Print Friendly, PDF & Email

سخنان جدید وزیر صنعت درباره لزوم واردات متخصص برای فعال کردن بخش صنعت کشور، حرف جدیدی نیست، اما بیانگر تفکر مدیران تکنوکراتی است که سه دهه است بر سر کارند و مایه عقب‌ماندگی اقتصاد کشور شده‌اند.

به تازگی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت یازدهم با بیان اینکه برای فعال شدن صنعت باید متخصص به کشور وارد کنیم، گفته است: برای فعال شدن باید متخصص وارد کشور کنیم و در این صورت حتی یک نفر بیکار نیز نخواهیم داشت.
نعمت‌زاده سال گذشته نیز سخنان مشابهی را گفته بود. ۲۸ مهر ۱۳۹۴ وزیر صنعت با بیان “در اقتصاد نیز نیازمند واردات مدیران اقتصادی خارجی هستیم” گفته بود: همان‌طور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم.
دو سال پیش هم اکبر ترکان، مشاور حسن روحانی و رئیس مناطق آزاد در دولت یازدهم، در اظهاراتی تاریخی گفته بود:  اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت.
این نوع اظهارات مسئولان دولت یازدهم که مصداق «ما نمی‌توانیم» است، کاملا برخلاف اقتصاد مقاومتی است. شاکله اقتصاد مقاومتی بر «ما می‌توانیم» بنا نهاده شده است اما امثال نعمت‌زاده و ترکان که به تکنوکرات بودن خود می‌بالند، کاملا خلاف جهت شنا می‌کنند.

* کنایه رهبری به تکنوکرات‌ها

اتفاقا سه سال پیش در ابتدای سال ۱۳۹۲ رهبر معظم انقلاب اسلامی کنایه سنگینی به تکنوکرات‌ها و مبلغان ما نمی‌توانیم انداختند.
رهبر انقلاب در سخنانشان در حرم مطهر رضوی در اول فروردین ۱۳۹۲ فرمودند: «من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاههای نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان “تکنوکرات” لبخند انکار زدند که مگر میشود؟! بله، میشود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ی اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ی خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ی خاص تمرکز پیدا میکنند. بله، تحریمها اثر گذاشت، منتها نه آن اثری را که دشمن میخواست.»
کنایه سنگین رهبر انقلاب به “تکنوکرات‌ها” و رویکرد دائمی آنها در وابستگی به غرب و الگو قرار دادن کشورهای غربی در زمینه پیشرفت‌های فنی و صنعتی بدون توجه به روح انقلاب اسلامی، یکی از محورهای مهم و اساسی سخنرانی ایشان در حرم رضوی سال ۱۳۹۲ بود.
تذکر جدی و تاریخی رهبر انقلاب نسبت به رویکرد فکری و اجرایی افراد موسوم به تکنوکرات و “آیه یاس خواندن” همیشگی آنان از اینکه با تفکر انقلابی و اسلامی نمی‌توان به یک کشور پیشتاز و الگو در جهان تبدیل شد و برای دستیابی به این جایگاه، ناچار به پیروی از غربی‌ها و الگو قرار دادن آنها در پیشرفت‌های مادی و تکنولوژیک هستیم، در حالی مطرح شد که دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی که از آن با نام “دوران سازندگی” یاد می‌شود، به عنوان نماد روی کار آمدن تکنوکرات‌ها در ایران میان مردم و فعالین سیاسی مشهور است و دولت یازدهم نیز به علت سر کار آوردن همان مدیران، به عنوان ادامه دولت سازندگی شناخته می‌شود.

با این حال، حتی انتقادات شدید رهبر انقلاب از رویکرد خالی از روحِ انقلاب اسلامی در دوران سازندگی هم نتوانسته برخی از مسئولان اجرایی کشور را از پیگیری آن رویکرد اشتباه، باز دارد؛ تا جایی که مسئولان دولت فعلی صراحتا خود را یک تکنوکرات می‌نامند و این مساله را یکی از افتخارات خود نیز عنوان می‌کنند.

مثلا ترکان در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که حذف تکنوکرات‌ها در دولت احمدی‌نژاد، خیانت به کشور بوده است!

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet