Print Friendly, PDF & Email
تامیر پاردو تأکید کرد فاصله زیادی نداریم با شرایطی که «شکاف‌های داخلی ما را به یک جنگ شهری سوق دهد.»

 – تامیر پاردو رئیس پیشین موساد در اولین مصاحبه‌اش بعد از پایان مسئولیت، افزایش نفرت در میان گروه‌های مختلف اجتماعی و احتمال وقوع جنگ داخلی را مهمترین خطراتِ پیش‌ِ روی اسرائیل دانست.

رئیس پیشین موساد: اسرائیل در خطر جنگ داخلی است
تامیر پاردو رئیس پیشین موساد

او که در مراسم بزرگداشت سربازان دَروزیِ کشته‌شده از ارتش رژیم صهیونیستی سخن می‌گفت تأکید کرد فاصله زیادی نداریم با شرایطی که «شکاف‌های داخلی ما را به یک جنگ شهری سوق دهد.»

آمارها نشان می‌دهد یک چهارم از ساکنان اراضی اشغالی از اقلیت‌های نژادی و دینی هستند، از جمله عرب‌ها که ۲۰% را به خود اختصاص داده‌اند. اغلب عرب‌ها از نظر محل سکونت، رسانه‌های موردِ مراجعه و مدرسه محل تحصیل از اکثریت جدا شده‌اند و همین یکی از عوامل اصلی شکاف فرهنگی و اجتماعی در اسرائیل شده است.

علاوه بر این میان اکثریت یهودی نیز دو گروه شاخص وجود دارد: ارتدوکس‌های سخت‌گیر در برابر افرادی که نگاه معتدلتر و به‌روزتری دارند. این دو گروه از مسائل فردی مانند ازدواج و طلاق تا مسائل اجتماعی مانند تفکیک جنسیتی و گفتگوی بین‌دینی و تا مسائل ملی از جمله خدمت سربازی با یکدیگر اختلاف دارند. رویکرد سکولار، مهمترین شاخصه گروه دوم است.

پاردو در مورد خطرات داخلی در رژیم صهیونیستی ادامه داد: «برای بعضی راحت‌تر است که بر آنچه موجب اختلاف می‌شود پافشاری کنند، نه آنچه ما را به هم پیوند می‌دهد. من نمی‌توانم به گروه یا رهبر خاصی اشاره کنم. در تمام گروه‌ها چنین معضلی وجود دارد». [۱]

البته پاردو به یکی دیگر از عوامل ناآرامی‌های داخلی اسرائیل یعنی مشکلات اقتصادی اشاره نکرده است. بسیاری در آن کشور بر این باورند که به حق خود نمی رسند و فرصت‌ها به طور عادلانه در اختیار آنها قرار نمی‌‌گیرد.

 رئیس پیشین موساد: اسرائیل در خطر جنگ داخلی است
اوایل سال جاری برخوردهای پلیس اسرائیل با یهودیان اتیوپی‌تبار موجی از اعتراضات را در تل‌آویو به راه انداخت و وزارت کشور را برای تجدیدنظر فوری در سیاست‌ها به تکاپو انداخت
رئیس پیشین موساد: اسرائیل در خطر جنگ داخلی است

هاآرتص روزنامه اسرائیلی در گزارشی که دسامبر ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد، فاش کرد طبق نظرسنجی‌ها ۴۰% از ساکنان اراضی اشغالی اظهار کرده‌اند اگر فرصت اقتصادی مناسبی در کشورهای دیگر پیدا شود، قطعاً از اسرائیل مهاجرت می‌کنند. [۲]این جدا از نگرانی‌های امنیتی است که بخاطر عدم حل مسأله فلسطین هر روز تشدید می‌شود و موجب مهاجرت معکوس را تقویت کرده است.

کمتر از سه سال پیش یووال دیسکین رئیس پیشین آژانس امنیت داخلی اسرائیل موسوم به «شین بت» در اظهارات مشابهی از کابینه رژیم صهیونیستی خواسته بود به جای درگیرشدن در پرونده هسته‌ای ایران به فکر راه‌حلی برای مسأله فلسطین باشد، راه حلی به جز تداوم شهرک‌سازی‌ها.

وی در انتقاد صریحی از نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، رویکردهای او را موجب تشدید اختلافات داخلی در کشور دانسته و تصریح کرده بود زمان آن رسیده که کابینه به جای تقدس و احترام سرزمین به فکر مردم باشد. [۳]

این اظهارنظرها از سوی بالاترین مقامات در دو نهاد امنیتی کلیدی در رژیم صهیونیستی (موساد و شین‌ بت) که بیشترین اشراف را نسبت به اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه دارند، نشان‌دهنده واقعی‌بودنِ معضل اختلافات داخلی و تقویت‌ شکاف‌ها در آن کشور است.


[۱] https://www.rt.com/news/357699-israel-civil-war-existential-threat/

[۲] http://www.haaretz.com/israel-news/bye-the-beloved-country-why-almost-40-percent-of-israelis-are-thinking-of-emigrating.premium-1.484945

[۳] http://www.al-monitor.com/pulse/en/originals/2013/12/yuval-diskin-benjamin-netanyahu-two-state-solution-mandela.html

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet