Print Friendly, PDF & Email

کارشناس مسائل غرب‌ آسیا با بیان اینکه تشکیل شورای عالی سیاسی به منزله شکست سیاسی عربستان در بحران یمن است، گفت: تشکیل این شورا می‌تواند در بین قبائل مختلف و گروه‌های سیاسی یمن اتحاد ایجاد کند و مانع تجاوز ائتلاف سعودی شود.
شکست «سیاسی» ریاض در بحران یمن/ تشکیل «شورای عالی سیاسی» یک اقدام انقلابی است

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، نمایندگان پارلمان یمن در پی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات صلح یمن در کویت، روز گذشته راهی ساختمان پارلمان شدند تا پس از یک‌ سال و نیم توقف اجباری، کار قانون‌گذاری را از سر بگیرند. نمایندگان پارلمان یمن بالاخره پس از مدت‌ها روز گذشته اولین جلسه خود را تشکیل دادند و در این جلسه توافق تشکیل «شورای عالی سیاسی» را تصویب کردند.

این درحالی بود که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن در ریاض مدعی شد که تشکیل جلسه پارلمان بر خلاف قانون اساسی است و برخی از دیگر از اعضای دولت مستعفی نیز آن را غیر قانونی خواندند.

در همین خصوص حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب‌آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، اظهار داشت: پارلمان یمن طی یک سال و نیم گذشته به دلیل شرایط داخلی و سنگ‌اندازی عربستان سعودی نمی‌توانست، تشکیل جلسه بدهد؛ اما روز گذشته در یک اقدام انقلابی نمایندگان در پارلمان حضور یافتند و تشکیل جلسه دادند؛ که در این جلسه توافق تشکیل شورای عالی سیاسی یمن تصویب شد.

وی گفت: براساس ماده پنج قانون اساسی یمن به دلیل اینکه عبدربه منصور هادی از سمت خود استعفا داده و کابینه‌ای هم برای اداره کشور وجود ندارد، لذا شورای عالی سیاسی یمن تشکیل خواهد شد تا اداره امور این کشور را تا زمان تشکیل حکومت «وحدت ملی» برعهده بگیرد. این شورا همچنین می‌تواند مانع تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن شود.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه توافق بر تشکیل شورای عالی سیاسی یمن با استقبال ملت یمن مواجه شده‌است، تصریح کرد: تشکیل شورای عالی سیاسی یمن می‌تواند شرایط سیاسی جدیدی را به‌وجود بیاورد؛ به همین دلیل ریاض از شکل‌گیری این شورا نگران و عصبانی است.

کارشناس مسائل غرب‌ آسیا در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی پارلمان ضربه سختی به مشروعیت دولت مستعفی یمن وارد می‌کند؟ گفت: بله؛ پارلمان در مقابل ریاض و عبد ربه منصور هادی ایستادگی خواهد کرد و شرایطی را فراهم می‌کند که یک دولت وحدت ملی در آینده تشکیل شود و اداره کشور را تا انتخاب رئیس جمهور آینده بر عهده گیرد.

وی در ادامه افزود: عبدربه منصور هادی  توافق پارلمان قانونی یمن مبنی بر تشکیل شورای عالی سیاسی یمن را از نظر خود غیرقانونی و باطل می‌داند. ریاض هم قبول نمی‌کند که این شورا اداره امور کشور یمن را بر عهده بگیرد. اما راهپیمایی مردم بعد از اعلام شکل‌گیری شورای عالی سیاسی نوعی رفراندوم برای برکناری کامل عبدربه منصور هادی تلقی می‌شود.

هانی‌زاده در خصوص دلیل دوگانگی مواضع عربستان در تحولات یمن گفت: عربستان سعودی در طول مذاکرات گروه‌های سیاسی یمن در کویت تلاش می‌کرد، شرایط خود را بر ملت یمن تحمیل کند و مانع مشارکت انصارالله در تصمیم‌گیری‌های آینده یمن شود. عربستان همچنین مانع تشکیل دولت وحدت ملی یمن می‌شود؛ لذا تنها گزینه مقابل طیف‌های سیاسی یمن تشکیل یک شورا برای جایگزین کردن دولت مستعفی عبدربه منصور است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: تشکیل این شورا می‌تواند در بین قبائل مختلف یمن و گروه‌های سیاسی یمن اتحاد ایجاد کند. شرایط فعلی یمن با گذشته تغییر یافته‌ است. تشکیل شورای عالی سیاسی یمن به منزله شکست سیاسی عربستان در بحران یمن تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه عربستان به شدت از بازگشایی پارلمان نگران بود و می‌دانست که در صورت بازگشایی پارلمان نمایندگان طرح تشکیل شورای عالی سیاسی یمن را تصویب خواهند کرد؛ لذا سعی می‌‌کرد با تشدید بمباران یمن مانع تشکیل جلسه پارلمان شود؛ اما پارلمان یمن با وجود حملات متعدد جنگنده‌های سعودی تشکیل جلسه داد و در یک اقدام انقلابی، طرح تشکیل شورای عالی سیاسی را تصویب کردند؛ طرحی که مبتنی بر قانون اساسی یمن است و این شکست سیاسی بزرگی برای عربستان و عبد ربه منصور هادی تلقی می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet