Print Friendly, PDF & Email

 

با وجود ممنوع شدن واردات برنج از ابتدای مردادماه و در جهت حمایت از تولید داخلی، گمرک این مصوبه را اجرا نکرد.

، ششم تیرماه امسال سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک کشور اعلام کرد: ثبت سفارش واردات برنج از اول مردادماه ممنوع است.

بر اساس گزارشی که روابط عمومی سازمان توسعه تجارت منتشر کرده بود، با توجه به درخواست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر حمایت از تولید داخلی، ثبت سفارش برنج حداکثر تا ۳۱ تیرماه سال جاری ممکن بوده و پس از این تاریخ ممنوع است و  ترخیص برنج بعد از تاریخ یادشده تحت هیچ شرایطی از گمرکات کشور امکانپذیر نیست.(لینک ابلاغیه سازمان توسعه تجارت در سایت این سازمان)

دو روز بعد هم علی‌اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک از ممنوعیت واردات برنج خارجی از اول مرداد ماه خبر داد.

در این نامه آمده بود:‌ به دلیل شروع فصل برداشت و حمایت از برنجکاران داخلی  ترخیص برنج‌های وارداتی از اول مرداد ماه ممنوع می‌شود و ثبت سفارش‌های انجام شده غیرقابل قبول است. ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک حداکثر تا ۳۱ تیرماه سال‌جاری امکان‌پذیر است و از این تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نخواهد بود و حتی ثبت‌سفارش‌های انجام شده غیرقابل قبول خواهد بود.

در نامه قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی آمده بود: پیرو بند۲ بخشنامه وزیر جهادکشاورزی به شماره ۰۲۰٫۲۹۹۱۹ مورخ ۲۶/۸/۹۴ مبنی بر اینکه «کلیه ثبت سفارش‌های انجام شده می‌بایستی حداکثر تا تاریخ ۳۱/۴/۹۵ وارد کشور گردد، این موضوع به کلیه متقاضیان اعلام و تعهد اخذ شود که پس از تاریخ فوق به دلیل شروع فصل برداشت برنج و لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی، امکان ترخیص وجود نخواهد داشت.» و به استناد بند{literal}{{/literal}ث{literal}}{/literal} ماده {literal}{{/literal}1{literal}}{/literal} قانون امور گمرکی و با توجه به ذکر عبارت {literal}{{/literal}ترخیص{literal}}{/literal} در بند ۲ بخشنامه فوق‌الذکر، بدین‌وسیله مجدداً تاکید می‌نماید ترخیص برنج حداکثر تا تاریخ ۳۱/۴/۱۳۹۵ امکان‌پذیر است و از آن تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نیست.(لینک در سایت گمرک)

اما برخلاف دستورات فوق، جزئیات آمار کالاهای وارداتی به کشور در مردادماه نشان می‌دهد چند محموله برنج در این ماه از گمرکات عبور کرده و وارد کشور شده است.

بر اساس آمار رسمی، در مردادماه امسال دو محموله برنج از پاکستان و یک محموله برنج از هندوستان وارد کشور شده است.

بر این اساس، ۸۸ تن برنج پاکستانی از گمرک بجنورد، ۱۸۷ تن برنج پاکستانی از گمرک کرمانشاه و ۱۲۲ تن برنج هندی از گمرک ارومیه در مردادماه امسال ترخیص شده است. مجموع ارزش این سه محموله ۳۱۷ هزار دلار اعلام شده است.

 

برنج‌های وارداتی در مردادماه ۱۳۹۵
کشورطرف معامله گمرک وزن(ک.گ) ارزش ریالی ارزش دلاری
پاکستان بجنورد ۸۸,۲۵۰ ۲,۵۴۲,۴۱۰,۴۵۶ ۸۳,۳۹۶
پاکستان کرمانشاه ۱۸۷,۶۸۰ ۳,۴۷۵,۶۴۵,۹۲۰ ۱۱۲,۶۰۸
هند ارومیه ۱۲۲,۰۰۰ ۳,۷۵۲,۷۵۸,۸۵۰ ۱۲۱,۴۹۰

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet