. رهبران کانادا اصرار دارند که آن‌ها نسبت به رابطه ظریف میان اقلیم کردستان و عراق و متناسب بودن نقش کانادا با این رابطه، حساس هستند.

هفته گذشته، وزیر دفاع کانادا، «هارجت ساجان»، به مطبوعات این کشور گفت:

«پیشمرگه بخشی از نیروی امنیتی عراق است و هر بار که من با سران کردستان دیدار می‌کنم، آن‌ها بر این قضیه تاکید می‌کنند. هر بار که با آن‌ها جلسه داشته‌ام، هم پرچم کردستان و هم پرچم عراق را سر میز می‌گذاشتند. پس این چیزی است که روی آن بسیار حساس هستیم.»
هارجت ساجان، وزیر دفاع کانادا در کردستان عراق

کانادا تعداد نیروهای ویژه خود را در منطقه به ۲۰۰ افزایش داده است. افزایش نقش مستشاری کانادا در منطقه بخشی از کمپین انتخاباتی نخست وزیر، «جاستین ترودو» بود که قول داده بود جنگنده‌های کانادایی را از کارزار هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا بیرون بیاورد.
جاستین ترودو

به علاوه کانادا قصد دارد کمک های انسان دوستانه خود را هم افزایش دهد. در نشست اعضای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در واشینگتن، در اوایل هفته گذشته، این کشور تعهد کرد ۳۵۸ میلیون دلار بابت کمک به مواجهه با بحران انسانی به دولت عراق بپردازد و یک بیمارستان صحرایی هم در غرب اربیل، برای درمان مجروحین عملیات آتی آزادسازی موصل احداث کند.

با همه این استدلال‌ها و توجیهات، نمی‌توان اصرار مقامات کانادایی را برای نصب نشان «پرچم» یک استان متعلق به عراق بر یونیفرم سربازان این کشور درک کرد. البته اگر این حرکت نمادین را (علی رغم انکارهای مقامات کانادا) در کنار اظهارات هر از چندگاه مقامات غربی، به ویژه امریکایی‌ها درباره لزوم فدرالیزم در عراق و تقسیم این کشور به سه دولت، قرار دهیم، می‌توان آن را تفسیر کرد. قطعا در پشت پرده، رایزنی‌هایی از سوی حکومت بارزانی با کانادایی ها انجام گرفته است تا با انجام این عمل نمادین، یک نوع آمادگی در اذهان برای جدا کردن حساب نیروهای مسلح کرد از نیروهای مسلح عراق ایجاد شود. بارزانی و مقامات دیگر حکومتش بارها به صراحت از قصد خود برای جدا کردن کردستان از عراق سخن گفته اند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet