Print Friendly, PDF & Email
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: براساس اعلام دولت راستگویان نرخ تورم در پائین‌ترین سطح چند سال اخیر است. اما آیا به جز مدیران با درآمدهای چند ده میلیونی، جیب مردم، معاش مردم، سطح زندگی مردم هم این نرخ را تائید می‌کند؟

به گزارش مشرق، ساسان شاه‌ ویسی، اقتصاد‌دان حمایت از تولید ملی، حمایت از کار و کارگر ایرانی و جلوگیری از خروج یا هدر رفت سرمایه ایرانی را متضمن بالا بردن قدرت رقابت و افزایش بهره‌وری عوامل تولید دانست.
وی با بیان اینکه متاسفانه دولت با نشانی غلط دادن سعی در پنهان نمودن عدم کارایی و کارآمدی برنامه‌ها و اقدامات خود دارد، اظهار داشت: بایستی فریاد زد تدبیر لبخند پاسخ شایسته‌ای به امید میلیون‌ها کارگر و تلاشگر در حوزه تولید نیست!
شاه ویسی واردات را در صورتی که براساس محاسبات و حفظ منافع ملی و انجام کار کارشناسی و تعیین اولویت‌های آن باشد، فی‌نفسه جزئی از تجارت و تعامل در اقتصاد ملی دانست و ادامه داد: اما سبقت در توزیع منابع محدود ارزی در اختیار و عدم سیاستگذاری اجرایی مناسب در حمایت از تولید داخلی، درخواست بیش از چهل هزار واحد صنعتی برای تامین مالی و اعلام رسمی تامین حداکثر هشتصد واحد متقاضی تا پایان مرداد ماه، اختلاف دیدگاه وزیر با دستگاه برنامه‌ریزی دولت در تخصیص اعتبارات و سایر موارد، سهم مخرب و بالای قاچاق و بسیاری از چالش‌ها و تهدیدات صنعتی بدون پاسخ دولتمران پیش‌بینی‌های غیرموجه و نگران‌کننده‌ای را به پیکره صنعت وارد می‌نماید.
این اقتصاد‌دان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با گذشت ۷ ماه از اجرای برجام چقدر واحدهای تولیدی از نتایج این مسئله بهره‌مند شدند و آیا اساسا برجام سودی برای واحدهای تولیدی داشت؟ گفت: تا به الان که خیر، چه بسا بدلیل تعلل‌ها و نگرش‌های کوته‌بینانه وابسته و فرصت‌سوزی‌ها ضرر آن بیشتر بوده است.
وی افزود: اجازه بدهید از منظر دیگری به آن نگاه کنیم، برند یا مارک خارجی یک کالا برای ورود به بازار یک کشور هدف، فعالیت و تلاش و حتی هزینه فراوان می‌کند و سعی در جلب نظر مصرف‌کننده به هر وسیله‌ای دارد، در این شرایط کشور صادر‌کننده برند، به علت افزایش حوزه نفوذ اقتصادی راضی، مصرف‌کننده هم گویا تجدد مصرف پیدا نموده راضی و اما از همه بیشتر منتفع این برند رابطین و عاملین و فرصت‌طلبان برند هستند، حال اگر وارد‌کننده برند و مصرف‌کننده متوجه خسارت، نفص و عیب برند و تهدیدات و مخاطرات آن شوند چه؟
شاه ویسی در ادامه این مطلب بیان داشت: متاسفانه برند برجام تا به الان هیچ سودی نداشته و فقط هزینه بوده است و با منطق اقتصادی در بازار مکار اقتصاد لیبرال، حداقل برای واحدهای تولیدی ما سودی ندارد جز یک سراب!
این اقتصاددان با بیان اینکه ما در مسیر پیشرفت و تحقق اهداف بلندی برای معماری اقتصاد ملی و ارتقاء سطح رفاه و معیشت آحاد هم‌میهنان هستیم و از سویی دیگر بزرگتر شدن اندازه اقتصاد ایران امری است دستیافتنی و از اهداف سند چشم‌انداز، تصریح کرد: با رویکردهای مسموم و تعلقات سبک زندگی اشرافی و سوداگری فرصت‌طلبان چه بسا نه تنها بازار داخلی و الگوی مصرف ملی دچار انحراف عمیق خواهد شد، بلکه عدم فرصت به تولیدات داخلی برای اثبات و خودباوری و ایجاد حس اعتماد و خود اتکایی اقتصادی که از مهم‌ترین محور‌های استحکام درونی نظام است، آن را دچار چالش، تعارض، بی‌انگیزگی و رکود مزمن و عمیق و خروج ثروت‌های ملی به نفع نوکیسه‌گان داخلی و سرمایه‌داران بین‌المللی خواهد نمود!!
وی اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مشخصا سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از برجسته‌ترین این سیاست‌ها است را به عنوان ساده‌ترین و در عین حال کامل‌ترین توصیه به دولت برای مقابله با مصرف کالاهای لوکس خارجی و واردات غیرضرور مطرح کرد و ابراز داشت: امیدواریم دولت به جای به‌کارگیری قرائت‌های نامأنوس وارداتی برای یکبار اصولی منطقی و کارشناسی این مطالبات را دست مایه تصمیمات اجرایی نماید.
شاه ویسی با بیان اینکه نگاه دولتمردان امروز حمایتی که نیست بلکه رقابتی و متاسفانه آنهم رقابت با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های داخلی است، اظهار داشت: وقاحت این نگاه دستاوردهای هسته‌ای، فضایی، دارویی، دفاعی، کشاورزی، علمی و فناوری را که در چند سال گذشته پرسرعت‌ترین کشور در تولید و توسعه علم بشمار می‌رفت، نه تنها در تعلیق و تحریم داخلی قرار داده، بلکه ناجوانمردانه آن را با «آبگوشت بزباش» مقایسه می‌کند.
این اقتصاد‌دان تصریح کرد: براساس اعلام دولت راستگویان نرخ تورم در پایین‌ترین سطح چند سال اخیر است. اما آیا به جز مدیران با درآمدهای چند ده میلیونی، جیب مردم، معاش مردم، سطح زندگی مردم هم این نرخ را تائید می‌کند؟
وی افزود: براساس اعلام دولت راستگویان تعداد واحدهای صنعتی مشکل‌دار فقط هفت هزار و پانصد واحد است که ان‌شاءا.. تا پایان سال ۹۵ بر طرف می‌شود، اما عالی‌ترین ارکان نظام با تاسف و تاثر تعطیلی فراگیر و بی‌مورد صنایع کشور را تا شصت درصد اعلام می‌کنند و رکود کامل، نفسِ صنعت، اشتغال و نوآوری را بریده است، آیا مردم این فقط و فقط‌ها را تائید می‌کنند؟
شاه ویسی درباره رشد شاخص بورس در روزهای اخیر هم با بیان اینکه اقتصاد کشور انرژی‌محور است، ادامه داد: رونق با افزایش قیمت نفت و گاز در ایران و با سقوط آن، رکود ایجاد می‌شود. کاهش فزاینده ارزش انرژی تولیدی، نباید به افزایش ارزش سهام در بورس منجر شود، لذا افزایش ارزش سهام در بازار سرمایه بدون ملاحظات محاسباتی دقیق حبابی است و چه بسا با تغییر سیکل صف خریداران دوباره بازار منفی شود! در ایران، میانگین افزایش نسبت قیمت به درآمد (P/E ) حول و حوش ۶ است که بسیار کمتر از میانگین آن در کشورهای منطقه است و کاهش نرخ بهره، نسبت قیمت به درآمد شاخصی در خور تامل است. این تغییرات در بعد از دوره مالی و جلوگیری از تعدیل بهای دارایی و از طرفی تسعیر نرخ ارز به روش جدید از مهم‌ترین دلایل آنی صعودی شدن بازار است.

این اقتصاد دان عملکرد دولت را براساس شاخص‌های اصلی اقتصاد، سیاست‌های اقتصادی و مشخصا اقتصاد مقاومتی، جیب مردم، اجرای برنامه پنجساله، اجرای احکام اسناد بودجه سنواتی و … منفی ارزیابی کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet