Print Friendly, PDF & Email
سؤال این است که ابراز تمایل آمریکا و اعلام در دست داشتن یک طرح صلح در یمن به مفهوم صلح‌خواهی و پذیرش اراده مردم و حاکمیت قانونی یمنی‌هاست و یا اینکه در ادامه تلاش‌های کویت، اهداف تجاوز و جنگ در یک طرح سیاسی گنجانده شده تا به مردم یمن تحمیل شود.

به گزارش مشرق، هادی محمدی: اینکه وزرای خارجه شورای همکاری با ولد شیخ نماینده دبیر کل سازمان ملل و وزرای خارجه آمریکا و انگلیس برای یمن در جده تشکیل جلسه می‌دهند، معانی مهمی دربردارد. همانگونه که پروژه جنگ در یمن، اراده و برنامه مشترک آمریکا –  انگلیس است، رویکردهای فعلی برای مدیریت شرایط پرهزینه آنها در یمن نیز، یک اراده آمریکایی – انگلیسی است.

چند روز قبل هم یک نشست چهارجانبه سعودی، اماراتی و آمریکایی و انگلیسی در لندن منعقد شد و سعی کردند بر ضرورت راه‌حل سیاسی در یمن تأکید کنند که از نگاه مردم یمن،‌تلاش جدید برای نجات جنگ‌افروزان و جانیان سعودی و همراهان آنهاست.

نکته یعدی اینست که اگر شورای همکاری آمریکا و انگلیس یک طرف درگیری و تجاوز در یمن هستند که در مقابل انصارالله و حزب کنگره ملی و بقیه گروههای ملی در شمال و جنوب یمن قرار می‌گیرند، چرا سازمان ملل جایگاه بی‌طرف برای خود قائل نیست و در نشست جده حضور دارد؟

اگر نقش سازمان ملل در ۱۷ ماه گذشته در یمن نیز مورد توجه قرار گیرد، خواهیم دید که ولد شیخ و سازمان ملل و بان‌کی‌مون، بخشی از پروژه جنگ و تجاوز و کشتار در یمن هستند و رسوایی همراهی خود را تا مرز توجیه سکوت در مقابل کشتار کودکان و لیست سیاه جرائم جنگی و حذف نام سعودی از آن ادامه دادند.

لذا حضور ولد شیخ در نشست جده، بخش بین‌المللی برای حمایت از مجموعه اجرایی جنگ در این کشور مظلوم باید ارزیابی شود.

حال سؤال این است که ابراز تمایل آمریکا و اعلام در دست داشتن یک طرح صلح در یمن به مفهوم صلح‌خواهی و پذیرش اراده مردم و حاکمیت قانونی یمنی‌هاست و یا اینکه در ادامه تلاش‌های کویت، اهداف تجاوز و جنگ در یک طرح سیاسی گنجانده شده تا به حاکمیت قانونی و مردم یمن تحمیل شود.

خصوصاً اینکه پس از تشکیل شورای عالی سیاسی و انعقاد پارلمان قانونی و فراگیر یمن و تأیید شورای عالی سیاسی و تلاش برای تشکیل کابینه وحدت ملی، تیم تجاوز و جنگ به دلیل شوک روانی و سیاسی و از دست دادن مشروعیت، نیازمند یک صف‌آرایی و اصرار بر انسجام خود می‌باشد و با تهیه یک طرح جدید،‌ابتکار عمل خود را در مقابل اراده یمنی حفظ نماید.

افزایش آسیب‌های راهبردی برای آمریکا و انگلیس در سطح منطقه و یمن و آسیب و هزینه‌های نگران‌کننده با کشیده شدن جنگ در داخل اراضی سعودی برای آل‌سعود و رسوایی‌های جنایت جنگی و فشارهای بین‌المللی، نشان می‌دهد که عرصه‌های مانور جریان تجاوز و جنگ‌افروز در یمن بسیار محدودتر از گذشته است و رفتار جانبدارانه بان‌کی‌مون که در ماههای پایانی مسئولیت خود به سر می‌برد، فرصت چندانی برای دیپلماسی آمریکا و انگلیس در یمن تولید نمی‌کند.

دور جدید مذاکرات صلح در یمن چه در صنعا و چه در مسقط، برخلاف میل جنگ‌افروزان به خواسته‌های مردم یمن نزدیک‌تر خواهد بود و یک دیپلماسی فعال و پرانگیزه در کنار هم‌افزایی دیپلماتیک با روسها در یمن، ضریب توفیق مردم یمن را افزایش خواهد داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet